Permalänk
Medlem

Fjärrstyra dator

Året är 2017, finns det något program som slår Teamviewer på fingrarna? Endast gratisprogram tack och gärna öppen källkod.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Året är 2017, finns det något program som slår Teamviewer på fingrarna? Endast gratisprogram tack och gärna öppen källkod.

SSH, putty? Om du ska styra windows så vet jag inte riktigt men jag tror det borde finnas möjlighet till samma sak över windows borde man tycka.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska styra, vilka enheter det är och vad du är ute efter.

Jag använder RDC i windows för att styra windows maskiner, fungerar betydligt bättre än teamviewer.
Och t.ex. MobaXtrem för mina linux saker så jag enkelt kan spara olika typer av sessioner (vnc, SSH, FTP osv.)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

finns ett program som heter "No machine"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror på vad du ska styra, vilka enheter det är och vad du är ute efter.

Jag använder RDC i windows för att styra windows maskiner, fungerar betydligt bättre än teamviewer.
Och t.ex. MobaXtrem för mina linux saker så jag enkelt kan spara olika typer av sessioner (vnc, SSH, FTP osv.)

Jag vill kunna CAD'a på min stationära hemma från min laptop. Windows båda vägar.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

finns ett program som heter "No machine"

Eller mer rättstavat: NoMachine. Testade den tjänsten lite snabbt förut. Den kräver att man har en Windows-inloggning. Om man inte har det, så verkar inte tjänsten fungera. Plus, NoMachine kräver en IP-adress till datorn man vill ansluta till. TeamViewer kräver ett ID-nummer och ett temporärt lösenord.

NoMachine: 0. TeamViewer: 1.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

VPN + RDP nuff said. En klassiker fungerar hur bra som helst om man inte kräver bra grafikprestanda. Så om vi tar cad, är det 3d cad du är ute efter glöm RDP men i vanlig cad så fungerar det riktigt bra.. RemoteFX är en ny teknik som kan hantera grafik, men den är krånglig att sätta upp. Kräver väl också windows server 2012/2016.

Så jag rekommenderar temviewer, nackdelen är att temviewer kan bråka en hel del. Och då är det bra att kunna ha vpn + rdp för att starta om datorn etc. För mig så anklagar den hela tiden mig för att vara företagsanvändare och stänger ner, jag vet ej hur den gör kontrollen men den gör många falska anklagelser.

Det finns hur många fjärrstyrningsprogram som helst, ett problem är att man ej vill testa hur många skumma som helst. Jag tycker det är förnuftigt att man alltid går genom VPN, sedan testa olika tekniker som vnc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

VPN + RDP nuff said. En klassiker fungerar hur bra som helst om man inte kräver bra grafikprestanda. Så om vi tar cad, är det 3d cad du är ute efter glöm RDP men i vanlig cad så fungerar det riktigt bra.. RemoteFX är en ny teknik som kan hantera grafik, men den är krånglig att sätta upp. Kräver väl också windows server 2012/2016.

Så jag rekommenderar temviewer, nackdelen är att temviewer kan bråka en hel del. Och då är det bra att kunna ha vpn + rdp för att starta om datorn etc. För mig så anklagar den hela tiden mig för att vara företagsanvändare och stänger ner, jag vet ej hur den gör kontrollen men den gör många falska anklagelser.

Det finns hur många fjärrstyrningsprogram som helst, ett problem är att man ej vill testa hur många skumma som helst. Jag tycker det är förnuftigt att man alltid går genom VPN, sedan testa olika tekniker som vnc.

3D cad är det, Inventor.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

VNC med en repeater, om du vill ha det enkelt. Kör annars vidare på Teamviewer, är ju ändå gratis för privatanvändare och du kan skapa inloggning för enkel åtkomst.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

VPN + RDP nuff said.

This! Remote desktop är ju perfekt för det du vill göra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

This! Remote desktop är ju perfekt för det du vill göra!

Remote Desktop är usel när det gäller grafik, som jag tolkar det så spelar det ingen roll som man så kör med en sli uppsättning av grafikkort. All belastning läggs som jag tolkar på cpun.

Så jag hat testat avancerad 3D cad med RDP och det gick supersegt att navigera i 3D ritningen, teamviewer var så mycket bättre.
RemoteFZ heter microsoft lösning på problemet, men den är ej enkel.

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter Anydesk som funkar fint.
Finns också chrome remote desktop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Remote Desktop är usel när det gäller grafik, som jag tolkar det så spelar det ingen roll som man så kör med en sli uppsättning av grafikkort. All belastning läggs som jag tolkar på cpun.

Så jag hat testat avancerad 3D cad med RDP och det gick supersegt att navigera i 3D ritningen, teamviewer var så mycket bättre.
RemoteFZ heter microsoft lösning på problemet, men den är ej enkel.

Ah, så kan det ju vara... kör bara vanlig utveckling (mjukvara) den vägen och det fungerar ju toppen.