Permalänk
Medlem

Alla får fiber men inte vi.

Jo vi bor riktigt illa till.. nu ska alla få fiber (även dom som bor på samma grusväg, vi är det sista huset på vägen som dom väljer att ignorera.

Vi bor 300 meter ifrån närmsta granne som ska få fiber, detta är våran grusväg t.om så det känns surt att dom ska köra sönder och gräva i vägen för att sedan strunta i oss.

Vi sitter i dagsläget på förlängd adsl (6500meter) med hyperliga 3 Mbit internet, 4g fungerar inte överhuvudtaget, kan inte ens öppna google.se.

Min fråga är om det får gå till på detta vis? Jag jag anmäla dom?

Stadsnätsbolaget i fråga som ska gräva.

Permalänk
Medlem

Hör av dig till bolaget som driver detta stadsnät, säg att du kan stå för kostnaden för grävning själv. Om der anser att det inte är ekonomiskt att dra in fiber till din fastighet kan du ju inte göra så mycket mer än att förhandla kostnaderna med dem.

Om det verkligen är ni som äger vägen kan ni hindra grävandet, de har ingen rätt att gräva om inte den som äger vägen/marken har godkänt detta.

Hade jag varit dig hade jag kontaktat ansvariga och försökt förhandla om att dela kostnaden för att dra in fiber till din fastighet.

Permalänk
Medlem

Ja förhandla och är det eran väg/mark dom vill dra över så neka dom tillträdet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Samhälllsnyttig infrastruktur kan tyvärr inte stoppas så enkelt.

Men prata med dom, det kan vara så enkelt att de missat ert hus eller att säljaren varit lat och hälsat på.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att dem skulle skita i er. Men kontakta bolaget om de ändå ska vara där och gräva. Det kommer vara betydligt billigare om de ändå har sina maskiner och utrustning där att gräva de 300 meter extra än att ni ska behöva göra något i efterhand. Så ligg på och kontakta de som ska gräva.
Till och med mina föräldrar kommer få fiber till sin stuga (på österlen) och de har nog en 300-500 meter till närmsta granne.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Samhälllsnyttig infrastruktur kan tyvärr inte stoppas så enkelt.

Men prata med dom, det kan vara så enkelt att de missat ert hus eller att säljaren varit lat och hälsat på.

Nästan lite ironi att kalla det samhällsnyttig infrastruktur när han själv inte får ta del av det. Jag hade också satt stopp för all form av grävning efter MIN väg ifall jag blev utesluten. Om mitt hus ska vara det "längst bort" och alla utom jag får fiber, så får antingen alla fiber eller ingen alls.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Samhälllsnyttig infrastruktur kan tyvärr inte stoppas så enkelt.

Men prata med dom, det kan vara så enkelt att de missat ert hus eller att säljaren varit lat och hälsat på.

När det gäller fiber kan den det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffomon:

Jo vi bor riktigt illa till.. nu ska alla få fiber (även dom som bor på samma grusväg, vi är det sista huset på vägen som dom väljer att ignorera.

Vi bor 300 meter ifrån närmsta granne som ska få fiber, detta är våran grusväg t.om så det känns surt att dom ska köra sönder och gräva i vägen för att sedan strunta i oss.

Vi sitter i dagsläget på förlängd adsl (6500meter) med hyperliga 3 Mbit internet, 4g fungerar inte överhuvudtaget, kan inte ens öppna google.se.

Min fråga är om det får gå till på detta vis? Jag jag anmäla dom?

Stadsnätsbolaget i fråga som ska gräva.

Är det du som äger huset/fastigheten?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Nu har jag samtalat lite med projekt ledaren, han kan koppla in fiber och bjuda på slang, om vi gräver dessa 300 metrar själva. Får se hur det blir, han sa att vi inte sitter i sjön och att allt går att lösa om en det tar tid.

Ja vi äger huset sånlart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men om de ändå är där och gräver upp resterande delen av gatan kan de väll fakturera dig en liten slant för att fortsätta gräva.. Billigare än att ta dit egen maskin + gubbar för att gräva.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Nästan lite ironi att kalla det samhällsnyttig infrastruktur när han själv inte får ta del av det. Jag hade också satt stopp för all form av grävning efter MIN väg ifall jag blev utesluten. Om mitt hus ska vara det "längst bort" och alla utom jag får fiber, så får antingen alla fiber eller ingen alls.

