Hjälp med öppet köp från gatuförsäljare!

Permalänk
Medlem

Hjälp med öppet köp från gatuförsäljare!

Hejsan, kan börja med att säga att jag känner mig extremt dum och korkad som fallit för säljarsnacket hos en gatuförsäljare.

Det hela gäller företaget Vicero AB, som lyckades lura på mig två stycken surfplattor för 12000 (de kostar ca 3k styck i butik), skulle få "två för en"

Jag reagerade inte förens jag fick ett mail från klarna om att ett köp på 12 000 hade registrerats. Vid detta laget hade jag redan öppnat en av plattorna.
Nå, tog fram kvittot jag hade och såg att det stod "öppet köp i 14 dagar vid obruten förpackning". Det var här som jag insåg vilket jävla misstag jag gjort. Nå, jag gick in på google och fick fram Distansavtalslagen och såg att den även gällde köp från gatuförsäljare. Underbart!

Ringer Vicero och ber om att få yrka ångerrätt,

Har du öppnat någon?"
"japp."
"Då kan du inte lämna tillb---"
"det kan jag visst, köpet går under distansavtalslagen"
"Ok, men du får betala för ompaketeringen!"
"visst. Betalar hellre det än 12000 för skit som skulle kostat mig 6000 i affär."
"eh, ah, visst. Skickar adress via mail"

Får adressen via mail, paketerar, och skickar i spårbart paket. Paketet kommer fram, men ingen hämtar ut skiten? det ligger i två dagar, ringer och frågar varför i helskotta de inte hämtat ut paketet.
"Vi har inte fått någon avi"

bah, de fick kolli-ID och de lovade att "kolla upp det".

Nu till det som gör mig orolig, hur är det med öppet köp egentligen? om de inte hämtar ut paketet imorgon (den 13e), så har det gått 14 dagar. Kan de då neka mig ångerrätten bara för att de aktivt valt att inte hämta ut paketet?

Och min andra fråga, får de ens sälja saker för det dubbla priset på detta vis?

Mvh, Sebastian

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Du har ju ditt inlämningskvitto med datumet du gjorde returen, det är ju rimligen det som gäller.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av keeday:

Hejsan, kan börja med att säga att jag känner mig extremt dum och korkad som fallit för säljarsnacket hos en gatuförsäljare.

Det hela gäller företaget Vicero AB, som lyckades lura på mig två stycken surfplattor för 12000 (de kostar ca 3k styck i butik), skulle få "två för en"

Jag reagerade inte förens jag fick ett mail från klarna om att ett köp på 12 000 hade registrerats. Vid detta laget hade jag redan öppnat en av plattorna.
Nå, tog fram kvittot jag hade och såg att det stod "öppet köp i 14 dagar vid obruten förpackning". Det var här som jag insåg vilket jävla misstag jag gjort. Nå, jag gick in på google och fick fram Distansavtalslagen och såg att den även gällde köp från gatuförsäljare. Underbart!

Ringer Vicero och ber om att få yrka ångerrätt,

Har du öppnat någon?"
"japp."
"Då kan du inte lämna tillb---"
"det kan jag visst, köpet går under distansavtalslagen"
"Ok, men du får betala för ompaketeringen!"
"visst. Betalar hellre det än 12000 för skit som skulle kostat mig 6000 i affär."
"eh, ah, visst. Skickar adress via mail"

Får adressen via mail, paketerar, och skickar i spårbart paket. Paketet kommer fram, men ingen hämtar ut skiten? det ligger i två dagar, ringer och frågar varför i helskotta de inte hämtat ut paketet.
"Vi har inte fått någon avi"

bah, de fick kolli-ID och de lovade att "kolla upp det".

Nu till det som gör mig orolig, hur är det med öppet köp egentligen? om de inte hämtar ut paketet imorgon (den 13e), så har det gått 14 dagar. Kan de då neka mig ångerrätten bara för att de aktivt valt att inte hämta ut paketet?

Och min andra fråga, får de ens sälja saker för det dubbla priset på detta vis?

Mvh, Sebastian

Skumrask bolag.
Du har informerat bolaget om att du vill nyttja ångerrätten. Har du detta skriftligt?!
Om inte, skriv ett mail om att du den XXX informerade om att du ville nyttja ångerrätten och returnerade produkterna den XXX månad. Paketet ligger på ombud och har ej hämtats av bolaget trots de har informerats om kolli och plats den XXX månad.

Du kommer nu skriftligen bestrida fakturorna (detta skall noteras till bolaget och fakturautgivaren så skriv detta i samma mail).

Sedan skickar du ungefär samma mail till klarna och skriver att du bestrider fakturan då du har kontaktat bolaget om ångerrätt men de inte verkar uppfylla denna.

Viktigt att detta är gjort och Per mail, inte telefon då skriftligt gör att din rygg är fri.

Om det är lagligt? Självklart, du kan sälja I princip vad som helst för vad som helst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De kan inte komma undan ångerrätten genom att inte hämta ut paketet. De 14 dagarna är de du har på dig medan du har varan, ligger den på posten har du den inte och det kan de inte åberopa för att på så sätt neka dig ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Är det dessa?
http://www.vicero.se/

Gillar hur de inte ens har tillräckligt med säljsnack för att plocka bort Lorem Ipsum-texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skumrask bolag.
Du har informerat bolaget om att du vill nyttja ångerrätten. Har du detta skriftligt?!
Om inte, skriv ett mail om att du den XXX informerade om att du ville nyttja ångerrätten och returnerade produkterna den XXX månad. Paketet ligger på ombud och har ej hämtats av bolaget trots de har informerats om kolli och plats den XXX månad.

Du kommer nu skriftligen bestrida fakturorna (detta skall noteras till bolaget och fakturautgivaren så skriv detta i samma mail).

Sedan skickar du ungefär samma mail till klarna och skriver att du bestrider fakturan då du har kontaktat bolaget om ångerrätt men de inte verkar uppfylla denna.

Viktigt att detta är gjort och Per mail, inte telefon då skriftligt gör att din rygg är fri.

Om det är lagligt? Självklart, du kan sälja I princip vad som helst för vad som helst.

Tack! Jag har skickat mail till dem, samt även skickat ett mail till klarna med samma information!

Skickade detta, hoppas det täcker allt;

Kvittonummer: **
Referens: ****

Skickar detta mail i förebyggande syfte så det inte kan finnas några missförstånd längre fram om en eventuell tvist skulle dagas.

2017-08-30 såldes jag två stycken surfplattor (Lenovo Yoga tab 3) för 6000 styck av en försäljare i erat företag vid namn ****

2017-09-04 Ringde jag in till Vicero AB för att yrka ångerrätt, pratade med en person vid namn ****. Blev informerad om att jag inte kunde lämna tillbaka en av surfplattorna då förpackningen var öppnad. Hänvisade till Distansavtalslagen, och personen i fråga ändrade sig och skickade mig returadressen;

Vicero AB

Prästgatan 2

252 24 Helsingborg

Per mail, och bad mig skicka det som spårbart paket.

2017-09-05 betalas försändelsen för spårbart paket till posten, där jag anger att mailen aviseringen ska till är; ***@vicero.se

2017-09-07 Försändelsen lämnas in

2017-09-09 Mottagaren har aviserats per brev (enligt postnords hemsida)

2017-09-11 Försändelsen har levererats till utlämningsställe

2017-09-12 Ringer jag Vicero igen, och frågar om de fått försändelsen då paketet ännu inte hämtats ut. Får svaret att ni inte fått någon AVI, lämnar Kolli-ID: ******SE och fick svaret att ni skulle "kolla på det"

2017-09-13 Försändelsen har fortfarande inte hämtats ut.

Jag yrkar ångerrätt, och bestrider fakturan till Klarna AB.

Samma information har skickats till Klarna AB.

Mvh, Sebastian ****
****@hotmail.com
07********

Dold text
Skrivet av Mutation:

Är det dessa?
http://www.vicero.se/

Gillar hur de inte ens har tillräckligt med säljsnack för att plocka bort Lorem Ipsum-texten.

Yes, men när man står ute på gatan så finns det inte så många möjligheter till att bakgrundskolla företag. Aldrig igen att jag faller för gatuförsäljare.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk

Man ska väl alltid skicka som retur/företagspaket?

Rätt vanligt att företagen inte hämtar ut paketen om dom kommer till typ ICA

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Man ska väl alltid skicka som retur/företagspaket?

Rätt vanligt att företagen inte hämtar ut paketen om dom kommer till typ ICA

Jag kryssade i att det var till ett företag paketet skulle. Fanns inte så många andra val, så antar att det blev rätt / klassas som företagspaket?

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man har 14 dagar på sig att meddela att man vill ångra köpet efter du fått hem varan. Efter det har man ytterligare 14 dagar på sig att återlämna varan.

Edit: Det stämde.

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattnin...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Jag kryssade i att det var till ett företag paketet skulle. Fanns inte så många andra val, så antar att det blev rätt / klassas som företagspaket?

Nja, för retur gäller frakt rätt fram till deras dörr. Hamnar det på ett utlämningsställe är det ej samma sak.
Det bör skickas med Parcel om jag inte kommer ihåg helt fel och inte paket, dörr till dörr helt enkelt. Vilket så klart kostar extra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har för mig att man har 14 dagar på sig att meddela att man vill ångra köpet efter du fått hem varan. Efter det har man ytterligare 14 dagar på sig att återlämna varan.

