Denuvo kringgås i Sonic Mania åtta dagar efter lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag skaffade Just Cause 3 av specifikt den anledningen.

Har jag förstått det hela rätt om jag tolkar det som att du gärna skaffat spelet gratis, men eftersom det inte fanns tillgängligt att ladda ner så bestämde du dig för att köpa det istället?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Christley:

Jag skaffade Just Cause 3 av specifikt den anledningen.

Samma här.
Sedan avinstallerade jag efter första uppdraget med bil och har inte rört smörjan sedan dess

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har jag förstått det hela rätt om jag tolkar det som att du gärna skaffat spelet gratis, men eftersom det inte fanns tillgängligt att ladda ner så bestämde du dig för att köpa det istället?

Precis

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, förstår inte vad meningen med de är, vid de här laget de enda de gör, är att få spelare som ändå inte tänkt betala att välja att skippa spelet helt. Misstänker att de få Andromeda nyfikna inte ens orkade ladda ner Mass Effect efter de crackades

Räcker inte det alldeles förträffligt långt?
Varför skall de få något gratis som kostat miljoner att utveckla som hederligt folk får betala för om de vill nyttja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Det var som fan. Det har jag inte stött på tidigare. Det betyder ju i så fall att kopieringsskydd i vissa fall kan löna sig då. Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt att krångla till det för dem som aldrig haft för avsikt att ladda ner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Räcker inte det alldeles förträffligt långt?
Varför skall de få något gratis som kostat miljoner att utveckla som hederligt folk får betala för om de vill nyttja.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är att förutsätta at folk är ohederliga. Nu förtiden så köper jag spel som jag tycker om, Spelar ingen roll att jag får gratis spel. Hinner ändå inte spela. Det är inte kopieringsskyddet som hindrar mig från att skaffa spelet på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var som fan. Det har jag inte stött på tidigare. Det betyder ju i så fall att kopieringsskydd i vissa fall kan löna sig då. Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt att krångla till det för dem som aldrig haft för avsikt att ladda ner.

Vilka problem orsakar kopieringsskydden idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

... Ända DRM gör är att jag vet 100% säkert att jag inte ska köpa spelet.

Det kan inte vara många spel du köper. Absolut inget som säljs/ansluts via Steam, Uplay, BattleNet, Origin eller liknande.

Skrivet av ågren:

Just onlineverifiering är nog den värsta sortens DRM...

Jag håller med. Särskilt när det inte räcker att verifiera vid start av spelet, utan återkommande så länge spelet körs (som Denuvo).
... men det vete sjutton om inte StarForce var ännu värre eftersom det kunde förstöra optiska läsare och rent allmänt sabbade all legal användning av läsarna.

Skrivet av Ozzed:

Det var som fan. Det har jag inte stött på tidigare. ...

... och jag som utgick ifrån att ditt första inlägg var ironiskt menat.

Det är ju uppenbart att den som önskar ett spel och detta inte ganska snabbt blir lättillgängligt gratis kommer att betala för det.
För egen del går jag oftast mellanvägen och väntar på att första hajpen ska dö ut och priset sjunka innan jag beslutar om ett spel ska köpas eller ignoreras. Piratkopior har jag undvikit sedan jag kom ut i arbetslivet för ungefär 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilka problem orsakar kopieringsskydden idag?

Det vanligaste är väl att spelet misstar legitima spelare för piratspelare och då stänger ute en på olika sätt. Den sortens strul är absolut inte acceptabelt när man betalat för ett spel.

Skrivet av Olle P:

... och jag som utgick ifrån att ditt första inlägg var ironiskt menat.

Det är ju uppenbart att den som önskar ett spel och detta inte ganska snabbt blir lättillgängligt gratis kommer att betala för det.
För egen del går jag oftast mellanvägen och väntar på att första hajpen ska dö ut och priset sjunka innan jag beslutar om ett spel ska köpas eller ignoreras. Piratkopior har jag undvikit sedan jag kom ut i arbetslivet för ungefär 20 år sedan.

Uppenbart tycker jag inte alls det är. Jag har inte stött på det innan. Det "normala" om man tvunget skall ha spelet är snarare att vänta till gratis nedladdning finns tillgänglig.

Ur moralisk synvinkel så handlar det ju ytterst om ifall man godkänner konceptet med intellektuell egendom eller inte.

Gör man det så betalar man, punkt. Gör man det inte så väntar man väl tills det går ladda ner då man anser att piratkopiering är ett brott utan offer.

Det du beskriver blir ju något slags... "Ja, intellektuell egendom skall absolut respekteras, om det är krångligt att kringgå". Jag får inte ihop det sista.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja tills de tar bort det.

Ja? Det innebär fortfarande följande:

Får kunder lida av denuvo:

Pirater: Nej
Betalande kunder: Ja

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Vilka problem orsakar kopieringsskydden idag?

För budget gamers som inte kör sina spel eller i vissa fall t.o.m. OS på SSD enheter och bara har en vanlig HDD så kan dåligt implementerad DRM och program så som denuvo VERKLIGEN påverka laddningstider samt prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Det kan inte vara många spel du köper. Absolut inget som säljs/ansluts via Steam, Uplay, BattleNet, Origin eller liknande.

Sant. Jag köper bara på GOG nuförtiden. Hade tänkt göra undantag för senaste Deus Ex och Dishonored men de hade denuvo so det blev inget. Om det är extremt bra spel kan jag offra mig och tåla steam DRM men allt utöver det får dra åt helvete. Resten har jag exakt noll intresse av då ubisoft är svin, jag gillar inte wow, och EA är svin nummer två efter ubisoft. Med andra ord missar jag absolut inget av värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du beskriver blir ju något slags... "Ja, intellektuell egendom skall absolut respekteras, om det är krångligt att kringgå". Jag får inte ihop det sista.

Det är inte min åsikt, utan min observation: Många av de personer som inte vill betala är lata och saknar tålamod. När den lättaste vägen (att få tag på ett fungerande spel nära släppdatum) är att betala så gör de det. Det är för dem inte fråga om att respektera den intellektuella egendomen utan bara ett sätt att minimera den egna insatsen.

Min egen åsikt är att intellektuell egendom ska respekteras... men de som äger rättigheterna ska också respektera sina kunder!
Som potentiell köpare avgör jag hur mycket jag är villig att betala. Kan jag köpa till det priset eller lägre så köper jag, annars är det bara att vänta tills priset matchar min värdering... vilket ibland förstås inte inträffar.
Program som efter en tid varken säljs eller supportas av "ägaren" ska då (enligt min åsikt) göras fritt tillgängliga!

Skrivet av anon127948:

... ubisoft är svin, jag gillar inte wow, och EA är svin nummer två efter ubisoft.

Det där kan jag nog hålla med om. Jag kör mest spel från mindre utvecklare och köper det mesta via Steam.