Dual Sim telefon för jobb och privat - vad ska man titta på?

Permalänk
Medlem

Dual Sim telefon för jobb och privat - vad ska man titta på?

Ska köpa mig en ny jobbtelefon och är lite sugen på att testa dual sim för första gången, att ha både privat och jobbnummer i samma lur verkar smidigt.

Skulle ni rekommendera att testa dual sim, vad har ni för erfarenheter?
Tips på intressanta modeller uppskattas.

Permalänk
Medlem

Jag har använt dubbla simkort i snart två år och tycker bara det är fördelar, enda problemet jag haft var att bankid inte hade stöd för dual-sim utan vägrade fungera ibland men det problemet har jag inte haft på säkert ett år så det kanske de har löst helt nu.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Ska köpa mig en ny jobbtelefon och är lite sugen på att testa dual sim för första gången, att ha både privat och jobbnummer i samma lur verkar smidigt.

Skulle ni rekommendera att testa dual sim, vad har ni för erfarenheter?
Tips på intressanta modeller uppskattas.

Kört både dual sim samt privat och tjänstetelefon.
Överlag är det skönare med dual sim telefon, det funkar hur bra som helst helst.
Problemet för mig blev att arbetet aldrig pausade. I perioder är mitt jobb väldigt stressigt, mycket samtal och mail. Då tycker jag det är skönt att lägga jobb telefonen i en låda på ljudlös.

Just nu kör jag två telefoner, men kommer nog gå över till dual sim igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nokia 8 har dubbla sim-kort och ett nästan helt rent Android. Dock har jag ingen sådan själv.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@thexps: Kan man inte inaktivera "jobb-simkortet" och bara köra det privata eller vice versa?

Permalänk
Avstängd

@Sarky:

Jag har övergått till dual - sim för jobb & privat sedan cirka 2 månader tillbaka, och det är enligt min åsikt nästan bara fördelar.
Det enda negativa var en gång när jag råkade välja att alla utgående samtal sker från mitt privata sim, men ingen skada skedd

Tips på mobiltelefon så har jag köpt Huawei P10.
Enligt mig den bästa telefonen för pengarna...

Jag köpte den för under 3,000kr i tele2 kampanjen.

Grym fingeravtryckssensor, Leica objektiv, 64 GB minne, 3200 mAh batteri, väldigt fin 5,1 tums skärm, 8-core processor, 4gb ram samt självfallet Dual-sim.

Helt klart den bästa telefon jag har haft och med tanke på att den är närmare 50% billigare än liknande konkurrenter med samma spec så var det ett självklart val.

Vill man ha en större skärm finns ju P10 plus också..

http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-huawei-p10#.WbT...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Bytte precis till en DS-lur just precis för att slippa släpa runt på två telefoner. Det blev en Huawei Honor 9. Har tidigare varit lite skeptisk mot Huawei men denna har fungerat klockrent - med brasklappen att det är en ny modell och att den sålunda inte ännu haft "chansen" att sega till sig (som mer eller mindre alla telefoner gör). Det enda lätt negativa är väl att DS-slotten delar plats med minneskortet så kör man DS går det inte att stoppa i extra minne. 64 GB internt räcker dock relativt långt så för min del är detta inte ett problem. Mycket enkelt att i inställningsmenyn ange vilket SIM som ska vara det primära för data och/eller samtal. Drar förvånansvärt lite batteri. Väldigt mycket telefon för pengarna.

Anyway, kanske inte så djuplodande men skulle varmt rekommendera både DS konceptet och Honor 9 som modell.

stavar som en kratta
Permalänk

Jag köpte Xiaomi Mi Max 2 och och jag är nöjd med det beslutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

@thexps: Kan man inte inaktivera "jobb-simkortet" och bara köra det privata eller vice versa?

jo, det tar hela 3 sekunder.
kört Dualsim i ca ett år, helt galet bra.
Kör en moto G5 förresten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Sarky: Det finns två typer av dubbla simkort. Dual-Sim Active, och Dual-Sim Standby.

Den vanligaste är Dual-Sim Standby. Det innebär att det primära simkortet har full uppkoppling med 2G/3G/4G för telefon och datatrafik medan det sekundära enbart har 2G nätverk för att kunna hantera telefon och sms.

Vissa telefoner är mer avancerade än andra i hantering av dual-sim. Vissa telefoner kan tex slå av sim2 vid speciella klockslag, tex för arbetsnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Sarky: Det finns två typer av dubbla simkort. Dual-Sim Active, och Dual-Sim Standby.

