NUC, Nvidia Shield eller Hel dator för plex server? samt ha seg nas som storage för plex?

Permalänk
Medlem

NUC, Nvidia Shield eller Hel dator för plex server? samt ha seg nas som storage för plex?

Tjena alla!

för ett par månader sen bestämde jag mig att ta steget o prova flytta både filer o plex från min stationära dator till en NAS, närmare bestämt DS416play av synology. Dessvärre så märkte jag snabbt att denna knappt klarar av transcoda en enda stream ens så får tänka om lite.

Mitt behov i dagsläget är som mest 3-4 streams samtidigt, men har väldigt gärna lite headroom om man ska köra 4k eller så i framtiden. Jag är även väldigt allergisk mot lag osv så vill gärna att det flyter på snabbt! Internetmässigt har jag så det räcker gott o väl med 1000/1000 lina bahnoff

Vardagliga streams
-till samsung tvn 4k kapabel, anslutning via chromecast ultra eller plex appen i tvn
-Utanför nätverket hemma hos flickvännen
-Utanför nätverket hemma hos brorsan

Så min fråga är nu.
1. Går det att använda NAS'en som storage o köpa till ngn lösning med NUC eller nvidia shield där de gör allt hästarbete med transcoding osv men hämtar filerna från NAS'en. Kan det uppstå lagg pga servern måste hämta alla filer via nätverket eller är det här något som funkar galant?
2. Eller behöver jag rensa allt o bygga en helt ny burk?

Budgetmässigt är jag redo att lägga lite vadsom så länge systemet är någorlunda framtidssäkert samt förstås INTE laggar eller buffrar osv. En diskret lösning är o föredra, men måste det till en fullfjädrad dator för o slippa lagget så får det också gå vägen.

Materialet jag har är lite allt möjligt tyvärr har ingen riktig struktur mer än att det är 720p uppåt med alla möjliga format troligen.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Glöm Nas du behöver en server

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Rek Hpe Microserver gen8 med uppgraderad cpu Dustin Home har rea på dom nu och de finns en stor tråd här på forumet om de med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Tjena alla!

för ett par månader sen bestämde jag mig att ta steget o prova flytta både filer o plex från min stationära dator till en NAS, närmare bestämt DS416play av synology. Dessvärre så märkte jag snabbt att denna knappt klarar av transcoda en enda stream ens så får tänka om lite.

Mitt behov i dagsläget är som mest 3-4 streams samtidigt, men har väldigt gärna lite headroom om man ska köra 4k eller så i framtiden. Jag är även väldigt allergisk mot lag osv så vill gärna att det flyter på snabbt! Internetmässigt har jag så det räcker gott o väl med 1000/1000 lina bahnoff

Vardagliga streams
-till samsung tvn 4k kapabel, anslutning via chromecast ultra eller plex appen i tvn
-Utanför nätverket hemma hos flickvännen
-Utanför nätverket hemma hos brorsan

Så min fråga är nu.
1. Går det att använda NAS'en som storage o köpa till ngn lösning med NUC eller nvidia shield där de gör allt hästarbete med transcoding osv men hämtar filerna från NAS'en. Kan det uppstå lagg pga servern måste hämta alla filer via nätverket eller är det här något som funkar galant?
2. Eller behöver jag rensa allt o bygga en helt ny burk?

Budgetmässigt är jag redo att lägga lite vadsom så länge systemet är någorlunda framtidssäkert samt förstås INTE laggar eller buffrar osv. En diskret lösning är o föredra, men måste det till en fullfjädrad dator för o slippa lagget så får det också gå vägen.

Materialet jag har är lite allt möjligt tyvärr har ingen riktig struktur mer än att det är 720p uppåt med alla möjliga format troligen.

Skulle vilja hävda att "1" är det bättre alternativet.
En NAS som kan transkoda blir mycket dyrare, eller så bygger man själv (med allt vad det innebär).
Och media utvecklas hela tiden, din svindyra NAS som kunde transkoda orkar helt plötsligt inte med vissa format.

Medans en NAS som bara behöver agera lagring (den bandbredden klarar "alla" NAS'ar av) är billig.
Och får du problem med uppspelning av viss media behöver du bara byta mediaspelare.

Bäst pris/prestanda får man nog med valfri NAS kombinerat med en nVidia Shield TV.