Permalänk
Medlem

Funderingar kring ny TV (OLED)

Tjabba!

Går i valet och kvalet att köpa en ny TV. Köpte för drygt 1 år sedan en 4K TV från Samsung vid namn UE55JU7505. Visst, jag tycker bilden är riktigt schysst (särskilt i 4K) men finner att jag saknar HDR. Jag är något av en finsmakare och vill gärna ha det senaste och finaste, men har även en viss begränsning när det kommer till hur mycket jag vill spendera.

Funderar nu på att köpa en OLED TV. Hittills har jag tittat mest på B6 från LG, samt Philips POS901. Har lutat mest åt Philips då den tydligen ska ha bättre bild, men det höga "input lag":et oroar mig då jag spelar en del TV-spel (dock ingen "hardcore"-gamer").

Vad tycker ni?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tjo,
Det är väl samma Panel i dessa TV-apparater? Bildbehandlingen kan ju vara skilja men panelen ska vara samma. Ägare av 65E6 själv och mycket nöjd, men såklart man kikar på nya E7

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag iofs inte på tvn men av de två hade jag nog valt Philips, då den enligt mig såg riktigt snygg ut. Och ambilight gillar jag. Ska du inte köra någon extern högtalare så kommer philipsen vara bättre på den punkten också. Vad som ger bäst bild vågar jag dock inte svara på. Hade behövt ha bägge brevid varandra för att göra en rättvis bedömning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Tjo,
Det är väl samma Panel i dessa TV-apparater? Bildbehandlingen kan ju vara skilja men panelen ska vara samma. Ägare av 65E6 själv och mycket nöjd, men såklart man kikar på nya E7

Det är en LG-panel, ja. Ändå så ska det enligt recensionerna jag tittat på vara bättre bild på Philips. Nackdelen är ju dock att det är högre "input lag".

Kommer jag märka stor skillnad på drygt 20ms som jag har idag och 50ms som Philips har?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

PS. Såg en del OLED med inbränning på lokala Netonnet. De står förvisso på hela tiden, men ska du köra dator eller kanske ett spel som är på länge (flera timmar) så kanske det är bra att tänka på inbränningsproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tjabba!

Går i valet och kvalet att köpa en ny TV. Köpte för drygt 1 år sedan en 4K TV från Samsung vid namn UE55JU7505. Visst, jag tycker bilden är riktigt schysst (särskilt i 4K) men finner att jag saknar HDR. Jag är något av en finsmakare och vill gärna ha det senaste och finaste, men har även en viss begränsning när det kommer till hur mycket jag vill spendera.

Funderar nu på att köpa en OLED TV. Hittills har jag tittat mest på B6 från LG, samt Philips POS901. Har lutat mest åt Philips då den tydligen ska ha bättre bild, men det höga "input lag":et oroar mig då jag spelar en del TV-spel (dock ingen "hardcore"-gamer").

Vad tycker ni?

Bra trådstart..

Gärna, ifall någon kan tillägga..

Qled eller Oled.. Vilken är bäst, varför?

Eller, Oled med Qled..

Snurrigt detta..

Permalänk
Medlem

Orkar du vänta till blackfriday skulle jag gå för B7.
Den är bättre än B6 på alla punkter.
21ms i alla gamemods även Dolby Vision.
Mindre brus i svart/grå partier och bättre shadow detail b la.

Har själv en B6 men skulle inte köpa en idag när B7 finns.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q7f-q7

Ska va grym när man spelar..
I princip samma prisklass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Bra trådstart..

Gärna, ifall någon kan tillägga..

Qled eller Oled.. Vilken är bäst, varför?

Eller, Oled med Qled..

Snurrigt detta..

Samsung QLED TVs face tough battle against LG's OLED

"One important note: This QLED is basically an enhancement of standard transmissive LCD technology, not a new emissive quantum dot technology that really could challenge OLED. That emissive quantum dot "QLED" is still a few years off. Here's a rundown if you're curious. And why the confusing name? Blame Samsung."

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Bra trådstart..

Gärna, ifall någon kan tillägga..

Qled eller Oled.. Vilken är bäst, varför?

Eller, Oled med Qled..

Snurrigt detta..

Dagens QLED apparater är i grunden bakgrundsbelysta som vilken LCD-panel som helst, så inga massiva förbättringar mot vad som finns redan. Det som Q:t står för är kvantprickarna, som gör att man bland annat kan få ut mer mättade färger vill jag minnas.

