Utbildning för Windows Server AD 16

Permalänk
Medlem

Utbildning för Windows Server AD 16

Hej!

Jag sökte lite i forumet och hittade en gammal tråd om detta, men valde att skapa en ny istället.

Jag har fått möjlighet att gå utbildning för Windows Server 2016 med fokus på Active Directory genom jobbet, allt betalt.
Valet av kurs är min egna, men jag är så osäker på vad jag ska välja.

Min nivå är att jag är van användare utav Windows Server(har satt upp en del enklare servrar, samt administrerar specifika saker ibland), men har inte en formell utbildning bakom mig i ämnet.

Är ute efter något certifiakt/licens som är "standard" för branschen, om det finns, eller är mer eller mindre erkänt bland flera stora företag som en bra utbildning inom området. Läser helst kurser med fysiskt deltagande, men om vissa moment är via distans så är de också okay. Undviker helst Stockholm dock om det inte är så att den bästa kursen endast finns i Stockholm.

Det verkar finnas en uppsjö av olika, och en jag hittat som verkar okay är ifrån Cornerstone.
http://www.cornerstone.se/certifieringar/microsoft/windows-se...
3st kurser för certifikatet MCSA - Windows Server 2016

Den andra jag hittat är ifrån Microsoft själva.
https://mva.microsoft.com/product-training/windows-server?CR_...
3st kurser som heter "preparing for exam 70-742" för Windows Server 2016.

Någon som har lite information som kan underlätta mitt val?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Jag läste en kurs för Windows Server 2012 R2 via Cornerstone och var mycket nöjd med utbildningen. Bra kursmaterial, lärare, bekväma lokaler, ett professionellt upplägg helt enkelt. Har fortfarande tillgång till den digitala dokumentationen idag via Skillpipe.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har läst kurser på Addskills i Stockholm och på Cornerstone i Malmö, båda gångerna flerdagarskurser. Tycker båda var bra, trevliga lärare och bra material. Båda ställena ligger också mitt i stan och nära tågstationer. För Windows Server 2016 ska du nog försöka satsa på det certifikatet som heter 70-740 (https://www.microsoft.com/en-us/learning/exam-70-740.aspx) till och börja med, ska själv försöka satsa på den när tid och ork finns. Bara att fråga på respektive kursföretag också, de brukar ha järnkoll på kurser och vilket cert som passar.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Tack alla, de blir kurser på cornerstone tror jag

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk

ofta det som är fördelen med att gå en kurs med en professionell lärare är att du lär dig best practices även om du är en van användare av windows server. Det finns många olika sätt som man kan bygga upp ett AD på, detta har du möjlighet att fråga frågor om till dels dina kurskamrater men också läraren som troligen har rejält med erfarenhet i frågorna.

Det är pengar som företaget utan tvekan får tillbaka.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

hmm kostar ju bara ca 1300kr att göra provet själv och böckerna kostar bara ca 700kr för alla tre kurserna.

Min skola är för snål för att betala för exam så detta kan ju vara värt att göra.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Cornerstone är bra, men kolla även hos firebrand. Tycker dom kör bra.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här