[ESXI 5.5] hitta något grafikkort. & hög cpu i Windows 7 (VM)

Permalänk
Avstängd

[ESXI 5.5] hitta något grafikkort. & hög cpu i Windows 7 (VM)

Tjo,

Ville inte göra två trådar om nästan samma ämne så jag tycker ihop allt i ett.

I min serverdator har jag dessa saker.

Moderkort: Supermicro X9DR7-LN4F
CPU: två Intel 2690v2
Chassis 825TQ-R740LPB

Första problemet är att CPU går högt i VM (Windows 7) så fort man startar något spelare ingen större roll vilket program man startar eller använder så går lätt CPU över 50-100% den får två CPU med totalt 8 trådar kan detta bror på att serverdator kör med sitt inbyggda grafikkortet?

Har en annan VM (Windows 7) som funkar bättre men den kör dock inte med 3d grafik.

Jag har läst att man skulle kunna köpa något AMD kort då dom inte är låsta men då dom inte stöder VGPU så får man köra pass through?

Finns det något grafikkort som kostar inte så jättemycket och inte behöver något extra ström?

Jag styr den Windows 7 via remote desktop så det laggar ibland när man ska göra något med den så då tänkte jag skaffa ett grafikkortet som man skulle kunna göra pass through på.

Vad tror ni om denna grafikkort https://www.inet.se/produkt/5403328/asus-radeon-rx-550-4gb#sp... den verka inte behöva extra ström?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda dig av RDP för att spela
Och RDP bryr sig inte om vad för grafikkort du har då den inte använder det.
Det låter mer som att du är inne på en VDI lösning men det är nog inget du skulle vilja veta pris på
Så fall är man inne på Nvidia GRID tex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Du kan inte använda dig av RDP för att spela
Och RDP bryr sig inte om vad för grafikkort du har då den inte använder det.
Det låter mer som att du är inne på en VDI lösning men det är nog inget du skulle vilja veta pris på
Så fall är man inne på Nvidia GRID tex.

Hade inte tänk att spela utan jag behöver den mest för att styra min serverdator när jag inte är hemma och börja tröttna när den blir seg när jag ska göra något med mina serverdator.

Hur använder RDS för att få grafik om den inte använder grafikkortet om man skulle sätta ditt en?

Jo känner till att VDI lösning är dyra dom ligger över 10-20k.

Om man kollar här så visar den alla som har stöd för vSGA.

https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Japp dom kör SVGA när man kört in vmware tools. Men det är inget som du kan köra någon tyngre grafik på.

När blir den seg? Är den alltid seg? Är den seg när du sitter i det lokala nätet eller när du sitter externt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Japp dom kör SVGA när man kört in vmware tools. Men det är inget som du kan köra någon tyngre grafik på.

När blir den seg? Är den alltid seg? Är den seg när du sitter i det lokala nätet eller när du sitter externt?

När jag använder enkla program som behöver lite mer grafik så laggar den ihop som tex bluestacks.

Den blir seg ibland, ibland kan jag kolla på youtube som funkar helt okej ibland så laggar den så mycket att det inte ens går att kolla.

Jag har bara testat över internet och inte lokalt.

Sen så får bara VM ca 8 MB GPU minne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ja det är inte så konstigt att du får problem med sådant. Är inte tänkt att användas så. Speciellt inte till att kolla på film via en sådan anslutning.

Så lösningen är, Sluta använda det på fel sätt
Eller skaffa VDI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Ja det är inte så konstigt att du får problem med sådant. Är inte tänkt att användas så. Speciellt inte till att kolla på film via en sådan anslutning.

Så lösningen är, Sluta använda det på fel sätt
Eller skaffa VDI.

Vilket program ska man använda sig för VDI client då jag helst inte vill installera program därför använder jag remote desktop?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilket program ska man använda sig för VDI client då jag helst inte vill installera program därför använder jag remote desktop?

För VDI så behöver du för det första korrekt hårdvara vilket du i ett tidigare inlägg inte ville lägga pengar på.
Varför ens köra Youtube över RDP över huvudtaget om jag får fråga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

För VDI så behöver du för det första korrekt hårdvara vilket du i ett tidigare inlägg inte ville lägga pengar på.
Varför ens köra Youtube över RDP över huvudtaget om jag får fråga

Då jag håller på mycket med serverdator så blir det även att jag har den till annat med som att kolla lite på Youtube och kör program som kräver mer grafik jag använder RDP när jag inte är hemma.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då jag håller på mycket med serverdator så blir det även att jag har den till annat med som att kolla lite på Youtube och kör program som kräver mer grafik jag använder RDP när jag inte är hemma.

