Hjälp med bygge av bärbar högtalare med 18 TUMS BAS

Permalänk
Medlem

Hjälp med bygge av bärbar högtalare med 18 TUMS BAS

Hej!

Fått tag på en baslåda för en bra peng och har planerar att bygga om den, men har märkt att jag behöver lite råd på vägen!

Bygget
-Det ska spelas blandad musik men kommer till största del användas till fest, alltså sådan musik.
-Mina krav på anläggningen är att det ska låta bra enligt ett otränat öra. Alltså det ska inte chippa eller ge "distortion" men eftersom den kommer användas utomhus osv så kommer inte "kvalite-ljud" vara nödvändigt, men bra tryck är av intresse.
- Budget utöver det som jag redan har köpt är runt 4000kr (beror lite på vad som går att uppnå)

Plan 1 är att sätta ihop en batteridriven högtalare som ska bestå av:
- 1 baslåda (Martin Audio Blackline S18) (Redan köpt)
- 2 diskanter (Ej bestämt)
- 1 Slutsteg (Ej bestämt)
- Batteri(er) (Ej bestämt)
- Vagn att rulla högtalaren på

Plan 2 (om plan 1 inte är genomförbart) är att bygga en portabel högtalare som kopplas genom ett vägguttag.
- ll - Samma grejer, minus batteri(er).

Jag har ett generellt intresse för ljud och teknik. Men har bristande kunskaper om detta område, speciellt högtalare/slutsteg (Vet inte ens om det är möjligt än). Men mina ambitioner är att bygga en vällåtande och användbar högtalare som ska bidra med bra fest!

Saker jag inte riktigt kommer underfund med
* Hur man räknar på potentiell strömförbrukning / hur långt ett batteri kommer räcka för ett givet system med ett givet batteri.

* Är det ens rimligt att köra båslådan på batteri? Hittar på en hemsida för baslådan att
Recommended amplifier: 600W-1500W into 4 ohms.
Kan ett bilbatteri ens försörja slutsteget? Vad kommer detta resultera i för strömförbrukning?

* Hur avgör jag vilket slutsteg jag bör välja?
- Jag antar att två kanaler kommer räcka: kanal 1: Baslådan, kanal 2: Diskanterna dubbelkopplat? eller räcker det med en kanal? eller behövs 3?
- Bör jag välja 8 eller 4 ohm? 8 drar mindre ström men ger därav mindre effekt? 4 ohm är rekommenderat på hemsidan. Vad är mest optimalt ljud/ström för ett batteridrivet system?

* Vad är det bästa sättet att hitta ett passande slutsteg? Såg att det fanns en hel djungel av slutsteg på ebay för vad jag kunde se en bra mycket billigare peng än i Sverige. Är detta en möjlighet att tjäna pengar på detta genom att hitta ett dugligt som ger vad som krävs eller kommer det krångla en massa och sluta med att jag behöver köpa ett nytt i Sverige som håller i slutändan?

* Batterier. Jag funderar på om det är enklare att köpa vanliga bilbatterier (bly?) eller försöka följa tesla-trenden och köra Lithium batterier? Finns rimligt dyra batterier som har förutsättningarna för att försörja systemet? Bör man välja ett stort eller vinner man på att seriekoppla flera små? Funkar det bra?

* Om systemet inte går att driva fullt ut, går det att köra systemet på ett "lägre watt-antal" än rekommenderat? Kommer baslådan då bara bli massa död vikt eller kommer det fortfarande vara rimligt att använda den då den möjligtvis spelar mer energieffektivt än en mindre högtalare som anstränger sig mer?

* Om baslådan drar för mycket ström eller är av ett för stort/dyrt projekt att göra till en bärbar historia, hur löser man på bästa sätt ett sladdbundet system? Drar man endast en sladd från väggen till slutsteget eller krävs någon specifik utrustning för det?

Uppskattar alla tips och erfarenheter. Förväntar mig inte att någon ska ha svar på allt men svara gärna på enstaka frågor om möjligt!

//Victor

Permalänk
Medlem

Du lär behöva en mindre woofer mellan baslåda och diskant också. Specarna på baslådan säger att den bara går upp till 120 Hz.
Om du kommer kunna driva den på batterier beror lite på hur högt du vill spela etc.