Skrivet av Puffomon:

Nu har jag samtalat lite med projekt ledaren, han kan koppla in fiber och bjuda på slang, om vi gräver dessa 300 metrar själva. Får se hur det blir, han sa att vi inte sitter i sjön och att allt går att lösa om en det tar tid.

Ja vi äger huset sånlart.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt som jag instämmer till fullo med Wenros inlägg, så har du ju ändå fått något nu. Med tanke på hur du bor, kanske du känner någon med grävmaskin som kan göra det under bordet för en rimlig summa? Kanske är lättast att bara ta den dealen utan tjafs, hur bittert delar av den än må smaka.

Det kan ju också vara värt att kontakta en jurist som har koll på sådana här frågor. Det borde bara ta några minuter för vederbörande att bena ut huruvida det finns några möjligheter att gå vinnande ur en sådan konflikt. Även om det kanske inte går att stoppa det, kanske det finns möjlighet att ställa sådana krav på hur arbetet utförs, och hur det återställs efteråt, att det helt enkelt blir billigare för leverantören att inkludera dig, när det går upp för vederbörande att du förstås kan tänka dig att lätta lite på kraven då.

Att lita för mycket på forummedlemmars spekulationer avråder jag dock från. Börjar du agera efter sådana, utan att ha konsulterat någon som verkligen har koll på läget, kan du förmodligen sätta dig redigt i skiten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Puffomon: Hoppas det löser sig, verkar ju som att projektledaren ändå var förstående och tillvägagående?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffomon:

Jo vi bor riktigt illa till.. nu ska alla få fiber (även dom som bor på samma grusväg, vi är det sista huset på vägen som dom väljer att ignorera.

Vi bor 300 meter ifrån närmsta granne som ska få fiber, detta är våran grusväg t.om så det känns surt att dom ska köra sönder och gräva i vägen för att sedan strunta i oss.

Vi sitter i dagsläget på förlängd adsl (6500meter) med hyperliga 3 Mbit internet, 4g fungerar inte överhuvudtaget, kan inte ens öppna google.se.

Min fråga är om det får gå till på detta vis? Jag jag anmäla dom?

Stadsnätsbolaget i fråga som ska gräva.

Om stadsnätet ska gräva i "eran" väg så lär väl ett markavtal för förläggningen ha upprättats? Finns inget avtal så är det väl givet att stadsnätet får gräva till dig också för att få tillstånd på resten utav vägen.

Permalänk
Avstängd

Fram med spaden! En dags grävande är bra motion!

Skämt åsido, se om du kan förhandla om ett pris för att de ska gräva till dit hus! Du kan väl gräva dom sista 10-20 metrarna in på tomten?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

It´s all about the money. I mina hemtrakter så gick de ihop och skapade en förening där alla fick betala lika mycket, vissa bodde hur långt utanför som helst, men det var ändå samma pris.

Det går att få många att gräva, beroende på hur svårt grävandet är så blir priset helt annorlunda, måste de spränga så skenar kostnaden iväg. Men det kan även vara så att ni korsar andra ledningar.
De som gräver kan nog självklart fortsätta gräva om de anser att ni betalar dem tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Oftast är så att det är firma som projekterar och de i sin tur anlitar en annan firma för att gräva.
Så se om du kan kontakta gräv firman direkt.
Kanske kan få ett bra pris av dem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är er väg så måste ni ju redan gett tillstånd för arbetet eller processat om det så hur kommer det sig att ni inte tog upp frågan då ? Installatören har väl inte börjat gräva utan markavtal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers medlemmar träffas utanför Puffomons hus lördag morgon kl 09:00. Ta med egen spade!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffomon:

Nu har jag samtalat lite med projekt ledaren, han kan koppla in fiber och bjuda på slang, om vi gräver dessa 300 metrar själva. Får se hur det blir, han sa att vi inte sitter i sjön och att allt går att lösa om en det tar tid.

Ja vi äger huset sånlart.

Skickades från m.sweclockers.com

Som andra säger, försök snacka till dig en deal med grävarna. Jag vet inte vad ni har för utrustning utöver spade för grävning, men om att gräva dessa 300m själv stod mot att bli utesluten så hade jag nog gjort det. Men efter rejält tryck på att dem gräver åt mig!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ledningsägaren behöver skriva servitut om de går med stammen över någons mark.

