GTX 1070 FE - 84 grader under load?

Permalänk
Medlem

GTX 1070 FE - 84 grader under load?

Hej!

Jag har en dator med ett nytt, icke-överklockat GTX 1070 Founders Edition som är installerat i ett NCASE M1. Precis under fläkten till GPU-kylaren sitter en Noctua NF-F12 PWM fläkt. Här nedan följer en bild på hur det ser ut (inte min bild men ser likadant ut i min dator):

Med denna setup får jag dessa temperaturer:

  • Idle: 47 grader (GPU FAN: ~31%, NF-F12: ~600RPM)

  • Load: 84 grader (GPU FAN: ~60%, NF-F12: ~900RPM

Nu vet jag att detta är ett referenskort som brukar vara varmare än kort med custom kylare, men det verkar som att temperaturerna är lite för höga, speciellt då kortet matas med kall luft m.h.a. NF-F12 (har ca 22 grader inomhus).

Är dessa temperaturer för höga? Vad kan problemet bero på? Kan det vara så att NF-F12 fläkten sitter för nära grafikkortet och stryper dess luftflöde vilket orsakar dessa höga temperaturer?

Har för övrigt ej ändrat på fläktkurvan utan detta är stock, men läser man lite på övriga ställen så verkar det som att folk med större chassin får ca 70-80 grader under load med sina GTX 1070 FE.

Tack för hjälpen på förhand!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Founders Edition är byggt för upp till 94 grader. Mellan 80 och 90 är inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Founders Edition är byggt för upp till 94 grader.

Jojo det förstår jag, men har läst på övriga ställen om att folk får ca 30-40 grader under idle och 60-70 grader under load med icke-överklockade GTX 1070 FE vilket gjorde mig fundersam om varför jag får så höga temperaturer.

Ställer jag GPU-fläkten till 100% får jag under idle ca 36 grader och under load ca 74 grader.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:

Låter inte så konstigt tycker jag. Som du säger själv går de flesta korten upp till ca 80C under load. Har man ett mindre chassi (som du har) blir ju självklart temperaturerna ännu lite högre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

NVIDIA har satt kortets temperature target på 83-84 grader, så det är vad ett normalt kort med stockinställningar hamnar på. Kortet justerar automatiskt fläktkurvan så temperaturen hamnar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Icte:

Låter inte så konstigt tycker jag. Som du säger själv går de flesta korten upp till ca 80C under load. Har man ett mindre chassi (som du har) blir ju självklart temperaturerna ännu lite högre.

En fråga bara, du vet att FE-korten har en Blower fläkt? Dvs att kortet blåser ut varm luft. Har du fläktar precis under som blåser in luft blir ju detta kontraproduktivt.

Jag har resonerat som så att NF-F12 fläkten som jag har under GPU:ns fläkt tar in luft utanför chassit och blåser denna in i GPU:n som i sin tur blåser luften ut ur chassit. Med detta bygge gjorde jag även antagelsen att utan en fläkt i botten av chassit så blir grafikkortet tvunget att använda sig för det mesta av luften i chassit, vilket är lite varmare än direkt nedanför chassit, och således bli varmare.

Skrivet av King Grub:

NVIDIA har satt kortets temperature target på 83-84 grader, så det är vad ett normalt kort med stockinställningar hamnar på. Kortet justerar automatiskt fläktkurvan så temperaturen hamnar där.

Tack, då förstår jag varför det är som det är! Men är 47 grader under idle en normal temperatur med NVIDIA's stock inställningar? Under idle är klockhastigheten 911 MHz, Power Management under NVIDIA Control Panel sitter på Optimal Power.

EDIT: Tror att jag har hittat problemet. Grafikkortet är kopplat till två skärmar (1440p + 1080p) vilket enligt denna tråd gör att idle-hastigheten är lite högre och därmed temperaturerna:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4onx4r/gtx_1070_fe_t...

Jag antar att grafikkortet bör ligga lägre än 911 MHz under idle? Memory clock sitter även på 4007 MHz under idle OCH load - bör inte denna klockas ner under idle?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Klockhastigheten är inte den rätta klockhastihgeten för idle. Men NVIDIA har haft många klagomål på sina drivrutiner som för många inte klockar ner kortet som det skall i vila. Jag läste på deras forum att det var ett känt fenomen, och en officiell representant garanterade också att det inte påverkar kortet negativt.

Dessutom är väl dina 47 grader helt utan fläkt? Fläkten snurrar inte ens på låga temperturer. En sådan idletemperatur har ingen som helst negativ påverkan på kortets prestanda eller livslängd. Korten är byggt för att klara 83 grader dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Ah, såg inte din edit. Med två skärmar klockar kortet inte ner sig på samma sätt som med en skärm. Då är dina temps i idle inte konstiga alls. Och som sagt, helt oskadliga för kortet.