På sikt är det väl tänkt det ska komma QLED där varje pixel är belyst individuellt som på OLED, men det är flera år bort.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sony har enligt mitt tycke riktigt snygga OLED's men de ligger på 35k. De har också ett unikt ljudsystem på sina OLED's

Permalänk
Medlem

@claser:

Qled är helt vanlig LCD med flera prickar som skall göra så att färgerna blir bättre. Det är samsung sitt svar på Oled paneler från LG och som dom totalt har misslyckats med. De har tex några svindyra modeller som fortfarande är kantbelyst i 2017. En kalibrerad LG panel är det bästa man kan få nu. Men det kostar. Panasonic har kommit med en som har otroligt bra bild, men den har inte stöd för Dolby Vision, de går för den andra versionen. Då är det bara Sony och LG kvar.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B6V/lg-5...

Otroligt bra tv för pengarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@claser:

Qled är helt vanlig LCD med flera prickar som skall göra så att färgerna blir bättre. Det är samsung sitt svar på Oled paneler från LG och som dom totalt har misslyckats med. De har tex några svindyra modeller som fortfarande är kantbelyst i 2017. En kalibrerad LG panel är det bästa man kan få nu. Men det kostar. Panasonic har kommit med en som har otroligt bra bild, men den har inte stöd för Dolby Vision, de går för den andra versionen. Då är det bara Sony och LG kvar.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B6V/lg-5...

Otroligt bra tv för pengarna.

Ahhh, åfan..
Men, läst om Oled panel med QLED..

Kommer inte det bli bättre än Oled?

Edit:

Vettefean vart jag läste det.. men såg någon gaming skärm som skulle ha Oled med quantum över lager.
Hybridhistoria..

Lär ju bli naaaajs..
Kanske ska uppgradra ifrån min LG plasma då.. Känns inte som Oled / Qled ger några direkta "uppgraderingar" mer än 4k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Ahhh, åfan..
Men, läst om Oled panel med QLED..

Kommer inte det bli bättre än Oled?

Edit:

Vettefean vart jag läste det.. men såg någon gaming skärm som skulle ha Oled med quantum över lager.
Hybridhistoria..

Lär ju bli naaaajs..
Kanske ska uppgradra ifrån min LG plasma då.. Känns inte som Oled / Qled ger några direkta "uppgraderingar" mer än 4k..

Lät ju riktigt skumt, hela grejjen med Oled är ju att var pixel lyser i sig själv och inte har en bakgrundsbelysning

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@claser: QLED är en teknik som ändrar våglängd på ljus (från kortare vågor till längre vågor) istället för att använda filter som vanliga LCD.
Så på en LCD TV panel så har du vitt bakgrundsljus med filter för varje pixel som ger dem färg, medans en QLED panel har blå (kanske till och med UV) bakgrundsbelysning och sen gör kvantprickarna så att det blåa ljuset omformas till grönt och rött. Denna teknik kräver liksom en LCD TV att du har en LCD matris som justerar mängden ljus som släpps igenom.

Medans OLED paneler har individuella dioder för varje pixel, vilket är en helt annan lösning.

Problemet med OLED (och alla sorters dioder för den delen) är väl dock att det är just de blåa segmenten som dör först (ju kortare våglängd ju kortare livslängd), så då är frågan om det är värt det då, visst hela panelen kommer ju att tappa färg uniformt istället för att det blåa dör först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@claser: QLED är en teknik som ändrar våglängd på ljus (från kortare vågor till längre vågor) istället för att använda filter som vanliga LCD.
Så på en LCD TV panel så har du vitt bakgrundsljus med filter för varje pixel som ger dem färg, medans en QLED panel har blå (kanske till och med UV) bakgrundsbelysning och sen gör kvantprickarna så att det blåa ljuset omformas till grönt och rött. Denna teknik kräver liksom en LCD TV att du har en LCD matris som justerar mängden ljus som släpps igenom.

Medans OLED paneler har individuella dioder för varje pixel, vilket är en helt annan lösning.

Problemet med OLED (och alla sorters dioder för den delen) är väl dock att det är just de blåa segmenten som dör först (ju kortare våglängd ju kortare livslängd), så då är frågan om det är värt det då, visst hela panelen kommer ju att tappa färg uniformt istället för att det blåa dör först.

https://hdguru.com/apple-files-patent-for-hybrid-oled-qd-disp...