Permalänk
Medlem

Gränsen för byanät utan extra kostnader var 200m när det drogs i vår by för inte så länge sen. Det kan hända du får skjuta till en extra krona för arbetet som ligger utanför ramavtalet med entreprenören, om det är ett bya-avtal. 300m fiberslang kostar 1000kr för entreprenören D=16/12, 1000kr till för varningsband. Schakt och täckning, samt installation är det som kostar i det här sammanhanget.

Med din nuverande deal så erbjuder sig entreprenören dig ett värde på kanske 4000kr exkl.

Per meter kostar det alltså

3kr Tunnare optoslang (10kr D40/32)
3kr Fiberkabel
3kr varningsplast
34kr schakt och läggning
____
43x300=12900

Grävmaskinen kostar 700-800kr per timme, och en yrkesarbetare kostar i regel 400-450kr per timme.

Har inte så bra koll på hur länge det brukar ta, men kabeln ska ju ligga på 50cm djup så det går nog fort att schakta om det är lerjord, morän, eller sand. Blir det stenigt kan det ta längre tid.

Räkna att det tar en arbetsdag för maskin+YA att lägga 300m slang i bra mark, om det inte finns annat i vägen, som gömda ledningar eller större hinder.

300m schakt och läggning:
10000kr

Sedan ska fiberkabeln dras genom slangen. Räkna 1-2 timmar på en yrkesarbetare för det, så 700kr. Plus installation till fastigheten. 1-2 timmar till om allt går bra och är förberett.

Behövs skyddsfyllning p.g.a. att din mark är för stenig? Lägg på minst 2000kr på sträckan.

Säg att du får betala mellan 17000-20000kr exkl. om entreprenören ska göra allt arbete. Använd mina siffror med en nypa salt. Priserna jag satt är billiga för byggmaterialet och måhända dyra för arbetskraften. Andra tillägg kan tillkomma som administrativa kostnader och logistik. Det är ungefär de kostnaderna vi har som ett större byggföretag, men du kan använda det som mall för att räkna.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sweclockers medlemmar träffas utanför Puffomons hus lördag morgon kl 09:00. Ta med egen spade!

Hade fan varit gött. Några bira och fint väder så hade det ju varit trevligt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

I min länga var det bara jag som ville ha fiber så grannarna tvärs över gatan får fiber men inte jag

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Finns det någon tråd för hobbygrävare?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Drygt 30k som gäller för 300m för färdig fiber, dvs gräv, fylning, slang, fiber, blåsning. Precis blivit klar med att dra 64km själv för en datorhall. 100 hushåll längst med vägen som fick betala en engångskostnad på 12000 kr var, för fiber + 1gbit gratis fiber (0 kr/m). Även vi hade hushåll som låg utanför projektområdet, men svårt att rättfärdiga en kostnad på 300k för en fastighet.

Fick både mordhot och tårar av folk, "men jag har betalat skatt i 50 år, ni kan inte göra så här".

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Skrivet av Coolg8:

Samhälllsnyttig infrastruktur kan tyvärr inte stoppas så enkelt.

Men prata med dom, det kan vara så enkelt att de missat ert hus eller att säljaren varit lat och hälsat på.

Knappast sammhällsnyttigt om inte alla får ta del...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

behöver man gräva så djupt då? vi fick fiber då grävde jag ett dike som var ca 2 dm djupt och väldigt litet, skyddskabeln som fibret gick i var inte tjockare än mitt tunna lillfinger...visserligen på tomten men man kan gräva lite vid sidan av vägen eller ligger fibret i vägen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Normalt gräver man stammen på minst 55cm djup och minst 80cm om den grävs i åkermark. Inne på tomter brukar det vara minst 25cm djupt.

Slangen man lägger brukar vara 14mm ytterdiameter och 10mm invändigt.
Ibland används en 7mm ytterdiameter 3,5mm innerdiameter men den är lite skör.

Permalänk
Avstängd

Vi är enda villan i området som inte har fiber. Var i kontakt med Oppenfiber och de vill ha drygt 200 000kr. Det höga priset beror på långa sträckor som behöver schaktas skrev de i offerten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saki1978:

Vi är enda villan i området som inte har fiber. Var i kontakt med Oppenfiber och de vill ha drygt 200 000kr. Det höga priset beror på långa sträckor som behöver schaktas skrev de i offerten.

Då måste ni ju bo ganska långt från närmaste granne som har fiber elelr är det väldigt eländig terräng typ berg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.