Permalänk

Rx vega 64 test

Hej fick mitt vega kort idag och provade givetvis time spy och fick ett score på 6710 utan göra nått med inställningarna.
Provade lite spel mm och och uppdatera till senaste programvaran till kortet, lät sedan datorn va en stund och testade time spy igen och fick ett score på ca 6100, konstigt att det va såndan skillnad så jag provade igen och fick ett score på 5980.
Ska kortet bli sämre med nya drivers eller är det nå fel på skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Hej fick mitt vega kort idag och provade givetvis time spy och fick ett score på 6710 utan göra nått med inställningarna.
Provade lite spel mm och och uppdatera till senaste programvaran till kortet, lät sedan datorn va en stund och testade time spy igen och fick ett score på ca 6100, konstigt att det va såndan skillnad så jag provade igen och fick ett score på 5980.
Ska kortet bli sämre med nya drivers eller är det nå fel på skiten?

Kör på max fläkt och kör testet igen, kanske är att GPU'n blivit så varm att den dragit ned frekvensen något.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Kör på max fläkt och kör testet igen, kanske är att GPU'n blivit så varm att den dragit ned frekvensen något.

Provade men kom bara upp i 6100 poäng och kortet fick en max temp på 68c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du turbo mode? Eller power saving? Eller balanced?

Om det enda som förändrats är drivers, så hade jag testat med de äldre igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Att få sämre resultat i syntetiska benchmark efter nya drivrutiner är enligt min erfarenhet inte så farligt, så länge prestandan är som tidigare i riktigt spelande. Det lättaste sättet jag vet att mäta är att spela ett spel och hitta något du lätt kan göra flera gånger utan för mycket variationer. Kör fraps för att logga resultatet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Har du turbo mode? Eller power saving? Eller balanced?

Om det enda som förändrats är drivers, så hade jag testat med de äldre igen.

Provat med både turbo och balanced men blir knappt märkbar skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Starta om datorn och kör testet igen. Brukar funka för mig.

Brukar vara 100-200 poäng skillnad om man kör en efter varandra, sen om man startar om datorn får man tillbaka de poäng man fick från början.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

syntetiska tester är egentligen värdelöst.
Tillverkarna (så gott som samtliga) optimerar sina kort för testerna så det ger en sne bild på hur kortet faktiskt presterar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

syntetiska tester är egentligen värdelöst.
Tillverkarna (så gott som samtliga) optimerar sina kort för testerna så det ger en sne bild på hur kortet faktiskt presterar.

Så är det nog, hade inte brytt mig om det inte vart sån skillnad, speciellt inte när amd själv skriver att kortet ska prestera 5% bättre med dom senaste programvaran, och så blev det tydligen tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt tips är att inte köpa ett vega 64, grymt besviken av prestandan värmen ljud mm med tanke på vad skiten kostar att köpa, skulle haft kvar mitt 980 ti kort som nästan har samma prestanda men Som inte hade problem med värme och ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Mitt tips är att inte köpa ett vega 64, grymt besviken av prestandan värmen ljud mm med tanke på vad skiten kostar att köpa, skulle haft kvar mitt 980 ti kort som nästan har samma prestanda men Som inte hade problem med värme och ljud

Skickades från m.sweclockers.com

känns som att du drar lite förhastade slutsatser, har du referens kylaren så där har du värme och ljud problemet den kylaren är värdelös.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

känns som att du drar lite förhastade slutsatser, har du referens kylaren så där har du värme och ljud problemet den kylaren är värdelös.

Betalar du 7t för en sak så förväntar du dig lite kvalitet och att saken är utprovad men det gäller inte vega 64, spelar du gtv5 på amd's egna inställningar på grafikkortet får du meddelande om att grafikkortet gått varmt, låter de bra?
Är bog första och sista gången jag köpte en amd produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Mitt tips är att inte köpa ett vega 64, grymt besviken av prestandan värmen ljud mm med tanke på vad skiten kostar att köpa, skulle haft kvar mitt 980 ti kort som nästan har samma prestanda men Som inte hade problem med värme och ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för inställningar i windows, mitt vart kass efter ett tag men efter lite letande såg jag att windows tappat bort ryzen power balansed och ställt in energisparläge , hade en temp på runt 70 i turbo läge, installerade om chipset drivers o startade om och ändrade energi inställningar till ryzen läget och kortet körde på som innan.
Det konstiga var ju att det funkade från dag ett och sen bara vart kasst, antar att windows gjort nån uppdatering???

Ett andra alternativ kan vara att du ställt om switchen på kortet som är mer energiläge??

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mythos1983:

Betalar du 7t för en sak så förväntar du dig lite kvalitet och att saken är utprovad men det gäller inte vega 64, spelar du gtv5 på amd's egna inställningar på grafikkortet får du meddelande om att grafikkortet gått varmt, låter de bra?
Är bog första och sista gången jag köpte en amd produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Va på väg att köpa ett vega 64 igår men fick läsa de går för varma så slog till på ett evga gtx 1080 superclocked acx 3.0 istället för 5300kr
Hoppas det är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

@anon200632 För 5300:- så var det onekligen ett bättre val.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Känns som många har brådis och dömer ut kortet fort, ofta är det felaktiga inställningar mm jag är då skitnöjd med prestandan.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Betalar du 7t för en sak så förväntar du dig lite kvalitet och att saken är utprovad men det gäller inte vega 64, spelar du gtv5 på amd's egna inställningar på grafikkortet får du meddelande om att grafikkortet gått varmt, låter de bra?
Är bog första och sista gången jag köpte en amd produkt

