G sync eller Freesync? Fördelar och nackdelar. Eller behöver man ens något av det?

Permalänk
Avstängd

G sync eller Freesync? Fördelar och nackdelar. Eller behöver man ens något av det?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad fördelar och nackdelar är med Freesync och G sync. Eller behöver man ens något av det?

Tack på förhand

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är väll i stort sätt att en gsync modul kostar 1000kr och att freesync är i stort sätt gratis att implementera då det förhåller sig på DisplayPort standard eller något liknande.

Både teknikerna är ju låsta till AMD/nvidia vilket innebär att du inte kommer kunna byta grafikkort utan att byta skärm eller leva utan din adaptiva synk.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Om man behöver det beror på hur mycket du stör dig på screen tear. För mig förstördes spel upplevelsen ganska mycket. I mina ögon har jag inte märkt något annat förutom screen tearing ä borta med gsync, värt för min del..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Det finns andra aspekter också. Om du vanligtvis spelar på max frekvens för din​ skärm (tex 60 fps på 60 Hz) så blir det ingen skillnad med adaptiv sync eller inte.

Att spela i windowed mode/borderless window fungerar antingen inte alls (freesync) eller dåligt (gsync). Vill du verkligen spela så så är det i nuläget helt onödigt med dessa sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso: Tyvärr är man sällan på stabila FPS. Nästan alla spel, oavsett rigg*, dippar i FPS ibland. Och det är här adaptiv sync är kung.

*menar att har du 50k dator så är 144fps din måttstock o inte 60 så samma problem existerar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig också frågande till detta.
Får man inputlag med dett som man får med vsync?
Ni som inte upplever inputlag/konstig kännsla med vsync svara inte på denna fråga.
Vsync har funnits länge men jag har aldrig kunnat använda det pga kännslan blir förstörd av det, har hellre tearing.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag ställer mig också frågande till detta.
Får man inputlag med dett som man får med vsync?
Ni som inte upplever inputlag/konstig kännsla med vsync svara inte på denna fråga.
Vsync har funnits länge men jag har aldrig kunnat använda det pga kännslan blir förstörd av det, har hellre tearing.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det som är grejen, adaptiv sync är som vsync utan inputlag. Det finns ett minimalt påslag men verkligen inget du kommer märka.

Många säger att 60 g-synkade fps känns bättre än 80 osynkade eller liknande jämförelser. Kommer int ihåg exakta nummer.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Det är det som är grejen, adaptiv sync är som vsync utan inputlag. Det finns ett minimalt påslag men verkligen inget du kommer märka.

Många säger att 60 g-synkade fps känns bättre än 80 osynkade eller liknande jämförelser. Kommer int ihåg exakta nummer.

Låter positivt, tack för din input

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga freesync då skärmarna med den tekniken är billigare.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

För mig var upplevelsen ungefär samma som första gången jag petade in en ssd
Kommer inte kunna köra utan adaptiv synk i fortsättningen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan väl vara värt att påpeka att det beror på vad man har för GPU, Nvidia = G-Sync, ATI/AMD = Freesync.

Permalänk

G-Sync fungerar generellt sätt bättre. Sweclockers har en guide någon stans på sidan har jag för mig som förklarar allt.

Freesync fungerar ju inte heller över alla Hz eller vad det är utan bara under specifika ranges typ 35-75hz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant att få läsa en kommentar på detta från @Laxpudding

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ta mig fan!

Finns det några addendum du vill tillägga gällande just Gsyng vs Freesync, såhär ett år senare?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

G-Sync fungerar generellt sätt bättre. Sweclockers har en guide någon stans på sidan har jag för mig som förklarar allt.

Freesync fungerar ju inte heller över alla Hz eller vad det är utan bara under specifika ranges typ 35-75hz

Har en AGON 1440P med fressync 30-144z. Fungerar super bra, spannet mellan 30 till 144 är ju stort

Så köp Skärm efter Grafikkort eller tvärtom.!!

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Skrivet av StegeSWE:

Har en AGON 1440P med fressync 30-144z. Fungerar super bra, spannet mellan 30 till 144 är ju stort

Så köp Skärm efter Grafikkort eller tvärtom.!!

Beror på skärmen givetvis men G-Sync har inte samma begränsningar som Freesync.
G-Sync brukar väl dock bara ha HDMI och Display port om jag inte minns fel.

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mithras:

Finns det några addendum du vill tillägga gällande just Gsyng vs Freesync, såhär ett år senare?

Det är ungefär som jag skriver även idag. Produkter med G-Sync är mer konsekventa hur de fungerar. Det handlar väldigt mycket om vad Nvidia åstadkommer med modulen. G-Sync på en produkt sker endast ifall Nvidia blir iblandade.

Produkter med Adaptive Sync/Freesync är mer inkonsekventa. Det kräver mer detektivarbete att avgöra hur de fungerar och det förekommer fel, som att fel intervall rapporteras till Crimson. AMD är inte nödvändigtvis inblandade (det är en öppen standard) och därför kan det bli lite hur som helst.

Det senare försöker AMD råda bot på med "Freesync 2" och en starkare/hårdare certifiering. Har ännu inte hört något nytt där.

Permalänk
Medlem

Är det inte så också att microsoft med xbox ansluter sig till Freesync 2?

Förhoppningsvis kommer detta sätta press på TV-tillverkarna att börja implementera Freesync 2.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av loffis:

Förhoppningsvis kommer detta sätta press på TV-tillverkarna att börja implementera Freesync 2.