Då hade jag satt upp en separat burk med tex Win 10 på och ett vettigt grafikkort för att köra den typen av applikationer.
Men förstår fortfarande inte varför man kör youtube via RDP när du bara kan köra det på datorn du sitter på via webläsaren.. Men men

Permalänk

Sluta använda din server fel, du använder inte en server för att köra desktop program som Youtube eller ens en webbläsare. En server använder du för att hosta tjänster som är deamons. Som du kommer åt utifrån, vanligtvis webbsidor, streaming, lagring eller annat. Enda gången man ansluter emot en server är när man ska ändra något på dessa tjänster eller felsöka något då fungerar SSH(inget GUI) eller RDP. Men man jobbar inte på en server! Då ska du ha en VDI lösning med anpassad hårdvara för det som är skit dyrt som tidigare talare på pekat. Skaffa en laptop om du vill ha en dator att "jobba" på.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Då hade jag satt upp en separat burk med tex Win 10 på och ett vettigt grafikkort för att köra den typen av applikationer.
Men förstår fortfarande inte varför man kör youtube via RDP när du bara kan köra det på datorn du sitter på via webläsaren.. Men men

Ska ändå köpa en speldator om ett par månader, jag får väl vänta tills dess.

Just nu lägger jag alla mina pengar på att bygga klart mitt SAN.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ska ändå köpa en speldator om ett par månader, jag får väl vänta tills dess.

Just nu lägger jag alla mina pengar på att bygga klart mitt SAN.

Mitt förslag är att du läser på om dom olika produkterna och vad dom är tänkta att användas till innan du börjar att spendera pengar på prylar som visar sig vara helt fel till det du vill göra.

Spännande att få veta varför man kopplar upp mot en server för att köra youtube.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Mitt förslag är att du läser på om dom olika produkterna och vad dom är tänkta att användas till innan du börjar att spendera pengar på prylar som visar sig vara helt fel till det du vill göra.

Spännande att få veta varför man kopplar upp mot en server för att köra youtube.

Jag försöker läsa på så mycket det går ibland så missar jag lite info som kan vara bra att veta om.

Jag koppla inte bara upp mig mot en server för att kolla på youtube utan gör andra saker med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag försöker läsa på så mycket det går ibland så missar jag lite info som kan vara bra att veta om.

Jag koppla inte bara upp mig mot en server för att kolla på youtube utan gör andra saker med.

Du kan fortsätta att gör allt ditt andra via den burken som du behöver, Men youtube och sådana saker kan du ju bara köra lokalt på maskinen du sitter på, Finns ingen mening med att köra det via en annan.

Permalänk

Du kan ta i princip vilket AMD-graffekort som helst och köra passthrough på, om det sen kommer att fungera perfekt det är svårt att svara på.
Det jobbiga blir att du inte har någon console att komma åt om det krånglar med nät och grejs eller/och är ostabilt.

Jag har kört mitt graffekort i sign på en esxi 5.x mot en passthrough win7 som HTPC, fungerade så pass bra att det gick att lira BF3, däremot gjorde jag det på ett HD 6950. Men körde HTPC på 6450't.
Numera kör jag plex och annat istället på linux för att slippa krångla.

Här finns en äldre tråd ang. passthrough och esxi.

https://communities.vmware.com/thread/297072?start=795&tstart...
här finns också ett spreadsheet vad som fungerar och inte.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1w54Ce9rxtclSCdHQ0bXhL...

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ska ändå köpa en speldator om ett par månader, jag får väl vänta tills dess.

Just nu lägger jag alla mina pengar på att bygga klart mitt SAN.

Ska du verkligen bygga ett SAN hemma? Menar du inte NAS?

Permalänk
Medlem

Provkör det lokalt. Min gissning är att det är bandbredden. Antingen hos dig eller där du sitter för tillfället när du kopplar upp dig.

Samt att du får kolla upp vilken process som belastar processorn när det går segt. Inte bara att processorn går högt för det säger inte så mycket om vad som påverkar det.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen måste ha en typ "desktop" klient som VM, måste du köra Win7? Det har aldrig funkat för mig - kör istället någon motsvarande Linux-dist.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Du kan ta i princip vilket AMD-graffekort som helst och köra passthrough på, om det sen kommer att fungera perfekt det är svårt att svara på.
Det jobbiga blir att du inte har någon console att komma åt om det krånglar med nät och grejs eller/och är ostabilt.

