Dell T3600 - Byta ut en hårddisk

Permalänk
Medlem

Dell T3600 - Byta ut en hårddisk

Hej, är inte så kunnig inom detta område och hoppas på att ni kan underlätta ett hårddiskbyte.

Kom över en T3600 väldigt billigt för ett tag sen och har använt den som NAS nu senaste halvåret. Idag sitter en 1TB och en 3TB kopplat till det medföljande PERC(?) kortet. Har ytterligare en disk på 3TB som jag skulle vilja byta ut med 1TB disken, hur skall jag göra för att bevara all min data?

Hade tänkt köra FreeNAS och då rekommenderas det inte att köra någon form av hårdvaruraid - men är inte säker på detta ännu. Just nu rullar den bara Ubuntu och det fungerar faktiskt bra. Min ghettolösning är att flytta över allt till den nya disken, sedan flytta det tillbaka till 1TB disken och rensa de två 3TB diskarna - men detta känns väldigt ineffektivt och måste gå att göra på ett annat sätt.

Om vi utgår ifrån att jag behåller PERC kortet, kan jag då bara byta ut 1TB hårddisken - sätta in den nya och utrymmet justeras automatiskt till 3TB?

Tack på förhand
/Jay

Permalänk
Medlem

Nej det ville ikke virke, hvad du ville kunne gøre måske ved og bytte din 1TB ud med din 3TB er og have dit 1TB raid også lave et mere på 2TB med den plads der er til overs.

Dette er kun hvis du køre Raid 1, og du skal vide at det kan ske at du mester din data. Så hvis det du har på disken er vigtigt ville jeg 100% anbefale og lave backup af din data før du roder med dit raid, for der er en chance for noget går galt og du mister det hele.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushishi:

Nej det ville ikke virke, hvad du ville kunne gøre måske ved og bytte din 1TB ud med din 3TB er og have dit 1TB raid også lave et mere på 2TB med den plads der er til overs.

Dette er kun hvis du køre Raid 1, og du skal vide at det kan ske at du mester din data. Så hvis det du har på disken er vigtigt ville jeg 100% anbefale og lave backup af din data før du roder med dit raid, for der er en chance for noget går galt og du mister det hele.

Det listade jag ut igår!

Gjorde en backup och sedan rensade jag diskarna, plockade ut PERC-kortet och installerade FreeNAS istället. Lyckades inte "förstora" utrymmet av den virtuella disken så då fick det bli på detta vis.