Nintendo döms till 80 miljoner kronor i skadestånd för patentintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså. Det framgår av texten och källan att Nintendo inte alls tilldöms några miljoner. Kan ni ändra rubriken snart? Ni har slrivit sådana absurda stolligheter på sistone, vad har hänt?

Jacob hände.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså. Det framgår av texten och källan att Nintendo inte alls tilldöms några miljoner. Kan ni ändra rubriken snart? Ni har slrivit sådana absurda stolligheter på sistone, vad har hänt?

Skrivet av Varg:

Jacob hände.

Har jag missförstått något? Jag uppfattar det som att Nintendo har blivit dömda, men att dom tänker överklaga domen.
Även om dom överklagar så har dom ju blivit dömda.
Eller tänker jag helt galet?

Permalänk
Medlem

Ja, rubriken säger att de blivit tilldömda 80 miljoner i skadestånd från någon. Texten säger att de tvärtom blivit dömda att betala 80 miljoner. Typ 160 miljoner i skillnad mellan rubrik och brödtext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är din åsikt att det är sämre, men grejen är att marknaden inte håller med dig där. Visst med WiiU så har du en poäng, därför sänkte Nintendo priset snabbt på den till ett pris som motsvarar dess värde. Switch, 3ds och Switch tillbehör är helt okej prissatta med tanke på att dom säljer.

Allt handlar inte om tekniska aspekter, i ren underhållningsvärde är Nintendo produkter mer "värda".

Sen har du produkter som kommer hålla länge. Hur många release-PS3or funkar än idag? De med bakåtkompatibilitet med Ps2. De flesta gör inte det, likaså hade Ps2 samma problem med lasern som dig. Kvalitetsprodukt? Däremot funkar mitt nes, game boy, n64 än idag. Dock är n64 kontrollen en stor brist, kvalitetsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. I detta fallet är det objektivt. Om en funktion är sämre; I.E. funktionern fungerar sämre än på liknande produkter. Eller om den saknar standarder som andra produkter av samma slag har. Då är det objektivt och inget annat.

Värdet vad gäller underhållning är definitivt en subjektiv fråga. På den handhållna marknaden finns det bra mycket mer till 3DS än till t.ex. ett PS Vita, men i övrigt så finns den nästan inget tredjepartsstöd på någon av Nintendo's stationära konsoler. Inklusive Switch. Då är de ju sämre på den biten eftersom det finns färre bra titlar? Sedan kan en ju diskutera aspekten kring att de nästan bara gör iterationer av samma IP's hela tiden. Alltid något nytt Mario eller Zelda. Nästan aldrig någonting helt nytt.

Fast varför är de okej prissatta tycker du? Det är subjektivt både från ditt och mitt håll, men jag ger ändå ett bra argument till varför jag inte tycker det. Även generella argument som gäller för alla konsumenter.

Finns för övrigt massor med PS3-enheter som fungerar lika bra idag som vid release. Personligen så köper jag in sådana begagnat för att sedan modifiera dem. Visa underlag som styrker att "de flesta" inte fungerar. Finns minst lika många enheter från Nintendo som inte fungerar. Sedan går det inte riktigt att jämföra med delikat teknik som använder en laser med sådant som enbart läser kassett. Det är inte så att Nintendo har magiskt överlägsna komponenter än några andra tillverkare. Vad är det för problem med lasern du pratar om? Jag har inte haft problem med lasern i någon enhet från Sony. Inte för att det hör hit.

Känns som att du försöker försvara Nintendo för namnets skull. Jag lyfter bara fram brister och avsaknader av funktinoer hos produkter som ändå inte har bättre kvalitet, men ändå kommer till ett högre pris. Jag ogillar många saker hos produkter från både Sony och Microsoft också, men känner att jag alltid får mer för pengarna från dem än från Nintendo. Det går bara inte försvara deras mycket högre priser för produkter och tjänster när konkurrensen redan ger oss mer för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@kitanii
Bara för att man inte tycker om ett företag så är det inte bra att låta dessa patent troll vinna. Patentet de har är inte realistisk, då de i så fall har tagit patent på allt som kan ta rörelse e.g. gyro och accelerometer.

Det hjälper inte heller att denna dom var i Texas i en speciell stad där företag har skalbolag för att de kan muta domare där för att få sin vilja igenom.

Nitendo kommer att överklaga domen och vinna den då detta är ren BS.

Nu tog de väl ändå bara patent på att känna av när kontrollen åker i backen? Spekulerar du inte bara i att de skulle ha mutat folk nu också? Det är inte bra. Rykten kommer en ingenstans med. Kan inte dra alla över en kant.

Permalänk

@kitanii

Här har du mer om hur patent troll använder Texas för att patent trolla, Bloomberg, Arstechnica eller EFF om du litar mer på dem.

Här har du vad de har patent på,
"The company iLife Technologies uses its tech to monitor infants to help prevent sudden infant death syndrome and the elderly to watch out for falls. But iLife argued that its patented technology could be used in other applications and was used by Nintendo in the creation of its motion-sensing Wii Remote controller."

