TPCAST (trådlös VR modul till HTC Vive) kan nu förbeställas på Inet och Webhallen!

Permalänk
Medlem

TPCAST (trådlös VR modul till HTC Vive) kan nu förbeställas på Inet och Webhallen!

Tjena alla Vivers! Tänkte tipsa er om dagens stora nyhet att TPCAST äntligen kan förbeställas direkt i Sverige såsom i flera andra länder i Europa från och med i dag (1 September). TPCAST är ett tillbehör till HTC Vive som gör att man kan lira i VR trådlöst utan kablar mellan headset och datorn.

Jag har ägt TPCAST i ca en månad nu och använder det dagligen med min HTC Vive på min YouTube kanal SweViver, och kan säga att jag är helnöjd, trots att TPCAST det har sina brister. Jag har även gjort 2 rejäla videon som täcker det mesta ni behöver veta om TPCAST, allt från unboxing till full installation (steg för steg) och sedan även en full recension efter 2 veckors användning.

Här hittar ni TPCAST förbokning på Webhallen och Inet:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/272726-tp_ca...
https://www.inet.se/produkt/1961496/tpcast-tradlos-adapter-ht...
Förbeställningar i övriga Europa:
https://www.tpcastvr.com/europe-buynow

Mina videon med TPCAST som kan va till nytta innan ni beställer:
TPCAST Unboxing och full steg för steg installation:

TPCAST Full recension och mina åsikter:

Har ni frågor så ställ dom här, så besvarar jag så fort jag kan
MVH
Martin

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk

Ser verkligen fram imot den, 1000 kr för dyr i min mening men sitter och suger på det sura äpplet o h funderar på att förboka den.
Många spel glömmer man bort verkligheten tills man traslar in kabeln.

Väntar förmodligen på att se om dom fixar de som är problem med den, dock inget som rör mig men ändå är ju 3500kr liksom.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Är nog också inne på att den är 1000 kr för dyr och behöver vara mer krångelfritt.

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju suttit och väntat på den här sen Viven kom. Verkar ju fungera någorlunda bra enl. Tested när de gjorde sin test på en mässa men det är väl lite tidigt än kanske att säga för det var väl bara en tidig version.

Men det jag reagerar på är att den sitter ju fan precis där hörlurarna går över skallen. Känns som att det är en rätt stor nackdel ändå för min egen del känner jag. Vill inte gärna byta till Vives egna on ear eller andra in ear-lurar.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk

Given förhandsbokning. Satt just och velade om jag skulle köpa en VIVE och leka i mitt lilla playspace jag kan få i datarummet (typ 2x2m) eller om jag skulle försöka skarva ut kabel med aktiva kablar och grejer. Det här löser allt.

Men grymt skeptisk till den där routern.. fattar inte alls poängen och känns som en rätt dålig lösning. Eller ja, alltså jag fattar, den är till för usb-datan. Men... kändes som typ en riktigt dålig lösning, typ otroligt dålig. Skall alla som kör TPCAST slänga in en okänd router av tveksam kvalitet från kina och som bygger ett nytt wifi-nät hemma för att få tillbaka tracking data.. njaaaa, inte så sugen då va. Helt också som är 100mbit och effektivt bromsar bandbredden om man kopplar den mellan www och PC'n. Backning på den.

Router rant
Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

3000 kr för dyr för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det någon som har nån info om vad Intels WiGig kan vara för nåt i förhållande till TPCast?
Såg någon nyhet om det häromdagen men de berättade ju inga detaljer direkt men det kanske finns någon här som har koll på hur tekniken funkar rent tekniskt även om det inte nu finns någon färdig produkt för Vive. Krävs det på samma sätt en speciell router och så tänker jag på för precis som föregående talar sa så är det ju en sjukt klumpig lösning när man måste ha en eventuellt värdelös router för att få allt att funka.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

WiGig är samma som IEEE 802.11ad.
Wifi som kör på 60MHz bandet.
Upp till 7 Gbit i överföringshastighet.

Vive använder 7Gbit i HDMI så det kan nog bli svårt att använda WiGig för detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har fått hem min Vive med TpCast och Deluxe audio strap. Håller på sätta upp grejerna medan jag väntar på att datorn blir klar från servicen.
Jag kan rapportera i tråden om olika strul osv under projektet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Fick hem TPCAST igår, installerade för par timmar sen och blev rätt besviken då jag upplever störning i periferin. Tittar jag vänster noterar jag grönt till höger och tittar jag höger noterar jag blått till vänster, högst irriterande, flyttar jag enheten lite ut från ansiktet så försvinner den effekten helt, fler som har samma problematik?

Sen är de lite "coil whine" men inte så farligt, de kan jag leva med då det inte hörs när man kör hörlurar.

Permalänk
Medlem

Spännande att höra hur det går för er som skaffat! Är själv sugen o tycker det skulle vara värt att köpa OM det funkar bra och utan strul. Väldigt nyfiken på hur Intels variant kommer förhållas sig bara, så kanske inväntar mer info kring den...

