Permalänk
Medlem

Riktiga hörlurar till handsfree [bild]

Jag har en nokia (som jag aldrig kan komma ihåg nummret på) med inbyggd radio, som endast kan användas med ett headset. Som ni vet så är den lilla hörsnäckan till headseten skitkass, iaf till de som är pirat.
Hursomhelst så fick jag idén att köra mina vanliga musiklurar till headsetet. Visste inte riktigt säkert om det skulle funka, skulle telefonen klara att driva hörlurarna? Går det att koppla ens? Är det samma impedans på mina hörlurar och hörsnäckan.

Jag öppnade den lilla kaplseln med mikrofonen och fann där att den ena av sladdarna (två sladdar med två ledare i varje) gick till knappen och mikrofonen medan den andra var för hörsnäckan. Iskallt limmade jag ihop kapseln igen, men slet ur kabeln för hörsnäckan. Klippte av kabeln, bökade lite, mätte med multimeter efter vad som var jord, och lite annat. Sedan testade jag med lite testsladdar för att se om det hela kanske skulle kunna fungera, och det gjorde det.
Sprang iväg till Clas Ohlson och köpte ett stereojack (det fanns inga mono). Lödde ihop polerna för höger/vänster kanal med den guldfärgade kabeln från handsfreen, och den röda kabeln från handsfreen fick bli jord. Satte lite smältlim i jacket för att allt skulle hålla, och skruvade ihop.
Tadaaa! En handsfree med jack för riktiga hörlurar. Funkar hur bra som helst

Mina hörlurar:

Också handsfreen som den ser ut nu.

Ingen superkomplicerad mod, men otroligt bra.
Lite bökigt att löda på de enormt tunna kablarna i handsfreen.

Permalänk
Medlem

ehh ok... är det stereo??
eller är det bara mono...
mono i båda lurarna då eller??

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

Snyggt !!

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Medlem

najs. går du nu runt på stan med phat lurar och snackar med digsjälv?.

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk

hahaha, fan va smart...kanske man ska göra sådär

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SaYn-
najs. går du nu runt på stan med phat lurar och snackar med digsjälv?.

haha! fan va dumt de skulle se ut!

ontopic: nice mod!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
ehh ok... är det stereo??
eller är det bara mono...
mono i båda lurarna då eller??

Alltså, original så är det bara en öronsnäcka, och därmed mono. Jag har alltså kopplat denna kanal till både höger och vänster hörlur. På så sätt så får jag ljud i båda lurarna, men dock samma ljud. M.a.o. så kan jag inte höra om det är någon låt som har lekt med balansen för olika ljud/instrument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SaYn-
najs. går du nu runt på stan med phat lurar och snackar med digsjälv?.

Tja, det skulle man nog kunna säga.
Tycker själv att det ser helknepigt ut med folk som talar i handsfree på stan, och nu ska jag komma här med stora hörlurar å prata med mig själv. Jaja, jag bryr mig inte så himla mycket om vad folk tycker. Egentligen är jag väl mest ute efter radion, vilken har ett ganska bra ljud faktiskt, betydligt bättre än en digital radio från Clas Ohlson för 39:-. Att man sedan får en telefonfunktion på köpet är bara bra.
Hitills har jag bara testat den på cykel.

Har kommit på en väldigt bra grej med stora slutna hörlurar till telefonen, bullriga miljöer. Det är helt underbart, jag cyklade längs gatan där det susar bilar fram å tillbaka hela tiden, och hade inga probs alls att höra vad den andra sa.

Permalänk

Läckert!
Skulle vara soft om du la upp lite info om vilka sladdar osv som var plus och minus (jord).
Har också en nokiatelefon med radio!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Läckert!
Skulle vara soft om du la upp lite info om vilka sladdar osv som var plus och minus (jord).
Har också en nokiatelefon med radio!

Ska försöka göra det imorrn. Nu väntar sängen.

Permalänk
Medlem

Tuff mod. tufft som faan

Permalänk
Medlem

undrar om man kanske kan göra likadant med ett bloutooth headset. Kanske kan plocka ut bluetoothkretsen och sätta dit den på ett par feta lurar. Någon som vet om bluetooths bandbredd klarar av musik i bra kvalité? Vore grymmt med ett trådlöst big headset.

Permalänk
Medlem

jag gjorde sönder mitt headset nu...

i den fanns 2 st kablar (kablarna var gjorda av typ hår). Men dem var inkapslade i koppartråd eller liknande.. När jag nu tar dem och ansluter till min hörlur (observera bara en) så kommer det inget ljud vad är felet?
Någon som vet?

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plumsis
undrar om man kanske kan göra likadant med ett bloutooth headset. Kanske kan plocka ut bluetoothkretsen och sätta dit den på ett par feta lurar. Någon som vet om bluetooths bandbredd klarar av musik i bra kvalité? Vore grymmt med ett trådlöst big headset.