Permalänk
Medlem

Kopplade ut min 1080p skärm och får nu följande under idle:

Core clock: 139 MHz (från 911 MHz)
Memory clock: 405 MHz (från 4007 MHz)
GPU Temp: 38 grader (från 47 grader)
GPU FAN: 28% (från 31%)

Varför går Core clock upp till 911 MHz under Idle så fort jag kopplar in en sekundär 1080p skärm? Finns det någon lösning till detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@King Grub: Skrev ett till inlägg precis ovan. Temperaturerna ökar med 10 grader så fort jag kopplar in en till 1080p skärm och Core clock blir ca 6-7ggr högre än med en skärm inkopplat. Detta finner jag väldigt intressant, känns som att något inte står rätt till speciellt då min primära skärm är en 1440p skärm

Och jo, fläkten snurrar fortfarande under idle (31% hastighet) och får 47 grader (tror dessväre inte att FE-kort har semi-passiva fläktar).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är medvetet designat av NVIDIA så det inte skall bli problem med strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Det är medvetet designat av NVIDIA så det inte skall bli problem med strömförsörjningen.

Har du en källa på detta? Det känns som ett väldigt grovt design-fel.

Med en 1440p skärm, som har ~70% fler pixlar än en 1080p skärm, så ligger core clock och mem clock under idle på 139 MHz respektive 405 MHz. Koppla in ytterligare en 1080p skärm och core clock under idle hamnar på 911 MHz (x6.7) och mem clock på 4007 MHz (x10). Så här stora skillnader i frekvenser ska det inte vara, speciellt då om jag kopplar i endast en 1080p skärm får ungefär likadana frekvenser som när jag kopplar in endast en 1440p skärm.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Varför går Core clock upp till 911 MHz under Idle så fort jag kopplar in en sekundär 1080p skärm? Finns det någon lösning till detta?

Detta är ett problem som det klagats länge på, men NVIDIA hävdar att det ska vara så trots alla bevis på att det fungerar utmärkt att klocka ner kortet även med flera skärmar. Det ska visst gå att fixa med NVIDIA Inspector enligt denna Reddit-diskussion, men jag kan inte bekräfta det eftersom jag inte använder Windows.

Mitt GTX 1070 ligger för övrigt på 911MHz i idle mest hela tiden p.g.a. denna bug (jag använder två 4K-skärmar), och på ~38°C med 28% fläkt. Men det är Gainward Phoenix-modellen med sin gigantiska kylfläns i ett välventilerat Define R4, så 47°C med FE låter helt ok.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ingen källa att dra fram på rak arm, men jag vet att det har varit känt i flera år och att NVIDIA hävdar att korten är designade så. Jag har läst det från officiella representater från NVIDIA men jag kan inte dra fram någon länk ur minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta är ett problem som det klagats länge på, men NVIDIA hävdar att det ska vara så trots alla bevis på att det fungerar utmärkt att klocka ner kortet även med flera skärmar. Det ska visst gå att fixa med NVIDIA Inspector enligt denna Reddit-diskussion, men jag kan inte bekräfta det eftersom jag inte använder Windows.

Mitt GTX 1070 ligger för övrigt på 911MHz i idle mest hela tiden p.g.a. denna bug (jag använder två 4K-skärmar), och på ~38°C med 28% fläkt. Men det är Gainward Phoenix-modellen med sin gigantiska kylfläns i ett välventilerat Define R4, så 47°C med FE låter helt ok.

Ja jag hittade lite mer information om detta. Hittade en annan lösning där man sätter den sekundära skärmen till primär och därefter tillbaka till sekundär vilket löste problemet men är något man får göra varje gång man startar om datorn. Ska nog ta och installera Nvidia Inspector för att lösa detta problem.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har resonerat som så att NF-F12 fläkten som jag har under GPU:ns fläkt tar in luft utanför chassit och blåser denna in i GPU:n som i sin tur blåser luften ut ur chassit. Med detta bygge gjorde jag även antagelsen att utan en fläkt i botten av chassit så blir grafikkortet tvunget att använda sig för det mesta av luften i chassit, vilket är lite varmare än direkt nedanför chassit, och således bli varmare.

Det är rätt. Jag kom på att stora fläkten är insug. Redigerade mitt inlägg men inte innan du hunnit citera just det jag tog bort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det är rätt. Jag kom på att stora fläkten är insug. Redigerade mitt inlägg men inte innan du hunnit citera just det jag tog bort.

Haha såg det

En kort uppdatering:

Jag satte min primära 1440p skärm till 165 Hz (den ör överklockningsbar) och min sekundära 1080p 144 Hz skärm till 120 Hz. Vips -> Core Clock: 139 MHz, Mem Clock: 405 MHz, GPU TEMP: 37 grader. Sätter jag någon (eller båda) av skärmarna till 144 Hz går Core Clock upp till >900 MHz och Mem Clock till 4007 MHz.

Startade om datorn ett par gånger och det verkar som att grafikkortet agerar normalt nu i idle och inte är längre överklockat. Vet inte varför problemet kvarstår om båda skärmarna körs i 144 Hz men så länge som ingen av dessa gör det löses problemet med idle clock speed (för min del åtminstone)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En kort fundering.

Om jag bestämmer mig att byta ut NF-F12 PWM fläkten som sitter precis under grafikkortet till en t.ex. Noctua NF-A12x15, som har liite lite sämre tryck och luftflöde än NF-F12 men är 1 cm tunnare (och jag får därmed 1 cm större rum mellan grafikkortets fläkt och fläkten i botten av chassit), kan jag då förvänta mig ett bättre luftflöde och därmed lite bättre temperatur?

http://noctua.at/en/products/fan/nf-a12x15-pwm

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII