Acer avtäcker 48,5-tumsskärm med 4K UHD, IPS och HDR

Permalänk
Snusfri
Skrivet av zetruz:

Nja, det är ju inte riktigt därför produkten finns till att börja med eftersom den inte direkt är skapad för den svenska marknaden.

(Och som andra nämnt verkar det ganska meningslöst att köpa produkt för att undvika TV-licensen vid det här laget.)

Vet det.
Dock för att ha till HTPC så vill man inte ha en TV-del, man vill ha en renodlad skärm (iaf jag).
Kan ta mig själv som exempel, jag har inte kolla på någon TV-kanal sedan Maj 2007 så för mig är det totalt onödigt med en TV-del.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tråkigt att man inte kan nå samma volymer som på "TVs" så priset sänks.
En Samsung TV med 1000nits,HDR,4K är fortfarande betydligt mer prisvärd. Visst kan du tjäna lite responstid men är du inte HC gamer så lär det inte spela någon roll. Detta är på en 2016 års modell med...så årets modeller "bör" vara ännu bättre.

När ska skärmar komma ikapp TVs. "Förr" ledde skärmar utvecklingen nu är det TVs som leder. Tråkig utveckling.

Hur många TV-apparater har adaptiv synkronisering?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Fyra gånger 24.2" full HD-skärm alltså. 90.8 PPI är väl OK för en presentationsskärm men för skrivbordet vill jag ha allra minst 100 PPI upplösning, och för spel vill jag nog hellre ha en kurvad ultrawide än en jättestor platt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

(Och som andra nämnt verkar det ganska meningslöst att köpa produkt för att undvika TV-licensen vid det här laget.)

Med tanke på hur långsamt det brukar gå i politiken så har en hygglig skärm säkert betalat sig, genom utebliven tv-avgift, när ett nytt förslag väl blir lag även om man köper den nu.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Med tanke på hur långsamt det brukar gå i politiken så har en hygglig skärm säkert betalat sig, genom utebliven tv-avgift, när ett nytt förslag väl blir lag även om man köper den nu.

Låter ju otroligt korkat att köpa en sådan tv även om tv-licensen skulle vara där för alltid. Det tog mig säkert 2 minuter att skriva till radiotjänst att jag köpte tvn till mormor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Hur många TV-apparater har adaptiv synkronisering?

Hur många TV -Apparater ägde du under 80-90 talet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mulliy:

Låter ju otroligt korkat att köpa en sådan tv även om tv-licensen skulle vara där för alltid. Det tog mig säkert 2 minuter att skriva till radiotjänst att jag köpte tvn till mormor.

Golare har inga polare!!!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur många TV -Apparater ägde du under 80-90 talet?

CRT:er må haft vissa justeringsmöjligheter när det gäller frekvensen, men de hade inte freesync eller gsync

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Svantesson666:

På längre sikt kanske det går åt det hållet, men idag är det trots allt ganska många som använder digitalmottagaren i teven.
I stort sett alla tv har ju DVB-T/T2 stöd för marksända nätet som ändå är intressant för många fortfarande. Rätt många apparater som stöder digital kabel och satellit också.

Vad man däremot kan undra över är varför den analoga mottagaren är kvar men antagligen billigare för dem att låta den sitta där för länder som inte digitaliserats än att göra flera versioner av teven. Skulle väl vara till någon retrodator/konsol då men för vanligt folk är analog mottagaren onödig sedan länge

Är många som inte fått fiber ännu och sitter man på mobilt bredband eller Adsl kanske man fortfarande vill ha en vanlig tv och spara sin klena uppkoppling till annat.

Bor man med dåligt internet och nöjer sig med Svt+Tv4 utbudet är det också skönt att man kan ha flera apparater kopplade till tv-antennen för marksänt utan att behöva tänka på extra abonnemangs och kortavgifter som blir rätt dyrt sammanlagt. Nöjer man sig med frikanalerna betalar man inget till Boxer.

Idag är det ur licensperspektiv en fördel med en ren monitor jämfört med en licenspliktig tv.

Blir det däremot skatt istället för licens som det mesta talar för så försvinner monitorns ekonomiska fördel den har idag och man kan lika gärna välja en teve istället där man troligen får större bild och mer finesser för pengarna just till film & tv.

På tevesidan kan man få både HDR10 samt Dolby Vision och HLG som HDR format redan nu. Och dessutom ofta en någorlunda fungerande HDR bild med extra färgrymd vilket gör mycket för bilden.

På monitorsidan, åtminstone det som är överkomligt för normala konsumenter är det än så länge mycket fake HDR i form av "HDR Ready"dvs den tar emot signalen och du får bild men med 300nits så blir det inte mycket HDR av det.

Man ska alltid dra öronen åt sig när något fått tillägget Ready vilket många gånger brukar betyda att apparaten inte klarar standarden men klarar att ta emot signalen men inte så mycket mer.

Permalänk

Bra storlek och roligt att se att fler HDR skärmar kommer ut på marknaden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Beror faktiskt lite på vad man sysslar med det där, jag var av samma uppfattning tills jag provade en kurvad skärm och insåg direkt att min uppfattning om raka linjer och symmetri gick rakt åt helvete.

Jo, och själv föredrar jag absolut krökt skärm i den storleken (mest text-dokument/kodning för min del), så det optimala är om det finns olika alternativ att välja.

En bra sak med cylindriskt krökta skärmar är att geometrin är likadan, dvs vinklar mellan räta linjer ändras inte (till skillnad från på en sfärisk yta). Sen blir ju perspektivet annorlunda förstås, så det blir nog knepigt ändå med layoutande om man är van vid platt skärm. Som sagt, valfrihet är bäst.