Jag har kört mitt graffekort i sign på en esxi 5.x mot en passthrough win7 som HTPC, fungerade så pass bra att det gick att lira BF3, däremot gjorde jag det på ett HD 6950. Men körde HTPC på 6450't.
Numera kör jag plex och annat istället på linux för att slippa krångla.

Här finns en äldre tråd ang. passthrough och esxi.

https://communities.vmware.com/thread/297072?start=795&tstart...
här finns också ett spreadsheet vad som fungerar och inte.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1w54Ce9rxtclSCdHQ0bXhL...

Men har du provat windows remote desktop på den? Nu hade jag inte tänkte att ha någon skärm till grafikkortet utan jag styr den över windows remote desktop och då kanske det inte funkar.

Skrivet av Krippa75:

Ska du verkligen bygga ett SAN hemma? Menar du inte NAS?

Ett SAN står väl för att man inte använder några hårddiskar på dom andra serverdator utan man kör allt över iscsi och då kallas det för ett SAN eller har jag fel?

Skrivet av jocke92:

Provkör det lokalt. Min gissning är att det är bandbredden. Antingen hos dig eller där du sitter för tillfället när du kopplar upp dig.

Samt att du får kolla upp vilken process som belastar processorn när det går segt. Inte bara att processorn går högt för det säger inte så mycket om vad som påverkar det.

Inget problem med bandbredden men dock här jag sitter dom har ca 30-40 ms när man testar deras internet på speedtest när jag testar mitt internet så har jag ca 1 ms.

Problemet med CPU är att kärnorna känns svaga och därför går upp i nästan fullt CPU användning och det görs i nästan alla program som behöver lite mer kraft. Det känns som att man sitter på en I3.

Skrivet av moron:

Om du verkligen måste ha en typ "desktop" klient som VM, måste du köra Win7? Det har aldrig funkat för mig - kör istället någon motsvarande Linux-dist.

Kör Windows då dom programmen som jag använder finns bara i Windows.

Svara en till
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ett SAN står väl för att man inte använder några hårddiskar på dom andra serverdator utan man kör allt över iscsi och då kallas det för ett SAN eller har jag fel?

Jag skulle fortfarande kalla det för ett NAS om du kör transporten över ditt vanliga LAN. Kör du SAN har du normalt byggt en helt egen infrastruktur för att inte störa ditt produktionsnät.
Tidigare körde man oftast fibre channel men numera när allt är virtuellt med "converged infrastructure" allt oftare på 40/100gbit-switchar över kopparkabel.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden men såg ingen nämna detta, dra upp gpu minnet till 128mb ist för 8mb? Går att göra i edit settings för VM.

Btw så nämnde någon tidigare att man aldrig skall köra webbläsare etc på en VM. Att inte köra youtube, visst det säger sig självt att det är bättre att göra lokalt.. Men om det andra du säger stämmer så får du nog informera hela SEO branschen då i stort sätt alla sitter o jobbar genom VMs ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Jag skulle fortfarande kalla det för ett NAS om du kör transporten över ditt vanliga LAN. Kör du SAN har du normalt byggt en helt egen infrastruktur för att inte störa ditt produktionsnät.
Tidigare körde man oftast fibre channel men numera när allt är virtuellt med "converged infrastructure" allt oftare på 40/100gbit-switchar över kopparkabel.

Så det du menar är att om man ha en switch som är bara för datastore och inget internet och sånt så kallas det för ett SAN?

Skrivet av bergla:

Har skummat igenom tråden men såg ingen nämna detta, dra upp gpu minnet till 128mb ist för 8mb? Går att göra i edit settings för VM.

Btw så nämnde någon tidigare att man aldrig skall köra webbläsare etc på en VM. Att inte köra youtube, visst det säger sig självt att det är bättre att göra lokalt.. Men om det andra du säger stämmer så får du nog informera hela SEO branschen då i stort sätt alla sitter o jobbar genom VMs ^^

När jag läste om mitt moderkort så kunde jag inte hitta hur mycket minne den GPU har och sen när google på namnet så fick jag upp den var bara på 8 MB. Men jag ska ändra det och se om det funkar bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så det du menar är att om man ha en switch som är bara för datastore och inget internet och sånt så kallas det för ett SAN?

