Hej, lite hjälp med 1440p 144hz gsync tack :)

Permalänk

Hej, lite hjälp med 1440p 144hz gsync tack :)

Kan inte bestämma mig, blir absolut galen snart. Vimmlar emellan 1440p 144hz gsync IPS för 7500kr (acer predator)
Eller en 4k IPS 60hz Gsync
Kommer inteha 144fps med 1x 1080ti på de flesta spelen ändå så 144hz känns otroligt onödigt.... Och dessutom med gsync så blir spelet ändå otroligt smooth. https://www.youtube.com/watch?v=QU8dnhFZKmM&t=101s (JÄMFÖR GSYNC MED VSYNC på 1:18) OTROLIGT!

Jag tänker att en 4k skärm vore ändå bäst för att se på filmer med osv. Ska plugga spelutveckling i skövde senare också och jag vet inte riktigt vad jag ska välja. 60fps med 4k 60hz Gsync är nog en rätt så bra ide för det är en otroligt stor skillnad på 1440p och 2160p.

Kan leva utan 144hz, jag vet att det är tillfredställande osv men just när man spelar så kommer man ändå inte upp i 144fps på de nya spelen med ultra grafik. Hellre 60fps 4k 60hz än 144hz 100fps 1440p

Vilka är de billigaste IPS 4k Gsync skärmarna som finns att köpa? 8000kr är gränsen.

ändrar mig HELA TIDEN Men såfort jag ser denna videon så vill jag ha en 4k skärm omedelbart.
https://www.youtube.com/watch?v=ETdHaFz3pVQ
Sedan så tänker jag på om jag ska spela age of empires 4 i framtiden eller spel om några år fram så blir nog 1440p gsync 144hz ett bättre val.

Hur ska jag välja? Snälla kan någon förklara för mig.

Extremt tacksam för svar. tack så ohygliht mycket.

Permalänk

Näpp nu är det försent.

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Kör nog på denna sålänge tills vidare då den kommande asus 4k 144hz ips hdr gsync skärmen blir billigare.
Men, jag vill ändå väldigt gärna höra vad ni har att säga. Och förresten är Inet en bra hemsida att beställa ifrån ? tack

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte så illa som i videon du länkade till, det måste vara fuffens med inspelningen. Kollar man ett tag så går den i mitten jämnt medan de andra två går ojämnt, och sedan tvärt om. Lite kul också att den med g-sync går i andra frekvenser och svalare, kanske inte äns samma dator?

Nu säger jag inte att det är skit med g-sync, bara att videon är missvisande. Själv ligger jag i princip alltid på 144 fps med två 1080 OC på en skärm utan g-sync och det flyter som smör.

Permalänk
Medlem

Fördelen med g-sync är att man måste inte maxa till v-sync hela tiden, inte heller får man nackdelen av v-sync med latens på samma sätt och man slipper tearing från annars osynkat. Sätter man en manuell fps limit med RTSS ett par frames under maximal frekvens så kommer spelet alltid finnas inom g-sync spannet med noll nackdel. Med tanke på hur dåligt optimerade många av dagens spel faktiskt är så är det inte fel alls med g eller freesync.

Det enda g-sync inte rår på är massiv frametime variation då det kommer märkas av direkt och nästan mer så än utan g-sync därför att det blir att stå ut från annars silkeslen fps.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@Dalton Sleeper: 2st 1080 oc låter fint. har en Asus OC 1080ti just nu, fixar nog en till senare. vad tror du om de?