Permalänk
Medlem

Gratis Webbhotell

Hej! Håller webbkurs och brukar använda Hostinger som gratis webbhotell.

Nu verkar det inte gratis längre.

Han någon ett bra förslag?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hej! Håller webbkurs och brukar använda Hostinger som gratis webbhotell.

Nu verkar det inte gratis längre.

Han någon ett bra förslag?

Det enda jag kan komma på och sett på senare tid är
http://hostingbolaget.se

Permalänk
Medlem

Installera WAMP på din dator istället för att strula med gratis webbhotell.
Om det är via skolan lär dem själv kunna erbjuda en public mapp att testa saker på.

Vad är syftet? Behöver du stöd för PHP eller är det bara HTML? OM det bara är HTML & CSS så behövs inte ens en server.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Undvika gratis webhotell så gott det går. Det är begränsningar på hur mycket du får belasta cpu och hur mycket ram du får använda, och lär oftare få "Sidan kan inte visas" än vad du faktiskt lägger upp. Been there, done that.

One.com är riktigt billiga, och är det för mkt så har du redan fått tipset om WAMP server som låter dig köra MySQL och php på din dator lokalt för att testa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Installera WAMP på din dator istället för att strula med gratis webbhotell.
Om det är via skolan lär dem själv kunna erbjuda en public mapp att testa saker på.

Vad är syftet? Behöver du stöd för PHP eller är det bara HTML? OM det bara är HTML & CSS så behövs inte ens en server.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Undvika gratis webhotell så gott det går. Det är begränsningar på hur mycket du får belasta cpu och hur mycket ram du får använda, och lär oftare få "Sidan kan inte visas" än vad du faktiskt lägger upp. Been there, done that.

One.com är riktigt billiga, och är det för mkt så har du redan fått tipset om WAMP server som låter dig köra MySQL och php på din dator lokalt för att testa saker.

Jag har tidigare kört med XAMPP för PHP (vilket vi dock inte kommit till än).

Så att testa lokalt är inga problem.

Vi kan förståss ha en server på skolan där de kan lägga sina saker.

Tycker dock att de är en bra övning att använda webbhotell då det är det som blir aktuellt om de sedan ska ha en egen hemsida såvida de inte har en egen server hemma. Det tror jag dock inte de flesta har.

Har dock löst det genom att köpa en billig domän på Hostinger och sedan skapa ftp-konton för eleverna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

kan också rekomendera one.com , kostar någon krona men inte så farligt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsp777:

Jag har tidigare kört med XAMPP för PHP (vilket vi dock inte kommit till än).

Så att testa lokalt är inga problem.

Vi kan förståss ha en server på skolan där de kan lägga sina saker.

Tycker dock att de är en bra övning att använda webbhotell då det är det som blir aktuellt om de sedan ska ha en egen hemsida såvida de inte har en egen server hemma. Det tror jag dock inte de flesta har.

Har dock löst det genom att köpa en billig domän på Hostinger och sedan skapa ftp-konton för eleverna.

Du är alltså lärare och detta är din lösning? (om jag fattade det rätt?)

Man blir ju mörkrädd...

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Ja, det är min lösning för att lära eleverna använda webbhotell.

Vad menar du är problemet?

Att vi skulle satt upp en server?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsp777:

@Hugligan:

Ja, det är min lösning för att lära eleverna använda webbhotell.

Vad menar du är problemet?

Att vi skulle satt upp en server?

Ja?

Du hade kunnat ha en liten server på vilken dator som helst i skolan. Du kanske hade behövt prata med IT ansvariga, men det är ju verkligen inget krångligt att ordna

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

Jo, men som jag sa så vill jag lära eleverna att använda ett webbhotell.

Poängen är inte att ha en server utan att lära sig att använda ett webbhotell.

Hur man får dit filer, hur man lägger in databas etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Kanske kan kontakta någon av de stora aktörerna och fråga om det finns möjlighet att få något form av "skol"-konto, kanske finns de som tillhandahåller sådant för skolor etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@KaffeMedKotlett:

Jo, men som jag sa så vill jag lära eleverna att använda ett webbhotell.

Poängen är inte att ha en server utan att lära sig att använda ett webbhotell.

Hur man får dit filer, hur man lägger in databas etc.

Det kan du hosta själv. Ett eget webbhotell på en egen server. Finns många olika kontrollpaneler man kan använda om man vill sätta upp det som ett "webbhotell".

Permalänk
Medlem

@gonace:

Kan kanske vara en idé.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Hm, kanske. Är det dock värt besväret?

Är väl bra att de får prova på ett "riktigt" webbhotell med de begränsningar de kan ha.

T.ex. kan man ha PHP? Kan man ha .NET?

Sedan kan eleverna fortsätta med webbhotellet efter kursen om det är billigt eller rentav gratis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@HerrNilsson:

Hm, kanske. Är det dock värt besväret?

Är väl bra att de får prova på ett "riktigt" webbhotell med de begränsningar de kan ha.

T.ex. kan man ha PHP? Kan man ha .NET?

Sedan kan eleverna fortsätta med webbhotellet efter kursen om det är billigt eller rentav gratis.

Såklart att det är. Du kan bygga ett "riktigt" webbhotell själv.
Ja givetvis kan man ha det.
Sedan är det väl bra om eleverna som sista steg (om de vill) migrerar över sina grejer till en onlinetjänst om de vill behålla sina grejer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florrpan:

Installera WAMP på din dator istället för att strula med gratis webbhotell.
Om det är via skolan lär dem själv kunna erbjuda en public mapp att testa saker på.

Vad är syftet? Behöver du stöd för PHP eller är det bara HTML? OM det bara är HTML & CSS så behövs inte ens en server.

Verkar inte funka på Mac med HiSierra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Verkar inte funka på Mac med HiSierra.

Xampp, ampps eller Mamp för Mac,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sp0de:

Xampp, ampps eller Mamp för Mac,

Skickades från m.sweclockers.com

Gnider händerna mot varandra nu, vilken ska man välja, den enklaste av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Gnider händerna mot varandra nu, vilken ska man välja, den enklaste av dem?

Jag använde MAMP till det lilla jag behövde den tiden jag använde Mac (många år sedan). Tyckte det var enkelt att använda.

Tyvärr kan jag inte kommentera rörande de andra eftersom jag aldrig använde dem. Någon annan mer kunnig själ får gärna uttala sig närmare och jämföra dem.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan.. men att lära elever använda ett webbhotell. Webbhotell är oftast den vanligaste men även det sämre alternativet när det kommer till hosting av hemsidor.

Är det inte mer givande att lära kiddsen installera exempelvis valfri webbserver (ex Apache), diverse php-paket, en databas samt konfigurera detta?

Personligen så ser jag bara fördelar med detta, om inte annat så lär dom sig hur de mest simpla saker som hemsidor fungerar istället för "Vadå, det ska ju bara fungera?".

Om inte något av det här känns aktuellt, så kör med valfritt billigt webbhotell.