Den vanligaste är Dual-Sim Standby. Det innebär att det primära simkortet har full uppkoppling med 2G/3G/4G för telefon och datatrafik medan det sekundära enbart har 2G nätverk för att kunna hantera telefon och sms.

Vissa telefoner är mer avancerade än andra i hantering av dual-sim. Vissa telefoner kan tex slå av sim2 vid speciella klockslag, tex för arbetsnummer.

De flesta nya dual sim standby telefon som släppts de senaste 2 åren (dock inte alla) har även stöd för 3G på det sekundära SIM-kortet. OnePlus 3, OnePlus 5, Xiaomi telefoner Huawei telefoner mm har stöd för det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Bära dubbla mobiler, det får mig att tänka tillbaka till början av 90talet och då var det status.

Idag så är det korrekta att ha ett abonnemang som man samordnar alla samtal till, detta kräver lite overhead och för oss dödliga så är dubbla simkort ett bra alternativ.

Jag har kört med dubbla simkort i 1,5 år och det ska vara mycket till för att jag hela tiden ska gå runt med dubbla mobiltelefoner igen. Jag själv kör Huwaie P9 och det fungerar hur bra som helst.
*edit*
Mjukvarusimkort (esim) väntar jag på, men då ska man krångla med arbetsgivarens esim etc, så dubbla simkort kommer nog vara det som gäller för oss vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De flesta nya dual sim standby telefon som släppts de senaste 2 åren (dock inte alla) har även stöd för 3G på det sekundära SIM-kortet. OnePlus 3, OnePlus 5, Xiaomi telefoner Huawei telefoner mm har stöd för det

Stöd ja, men inte samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Stöd ja, men inte samtidigt.

Det beror väl lite på vad man menar. Min V20 är ansluten till 3G och 4G med respektive SIM-kort. Däremot så måste man välja ett specifikt SIM-kort för användning av datatrafik.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

jag kör dual-sim i min huawei p10, funkar klockrent och är asnöjd med telefonen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bära dubbla mobiler, det får mig att tänka tillbaka till början av 90talet och då var det status.

Idag så är det korrekta att ha ett abonnemang som man samordnar alla samtal till, detta kräver lite overhead och för oss dödliga så är dubbla simkort ett bra alternativ.

Jag har kört med dubbla simkort i 1,5 år och det ska vara mycket till för att jag hela tiden ska gå runt med dubbla mobiltelefoner igen. Jag själv kör Huwaie P9 och det fungerar hur bra som helst.
*edit*
Mjukvarusimkort (esim) väntar jag på, men då ska man krångla med arbetsgivarens esim etc, så dubbla simkort kommer nog vara det som gäller för oss vanliga.

Oneplus 2 också, kör själv dubbelt på det, minns inte om 1an hade också det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har kört dual sim i 1,5 år typ. Väldigt skönt att slippa gå runt med 2 mobiler. Först hade jag någon billig honor mobil som blev seg på en gång. Nu kör jag oneplus 3 och är grymt imponerad.
Kommer nog aldrig gå över till att ha 2 mobiler igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Stöd ja, men inte samtidigt.

Jo. Jag har själv kört med dubbla SIM kort. Och då har jag haft Tele2 som huvudoperatör, o därmed använt som data, samtidigt som jag haft Telia som sekundärt och då använde jag 3G. Så jo, dem klarar det visst.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Det verkar ju vara positiva tankar kring dual sim rakt igenom.
Enda nackdelen jag kommer på är att det kanske är lite svårare att koppla bort jobbet, rullar in lite mail osv även om jobb-sim är avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

@thexps: Kan man inte inaktivera "jobb-simkortet" och bara köra det privata eller vice versa?

Jo, det bör att gå att inaktivera kortet manuellt så gör jag. Vissa telefoner har stöd för auto inställningar gällande detta typ kort 1 aktivt alltid kort 2 aktivt vardagar mellan 8-17 (dock inte min telefon)

Gällande mail som du skrev ovan så har jag helt enkelt valt att inte koppla upp telefonen mot mailen då det upplevdes som ett störningsmoment för mig (hade det ett tag tog bort det), kan kolla mailen manuellt räcker för mig

Permalänk
Medlem

Söker efter en bra och billig mobil med dubbla sim samtidigt som man kan använda minneskort.
Nokia 1 skulle duga. Men blir inte riktigt klok på om den har en fri plats för minneskort vid bruk av dubbla sim.
Någon som har ett tips?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Söker efter en bra och billig mobil med dubbla sim samtidigt som man kan använda minneskort.
Nokia 1 skulle duga. Men blir inte riktigt klok på om den har en fri plats för minneskort vid bruk av dubbla sim.
Någon som har ett tips?