Edit: Det stämde.

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattnin...

Underbart! Tack!

Skrivet av Elghinnarisa:

Nja, för retur gäller frakt rätt fram till deras dörr. Hamnar det på ett utlämningsställe är det ej samma sak.
Det bör skickas med Parcel om jag inte kommer ihåg helt fel och inte paket, dörr till dörr helt enkelt. Vilket så klart kostar extra.

Nå, de bad mig bara skicka det som ett spårbart paket, så det inte skulle kunna komma undan, samt att det då var försäkrat. Så eftersom de inte specifikt bett mig om att skicka det som Parcel (aldrig hört detta ord innan O.o) så borde det väl inte vara några problem från min sida?

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Skrivet av keeday:

Yes, men när man står ute på gatan så finns det inte så många möjligheter till att bakgrundskolla företag.

såklart du kan, du har en telefon och googla deras företagsnamn, vill du inte stå bredvid försäljaren gå därifrån sätt dig på nåt fik,
sök efter den info som borde finnas, dom kan ju omöjligen följa efter eftersom dom har sitt bås..

alla verkar vara så rädda för att vara otrevliga mot påhängsna försäljare? vad är man rädd för att dom ska bli ledsna?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

såklart du kan, du har en telefon och googla deras företagsnamn, vill du inte stå bredvid försäljaren gå därifrån sätt dig på nåt fik,
sök efter den info som borde finnas, dom kan ju omöjligen följa efter eftersom dom har sitt bås..

alla verkar vara så rädda för att vara otrevliga mot påhängsna försäljare? vad är man rädd för att dom ska bli ledsna?

Japp, du har helt rätt! men så klok var inte jag när jag väl stod där. Så får nu bita i det sura äpplet och sitta och bråka med dem istället.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

@keeday: Företag brukar inte hämta upp vid utlämningsställe, skickar man till företag bör man alltid ta leverans till dörr (Läs: Parcel) annars finns risken att du kommer få vänta tills posten skickar tillbaka dessa till avsändaren och sedan får du skicka dessa igen.

Kanske är en manöver ifrån deras sida för att dessa 14+14 dagar ska gå kanske?

Sedan är ju regel #1, köp ALDRIG något av gatuförsäljare...de lever enbart på folks "dumhet"/naivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@keeday: Företag brukar inte hämta upp vid utlämningsställe, skickar man till företag bör man alltid ta leverans till dörr (Läs: Parcel) annars finns risken att du kommer få vänta tills posten skickar tillbaka dessa till avsändaren och sedan får du skicka dessa igen.

Kanske är en manöver ifrån deras sida för att dessa 14+14 dagar ska gå kanske?

Sedan är ju regel #1, köp ALDRIG något av gatuförsäljare...de lever enbart på folks "dumhet"/naivitet.

Nå, jag hoppas inte det. Men efter kontakt med klarna (ringde in innan jag skickade mailet) så skulle de sätta fakturas som bestriden, och inleda en undersökning samt kontakta Vicero, och fråga varför de ännu inte har makulerat fakturan.
Förhoppningsvis är detta till min fördel.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@keeday: Företag brukar inte hämta upp vid utlämningsställe, skickar man till företag bör man alltid ta leverans till dörr (Läs: Parcel) annars finns risken att du kommer få vänta tills posten skickar tillbaka dessa till avsändaren och sedan får du skicka dessa igen.

Kanske är en manöver ifrån deras sida för att dessa 14+14 dagar ska gå kanske?

Sedan är ju regel #1, köp ALDRIG något av gatuförsäljare...de lever enbart på folks "dumhet"/naivitet.

Det heter företagspaket och det skickas alltid till företaget.
Parcel betyder paket är det en tjänst postnord bytt till från det som hette företagspaket?
Annrs finns också hempaket eller postpsket som är till dörr hos privatperson eller till utlämningsställe (tex ica)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad är det för surfplattor?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Molotov: Tjästen "Företagspaket" finns inte kvar vid det namnet, det heter nu "Parcel" som är det samma men under nytt namn.

Permalänk
Medlem

ja jäklar vilken snodd och hop-snodd hemsida de hade! Blandat engelska o svenska o bullshittiska.

Hoppas på något sätt att du klarar dig ur detta - men jag tror du kommer få det svårt

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Av ren nyfikenhet, vad är det för surfplattor?

/hulle.

http://www.pricerunner.se/pl/224-3130379/Surfplattor-och-Tabl...

Skrivet av Tea42BBS:

ja jäklar vilken snodd och hop-snodd hemsida de hade! Blandat engelska o svenska o bullshittiska.

Hoppas på något sätt att du klarar dig ur detta - men jag tror du kommer få det svårt

Med vänlig hälsning Lazze

Jag tänker då inte ge mig. Kommer meddela här hur det gått i slutändan sen.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Hyffsad marginal på dom där plattorna

Vad använde de för argument för att få dig att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hyffsad marginal på dom där plattorna

Vad använde de för argument för att få dig att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man blir ju lite nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hyffsad marginal på dom där plattorna

Vad använde de för argument för att få dig att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill börja med att säga att jag jobbar natt, och detta var på morgonen, precis efter ett långt arbetspass. Så var förbannat trött.

"Du har varit en trogen kund hos telia"
Här tänkte jag - Visst, telia kör sina kampanjer ibland, så kan vara värt och lyssna

"I slutändan blir det billigare för dig!"
För att sedan;
"Du, vet du vad, jag sätter plattan på klarna istället, så slipper du knyta dig till ett abonnemang!"
Blir lite tveksam.

Till sist;

"Jag slänger med en extra platta utan extra kostnad till dig!"
(Här låter jag mitt giriga jag titta fram) Vill gubben få sparken från företaget eller? deal.

Sedan visade det sig dock att han inte alls slängde med en "utan extra kostnad". Plus, att även om han gjort det, så hade jag fortfarande betalat mera för dem än vad jag skulle gjort om jag gått till ex, Elgiganten.

Borde du inte sett på kvittot att han skrev 12000?
Jo! om jag hade kollat, men jag ville inget annat än att få honom och hålla snattran, låta mig ta plattorna så jag kunde gå hem och sova. Vilket han förmodligen såg.

Och jag gick faktiskt tillbaka till samma plats dagen efter med ett utskrivet papper om Distansavtalslagen i högsta hugg för att ge honom lite hut! Men stod tjyvpacket kvar? NÄ!

Nu i efterhand så tvivlar jag faktiskt på att de ens har ett samarbete med Telia.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Vill börja med att säga att jag jobbar natt, och detta var på morgonen, precis efter ett långt arbetspass. Så var förbannat trött.

"Du har varit en trogen kund hos telia"
Här tänkte jag - Visst, telia kör sina kampanjer ibland, så kan vara värt och lyssna

"I slutändan blir det billigare för dig!"
För att sedan;
"Du, vet du vad, jag sätter plattan på klarna istället, så slipper du knyta dig till ett abonnemang!"
Blir lite tveksam.

Till sist;

"Jag slänger med en extra platta utan extra kostnad till dig!"
(Här låter jag mitt giriga jag titta fram) Vill gubben få sparken från företaget eller? deal.

Sedan visade det sig dock att han inte alls slängde med en "utan extra kostnad". Plus, att även om han gjort det, så hade jag fortfarande betalat mera för dem än vad jag skulle gjort om jag gått till ex, Elgiganten.

Borde du inte sett på kvittot att han skrev 12000?
Jo! om jag hade kollat, men jag ville inget annat än att få honom och hålla snattran, låta mig ta plattorna så jag kunde gå hem och sova. Vilket han förmodligen såg.

Och jag gick faktiskt tillbaka till samma plats dagen efter med ett utskrivet papper om Distansavtalslagen i högsta hugg för att ge honom lite hut! Men stod tjyvpacket kvar? NÄ!

Nu i efterhand så tvivlar jag faktiskt på att de ens har ett samarbete med Telia.

Shit happens, oärliga människor finns det gott om. Stå på dig så kommer du få rätt till slut!

Permalänk
Medlem

@Guestah: Hoppas verkligen det ;_;

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Hoppas på något sätt att du klarar dig ur detta - men jag tror du kommer få det svårt

Varför skulle han få det svårt? Han har lagen på sin sida, har bestridit fakturan och företaget lär knappast dra det till tingsrätten eftersom de vet att de inte kommer vinna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Statusuppdatering. Allt har gått smärtfritt, företaget har tagit emot returen utan att göra mer liv över det hela. Tack och lov
Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

@keeday Fick du betala för ompaketering, vilket du skrev att de nämnde på telefon? De har inte rätt att kräva ersättning för detta. De har endast rätt att kräva ersättning för en värdeminskning orsakad av ett användande utöver vad som krävs för att kontrollera varans egenskaper och funktion. Att öppna förpackningen är helt klart inom ramen för vad som krävs för att kontrollera varans egenskaper och funktion.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@PeCe: Nä. Känns lite som de insåg att jag hade läst på om vad jag hade rätt till och inte, och att jag inte var beredd på att ge mig.

Såg att det blivit ett återköp på klarna på 12000 samt att de hämtat ut paketet. Jag har inte hört något från dem att de vill att jag betalar för någon ompaketering.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?