Ifall du kör 1x bas, 1x woofer och 2x diskant hade jag nog satsat på ett digitalt filter och sedan typ 4x http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-100W-Mono-Channel-Digital-... om du kör på batteridrift.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du lär behöva en mindre woofer mellan baslåda och diskant också. Specarna på baslådan säger att den bara går upp till 120 Hz.
Om du kommer kunna driva den på batterier beror lite på hur högt du vill spela etc.

Ifall du kör 1x bas, 1x woofer och 2x diskant hade jag nog satsat på ett digitalt filter och sedan typ 4x http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-100W-Mono-Channel-Digital-... om du kör på batteridrift.

Är inte den kretsen är lite väl svag för att driva en pa-baslåda med 18 tums element.
Vet inte men tror med man får titta mer efter http://www.ebay.com/itm/1000W-12V-Mono-Car-Audio-Power-Amplif....

Brukar vara rätt stora slutsteg till PA-anläggningar ser till exempel att Martin Audio själva rekommenderar MA9.6K som verkar ligga på minst 40 000kr och 12kg.

Tror det kan bli svårt att börja ett portabelt boomboxbygge med en baslåda på 45 kg.
Lägg sedan till ordentligt slutsteg ca 10kg, bilbatterier, högtalare för diskant och mellanregistret som ska kunna mäta sig med basen.
Inget man drar runt på festivaler i en liten vagn kanske.

Men går säkert att lösa om man verkligen vill.

Permalänk
Medlem

@johnlennonx: Basen har en känslighet på 99 dB, lär spela grymt högt även med "bara" 100W ineffekt. Basen klarar av mer effekt och vill man spela koncert-nivåer kan man såklart köpa fetare slutsteg, I guess.

Men ja, det lär bli ett tungt as.
Hade jag varit TS hade jag försökt bygga om lådan till basen med lite klenare plywood eller liknande för att få ner vikten och bygga in allt i samma låda, sedan skruva fast ordentliga hjul och kanske en sele så att man kan dra runt den med en häst eller något

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du specificera kraven tydligare ? Ska det användas som ett lite mobilt PA behöver du 2 toppar också (och ska det användas inne eller ute ?) och kraftförsörjningen lär inte bli lätt, det kan nog handla om 200 kilo innan du är färdig om du inte väljer lipoceller och då skenar priset.
Det går ju att bygga på en trädgårdsvagn för de lär tåla vikten men det är troligen enklare att inte bygga på en färdig vagn utan bara att köra delarna på den och rigga det "som vanligt" när man ska spela i stället.
Ska det vara fast på hjul är det troligen bättre att bygga allt från början och göra en enhet där baslådan även agerar vagn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@johnlennonx: Basen har en känslighet på 99 dB, lär spela grymt högt även med "bara" 100W ineffekt. Basen klarar av mer effekt och vill man spela koncert-nivåer kan man såklart köpa fetare slutsteg, I guess.

Men ja, det lär bli ett tungt as.
Hade jag varit TS hade jag försökt bygga om lådan till basen med lite klenare plywood eller liknande för att få ner vikten och bygga in allt i samma låda, sedan skruva fast ordentliga hjul och kanske en sele så att man kan dra runt den med en häst eller något

Hade inte koll på känsligheten ärligt talat. Har jag förstått det rätt att 64W då bör ge runt 117dB/1M med denna bas?

Permalänk
Medlem

@johnlennonx: Japp, precis!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Vore jag dig i det här fallet skulle jag nog låta baslådan vara, men däremot bygga en slags topplåda till den.
Bygg den med samma mått, bredd*djup, men lägre höjd och placera batteri, slutsteg och mellan/diskant i den. Vid tillfällen då det inte behövs så mycket bas tar du bara med den, och vid tillfällen där det behövs tar du med alltihopa. Du får lösa inkopplingen på något sätt med olika anslutningar.
Basen har väl ett inbyggt delninsfilter vad jag förstår? Kopplar man via den sköts det väl automatiskt. Kopplar man inte via den blir det någon mer fullrange-aktig lösning.
Kör i mono och bryggkoppla förutsatt att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn