Rykte: Nvidia arbetar på Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia arbetar på Geforce GTX 1070 Ti

Enligt uppgifter arbetar Nvidia på en ny version av Geforce GTX 1070 med snabbare minne och högre klockfrekvenser. Detta för att bättre kunna konkurrera med AMD:s Radeon RX Vega 56.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vill se ett GTX1060Ti som ersätter GTX1070 för 2500:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Känns som väldigt mycket kort i samma generation. Om priser justeras så kanske det "makes sense" men känns som de kommer trampa varandra på tårna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Heh...
Nvidia: Va! har AMD ett bättre kort? Det kan vi inte ha.

- oooii grabbar, ta fram någon ny sak ur skafferiet, vi har kunder att stjäla tillbaka!

- Ska vi ta något bättre?

- Nja.. ta något mitt emellan det vi har, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh...
Nvidia: Va! har AMD ett bättre kort? Det kan vi inte ha.

- oooii grabbar, ta fram någon ny sak ur skafferiet, vi har kunder att stjäla tillbaka!

Nvidia behöver knappt lyfta ett finger för att släppa en modell av 1070 som skulle knäppa RX 56 på näsan

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

In other news.. Vatten är vått.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Känns som väldigt mycket kort i samma generation. Om priser justeras så kanske det "makes sense" men känns som de kommer trampa varandra på tårna.

1070 kommer nog fasas ut allt eftersom lagren töms. Ett 1070 Ti skulle inte kosta många fler kronor att tillverka.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nvidia behöver knappt lyfta ett finger för att släppa en modell av 1070 som skulle knäppa RX 56 på näsan

Därav min edit efter du började citera

Det tråkiga är att Nvidia hade inte ens lyft detta finger, om inte AMD släppt något. Underbart företag för sina kunders bästa, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Därav min edit efter du började citera

hehe, aah

Edit: You did it again!
Edit 2: Edit-ception!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vill se ett GTX1060Ti som ersätter GTX1070 för 2500:-

Hoppet mellan 1060 och 1070 i pris är alldeles för litet, det prishoppet fylls upp av dyrare 1060 6gb kort. Men 1070 Ti känns konstig, prishoppet mellan 1070 och 1080 är inte särskilt stort nu pga priser, och prestanda hoppet är inte heller så stort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Heh...
Nvidia: Va! har AMD ett bättre kort? Det kan vi inte ha.

- oooii grabbar, ta fram någon ny sak ur skafferiet, vi har kunder att stjäla tillbaka!

- Ska vi ta något bättre?

- Nja.. ta något mitt emellan det vi har, det räcker.

Fast de har ju 1080 Ti, behöver knappast bättre än så, då folk ändå inte köper kortet så mycket.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast de har ju 1080 Ti, behöver knappast bättre än så, då folk ändå inte köper kortet så mycket.

Okej.. då frågar vi publiken:

Hur många här vill ha något bättre än 1080Ti om de kan få det?
(Gilla för att säga ja)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast de har ju 1080 Ti, behöver knappast bättre än så, då folk ändå inte köper kortet så mycket.

1080Ti vill jag nog påstå är ett ganska populärt kort faktiskt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det vore nog bra om 1070 TI helt ersatte 1070 och det fasades ut. Som det ser ut nu med VEGA 56 så är 1070 en produkt som inte riktigt platsar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför inte ett 830m TI då vi ändå holler på. Namn säger på produkter. ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Förklarar ju varför Nvidia har låtit tillverkarna sätta 9Gbit GDDR5 på senare varianter av 1060 medans inga 1070 har fått samma behandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Därav min edit efter du började citera

Det tråkiga är att Nvidia hade inte ens lyft detta finger, om inte AMD släppt något. Underbart företag för sina kunders bästa, eller?

Hade AMD sänkt priset på 1800x ifall inte Intel släppt något? AMD är lika underbara för sina kunders bästa om man ska gå efter att dom kontrar konkurrenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore nog bra om 1070 TI helt ersatte 1070 och det fasades ut. Som det ser ut nu med VEGA 56 så är 1070 en produkt som inte riktigt platsar.

Vore ju ännu bättre om priset sänktes på 1070 (och därmed att även 1060 sänks), så hittar det nog sin plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade AMD sänkt priset på 1800x ifall inte Intel släppt något? AMD är lika underbara för sina kunders bästa om man ska gå efter att dom kontrar konkurrenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har AMD sänkt priset?
ÅF har valt att sänka... inte AMD.

Och du pratar om en CPU på 8 core, som redan pressat priset på Intels CPUer rätt enormt. Så om något, tacka AMD för att du ens kan titta på en 6 kärnig CPU för ca 2000kr, eller 8 kärnig för 3000kr. Intel har matat 4 kärnig och 2 kärnig till dig i 5 år (med stadigt ökande pris dessutom...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vore ju ännu bättre om priset sänktes på 1070 (och därmed att även 1060 sänks), så hittar det nog sin plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, VEGA 56 är generellt bättre än 1070, så rent Mindshare-mässigt så behöver Nvidia ett kort som är snäppet vassare än VEGA 56 och kostar ungefär lika mycket eller mindre.