Det blir ju ganska luddigt men de flesta säger "Freesync" om den här tekniken oavsett vad.

Freesync = AMD:s varumärke och domän, samt eventuell framtida certifiering för den teknik de släppt som öppen standard. Finns för Displayport och HDMI. Utanför AMD är den tekniken mer känd som:

VESA DisplayPort Adaptive-Sync = den öppna standarden som den är inskriven i VESA Displayport-specifikation

HDMI Game Mode VRR = den del av denna teknik som kommer skrivas in i den ännu inte spikade HDMI 2.1-specifikationen.

Tillverkarna kan alltså implementera VESA DisplayPort Adaptive-Sync och HDMI Game Mode VRR utan att AMD är inblandade. Men när begreppet Freesync förekommer är AMD sannolikt inblandade.

Permalänk
Medlem

@South_156: G-sync propriertärt dyrare modul på skärmen, freesync/freesync2/adaptive sync öppet billigare via displayport

annars samma sak

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en dator med GeForce RTX 2070, ska man då allra helst köpa en skärm med G-Sync om budgeten tillåter eller spelar det ingen större roll och man kan lika gärna köpa en med Freesync? Eller är skillnaden så lite att det är inget man märker ifall man inte är en superinsatt nörd som vet allt om datorer och dess teknik?

Mvh, äger ingen stationär dator alls och inte gjort sen 90-talet (början på 00-talet).

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Beror helt och håller på vad du vill uppnå, vilka krav du ställer och vilken situation du försöker lösa.

Beroende på spelen du kör kanske du inte ens behöver – eller ens har användning för – någon form av Adaptiv synk. Kanske har du inget annat val än just Freesync-produkter eftersom den skärm du vill ha inte finns i G-Sync-utförande. Kanske är adaptiv synk det viktigaste som finns för ditt typ av spelande och typ av skärm du är ute efter. Då kanske du vill säkra kvaliteten på funktionen där G-Sync i dag är det mest beprövade alternativet.

Går igenom skillnaderna och situationerna här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bjornenjohan: Beror helt och håller på vad du vill uppnå, vilka krav du ställer och vilken situation du försöker lösa.

Beroende på spelen du kör kanske du inte ens behöver – eller ens har användning för – någon form av Adaptiv synk. Kanske har du inget annat val än just Freesync-produkter eftersom den skärm du vill ha inte finns i G-Sync-utförande. Kanske är adaptiv synk det viktigaste som finns för ditt typ av spelande och typ av skärm du är ute efter. Då kanske du vill säkra kvaliteten på funktionen där G-Sync i dag är det mest beprövade alternativet.

Går igenom skillnaderna och situationerna här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Haha kollade preciiiis klart den videon för 30 sekunder sen, fick väl liite bättre koll men ah, eftersom jag inte alls är kunnig eller så så kanske det är inget jag ens märker någonsin i spel eller så.

Ska köpa en dator med GeForce RTX 2070 och tänkte köpa denna skärm. Borde fungera rätt bra ändå för spel som BF V, Pubg eller Cod 4 Blackout på typ medium inställningar. Lär inte märka något lagg eller så och ha väldigt bra flyt i spelen, right?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Ett RTX 2070 och en 1920x1080-skärm är typiskt en sådan situation där du sällan behöver adaptiv synk. Det ska till ganska krävande spel innan du får problem med låga frekvenser. Det blir i alla fall mycket av en icke-fråga – beroende på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bjornenjohan: Ett RTX 2070 och en 1920x1080-skärm är typiskt en sådan situation där du sällan behöver adaptiv synk. Det ska till ganska krävande spel innan du får problem med låga frekvenser. Det blir i alla fall mycket av en icke-fråga – beroende på spel.

Så den kombon kommer funka utmärkt?
Det är när jag höjer ribban till 1440p skärm som det kanske börjar bli lite mer noga vad man väljer för skärm kanske?
Eller när det kommer ännu mer krävande spel i framtiden?

Permalänk
Medlem

G sync eller Freesync?

Har en HP Omen 32 (2560 x 1440 @ 75Hz) med Freesync. Någon som vet hur bra grafikkort jag behöver för höga upplösningar i spel?
Funderar på ett 1080, men borde jag köpa ett Vega istället? Blir det någon faktisk skillnad då skärmen har stöd för freesync? vega verkar bli riktigt varma tyvärr.

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JexxitS:

Det är när jag höjer ribban till 1440p skärm som det kanske börjar bli lite mer noga vad man väljer för skärm kanske?
Eller när det kommer ännu mer krävande spel i framtiden?

Det är komplexa frågor som inte har enkla svar. Du kommer få kämpa för att få flyt på den skärmen med ray tracing-rendering och ett RTX 2070. Eller när du vill köra Assassins Creed Odyssey på höga grafikinställningar. Då kan adaptiv synk hjälpa enormt.

Men samtidigt kanske du inte gör det. Å det tredje har du på de flesta spelskärmar idag någon form av Freesync i vilket fall.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kojan2:

Har en HP Omen 32 (2560 x 1440 @ 75Hz) med Freesync. Någon som vet hur bra grafikkort jag behöver för höga upplösningar i spel?

Så bra grafikkort som spelen kräver! Kör du enbart CS eller LoL eller Overwatch får du höga frekvenser med ett GTX 1080 och lär nå skärmens gräns utan större problem. Kör du något annat spel får du ett annat resultat. Då kanske Freesync-funktionen är guld värd.

Permalänk
Medlem

Tack! Riktigt svårt att veta på 1440p. Spelar mest COD och håller på med 3d-program som Blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Carl-Johan