Patented har också "and other uses" i sig. Så om en bäbis dör, om någon faller, eller andra användningsområden. Så tekniskt sätt så har de tagit patent på allt, då allt kan gå under "other uses". Vilket är varför jag tycker att USA patent system suger.

Så nej, jag spekulerar bara inte, och går inte på rykten. Gör en sökning själv om du inte litar på mina källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Patenttroll är härliga 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt är de patenttroll? Du verkar inte förstå innebörden av uttrycket. I detta fallet har Nintendo medvetet utnyttjat ett patent som de helt godtyckligt bara kopierat, då de ansåg det var "felaktigt" formulerat.

Sedan att man tycker detta är fel eller orättvist hör inte hit.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att förstå rätt här.

1. Är patentet som Ilife Technologies har funktionen "att känna av att något faller ner mot marken"????

Eller

2. Är det själva tekniken som Ilife Technologies har patent på, alltså just Ilife Technologies sätt att läsa av rent hårdvarumässigt + mjukvarumässigt?

För om det är 1 så måste åter patentsystemet ses över... Det går ju inte söka patent på "teknik som läser av att något faller".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

... "The company iLife Technologies uses its tech to monitor infants ... But iLife argued that its patented technology could be used in other applications ..."
Patented har också "and other uses" i sig. ... Så tekniskt sett så har de tagit patent på allt, då allt kan gå under "other uses". Vilket är varför jag tycker att USA patent system suger.

Skrivet av Knashatt:

Hjälp mig att förstå rätt här.
1. Är patentet som Ilife Technologies har funktionen "att känna av att något faller ner mot marken"????
Eller
2. Är det själva tekniken som Ilife Technologies har patent på, alltså just Ilife Technologies sätt att läsa av rent hårdvarumässigt + mjukvarumässigt?

* Som jag tolkar det är det hur ett fall, eller snarare "utrustningen slår i mark/golv" detekteras rent tekniskt som är patenterat.
* iLife nyttjar själva detta patent i monitoreringsprodukter (vilket diskvalificerar dem från "troll"-stämpeln).
* Uppfinningen är framtagen just för (medicinteknisk) monitorering, men man har i patentansökan skrivit in att funktionen även kan tänkas användas för andra tillämpningar.

Vad som enligt Nintendo skulle göra patentet ogiltigt vet jag inte. Troligen bara en mindre teknikalitet med formalia.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

* Som jag tolkar det är det hur ett fall, eller snarare "utrustningen slår i mark/golv" detekteras rent tekniskt som är patenterat.
* iLife nyttjar själva detta patent i monitoreringsprodukter (vilket diskvalificerar dem från "troll"-stämpeln).
* Uppfinningen är framtagen just för (medicinteknisk) monitorering, men man har i patentansökan skrivit in att funktionen även kan tänkas användas för andra tillämpningar.

Vad som enligt Nintendo skulle göra patentet ogiltigt vet jag inte. Troligen bara en mindre teknikalitet med formalia.

* Tekniskt sätt så står det att de har patent på allt med "other uses". Men de har patent på att en accelerometer som stannar plötsligt.
* Ilife Solutions, Inc. har vad jag kan hitta aldrig sålt något. Bara en massa patent på olika saker.
* Den är inte framtagen för just för "medicinteknisk" monitoring. Och den liknar som ett helt vanligt fall larm.

Nitendo, samt jag, tycker att man inte ska kunna ta patent på en accelerometer som plötsligt stannar. Då det inte är deras teknologi (om man inte anser koden som de har skrivit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

* Tekniskt sätt så står det att de har patent på allt med "other uses". Men de har patent på att en accelerometer som stannar plötsligt.
* Den är inte framtagen för just för "medicinteknisk" monitoring. Och den liknar som ett helt vanligt fall larm.

Det som är patenterat är en (teknisk) metod för att detektera fall.
Metoden är framtagen för att användas vid spädbarnsmonitorering och förhindra/detektera fallolyckor hos äldre, vilket båda är medicintekniska tillämpningar. (Definierat såväl i EUs "Medical Device Directive" som i "Lagen om medicintekniska produkter".)
I patentansökan står klart och tydligt att metoden kan tänkas användas i andra tillämpningar än de två ovan nämnda, och det är metoden som är patenterad utan begränsning avseende tillämpning.

Skrivet av Frejoh466:

* Ilife Solutions, Inc. har vad jag kan hitta aldrig sålt något. Bara en massa patent på olika saker.

Det är iLife Technologies som äger patentet, och du måste leta efter vad de producerade för drygt tio år sedan.
Ett exempel på babymonitor de tillverkar i dag kan du hitta på Amazon.

Det är inte konstigt att det tog tid för dem att lämna in stämningsansökan:
* Först ska de bli uppmärksammade på att det alls finns en fallsensor i Wii, en produkt som tillhör en helt annan kategori än vad de själva tillverkar.
* Sedan ska de belägga att den sensorn baseras på deras patent.
* Därefter ska juristerna bedöma om bevisen håller för en stämningsansökan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@kitanii

Här har du mer om hur patent troll använder Texas för att patent trolla, Bloomberg, Arstechnica eller EFF om du litar mer på dem.