Vi lever i framtiden, snart så.. flygande bilar..!

Skämt o sido.. måste drömt eller något.. hittar inte någon artikel om Gaming skärm med Oled / QLed combo..

Permalänk
Medlem

Sony KD-65ZD9 vann EISA 2017/2018
Det är ingen Oled, men den kostar som en. Skalar upp SDR till HDR med sin påkostade processor. Såg denna på Media Markt i våras och trodde inte mina ögon. Noll stutter, vilket man inte kan säga om LGs Oled-paneler. Upplevde att bilden var bättre än Oled(tappade hakan). Har man en mancave så skulle jag nog ändå vänta på bättre Oleds.

Den presterar bland de bästa i spel, 24ms i HDR, från över 40 innan uppdateringen.

Tycker helt klart det är värt att åka och kolla på den. Att den har 3D är en kul bonus som LG slutat med.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Svart och således kontrast är överlägsen på en OLED kontra LCD eller QLED, i alla från och med 2016 och nyare. Tyvärr är det dyrt för OLED paneler och som en del skriver har de problem med innbränning. Personligen tror inte jag det är några problem med inbränning om du inte har statiska bilder på hela dagarna. Samsung Q9 till exempel måsta få HDR via streamingtjänster, alltså inte via HDMI (Dolby Vision). Det innebär i princip att du inte kan se HDR med de nya filmerna vi kan köpa.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺

"QLED" idag är ett marknadsföringsknep från Samsung, inte någon egen unik teknik. En Samsung Q-serie är inte fantastiskt annorlunda mot deras egna KS-serie från 2016 eller mot exempelvis Sonys och Panasonics modeller vilka också använder VA-baserade LCD-paneler med kvantpricksbaserade ljuskällor.

QLED som uttrycket användes innan det kidnappades av Samsungs marknadsförare syftar vanligtvis på teknik där LED:en genom kvantpricksteknik direkt genererar ljuset utan att gå omvägar via filter och LCD-skikt. Det är dock några år dit.

Permalänk
Medlem

Tack. Blev många svar men kanske inte på just mina frågor, hehe ..

Beställde hursomhelst en POS901 för 14000kr. Jag har ju ångerrätt så i värsta fall får man utnyttja den!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Sony KD-65ZD9 vann EISA 2017/2018
Det är ingen Oled, men den kostar som en. Skalar upp SDR till HDR med sin påkostade processor. Såg denna på Media Markt i våras och trodde inte mina ögon. Noll stutter, vilket man inte kan säga om LGs Oled-paneler. Upplevde att bilden var bättre än Oled(tappade hakan). Har man en mancave så skulle jag nog ändå vänta på bättre Oleds.

Den presterar bland de bästa i spel, 24ms i HDR, från över 40 innan uppdateringen.

Tycker helt klart det är värt att åka och kolla på den. Att den har 3D är en kul bonus som LG slutat med.

Och Oled har vunnit alla Shootouts som dom hållit hittills så det beror ju vem man frågar som med det mesta Det bästa är att kika på apparaterna som sagt och bilda sig en uppfattning, samt läsa på om teknikernas för och nackdelar.

Skulle själv aldrig köpa en LCD 2017, men då har jag läst mycket och kollat på dom för att bilda mig en uppfattning om vad som passar mina behov bäst. Men ja, många gillar LCD framför OLED så det är ju subjektivt också

@Samlooh: Hoppas du blir nöjd! Verkar som en grym tv

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Och Oled har vunnit alla Shootouts som dom hållit hittills så det beror ju vem man frågar som med det mesta Det bästa är att kika på apparaterna som sagt och bilda sig en uppfattning, samt läsa på om teknikernas för och nackdelar.

Skulle själv aldrig köpa en LCD 2017, men då har jag läst mycket och kollat på dom för att bilda mig en uppfattning om vad som passar mina behov bäst. Men ja, många gillar LCD framför OLED så det är ju subjektivt också

@Samlooh: Hoppas du blir nöjd! Verkar som en grym tv

Nja:
http://www.t3.com/features/t3-smackdown-sony-kd-65zd9-vs-lg-o...

http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd65zd9-201610164372.htm

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2016/09/30/sony-xbr-6...

