Permalänk

4k skärm med låg ms?

köpte ett oc gtx1080 förut så funderar på att köpa en 4k tv att spela pc spel på(hade tänkt köpa 28 inch skärm men många säger vanliga windows är för liten så tänkte jag kan köpa en 4k tv istället och föra över bilden på)
iallafall så verkar de flesta ha ganska högt ms, någon hade 20 ms osv,
finns det någon tv som har ganska lågt ms?
såg en hitatchi som hade 5ms ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
99:e percentilen

Beroende på vad du ska spela kanske 1440p @ 144 Hz är ett (avsevärt) bättre alternativ – vilket inte är helt osannolikt eftersom du nämner input lag som något viktigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@darknessviking: 5ms på en Hitachi låter som specificerad responstid, vilket är en annan sak än än latenstid som idag ofta är 20 – 40 ms på TV-apparater i spelläge. Vilken av dessa "ms" är det du tänker på?

Responstid handlar om eftersläp och brukar finnas i specifikationer. Fast de säger inget om hur eftersläpen faktiskt ser ut. Latenstid är också känd som "input lag" vilket handlar om fördröjningen i bilden. Input lag specificeras så gott som aldrig utan måste mätas fram.

Mer att läsa finns i Bildskärmsguiden avsnitt 18 och 19:
http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

köpte ett oc gtx1080 förut så funderar på att köpa en 4k tv att spela pc spel på(hade tänkt köpa 28 inch skärm men många säger vanliga windows är för liten så tänkte jag kan köpa en 4k tv istället och föra över bilden på)

Detta är inte helt sant, Windows 10 ska vara hyffsat bra på att skala om så att allt blir normal storlek. D.v.s. det mesta kommer vara samma storlek som t.ex. 1080p, men text och liknande kommer bli skarpare eftersom fler pixlar används. Men det finns också en del problematiska program som t.ex. Steam där skalningen inte fungerar, så helt problemfritt är det inte än.

Permalänk

perost - jo jag har läst det med men en kille vars namn jag inte minns just nu la upp en video där han hade en stor tv som skärm istället och sa att windows måste jobba dubbelt när de ska skala upp och att det var helt meningslöst att ha så,så jag fick mig en tankeställare då, för vill inte lägga ut massa pengar på en 28skärm med 4k så kan man knappt läsa text eller se bilder osv :/
då enligt den killen så sa han att det var bättre att köpa en stor tv istället med 4k för då blir texten större och allting får rätt skala

laxpudding ahaaa,oj det låter komplicerat.
det här som finns på monitorer "1ms" osv, trodde det var det som var på tv apparater med

father of tree - wow den såg nice ut

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av darknessviking:

perost - jo jag har läst det med men en kille vars namn jag inte minns just nu la upp en video där han hade en stor tv som skärm istället och sa att windows måste jobba dubbelt när de ska skala upp

Vad betyder detta?

Citat:

och att det var helt meningslöst att ha så

Inte helt säker på vad du menar här, men det är inte meningslöst att ha en högupplöst skärm, oavsett om man väljer 100 % skalning eller högre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

perost - jo jag har läst det med men en kille vars namn jag inte minns just nu la upp en video där han hade en stor tv som skärm istället och sa att windows måste jobba dubbelt när de ska skala upp och att det var helt meningslöst att ha så,så jag fick mig en tankeställare då, för vill inte lägga ut massa pengar på en 28skärm med 4k så kan man knappt läsa text eller se bilder osv :/
då enligt den killen så sa han att det var bättre att köpa en stor tv istället med 4k för då blir texten större och allting får rätt skala

Det är i så fall den killens egen åsikt och inte någon allmän sanning. Jag använder 4K på 27" med skalning, det fungerar utmärkt (fast i Linux, men principen är ju densamma oavsett OS). Text och liknande blir mycket skarpare och mer vilsamt för ögonen med skalning. Du får ju också tänka på att om du köper en större skärm så måste du sitta lika nära den som du gör just nu om du vill undvika skalning.

Permalänk
Medlem

Sitter med en SwedX 28" 4k 60hz skärm (tv utan CA/antenn-modul), funkar riktigt fint men mitt gtx 980 orkar inte riktigt med i full upplösning, så får köra de flesta spelen i 1440p anyways.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk

den här killen är det, han jobbade på microsoft förut, https://www.youtube.com/watch?v=BwS0fftQAFc

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

nu provade jag att köra online stop watch på två tvs som jag har kopplade till datorn, det var noll input lag.
så det måste betyda att har man en tv kopplad till en dator så är det ingen input lag?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av darknessviking:

nu provade jag att köra online stop watch på två tvs som jag har kopplade till datorn, det var noll input lag.
så det måste betyda att har man en tv kopplad till en dator så är det ingen input lag?

Det betyder att jämförelsen var felaktig.

Du behöver köra klockan mot en skärm som har en känd och definierad latens, gärna en CRT med vad som i praktiken är 0 latens.