Va kostar bluetooth headset? Funderar på att köpa till t68an.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZkruW
jag gjorde sönder mitt headset nu...

i den fanns 2 st kablar (kablarna var gjorda av typ hår). Men dem var inkapslade i koppartråd eller liknande.. När jag nu tar dem och ansluter till min hörlur (observera bara en) så kommer det inget ljud vad är felet?
Någon som vet?

Du har tagit den sladden som är till hörsnäckan? Du har nog en röd och en gul ledare där. Den röda är den som är jord. Det är inte de små "håren" som är ledare, utan det är kopparen. Det är lite knepigt att få kontakt mot ledarna i handsfreen. Testa att löda på små tennklumpar på ledarna, en på varje. Se till att tennet inte bara ligger ovanpå ledarna, utan "sugs" in i dem, förtenning brukar det kallas.
Nu ska det nog funka ska du se.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket skall testa nu

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

kan du inte rita ett kopplingsschema och lägga upp. hade varit asfräckt med sina vanliga lurar ju.......

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

det funkade men det var svårt att få ljud (var tvungen att hålla den på ett speciellt ställe).

Tack för hjälpen skall löda ihop dem senare

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

Tuff mod
Klarar telefonen att driva tyngre lurar då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
Va kostar bluetooth headset? Funderar på att köpa till t68an.

Det tuffaste (SonyEricsson HBH-60) kostar drygt 1200 kr.

Permalänk
Medlem

nja skulle nog säga att bluespoon(otroligt litet BT headset för er som inte vet, väger 10g har 3timmars taltid, mindre än en tändsticks ask, osv (obs: var ett tag sen jag kolla på det men det borde vara ungefärligt som jag sagt OCH dom kanske har släppt den nya versionen som har mycket bättre ljud/mic m.m.)) är tuffare:P men det kostar väl 2-3k

btw nice mod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Tuff mod
Klarar telefonen att driva tyngre lurar då?

Det tuffaste (SonyEricsson HBH-60) kostar drygt 1200 kr.

Vet inte riktigt.
Har bara testat med mina Sony MDR-D11 (de finns i hörlurstråden).
För att ha en bra volym har jag två eller tre streck kvar att höja, men då blir det högt som fan direkt. Jag tror inte att volymjusteringen på min nkia är riktigt linjär. Iaf inte när jag har mina hörlurar inkopplade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GREK1
nja skulle nog säga att bluespoon(otroligt litet BT headset för er som inte vet, väger 10g har 3timmars taltid, mindre än en tändsticks ask, osv (obs: var ett tag sen jag kolla på det men det borde vara ungefärligt som jag sagt OCH dom kanske har släppt den nya versionen som har mycket bättre ljud/mic m.m.)) är tuffare:P men det kostar väl 2-3k

btw nice mod

Den ska tydligen vara jävulskt obekväm att bära, inte direkt motiverat med det höga priset dessutom. Nej, HBH-60 är det mest prisvärda imo.

Permalänk
Medlem

Eller så går man till Expert och köper en adapter från 2,5 till 3,5 och använder det... Då har man även stereo, dock så funkar iofs inte micken men men. 25 spänn och man slipper böka med de där super tunna sladdarna..

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Jag har en Nokia 8310. Med den följer ett handsfree-set med dubbla hörsnäckor, och en "mikrofonklädnypa" med en knapp på. Själva kontakten som man stoppar in i telefonen har 4 poler. En gemensam jord, en för mikrofon, en för knappen och en för ljudet ut. För att få stereo behövs en femte pol, men någon sådan finns inte, så det är såklart mono, vilket hörs. Den som har en likadan och säger att det är stereo bör nog gå till öronläkaren

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Eller så går man till Expert och köper en adapter från 2,5 till 3,5 och använder det... Då har man även stereo, dock så funkar iofs inte micken men men. 25 spänn och man slipper böka med de där super tunna sladdarna..

Har svårt att tänka mig att det där ska fungera.
Testade med ett headset till vanlig telefon som hade 2,5mm-plugg, men fick inget ljud i snäckan. Bara lite klickande och en telefon som sa "tillbehöret stöds ej".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuruX
Har svårt att tänka mig att det där ska fungera.
Testade med ett headset till vanlig telefon som hade 2,5mm-plugg, men fick inget ljud i snäckan. Bara lite klickande och en telefon som sa "tillbehöret stöds ej".

Funkerar alldells utmärkt på en 5110 (den där stora klumpen med mp3 spelare och radio). Pröva det på en annan nalle om det inte funkar. Testade det på en 3510 så kom det upp som en Bil handsfree, men ljud kom det upp iallafall..

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plumsis
undrar om man kanske kan göra likadant med ett bloutooth headset. Kanske kan plocka ut bluetoothkretsen och sätta dit den på ett par feta lurar. Någon som vet om bluetooths bandbredd klarar av musik i bra kvalité? Vore grymmt med ett trådlöst big headset.

BT har en teoretisk bandredd på 1Mbit med ett max på ca 700 kbit envägs assyncront, så ljudkvaliteten ska nog inte vara ngt problem. Problemet är nog mer volymen, hur många mW kan headsetten leverera? Hur mkt levereran telefonen i sig?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)