Kolla på Moto G5s. Den ska ha stöd för dubbla SIM plus minneskort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min Galaxy S9+ har Dual-Sim, har dock aldrig testat funktionaliteten då jag inte haft privat abbonemang sedan jag började mitt senaste jobb för 8 år sedan.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Söker efter en bra och billig mobil med dubbla sim samtidigt som man kan använda minneskort.
Nokia 1 skulle duga. Men blir inte riktigt klok på om den har en fri plats för minneskort vid bruk av dubbla sim.
Någon som har ett tips?

Vet inte hur det är på Nokian, men på många telefoner så får man välja minneskort eller extra sim då de sitter i samma slot, så är det på min S9+.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maweric:

Söker efter en bra och billig mobil med dubbla sim samtidigt som man kan använda minneskort.
Nokia 1 skulle duga. Men blir inte riktigt klok på om den har en fri plats för minneskort vid bruk av dubbla sim.
Någon som har ett tips?

3st kortplatser i en kompakt telefon, då får du allt leta. Letar du noggrant kanske du hittar någon okänt fabrikat. Frågan är varför du behöver ha minneskort? Filmar du mycket så kanske du vill ha bättre kvalite och då blir det inte en billig telefon.
Dagens mellansegment mobiler har 64GB minne , t.ex Huawei P20 lite, då kvittar det för de stora skaran att det ej gå ha dubbla simkort och minneskort. Behöver man mer minne så finns det mobiler med ända upp till 256GB, som Xiaomi Mi Mix 256GB. (säljs mest i kina)

*edit*
Ja minns en känd youtuber visade en billig enkel telefon med stöd för 3 simkort, säkerligen kunde en vara minneskort. Men som sagt, telefonen var ingen höjdare annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Kolla på Moto G5s. Den ska ha stöd för dubbla SIM plus minneskort

Är du säker på det?
Jag såg en som på youtube modifierade Moto G5s till att stöda detta, men det blir en makapär hängande utanför mobilen: https://www.youtube.com/watch?v=qe1FSyRLKmg

Förklaringen till bristen på mobiler med dubbla simkort och minneskort är superenkelt, det finns ett väldigt litet behov/önskemål för stödet, detta stöd tar värdefullt utrymme och kostar pengar. Ska man ha en 3 slots korthållare så blir den dessutom skör.

Så telefonen som de skulle göra blir väldigt nischad till en liten skara användare och den blir rätt så dålig för alla andra. Nu när man kan köpa mobiler med upp till 256GB inbyggt minne ,så ställer jag mig frågan vem som behöver ha simkort? För de som vill ha en billigare telefon än vad 256GB, så blir inte telefonen billigare p.g.a. små volymer.

Kan hända det finns mobiler med detta i Kina etc, men in på vår marknad tar de sig inte så lätt.

Permalänk
Medlem

One Plus 5T har dualsim.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kolla på Moto G5s. Den ska ha stöd för dubbla SIM plus minneskort

Annars kan man fulhacka...

https://forum.xda-developers.com/axon-7/help/sims-sd-card-sim...

Permalänk
Medlem

Det där vore något!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är du säker på det?
Jag såg en som på youtube modifierade Moto G5s till att stöda detta, men det blir en makapär hängande utanför mobilen: https://www.youtube.com/watch?v=qe1FSyRLKmg

Förklaringen till bristen på mobiler med dubbla simkort och minneskort är superenkelt, det finns ett väldigt litet behov/önskemål för stödet, detta stöd tar värdefullt utrymme och kostar pengar. Ska man ha en 3 slots korthållare så blir den dessutom skör.

Så telefonen som de skulle göra blir väldigt nischad till en liten skara användare och den blir rätt så dålig för alla andra. Nu när man kan köpa mobiler med upp till 256GB inbyggt minne ,så ställer jag mig frågan vem som behöver ha simkort? För de som vill ha en billigare telefon än vad 256GB, så blir inte telefonen billigare p.g.a. små volymer.

Kan hända det finns mobiler med detta i Kina etc, men in på vår marknad tar de sig inte så lätt.

Den youtube länken du länkar till är dock g5s plus. Jag har dock en Moto G5 (alltså icke S) och den har stöd för dubbla SIM plus microSD kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig