Inno3D varnar för att brytning av kryptovalutor kan göra garantin ogiltig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

1. Du kan ge dig fan på att det finns en paragraf i elavtalet som säger någonting i stil med: DU FÅR INTE BEDRIVA VERKSAMHET MHA ELEN.
2. Pga 1 så är det alltså stöld av el.

Komplext det här, förstår det.

OM elen ingår i hyran, så har man som hyresgäst inte skrivit på något el-avtal alls.
Däremot är jag ganska säker på att hyresavtalet har någon klausul om att idka näringsverksamhet i den hyrda lokalen.
Men att påstå att hen stjäl el borde vara fel beskrivning.
Avtals brott? Javist! Tillräklig anledning för hyresvärden att säga upp avtalet, absolut.
OM det är så att hen faktiskt gör det ifrån lägenheten?
(Som jag skrev tidigare, antog jag en del.)

Tror vi halkade av topic lite också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

OM elen ingår i hyran, så har man som hyresgäst inte skrivit på något el-avtal alls.
Däremot är jag ganska säker på att hyresavtalet har någon klausul om att idka näringsverksamhet i den hyrda lokalen.
Men att påstå att hen stjäl el borde vara fel beskrivning.
Avtals brott? Javist! Tillräklig anledning för hyresvärden att säga upp avtalet, absolut.
OM det är så att hen faktiskt gör det ifrån lägenheten?
(Som jag skrev tidigare, antog jag en del.)

Tror vi halkade av topic lite också?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp vi halkade nog ifrån topic. Dock tycker jag det vi diskuterar är viktigt för folk att förstå. Det finns ingenting som heter "gratis el". Därav så är det alltid någonting som är fuffens och båg när folk tjänar stora pengar på att "mine-a" kryptovalutor i Sverige. Även om de sitter norr om Gävle.

Säger jag att jag inte skulle ha gjort exakt samma sak om jag hade ett sådant hyresavtal? Nope, kanske jag mycket väl hade gjort. Men inte så vackert med sladdar som går runt i lägenheten för att belasta varje säkring till 100%...

Och håller med, det är inte en brottslig handling per se och ger inte fängelse. Dock kan det bli rätt feta skadestånd på några hundra tusen ifall hyresvärden ser vad som försiggår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Japp vi halkade nog ifrån topic. Dock tycker jag det vi diskuterar är viktigt för folk att förstå. Det finns ingenting som heter "gratis el". Därav så är det alltid någonting som är fuffens och båg när folk tjänar stora pengar på att "mine-a" kryptovalutor i Sverige. Även om de sitter norr om Gävle.

Säger jag att jag inte skulle ha gjort exakt samma sak om jag hade ett sådant hyresavtal? Nope, kanske jag mycket väl hade gjort. Men inte så vackert med sladdar som går runt i lägenheten för att belasta varje säkring till 100%...

Och håller med, det är inte en brottslig handling per se och ger inte fängelse. Dock kan det bli rätt feta skadestånd på några hundra tusen ifall hyresvärden ser vad som försiggår.

Jag kan tänka mej att det expanderar.
Förutom entrepenörer, som tar miljon-lån, hyr lokal osv, börjar nog de flesta i mindre skala.
Datorn grävet guld medans man sover, är på jobbet. (Är det lagligt/tillåtet?)
Pengarna man tjänar, går till ett andra grafikkort, nu kommer kulorna dubbelt så fort. Ett tredje kort, fjärde kort åker i. Nu är burken full.
Nu får den gräva guld 24/7 och man skaffar en ny för eftermiddags surf/spelandet. (Som också gräver på nätterna och medans man inte är hemma.)
Burk två blir full. Man införskaffar burk tre, burk fyra osv.
Det går bara snabbare och snabbare...
Tills man landar där man maxar elförbrukningen.
Tjänar man 50 lök i månaden, skulle jag försökt hyra ett ställe till.
Får det hålla på, finns det inget stopp. Så länge ett kort drar in mera pengar, än den förbrukar i el är det bara att köra.

Jag ställer mej skeptisk till inköp av beggat grafikkort numera.
Kan förstå att tillverkarna vill begränsa, då det säkert mångfaldigar garanti åttaganden.
Men givetvis skulle jag själv bli heligt förbannad om, inte nog att det blir fel på mitt dyra kisel, jag dessutom skall få problem med garantin för att jag misstänks ha grävt guld med den.

Volvo tillverkar bilar som går fortare än 120. (Vi får inte köra snabbare i Sverie)
Kan volvo säga att de inte ersätter på garantin för att du kört över 120?
Skulle inte tro det!
Har du trimmat bilen och de ser det, är du rökt, men inte för hur du använt den.

Torde fungera likadant med grafikkort.
De kan inte neka garanti bara för att du kört kortet i 100% 24/7.
Har du lagt in moddat bios? (Motsvarigheten till trimmat bilen) är det en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse:

Förstår ditt resonemang. Jag tror att de ser på det annorlunda, vi fortsätter med volvo-analogin.

Inte att du kör för fort utan snarare att du kör på fel växel, du varvar motorn hårt som fan. Du har kopplingen konstant nedtryckt lite "riding the clutch". etc etc...Saker och ting som alla vet att bilen inte mår bra av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

@Turbonisse:

Förstår ditt resonemang. Jag tror att de ser på det annorlunda, vi fortsätter med volvo-analogin.

Inte att du kör för fort utan snarare att du kör på fel växel, du varvar motorn hårt som fan. Du har kopplingen konstant nedtryckt lite "riding the clutch". etc etc...Saker och ting som alla vet att bilen inte mår bra av.

Fast det som du jämför med, är att man kör sönder bilen genom att INTE använda den som den är tänkt att användas.
Om du satte dej i en ny Volvo (Eller vilket annat känt märke som helst.) och kör full gas, förutom stop för att tanka, service och däckbyte, bara full gas hela tiden. Förare kör i skift, bara fult, fult, fult hela tiden, dag ut och dag in, skulle den ändå hålla. Saab bevisade detta redan för 31 respektive 21 år sedan. med totalt nio (3+6, varav en kraschade i ett betongräcke.) slumpmässigt utvalda bilar.

Jag tycker att säljer man ett grafikkort med en spec, så bör den klara att köras enligt den specen 24/7. Eller så får man ange att den endast klarar det kortare stunder och sedan throtlar ner? (Vilket ingen grafikkort tillverkare gör!)
"riding the clutch" som du beskriver det, är väl mera som att rycka ut kontakten till ena fläkten på grafikkortet och sedan köra järnet. Man har medvetet sönder produkten.

Om man gräver digitala valutor, ligger man inte och slirar på kopplingen.
Man kör bara fullt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!