Här har du vad de har patent på,
"The company iLife Technologies uses its tech to monitor infants to help prevent sudden infant death syndrome and the elderly to watch out for falls. But iLife argued that its patented technology could be used in other applications and was used by Nintendo in the creation of its motion-sensing Wii Remote controller."

Patented har också "and other uses" i sig. Så om en bäbis dör, om någon faller, eller andra användningsområden. Så tekniskt sätt så har de tagit patent på allt, då allt kan gå under "other uses". Vilket är varför jag tycker att USA patent system suger.

Så nej, jag spekulerar bara inte, och går inte på rykten. Gör en sökning själv om du inte litar på mina källor.

Tror säkert att det fifflas en del i både en och två stater inom de flesta ämnen, men du vet däremot inte huruvida juryn i fråga skulle vara mutad i detta fallet eller inte. De har sedan inte tagit patent på allt. De har patent på accelerometern och sensorn i övrigt, vilket enligt dem används i en WiiMote. Använder du deras teknik oavsett område så har de rätten på sin sida. Som vilket patent som helst.

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Tror säkert att det fifflas en del i både en och två stater inom de flesta ämnen, men du vet däremot inte huruvida juryn i fråga skulle vara mutad i detta fallet eller inte. De har sedan inte tagit patent på allt. De har patent på accelerometern och sensorn i övrigt, vilket enligt dem används i en WiiMote. Använder du deras teknik oavsett område så har de rätten på sin sida. Som vilket patent som helst.

Fast vi vet ju inte om de använder något som iLife har uppfunnit.

iLife har aldrig sålt något (Olle P's länk är inte samma företag som har sänt stämningsansökan eller som äger patentet), deras patent är bara en accelerometer som plötsligt stannar, vi vet inte hur Wii mote fungerar förutom att den känner av rörelse, vi vet att Wii mote inte har något fall larm eller en detector som avkänner om användaren faller.

Den staden i Texas är känd för muthärva, finns massor av artiklar och vet 2 dokumentärer om den. Även EFF har gått ut med att de inte tycker om hur det fungerar. Massor av företag har så kallade "shell companies" där för just att kunna muta befolkningen så att juryn ska rösta i deras förmån. Tror det var Sony som byggde en skridskobana där, i Texas, 40+*c på sommaren, en skridskobana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fast vi vet ju inte om de använder något som iLife har uppfunnit.

iLife har aldrig sålt något (Olle P's länk är inte samma företag som har sänt stämningsansökan eller som äger patentet), deras patent är bara en accelerometer som plötsligt stannar, vi vet inte hur Wii mote fungerar förutom att den känner av rörelse, vi vet att Wii mote inte har något fall larm eller en detector som avkänner om användaren faller.

Den staden i Texas är känd för muthärva, finns massor av artiklar och vet 2 dokumentärer om den. Även EFF har gått ut med att de inte tycker om hur det fungerar. Massor av företag har så kallade "shell companies" där för just att kunna muta befolkningen så att juryn ska rösta i deras förmån. Tror det var Sony som byggde en skridskobana där, i Texas, 40+*c på sommaren, en skridskobana.

De hade ju antagligen inte fällts om de inte använde tekniken. Det handlar som sagt sedan inte om något fallarm utan bara en fundamental del som återfinns i t.ex. fallarm också. Kan mycket väl vara fulspel med i bilden och de kanske faktiskt inte använder något som inkräktar på patentet i fråga, men har de ett användingsområde där den grundläggande tekniken där t.ex. accelerometern stannar och skickar tillbaka data när detta händer så har de ju rätten på sin sida. Fallarmen är ju bara specifika applikationer/implementationer av tekniken.

Det var inte en inomhusbana? För att spinna vidare på den delen.

Permalänk
Skrivet av kitanii:

De hade ju antagligen inte fällts om de inte använde tekniken. Det handlar som sagt sedan inte om något fallarm utan bara en fundamental del som återfinns i t.ex. fallarm också. Kan mycket väl vara fulspel med i bilden och de kanske faktiskt inte använder något som inkräktar på patentet i fråga, men har de ett användingsområde där den grundläggande tekniken där t.ex. accelerometern stannar och skickar tillbaka data när detta händer så har de ju rätten på sin sida. Fallarmen är ju bara specifika applikationer/implementationer av tekniken.

Det var inte en inomhusbana? För att spinna vidare på den delen.

Tror att du inte vet vad patent troll är. Man ska inte kunna ta patent på uppenbara saker, vilket är upp till patent verket att följa, men vi vet hur bra de är på det.

Wii mote from wikipedia

Citat:

The Wii Remote has the ability to sense acceleration along three axes through the use of an ADXL330 accelerometer. The Wii Remote also features a PixArt optical sensor, allowing it to determine where the Wii Remote is pointing.

Sist jag kollade så använde inte iLife IR sensor eller ADXL330 accelerometer för att kolla rörelsen.

Permalänk
Medlem

Det känns som alla stämmer varandra hela tiden bara för att de kan göra det