Hjälp! Helt plötsligt spelar mina högtalare extremt lågt.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Helt plötsligt spelar mina högtalare extremt lågt.

Hej!
Här om dagen skulle jag koppla in min dator och högtalare efter att ha flyttat om lite i rummet, när jag kopplar in strömmen (dator, skärm och högtalare i ett grenuttag) så gör högtalarna något konstigt ljud, snarlikt ljud som när aux kabeln vidrör metall fast högre.
Tänkte genast att nu blev det kortslutning i alltihop! Men det blev det inte, allt funkade som vanligt till jag sedan skulle testa ljudet på högtalarna. Har högsta volym inställt på datorn, och högsta på högtalarna (ca 25 steg) och det låter inte alls högt, ungefär lika högt som när jag hade 3/25 steg på högtalaren, plus att baslådan vill knappt generera någon bas.. (Corsair SP2500) http://www.corsair.com/en-us/gaming-audio-series-sp2500-high-...

Någon som vet vad som kan ha hänt? Går det att fixa?

Permalänk
Medlem

@mejjj: Du kan kontrollera att ljudkortet/ljuddelen inte hoppat över till någon 5.1/7.1 sourround mode vilket har hänt ibland för mig vid olika tillfällen. Har för mig att om man högerklickar på ljudenheterna i enhetshanteraren brukar det gå att ställa in.

Permalänk
Medlem

Felsökning 1a: kolla att alla kontakter sitter i ordentligt
(Om tex en 3.5mm kontakt inte sitter ordentligt, så kan det bli konstigheter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Har testat det mesta, sladdar, i princip alla inställningar på datorn, uoodateringar av drivrutiner. Systemåterställning till tidigare punkt. Googlat en del men inte hittat precis samma problem.
Lyssnade även på lite musik förut där de ibland lät lite som att dom var spränga. Men mina tidigare högtalare som har sprängts har inte tappat så extremt mycket styrka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hörlurar fungerar för övrigt som vanligt också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mejjj:

Hörlurar fungerar för övrigt som vanligt också!

Ansluter du hörlurarna och högtalarna till samma uttag (fast inte samtidigt, föståss)?
Det verkar ju inte som om problemet bor i datorn -- kan du koppla in en annan ljudkälla (mobiltelefon, tex) i högtalarna och se om de låter normalt?

Permalänk
Medlem

Är lika dålig volym med mobilen.
Måste vara högtalarna. Någon krets som kortslutits? Ingen aning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mejjj:

Är lika dålig volym med mobilen.
Måste vara högtalarna. Någon krets som kortslutits? Ingen aning!

Skickades från m.sweclockers.com

Flera som haft samma problem med SP2500. Verkar som Corsair snålat på PSU'n (strömförsörjningen) och att den helt sonika havererar och kan ge symptomen du har.

Det verkar finnas ersättnings-PSU att köpa om det är utanför garantitiden. Har inte grottat just något själv men trådarna nedan kanske kan hjälpa dig på rätt spår.

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1181084
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=140062.It

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp! Fick tag på ett 5.1 högtalarsystem, behöver bara ny baslåda. Får begrava mitt trogna corsair system...

Skickades från m.sweclockers.com