Permalänk
Medlem

Raid 0 på AMD

Hej!
På mitt gamla moderkort var det bara att markera två diskar i bios och ställa in att man ville raida dessa och så var det klart att installera operativ system. Köpte ett MSI x370 som säger sig ha stöd för raid men där är det tji. Man kan trycka på en knapp för raid men inget händer liksom. Provade googla på saken och jag blir inte så mycket klokare. Det ska resettas cntrl I och cntrl R'as (händer inte ett skit) och laddas in drivrutiner i BIOS. Någon som lyckats med det här eller är det bara att lämna in burken till ett proffs?
Tack för svar!

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Hej!
På mitt gamla moderkort var det bara att markera två diskar i bios och ställa in att man ville raida dessa och så var det klart att installera operativ system. Köpte ett MSI x370 som säger sig ha stöd för raid men där är det tji. Man kan trycka på en knapp för raid men inget händer liksom. Provade googla på saken och jag blir inte så mycket klokare. Det ska resettas cntrl I och cntrl R'as (händer inte ett skit) och laddas in drivrutiner i BIOS. Någon som lyckats med det här eller är det bara att lämna in burken till ett proffs?
Tack för svar!

Minns att jag hade lite krångel med det där innan jag fick mina två 120GB SSD att lira i raid0. Tror jag fick först ändra från AHCI till raid I basic settings, slå på win 10 whql mode, reboot och in i bios advanced settings och där ska raid expert finnas i någon meny.

Ett problem med win 10 whql mode är dock att man inte kommer in i bios utan att köra en reboot to firmware från windows när väl windows är installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tonii: Jo, det där låter som den lösning jag googlade fram. Det var det där med raid i advanced mode som jag inte hittade :/

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alopex:

@tonii: Jo, det där låter som den lösning jag googlade fram. Det var det där med raid i advanced mode som jag inte hittade :/

Det finns där om du letar lite. i ACHI så startar in raid-controllern.
Notera: Du måste installera om operativ systemet när du ändrar på SATA-kontrollerns inställning.

Du har egentligen inga fördelar med hårdvaruraiden på moderkortet mot att köra mjukvaruraid i ditt operativsystem. Förutom att du kan installera och köra ditt OS på Raid via moderkortet då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jo, köra raid från windows vore ju en idé men jag vill ju kunna ha raid på min bootvolym. Funkar det verkligen?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Notera: Du måste installera om operativ systemet när du ändrar på SATA-kontrollerns inställning.

Bull... shit

Går att ändra i efterhand på samtliga Windows, vissa enklare än andra.

Permalänk
Medlem

Men jag fattar inte. Installera windows på en disk och sedan slå ihop den med en annan till raid 0. Ni säger att det går? Talar ju emot vad jag vet men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Men jag fattar inte. Installera windows på en disk och sedan slå ihop den med en annan till raid 0. Ni säger att det går? Talar ju emot vad jag vet men jag kan ju ha fel.

Han förklarar din frågeställning här. Ska du köra RAID på din OS disk behöver den vara raidad i BIOS. Alternativt konfigurera en mjukvaruraid under installtionsprocessen och sedan lägga OS på denna. Går på alla *nix OS vet jag.

Här är en guide för Ubuntu.
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID
Vet inte om detta kan göras i Windows.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du har egentligen inga fördelar med hårdvaruraiden på moderkortet mot att köra mjukvaruraid i ditt operativsystem. Förutom att du kan installera och köra ditt OS på Raid via moderkortet då.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Aha, men det är inte av intresse för mig efter jag vill ha C partitionen raidad so to say. Det blir bios raid på något sätt då eller så får jag ge upp.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@mini-ryttge: Aha, men det är inte av intresse för mig efter jag vill ha C partitionen raidad so to say. Det blir bios raid på något sätt då eller så får jag ge upp.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=284095.0

Där är en tråd på precis samma ämne från MSIs forum på samma moderkort, finns lite matnyttig info där.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@tonii: Nu tycker jag jag har gjort det här. På Storage är det raid och inte ahci, windows 10 whql support är på, I advanced står det raid. Men det här säger ju ingenting. Hur lyckas jag förklara att jag vill ha raid0 på disk 1 och 2? Det finns ju ingen sådan option? Missar jag någon meny eller är det här något man sätter upp på ett annat stället? Kan du skicka en screendump från din inställning? Windows vill fö inte starta när jag kör Windows 10 whql.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Kan jag installera windows på en separat disk, software-raida två andra, koppla ur den första disken och sedan installera windows på de förhoppningsvis raidade diskarna som är kvar?

Eller ska jag riva ut det här sketna moderkortet som inte klarar Raid fast det står så och köra Asus istället? Eller är alla AMD-kort omöjliga att köra raid på???

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

@Alopex:

Alternativet att sätta upp raid ska finnas någonstans i Advanced, jag minns inte riktigt vart. Om det finns tillgängligt så ska ju CTRL+R också fungera.
Vilken biosversion har du? Vill minnas att det som följde med MB är lite instabilt, har för mig det var 1.1 eller så för min del.
Version 1.8 finns att hämta här https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-GAMING-PRO-CARBO...
Om du ska flasha bios, kör först en reset så det nollställs, sen flashar du från en USB-sticka.
Gör inte om mitt misstag och flasha med LiveUpdate i windows för då riskerar du att bricka MB >_>
Jag skulle visa bilder om jag fortfarande körde raidat, men vill inte in och ändra och eventuellt förstöra något nu när jag fått allt att fungera som jag vill med en nvme-ssd

Jag ställer mig tveksam till att du skulle kunna gör så som du föreslår i din andra post då software raid info rimligtvis ligger på disken du installerar windows på först. Rimligare då att du under installation har möjlighet att välja software raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@tonii: Nu tycker jag jag har gjort det här. På Storage är det raid och inte ahci, windows 10 whql support är på, I advanced står det raid. Men det här säger ju ingenting. Hur lyckas jag förklara att jag vill ha raid0 på disk 1 och 2? Det finns ju ingen sådan option? Missar jag någon meny eller är det här något man sätter upp på ett annat stället? Kan du skicka en screendump från din inställning? Windows vill fö inte starta när jag kör Windows 10 whql.

Skrivet av Alopex:

Kan jag installera windows på en separat disk, software-raida två andra, koppla ur den första disken och sedan installera windows på de förhoppningsvis raidade diskarna som är kvar?

Eller ska jag riva ut det här sketna moderkortet som inte klarar Raid fast det står så och köra Asus istället? Eller är alla AMD-kort omöjliga att köra raid på???

Du ställer in RAID _INNAN_ du installerar Windows.

Dom förklarar processen i denna länk som jag länkade tidigare i tråden.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=284095.0

Vi kan inte hjälpa dig om du inte är villig att hjälpa dig själv genom att läsa igenom de svar vi ger dig.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Du ställer in RAID _INNAN_ du installerar Windows.

Dom förklarar processen i denna länk som jag länkade tidigare i tråden.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=284095.0

Vi kan inte hjälpa dig om du inte är villig att hjälpa dig själv genom att läsa igenom de svar vi ger dig.