Inte så subjektivt. Vill man ha detaljer i "near blacks" och tycker om när rörlig bild inte hackar och även peak brightness och den bästa HDR-upplevelsen, så duger inte Oled riktigt än. Tror inte du sett ZD9 med egna ögon, med tanke på vad du skriver.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nja:
http://www.t3.com/features/t3-smackdown-sony-kd-65zd9-vs-lg-o...

http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd65zd9-201610164372.htm

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2016/09/30/sony-xbr-6...

Inte så subjektivt. Vill man ha detaljer i "near blacks" och tycker om när rörlig bild inte hackar och även peak brightness och den bästa HDR-upplevelsen, så duger inte Oled riktigt än. Tror inte du sett ZD9 med egna ögon, med tanke på vad du skriver.

Tror inte du läst något senaste månaderna med tanke på vad du skriver.

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-...

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=15...

OLED verkar duga för många respekterade kalibrerare och recensenter iaf. Nä, det kanske inte är så subjektivt ändå.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det är en LG-panel, ja. Ändå så ska det enligt recensionerna jag tittat på vara bättre bild på Philips. Nackdelen är ju dock att det är högre "input lag".

Kommer jag märka stor skillnad på drygt 20ms som jag har idag och 50ms som Philips har?

Beror nog väldigt mycket på vad du spelar. B6 hade ju högre inputlag i början men blev lägre när nya FW kom.

Såklart bilden kan vara bättre eller upplevas bättre med annan bildbehandling!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

LGs b7v. Låg input lag, magiskt hänförande svärta och bildkvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tjabba!

Går i valet och kvalet att köpa en ny TV. Köpte för drygt 1 år sedan en 4K TV från Samsung vid namn UE55JU7505. Visst, jag tycker bilden är riktigt schysst (särskilt i 4K) men finner att jag saknar HDR. Jag är något av en finsmakare och vill gärna ha det senaste och finaste, men har även en viss begränsning när det kommer till hur mycket jag vill spendera.

Funderar nu på att köpa en OLED TV. Hittills har jag tittat mest på B6 från LG, samt Philips POS901. Har lutat mest åt Philips då den tydligen ska ha bättre bild, men det höga "input lag":et oroar mig då jag spelar en del TV-spel (dock ingen "hardcore"-gamer").

Vad tycker ni?

Denna rec ger nog en del svar på dina frågor.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4095122

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tack. Blev många svar men kanske inte på just mina frågor, hehe ..

Beställde hursomhelst en POS901 för 14000kr. Jag har ju ångerrätt så i värsta fall får man utnyttja den!

Är också lite sugen på denna! Återkoppla hemskt gärna i tråden med vad du tycker om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Är också lite sugen på denna! Återkoppla hemskt gärna i tråden med vad du tycker om den

Fick faktiskt lite kalla fötter och avbeställde, haha.

Kom på det att spelen jag spelar just nu inte ens har stöd för HDR. Så jag kan lika gärna vänta och se ifall något kul ev. skulle komma upp på någon rea.

Kan däremot vara så att jag får hem TV:n ändå, då den redan hade börjat packas. Då testar jag den lite för skojs skull.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte köpt en Philips om man ämnar spela, 60ms är lite väl högt. Den är visserligen billig just nu, men B6:an har varit ännu billigare och tror nog B7:an kan sjunka väl under 20K om ett par månader.

Håller också med Detrimentos, värt att ha inbränningar i åtanke vid spelande.

Permalänk
Medlem

Inbränningsrisken är ju lite oroande. Hade vart intressant med något test för att se hur resistenta de är mot inbränning jämfört med de bättre plasmorna. Samsungs senare plasmor i high end skiktet i alla fall fick man jobba stenhårt för att få inbränning i alla fall. Jag är inte rädd för huddar i spel längre men det är klart jag låter den ju aldrig stå på i testbild eller något när den inte används.

Vad jag förstått ska OLED va bra resistenta man ska vilja ha inbränning för att lyckas få det. Ala affärer köra demoslingor 24/7 och inte stänga av dem korrekt utan bara bryta huvudströmbrytaren. Jag skulle vilja ha en som sekundär monitor för film, underhållning och minimalt med skrivbordsarbete. Det tror jag de borde kunna palla för. Sen nog för att B7 lär va bättre men med tanke på hur mycket billigare fjolårsmodellen är så lär det ju knappast va någon bättre deal sett till bildkvalitet per krona. Måste man ha årets modell om man inte köper modell årligen. Jag menar i såna fall är den ju utdaterad efter ett år och du kunde lika gärna skippat att köpa tvn?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x