Skickades från m.sweclockers.com

hade du köpt ett gtx 1080 founders edition hade skiten också gått fruktansvärt varmt. det är dålig kylare rätt o slätt, köp aldrig referens korten om du inte har ett litet chassi.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Betalar du 7t för en sak så förväntar du dig lite kvalitet och att saken är utprovad men det gäller inte vega 64, spelar du gtv5 på amd's egna inställningar på grafikkortet får du meddelande om att grafikkortet gått varmt, låter de bra?
Är bog första och sista gången jag köpte en amd produkt

Skickades från m.sweclockers.com

7000? Här betalar du 5000...

https://www.komplett.se/product/945230/datorutrustning/pc-kom...

Troligen inte bästa köpet för 5000 heller dock. Ryzen CPU (också AMD) är dock bra, det gäller väl att ta och läsa lite recensioner innan köpet rent generellt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Mitt tips är att inte köpa ett vega 64, grymt besviken av prestandan värmen ljud mm med tanke på vad skiten kostar att köpa, skulle haft kvar mitt 980 ti kort som nästan har samma prestanda men Som inte hade problem med värme och ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers sammanvägda index DX11, 12 flera titlar ger 1080 och RX 64 exakt samma poäng. Om ett 980 ti motsvarar ett 1080 så var det ju en dålig uppgradering måste jag hålla med men det är ju knappast AMD's fel.

Jag upplever kortet som tyst, öppen låda, referenskort är väll alltid varma och låter lite mer.

Prismässigt så går det ju att hitta för ca tusenlapp mindre eller mer jämfört med 1080 så motsvarande prestanda och billigare tycker jag ändå att 5000 är konkurrenskraftigt (går ju alltid att hitta dyrare kort , men det går ju att hitta 1080 för 8k också om man vill https://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:9686499

Permalänk
Medlem

Tror dock att dom är helt likvärdiga, har inte detaljstuderat dock.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte GTX 1080 är så prisvärt om man köper den här

Du klagar på att kortet inte lever upp till förväntningarna för det priset, men du köper kort med referenskylare för priset av 7k när den faktiskt finns att köpa för 5k.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hade du köpt ett gtx 1080 founders edition hade skiten också gått fruktansvärt varmt. det är dålig kylare rätt o slätt, köp aldrig referens korten om du inte har ett litet chassi.

håller så med dig. Alla ref kylare har varit skräp i princip..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Jag tycker inte GTX 1080 är så prisvärt om man köper den här

Inte du nej, men det finns kanske någon som har ett sånt kort och vill ha ett exakt likadant i en SLI konfiguration. Då är det nog värt att lägga lite extra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte du nej, men det finns kanske någon som har ett sånt kort och vill ha ett exakt likadant i en SLI konfiguration. Då är det nog värt att lägga lite extra.

För 80k?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

Mitt tips är att inte köpa ett vega 64, grymt besviken av prestandan värmen ljud mm med tanke på vad skiten kostar att köpa, skulle haft kvar mitt 980 ti kort som nästan har samma prestanda men Som inte hade problem med värme och ljud

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta referemskylare brukar lämna mycket att önska. Både hos AMD och Nvidia. Så jag hade absolut inte köpt ett Vega nu med referenskylare. Jag hade heller inte köpt ett Vega till de uppblåsta priserna som råder just nu.
Hade referens R9 290 tidigare. Högljudt, varmt (94+ grader) osv. Bytte till ett R9 290 från Sapphire med deras fina kylare och ljudlöst i jämnförelse och max 75 grader.

Så, när tredjepartskorten kommer så hade jag nog varit intresserad av att kolla på ett Vega. Vega 56 verkar vara det som kan ge mest spännande prestanda för pengarna. Då en del överklockningar ger 1080 prestanda i en del spel så skvallrar det om att det finns en hel del kraft i kortet som kan tas tillvara på genom optimeringar i spel och drivrutiner. Så om man ställer Vega 56 mote ett 1070 (som är tanken) så tror jag att Vega 56 kommer vara relevant mycket längre och kommer springa ifrån det i prestanda över tid.

Visst, det kan komma nya kort från både Nvida och AMD under den tiden. Men det är irrelevant om man köper ett kort nu. Och då tror jag ett 56 kommer hålla längre. Sedan kan det dra lite mer ström, men det är inget jag skulle känna påverkade min ekonomi direkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

@Zaic: sluta du kan köpa ett 980ti för ca 3t beg och kommer få en bättre upplevelse.
har kompisar som har 1080 och 1070 founders edition och dom låter inte lika mycket då dom inte blir lika varma

Permalänk
Medlem

@Mythos1983: Givetvis är referenskorten till 1080 och 1070 tystare då värmeutvecklingen är lägre, men hur många köper egentligen referenskylare? Det är väl vettigare att köra på en eftermarknadskylare som är kompetent nog för att hantera värmeutvecklingen och hålla ljudnivån nere? Synd bara att det dröjt så mycket med eftermarknadskylare till vega

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Inaktiv

Kan det hamna mycket vega i kompletts fyndhörna nu tro?

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Kan det hamna mycket vega i kompletts fyndhörna nu tro?

Nej men hos cdon och jag bytt till 1080ti

Skickades från m.sweclockers.com