Jag började faktiskt med tråden på msi först och hade du läst mina inlägg hade du förstått det. Det finns som sagt en advanced flik i bios men där ställer man mellan AHCI och RAID. Inget om att skapa en RAID0 (eller något annat) på två valda hårddiskar som jag är van vid från tidigare bios. Jag förstår att man ska fixa raid via bios om det ska blir bra men jag är desperat eftersom den där fliken där man väljer RAID0 inte dyker upp hur jag än gör.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Tack för ett konstruktivt svar och att du orkar fortsätta (jag börjar själv ge upp). Det kan vara så att mitt bios är gammalt och helt enkelt inte klarar RAID. Återkommer när jag vet. Cntrl + R (eller I) funkar dock inte. Har testat det vid startskärm och inne i bios. Inget händer. Flasha in nytt bios låter som en bra lösning men hur gör man exakt? Laddar det på sticka och bootar från den?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@mini-ryttge: Tack för ett konstruktivt svar och att du orkar fortsätta (jag börjar själv ge upp). Det kan vara så att mitt bios är gammalt och helt enkelt inte klarar RAID. Återkommer när jag vet. Cntrl + R (eller I) funkar dock inte. Har testat det vid startskärm och inne i bios. Inget händer. Flasha in nytt bios låter som en bra lösning men hur gör man exakt? Laddar det på sticka och bootar från den?

Har du opdateret din bios for ellers gør dette først, også nulstil din bios og test igen bagefter lige som adam.clementz gjorde.

Hvid du ser i den sidste post på msi forumet kan du se hvad der løste det for ham der lavede tråden der inde.

Skrivet av adam.clementz (MSI Forum):

After a Clear CMOS, I could indeed get back into the UEFI. I then managed to switch the Win10 WHQL mode to ON, reboot, switch to RAID mode instead of AHCI, reboot, and then I could see the RAIDxpert2 menu appear in the UEFI. From there I saw the RAID0 array I created two weeks ago on the ASUS B350 mobo, and managed to access all its content in Windows after installing the AMD Chipset drivers.

Så du kunne da teste og resette din bios og teste igen da det kan være noget hænger som det gjorde for ham.

Adding some more information
Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem

Många moderkort jag har lekt med så aktiverar man RAID i BIOS men sedan konfigureras RAID utanför BIOS genom att det dyker upp en "Press (någon knapp funktion) to configure" efter att BIOS har gått klart efter uppstart. Det jag också har råkat ut för är att denna del döljs om man har på olika tysta/snabb starter som sätts i BIOS. Det man då får göra är att stänga av dessa snabb/tysta uppstarter så att man får se vad BIOS håller på med istället för en logga. Ofta kan man testa att trycka på ESC för att se den räkna upp minne och liknande.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Lyckades uppdatera BIOS till 1.8 och då startar en raidconfiguration när man trycker cntrl+r. Bra så. Lyckades skapa en raid0 partition på två diskar och boota Windows 7. Tyvärr stoppar det upp där. Set up'en skriver:

"A required CD/DVD drive device is missing. If you have a driver floppy disk, cd, dvd, or usb flash driv, please insert it now."

Testade medföljande CDn från MSI. Tji. Testade en bränd cd med diverse drivers från MSI. Tji. Vad vill Windows ha av mig för att kunna installera Windows 7?

EDIT: Testade att göra en linux-installation och fick istället meddelandet "Unable to find a medium containing a life file system". Verkar inte ha att göra med Windows riktigt då men vad göra?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Så vad göra?
* Köpa en ny större hårddisk och ge upp raid
* Åka med datorn till proffs och få raiden fixad
* Köpa nytt moderkort och hoppas det har bättre stöd för raid än MSI
* Fortsätta försöka klura ut varför Windows (Ubuntu mfl) kräver drivrutiner för att låta sig installeras på raid partitionen.
Tacksam för svar!

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Så vad göra?
* Köpa en ny större hårddisk och ge upp raid
* Åka med datorn till proffs och få raiden fixad
* Köpa nytt moderkort och hoppas det har bättre stöd för raid än MSI
* Fortsätta försöka klura ut varför Windows (Ubuntu mfl) kräver drivrutiner för att låta sig installeras på raid partitionen.
Tacksam för svar!

Är antagligen enklast så. *vink*, *vink*

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jo, fast rätt dyrt om man ska göra det varje gång man vill formatera om hårddisken.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Någon som tror att det skulle funka med Windows 10 direkt? Vad som talar emot är att varken hyfsat nya versioner av Ubuntu och Mint funkar. Men det kan ju vara så att Windows 10 just har de Drive-funktioner som saknas? Bra att höra lite här innan man lägger ut 1.000 spänn i onödan.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Verkar som jag för en ensam kamp här. Får bli ny hårddisk istället. Nästa gång kör jag Intel...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Någon som tror att det skulle funka med Windows 10 direkt? Vad som talar emot är att varken hyfsat nya versioner av Ubuntu och Mint funkar. Men det kan ju vara så att Windows 10 just har de Drive-funktioner som saknas? Bra att höra lite här innan man lägger ut 1.000 spänn i onödan.

Jag fick det att fungera vid installation av windows10. Man behöver ha http://download.msi.com/dvr_exe/AM4_RAID_Driver.zip uppackad på en USB-sticka eller liknande medium för att kunna nå drivrutinerna vid installation.

Permalänk
Medlem

Pratade med en expert och han trodde strulet var att jag försökte installera Windows 7. Det skulle kunna funka i Windows 10. Gör några försök innan diskarna åker ut genom fönstret

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Pratade med en expert och han trodde strulet var att jag försökte installera Windows 7. Det skulle kunna funka i Windows 10. Gör några försök innan diskarna åker ut genom fönstret

Länken åvan fungerar både för win7 och win10, men du behöver som sagt den uppackad på en usb-sticka så du kan nå drivarna vid installationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, laddade ner Media Creation Tool från Microsoft till en usb och bootade från den. Något hände faktiskt men sen fick jag meddelandet:
CLIENT MAC *
: 4c cc 6a fd 4c f2 GUID... bla bla
PXE-e53: no boot filelame recieved
PXE-M0f. exiting intel boot agent
Reboot and Select proper Boot device
or insert bood media in selected boot device and press key.

Fattar inte vad som menas med det här. Ska jag ha laddat ner något mer än Media Creation Tool? Testade även med gamla Windows 7 och Vista men de vill inte boota nu heller.

Ang drivrutinerna för RAID från msi så fanns de redan på stickan. Har försökt joxa med dom från bios, flasha, och ha dessa inne i burken när man startar men det händer liksom ingenting.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Ok, laddade ner Media Creation Tool från Microsoft till en usb och bootade från den. Något hände faktiskt men sen fick jag meddelandet:
CLIENT MAC *
: 4c cc 6a fd 4c f2 GUID... bla bla
PXE-e53: no boot filelame recieved
PXE-M0f. exiting intel boot agent
Reboot and Select proper Boot device
or insert bood media in selected boot device and press key.

Fattar inte vad som menas med det här. Ska jag ha laddat ner något mer än Media Creation Tool? Testade även med gamla Windows 7 och Vista men de vill inte boota nu heller.

Ang drivrutinerna för RAID från msi så fanns de redan på stickan. Har försökt joxa med dom från bios, flasha, och ha dessa inne i burken när man startar men det händer liksom ingenting.

Det låter som att den inte hittar ett boot medium och då är nog network boot det den testar sist (PXE) och när den inte hittar något så klagar den på att den inte hittar något att boota ifrån.
Är du säker på att din usb-sticka klarar att boota ifrån? Jag har ett flertal av model lite äldre som inte alls stödjer det.
Om du vet med att den ska fungera som boot medium så kan du försöka tvångsboota från den inne i bios, annars får du testa en annan sticka. Windows media creation tool har jag använt en hel del och har hittills inte haft problem med själva programmet.

Vad gäller drivarna på sticka så kommer du få en fråga av Windows installationen om du har drivrutiner som bör läsas in innan själva installationen hoppar igång, det är då du behöver dom på usb eller cd-rom så att windows kan hitta raiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stickan är en Sandisc Cruzer Blade och ska vara hyfsat ny - gick att flasha bios från den iallafall. Drivrutinerna från MSI finns på den och jag har även en cd med drivisar. När Windows frågat efter drivrutiner har den dock inte hittat något på dessa meida.-

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||