I princip ja. Förkortningen i sig skvallrar om att det handlar om att separera trafiken för lagring från övrigt med andra krav på bandbredd och svarstider.

Permalänk
Medlem

@superegg: Tror inte ens den använder VRAM till virtuell grafik minne, men kan ha fel.

Även om du bara skulle ha 8mb vram och den faktiskt behöver vram så borde du kunna ställa in att använda vanligt ram som vram i bios eller esxi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

I princip ja. Förkortningen i sig skvallrar om att det handlar om att separera trafiken för lagring från övrigt med andra krav på bandbredd och svarstider.

Kommer köra så längre fram.

Skrivet av bergla:

@superegg: Tror inte ens den använder VRAM till virtuell grafik minne, men kan ha fel.

Även om du bara skulle ha 8mb vram och den faktiskt behöver vram så borde du kunna ställa in att använda vanligt ram som vram i bios eller esxi.

Man kan ändra den till max 128MB så kan testa och öka och se om det blir bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Men har du provat windows remote desktop på den? Nu hade jag inte tänkte att ha någon skärm till grafikkortet utan jag styr den över windows remote desktop och då kanske det inte funkar.

Ett SAN står väl för att man inte använder några hårddiskar på dom andra serverdator utan man kör allt över iscsi och då kallas det för ett SAN eller har jag fel?

Inget problem med bandbredden men dock här jag sitter dom har ca 30-40 ms när man testar deras internet på speedtest när jag testar mitt internet så har jag ca 1 ms.

Problemet med CPU är att kärnorna känns svaga och därför går upp i nästan fullt CPU användning och det görs i nästan alla program som behöver lite mer kraft. Det känns som att man sitter på en I3.

Kör Windows då dom programmen som jag använder finns bara i Windows.

Nope, körde inte remote desktop, det finns ingen vits att köra RDP och spela spel, det kommer inte att fungera på grund av RDP-protokollets natur. Det klarar inte av det helt enkelt.
Jag körde min TV i grafikkortets HDMI-port.
Det du är ute efter är att köra någon slags Horizon View lösning, dvs VDI.
Du får nog ta och vänta tills att du har en gaming dator, eller så byter du virtualiseringsmotor till Linux, eller så kör du win10 pro för att kunna köra Hyper-V. Det är vad alternativen är idag skulle jag gissa på eftersom att VDI är inte utvecklat för Spel, utan för rendering och ritande av 3d-modeller. och där fungerar faktiskt citrix mycket bättre.

Skrivet av Krippa75:

Jag skulle fortfarande kalla det för ett NAS om du kör transporten över ditt vanliga LAN. Kör du SAN har du normalt byggt en helt egen infrastruktur för att inte störa ditt produktionsnät.
Tidigare körde man oftast fibre channel men numera när allt är virtuellt med "converged infrastructure" allt oftare på 40/100gbit-switchar över kopparkabel.

I mina ögon är SAN när något delar ut en block-disk, dvs lagringsyta där man får formatera disken själv i operativsystemet, exempelvis iscsi eller fiber channel, medan NAS är när man delar ut disk som är formaterad redan, exempelvis via NFS eller SMB, dvs file-share.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@superegg: Yep gör så, borde bli bättre. Alltid varit enorm skillnad för mig iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Nope, körde inte remote desktop, det finns ingen vits att köra RDP och spela spel, det kommer inte att fungera på grund av RDP-protokollets natur. Det klarar inte av det helt enkelt.
Jag körde min TV i grafikkortets HDMI-port.
Det du är ute efter är att köra någon slags Horizon View lösning, dvs VDI.
Du får nog ta och vänta tills att du har en gaming dator, eller så byter du virtualiseringsmotor till Linux, eller så kör du win10 pro för att kunna köra Hyper-V. Det är vad alternativen är idag skulle jag gissa på eftersom att VDI är inte utvecklat för Spel, utan för rendering och ritande av 3d-modeller. och där fungerar faktiskt citrix mycket bättre.

RDP är gamla dom borde göra om den eller för bättre den.

Vad heter den Horizon View som citrix använder sig är det xendesktop?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

xendesktop det stämmer. det är fortfarande inte gjort för att spel ska fungera i det även fast HDX är ett bättre optimerat protokoll.
RDP har blivit bättre i win10 men har aldrig varit utvecklat för att spela spel med.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..