Sänker man priset på 1070 gör ju inte det att prestandan ökar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade AMD sänkt priset på 1800x ifall inte Intel släppt något? AMD är lika underbara för sina kunders bästa om man ska gå efter att dom kontrar konkurrenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Men AMD är ju de goda! /s

Ledarstilen kan faktiskt skilja sig lite mellan olika företag. Jensen Huang är t.ex. känd för att vara väldigt hård och hänsynslös i sin ledarstil och taktik både mot kunder och andra företag. Det är lite därför Nvidia är där de är idag.
Intel har också fått böta (eller kommer med sannolikhet få göra det) för sitt fula spel.

Inte säkert AMD hade kört med lika fult spel om de varit dominerande. Men man hade garanterat utnyttjat situationen och satt priserna så högt som marknaden tål i varje prestandasegment, och inte ett öre lägre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om 1070TI ersätter både 1070 och 1080.
Så har vi bara 1070TI och 1080TI.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, VEGA 56 är generellt bättre än 1070, så rent Mindshare-mässigt så behöver Nvidia ett kort som är snäppet vassare än VEGA 56 och kostar ungefär lika mycket eller mindre.

Sänker man priset på 1070 gör ju inte det att prestandan ökar.

Mja.. håller inte med här.

Precis som ett AMD kort som inte är "bra nog" kan sänka priset för att matcha, så borde NVidia med 1070 kunna göra det samma. Pris/prestanda måste ändå vara det man siktar på tycker man, oavsett vad stämpeln säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mja.. håller inte med här.

Precis som ett AMD kort som inte är "bra nog" kan sänka priset för att matcha, så borde NVidia med 1070 kunna göra det samma. Pris/prestanda måste ändå vara det man siktar på tycker man, oavsett vad stämpeln säger.

Det beror på hur man byggt upp sin image. Hela Nvidia's idé bygger på att vara bäst i alla segment, och VEGA 56 smutsar ju ner den visionen rätt duktigt så jag tycker det vore bra om de gjorde både och. DVS sänk priset på 1070 till mer realistiska nivåer och lansera ett 1070 TI som slår VEGA 56.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Hoppet mellan 1060 och 1070 i pris är alldeles för litet, det prishoppet fylls upp av dyrare 1060 6gb kort. Men 1070 Ti känns konstig, prishoppet mellan 1070 och 1080 är inte särskilt stort nu pga priser, och prestanda hoppet är inte heller så stort.

Priset mellan 1060 och 1070 är ju sjukt stort...
Köpte precis till bror 1060 för 2055kr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror på hur man byggt upp sin image. Hela Nvidia's idé bygger på att vara bäst i alla segment, och VEGA 56 smutsar ju ner den visionen rätt duktigt så jag tycker det vore bra om de gjorde både och. DVS sänk priset på 1070 till mer realistiska nivåer och lansera ett 1070 TI som slår VEGA 56.

Det skulle mycket väl kunna fungera. Som många andra säger är ju nivån ner till 1060 enorm... pga de inte haft någon 1070 konkurrens förrän nu.

Och de har ju 1080 och 1080Ti som slår.. så de tappar inte så mycket direkt i sin "image"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Skulle inte förvåna mig om 1070TI ersätter både 1070 och 1080.
Så har vi bara 1070TI och 1080TI.

Tror jag med och jag gissar på GDDR5X minne då tillverkningen borde ha ökat och stabiliserats vid det här laget så kan man bättre möta efterfrågan genom att erbjuda färre SKUs men kunna på det sättet pumpa ut flera kort i respektive prisklass, GTX 1070 och GTX 1080 har varit ganska nära i pris en stund och troligtvis skulle GTX 1070 Ti hamna nånstans däremellan, typ 4500~5000 kr eller så på svenska marknaden (vilket GTX 1070 ofta kostar idagsläget pga mining hypen fortfarande).

Min enda oro är om Nvidia kommer dumsnåla på komponenter isåfall för att kunna erbjuda GTX 1070/nära GTX 1070 prissättning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Priset mellan 1060 och 1070 är ju sjukt stort...
Köpte precis till bror 1060 för 2055kr.

Tänkte just det samma. Är inte ett 1060ti ett bättre läge?
Känns som det bara är AMD som satsar på mellanregistret nu för tiden.

När prestanda och pris i övre registret i princip är det samma, är det enda som får konsumenter att köpa det ena eller andra baserat på hur mycket fan-boy de är?

I mellanregistret har de flest kunder, och borde således vara klokast att satsa där.
Eller är jag helt ute och cyklar?

änkekontroll
Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Hoppas Nvidia släpper ett GTX 1080 Ti Ti också

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bloodstainer:

Fast de har ju 1080 Ti, behöver knappast bättre än så, då folk ändå inte köper kortet så mycket.

Nej om du är ett företag som har som enda mål att maximera vinsterna så har du helt rätt. Finns inga incitament för att släppa något bättre än Titan Xp.

Inb4 alla snusförnuftiga skrivbordskapitalister dyker in för att tala om för mig att ett aktiebolags ända uppgift är att tjäna pengar så säger jag till er att det finns många företag som har fler mål än att bara tjäna pengar. Hade bara syftet varit att tjäna pengar för majoriteten av företag så hade initiativ som Better Cotton inte funnits. Där finns många andra exempel; t.ex. Tesla som inte ens är lönsamt men som bygger på en vision. Sen vill ju Tesla tjäna pengar såklart men hade Elon Musk t.ex. bara haft syftet att maximera vinst så hade han aldrig gett sig in i den branschen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt