Funderingar inför köp av ARK

Permalänk
Medlem

Funderingar inför köp av ARK

Hej!

Jag tänkte införskaffa ATK: Survival Evolved och i samband med det har några funderingar dykt upp.

1. Om jag köper det till min Xbox One idag (digital licens via Xbox store), betyder det att jag också får tillgång till spelet i Windows 10 när det släpps som "Play Anywhere", eller är det en speciell licens som behövs för att få tillgång till båda plattformarna?

2. Genom "Play Anywhere", kan jag och min sambo på en licens spela tillsammans, en på Xbox och en på PC, på en lokal server?

3. Jag har förstått att det finns ett stort modding-comunity på Steam, är detta något som väntas komma även till Microsoft Store eller är det Steam som gäller om man vill köra med moddar?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Hejsan Ande,

Skrivet av Ande:

Hej!

Jag tänkte införskaffa ATK: Survival Evolved och i samband med det har några funderingar dykt upp.

1. Om jag köper det till min Xbox One idag (digital licens via Xbox store), betyder det att jag också får tillgång till spelet i Windows 10 när det släpps som "Play Anywhere", eller är det en speciell licens som behövs för att få tillgång till båda plattformarna?

2. Genom "Play Anywhere", kan jag och min sambo på en licens spela tillsammans, en på Xbox och en på PC, på en lokal server?

3. Jag har förstått att det finns ett stort modding-comunity på Steam, är detta något som väntas komma även till Microsoft Store eller är det Steam som gäller om man vill köra med moddar?

MVH
Andreas

Min son spelar ARK, via Steam, och gillar det väldigt mycket. PVE, PVP, crafting etc. Väldigt välgjort.
Jag misstänker att Microsofts store kanske inte kommer att tillåta modding.
Glöm inte heller att du kan köra Big Picture via Steam, dvs streama från din speldator till din TV, givet att du har en Steamlink eller HTPC vid din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Ande,
Min son spelar ARK, via Steam, och gillar det väldigt mycket. PVE, PVP, crafting etc. Väldigt välgjort.
Jag misstänker att Microsofts store kanske inte kommer att tillåta modding.
Glöm inte heller att du kan köra Big Picture via Steam, dvs streama från din speldator till din TV, givet att du har en Steamlink eller HTPC vid din TV.

Hej, och tack för ditt svar!

Jag har testat spelet som hastigast och tycker också att det verkar väldigt välgjort. Anledningen till att jag överhuvudtaget överväger att köpa det till Xbox är för att det eventuellt ger oss möjlighet att spela tillsammans (split screen eller på PC+Xbox, då vi bara har en lämplig PC), så om det inte vore för detta hade Steam varit det givna valet. Med tanke på moddar lutar det ändå åt Steam i nuläget dock...

Permalänk
Medlem

Moddar finns på Xbox också så det ska inte vara några problem där. Windows 10 Store varianten kommer vara samma som den på Xbox, så förvänta dig inte världens bästa optimering när det gäller en konsolport då Wildcard (spelets utvecklare) inte står bakom Xbox varianten.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Angående mods, majoriteten av dom mods som finns i steam workshop kommer nog inte vara tillgängligt till xbox men dom "officiella" modsen kommer vara det. Ifall du frågar mig så är det dom ända som inte känns "Bootlegg"

Permalänk
Medlem

Hört att spelet tidigare varit väldigt dåligt optimerat på Win10. Vet inte om det fortfarande är så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är ni intresserade av moddar så kör på Steam, bara ett väldigt litet antal som lär komma till xbox/win10.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.