Permalänk
Medlem

Öppna port i router för BBB IPTV?

Hallå!
Jag har precis skaffat IPTV från bredbandsbolaget. Testade att koppla in nätverkskabeln i min router men utan resultat.
Kopplar jag direkt till fiberuttaget (stadsnät) så funkar det klockrent. Men jag vill inte ha det så och jag har ingen lust att köpa en switch att ha innan routern (det får bli absolut sista utvägen). Jag är envis och har gett mig f.. på att det ska kunna gå via routern:)

Min router är en Linksys E3200 med Tomato 1.28 Shibby firmware. BBB tv box är en Arris VIP2853.
Det finns mycket inställningsmöjligheter för port forward, vlan osv i routern men förstår inte hur det ska ställas in.
Jag har googlat och försökt läsa mig till port forwarding men går bet på hur det ska ställas in i min router.
Jag är som sagt inte helt haj på detta så någon vänlig här får gärna guida mig genom processen, om någon har bra koll på Tomato firmware? Jag hörde med BBB men supporten hade ingen aning.

Mvh/Magnus

Permalänk
Avstängd

RTFM

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Tack men ingen av dem inställningarna fungerar i min router.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att funka(på något bra sätt) :/ stadsnäten idag öpnnar en port för tv trafik i tjänsgefördelaren de gör det igenom att känna igen mac adessen på vad som kopplas då lägger de på vlanet för tv, så sitter de en router först så kommer den öppna för vanlig trafik , visst man kan lura porten att lägga på tv och internet på en port med hjälp av en switch men få måste man ta hänsyn till QoS för att få det att funka bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpell:

Ok jag förstår.
Skulle det fungera om jag kör på denna switch innan routern?
https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/106808...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper, men jag har internet och TV via BBB och min uppsättning är enl. följande: router (den som medföljer) i hallen vid uttaget. Därifrån kabel till min stationära dator i vardagsrummet, och vid min dator har jag splittat kabeln genom en billig switch från Webhallen för att få kabel till dator och TV.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag lyckades hitta en bockruta för IGMP i routern som jag aktiverade. Hade några kanaler en stund innan dem försvann och play fungerade inte. IGMP Snooping finns inte vad jag kan se.

Jag gav upp till slut och köpte den switchen för 99kr som jag länkade till.

Om någon undrar så funkar den klockrent för IPTV!

Permalänk
Medlem

Tänk bara på när du kör en 100mbit switch att tv trafiken kommer ta up ca 10-15% trafiken så du kommer bara få ut ca 80 mbit för din vanliga surf! Kör man med en 1000 så går inte tvtrafiken ut över din 100mbit eller 250mbit osv då uppkopplingar kan hålla i sär på vad som är för tv och vad som är för dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpell:

Jaha det visste jag faktiskt inte. Då har man lärt sig nåt nytt:)
Jag har 100mbit in till bostaden och min router kan ändå bara sända 50-60mbit wifi till min dator så just nu funkar detta bra. Men skaffas en bättre router så jag får jag nog skaffa en gigabit switch istället.

Permalänk

@Shr000m: Jag kan inte så mycket om detta. Fattar inte riktigt. På vilket sätt drar du nu? Vad gör switchen för nytta? Jag hamnade i denna tråd via sökningar på Google för jag försöker hitta en lösning på att få mitt IPTV från Telia att gå via min router från Telenor. Har det du gjorde något med det jag vill göra, att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

@Shr000m: Jag kan inte så mycket om detta. Fattar inte riktigt. På vilket sätt drar du nu? Vad gör switchen för nytta? Jag hamnade i denna tråd via sökningar på Google för jag försöker hitta en lösning på att få mitt IPTV från Telia att gå via min router från Telenor. Har det du gjorde något med det jag vill göra, att göra?

Man kan säga att switchen delar, skapar en förgrening på bredbandet så att nätverkstrafiken kan gå rakt till tv boxen och inte via routern.

Bredbandsuttag-switch
Switch-router
Switch-IPTV

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Shr000m: Jaha, ja nä då har det inte att göra med det jag är ute efter då jag vill att Arris-boxarna hamnar på samma nätverk som bredbandet. Då måste dom ju va kopplade till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

@Shr000m: Jaha, ja nä då har det inte att göra med det jag är ute efter då jag vill att Arris-boxarna hamnar på samma nätverk som bredbandet. Då måste dom ju va kopplade till routern.

Ok, det vet jag tyvärr inte hur du ska lösa. Jag är inte så haj på router inställningar. Med min lösning så funkar det klockrent i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com