Permalänk
Medlem

@zunfire: Jag har EXAKT samma problem! Färgerna verkar försvinna när jag minskar avståndet mellan glasen också av någon konstig anledning. Har försökt chatta med supporten på deras hemsida, och de pratade om att det hade något att göra med att mina fyrar är för långt ifrån varandra (mer än 5x5m spelyta). Detta stämmer dock inte och när jag påtalade detta så kom de vanliga "har du testat att starta om datorn" osv...

Har testat att flytta på både receiver och router också utan att det har hjälpt, och problemet försvinner så fort jag använder kabeln igen.

Jag hoppas att det är en bugg i mjukvaran eller någonting för det är verkligen UNDERBART att spela utan kabel. Har försökt googla och se om det finns fler personer som har samma problem men hittade ingenting.

Känns ju bra att jag inte är ensam om problemet i alla fall ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nubbits:

Spännande att höra hur det går för er som skaffat! Är själv sugen o tycker det skulle vara värt att köpa OM det funkar bra och utan strul. Väldigt nyfiken på hur Intels variant kommer förhållas sig bara, så kanske inväntar mer info kring den...

Fick hem min TPCAST i veckan. Har använt den första kinesiska versionen i över 3 månader nu, så jag var nyfiken på förbättringarna i den europeiska versionen. Tyvärr är dom inte många och problemen med mikrofonen och kameran som inte fungerar är kvar. Sändaren ger fortfarande ifrån sig coil whine och den gröna linjen är kvar på höger sida tyvärr. I övrigt funkar den utmärkt, precis som den kinesiska pre-versionen fast med förbättrad mjukvara som är något snabbare och smartare nu samt bättre router. Gjorde en full review med massa tester, kika gärna om ni har tid:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

@SweViver
Tackar för videon. Det viktigaste var att man inte kopplar den direkt till nätet.

USB kabeln som inte kopplas till transmittern borde kunna överföra mikrofon och kameradata om den gick att koppla in på något sätt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

@Attben:

Har hittat 2 inlägg på nätet med samma problematik... det är rätt märkligt för om HDMI signalen är 100% desamma som när man har kabel skulle inte man se någon förändring, om det såg bra ut innan.

Jag misstänker bilden som skickas på något sätt minskat i storlek, antingen med pixel eller så är de hertz som är fel, räcker ju men halv millimeter mindre bild i headsetet så blir de ju skillnad.

Har tagit två bilder för att visa problemet för dem som inte sett fenomenet, svårt att återge men visar ungefär symtomen, fokuserar man blicken rak fram som sagt syns inte detta. https://imgur.com/a/kZEMf

Om de inte kommer någon uppdatering eller lösning på problemet så är de tillräckligt irriterande för jag ska gör mig av med den.

Permalänk
Medlem

Har just stött på första problemet i min installation. Jag verkar ha fått en kinesisk poweradapter som inte passar till TPCast sändaren.(CE måste betyda China Export i detta fallet) Hålet kräver en mindre kontakt än den adaptern har. Den jag fick har kontakt som passar till routern. Sen fick jag köpa en Kina-Europa adapter på Kjell för att kunna sätta den i grenuttaget. Orkar inte gå tillbaks med allt för att fixa detta.

Edit: Adaptern behövs inte eftersom strömmen matas från Linkboxen. Jag har tur att kabeln räcker för jag har PC'n i rummet brevid.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

@zunfire: Har snackat lite mer med supporten nu och det ser mörkt ut.

Från chatten:
This issue is already know and being investigated. We don't have a resolution for this concern as of the moment.
Our option is replacement or refund.
I know that you are excited to use your product and we apologize for what is happening now with the equipment.
Reassured that we are doing our best to give you the best outcome when it come to this problems.

Detta problem har ju tydligen funnits sedan den första kinesiska versionen, så mina förhoppningar att de kan fixa det med mjukvara är inte längre speciellt höga...
Vissa verkar ju inte störas av det alls. Men jag ser hela tiden en grön linje till höger och en blå linje till vänster. Enda lösningen hittills är att offra FOV och öka avståndet till linserna till max...
Får bli att lämna tillbaka den trots att det tar emot att gå tillbaka till kabel igen!

Permalänk
Medlem

@Attben:
Var rädd för just det och hade de nästan på känn så jag har redan gjort förfrågat om återköp.
Blir att bita ihop och hålla ut till alternativ kommer..

Notering: Nu efter jag monterat de fasta kablarna och provat så finns faktiskt samma fenomen MEN istället för det är färgat så är de kolsvart och smälter då in och man kan inte se det om man verkligen inte vet vad man försöker se.

Permalänk
Medlem

@zunfire: Jag har också begärt ett återköp nu...Hoppas på en löning i framtiden men det är för mycket pengar att ligga ute med medan jag väntar!
Intressant! Måste försöka förtränga det du skrivit nu så jag inte stör mig på detta i framtiden:p Men det svarta färgen är ju som sagt inte lika tydlig som den gröna som tur är!
Hoppas att denna forumtråd uppdateras så fort TPCAST kommer med en lösning på problemet. Peace!

Permalänk
Medlem

Hoppas TPCast löser mic problemet snart också.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600