Permalänk
Medlem

Hjälp med ny Gaming Dator!

Hej! Är nu väldigt nära på att köpa en ny Gaming dator men skulle behöva lite hjälp. Min budget ligger på 6000 - 7000 utan skärm, mus headset osv. Länkar en bild på vad jag satt ihop hittills, tacksam för svar! https://imgur.com/HAIUbOK

Permalänk
Hedersmedlem

Var beställer du från? Framgår inte om priserna är exklusive eller inklusive moms. Något som är värt att kolla upp om man beställer från utlandet.

Priserna är nämligen misstänkt lika priserna exkl moms i Sverige...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pv2b: NewEgg beställer jag ifrån. 7600 är det slutgiltiga priset inklusive frakt och moms

Permalänk
Medlem

@NissePro:

Uppgradera GPU till åtminstone ett 1060.
Värt den prisskillnaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du räknat ut momsen? Såvitt jag kan se så skickas grejerna från USA. Du kommer behöva lägga på 25% moms som kommer på faktura från tullverket eller liknande.

Surt om det skulle bli så om du har en viss budget...

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/allmantomatt...

Detta framgår inte nödvändigtvis från totalen som Newegg räknar ut. Är momsen redovisad separat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt din bild så hamnar din kundvagn på 559,99 + 717,99 + 1239,99 + 401,99 + 677,99 + 1718,99 + 1206,99 kr = 6523,93. Bara lägga på moms (25%) på det blir 8155. Sen har du frakt också. Var du fått 7600 kronor från vet inte jag...

Jag kan i princip lova att du får betala moms på priserna från Newegg om du inte kan visa motsatsen.

Här är ett exempel på (jag hade liggande innan, inte nödvändigtvis optimerat...) vad du faktiskt kan få för 6000-7000 kr i Sverige:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10701338/speldator-6000-7000-kr

Permalänk
Medlem

@pv2b: Sry, du hade helt rätt! Blev 9656 kr!! ungefär 1900 moms och 1000 frakt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NissePro:

@pv2b: Sry, du hade helt rätt! Blev 9656 kr!! ungefär 1900 moms och 1000 frakt...

Ingen bra deal. Köp i Sverige istället.

Vad tror du, vill du öka din budget, eller ska du fortsätta inom den budget du har? Du får ju ändå en helt OK spel-PC för pengarna om du kollar på mitt förslag ovan.

Det finns en del man kan "skruva på" - chassit är inte det roligaste, och lagringen kanske i snålaste laget. Sedan kan man diskutera val av moderkort etc.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack för alla tips, har nu ökat min budget lite till 8000, men här tar pengarna slut helt haha Satte ihop lite på dustin:

Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti WindForce OC 4GB 1749kr

AMD Ryzen 5 1400 3.2 GHz with Wraith Stealth 1649kr

Phanteks Eclipse P400s Tempered Glass Glaciärvit 999kr

Corsair VS Series VS550 550Watt 80 PLUS 499kr (typ den billigaste över 500watt som fanns, kanske ett dåligt val?)

Kingston HyperX Fury Black Series 8GB 2400MHz DDR4 Ej ECC 899kr

Kingston SSDNow A400 120GB 2.5" SATA-600 659kr

WD Blue 1TB 3.5" SATA-600 649kr

Gigabyte B350M Gaming 3 S-AM4 M-ATX 929kr

Detta blir ganska exakt 8000kr och har prioriterat CPU och GPU samt ett chassi som jag tycker ser riktigt nice ut, vilket jag tycker är värt att lägga ner extra pengar på. Som sagt så har jag inte mer än 8000 att lägga ner på datorn så även om det är mer värt att uppgradera till ett 1060 så har jag inte dom pengarna, för enligt mig räcker inte 3gb på grafikkortet så då skulle jag behöva betala ca 2,7 k för ett 6gb 1060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NissePro:

@pv2b: Tack för alla tips, har nu ökat min budget lite till 8000, men här tar pengarna slut helt haha Satte ihop lite på dustin:

Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti WindForce OC 4GB 1749kr

AMD Ryzen 5 1400 3.2 GHz with Wraith Stealth 1649kr

Phanteks Eclipse P400s Tempered Glass Glaciärvit 999kr

Corsair VS Series VS550 550Watt 80 PLUS 499kr (typ den billigaste över 500watt som fanns, kanske ett dåligt val?)

Kingston HyperX Fury Black Series 8GB 2400MHz DDR4 Ej ECC 899kr

Kingston SSDNow A400 120GB 2.5" SATA-600 659kr

WD Blue 1TB 3.5" SATA-600 649kr

Gigabyte B350M Gaming 3 S-AM4 M-ATX 929kr

Detta blir ganska exakt 8000kr och har prioriterat CPU och GPU samt ett chassi som jag tycker ser riktigt nice ut, vilket jag tycker är värt att lägga ner extra pengar på. Som sagt så har jag inte mer än 8000 att lägga ner på datorn så även om det är mer värt att uppgradera till ett 1060 så har jag inte dom pengarna, för enligt mig räcker inte 3gb på grafikkortet så då skulle jag behöva betala ca 2,7 k för ett 6gb 1060

Hej! Lite synpunkter på dina komponentval:

Vi börjar med grafikkortet. Ett 1060 3GB kommer att funka bättre i dagens spel. Även framtida spel kan funka bra men man kanske får dra ner lite på texture-kvalitet för att få plats i minnet. Ett 1050 Ti har ju dock "bara" 4 GB fortfarande, så det kortet kan du också få problem med. Grafikkortet är dock den del i datorn som är enklast och mest relevant att uppgradera i framtiden, så det finns en viss poäng i att inte dra på för stort nu. Det går ju ändå att byta senare, och med den begränsade budgeten du har är det smart att lägga pengarna på delarna som du kommer ha i datorn längre. Till sist så är det ju en dålig tid just nu att köpa ett grafikkort på grund av att priserna ligger för högt p.g.a. mining, så att lägga mindre pengar där är ju förnuftigt på det sättet. Med det sagt kan vi spara 200 kr på ett billigare 1050 Ti. Som du kommer se kommer de pengarna till användning nedan!

Processorn: Eftersom detta är en av hörnstenarna i ditt bygge så är det bra att köpa det mesta man har råd med. Med det sagt så kommer inte en Ryzen 5 1400 att vara tillräckligt mycket bättre än en Ryzen 3 1200 för att vara värt mellanskillnaden. Kan vi få plats med en Ryzen 5 1600 i budget däremot så kan det vara värt det! Eftersom det handlar om 500 kr till tror jag att det blir svårt. Istället kan det vara vettigare att spara pengarna nu och ha möjligheten kvar att uppgradera till en större processor senare. AM4-plattformen är helt ny och kommer finnas nya processorer till några år till. Här sparar vi 500 kr på att stanna kvar på Ryzen 3 1200.

Chassit: Individuellt val så klart, men detta är ett ATX-chassi. Mer prisvärt att köpa ett fullstort ATX-moderkort istället för ett mATX-kort som du valt!

Nätdel: Var inte dumsnål med en billig nätdel. Tänk på att en billigare nätdel är mindre effektiv, d.v.s. mer strömförbrukning vilket innebär mer värme och därmed mer fläktljud. Dessutom är livslängden på en billig nätdel kortare, vilket kan göra med att det slutar med att man lägger mer pengar på nätdelen över tid. Som ett alternativ så kostar Corsair RM550x ungefär 1000 kr istället för 500 kr, men då har du hela 10 års garanti på det istället för 3. Över tid kan det alltså bli billigare samtidigt som du har en bättre nätdel vilket potentiellt kan ge dig bättre potential för överklockning. Det här kostar dig 500 kr extra, vilket vi finansierar genom nergradering av CPU:n. Du behöver egentligen inte heller ett 550 W agg med ett 1050 Ti och en 1200, men det är ju värt att planera för framtida uppgraderingar.

RAM-minne: Köp 2 x 4 GB istället för 1 x 8 GB så får du Dual Channel från början. Det blir billigare också, du kan hitta ett sådant kit för 150 kr mindre än det du lägger på 1 x 8 GB.

Lagring: Jag tror att du låst dig mentalt i att du "måste" ha både en SSD och en hårddisk. Här köper du en billig (sämre SSD) och en liten hårddisk, i båda produkterna får du ganska dålig pris/prestanda jämfört med större enheter. En 120 GB stor SSD kommer du få slut på väldigt snabbt, samtidigt som en 1 TB stor hårddisk inte räcker för några extrema lagringsbehov. Varför inte, istället för att betala 659+649 = 1308 kr på hårddisk och SSD istället lägga hela budgeten på en bra lagom stor SSD och istället köpa en hårddisk om du behöver lagringsutrymmet senare? För 1699 kronor får du istället en Samsung 850 EVO 500 GB. Där har vi 400 kr vi behöver finansiera. 200 kr har vi sparat med grafikkortet, 150 kr med minnet, vilket lämnar 50 kr ofinansierat.

Moderkortet som sagt, för ungefär samma pengar som ditt val kan du få ett Asus B350-PLUS som är i full ATX-storlek. Detta ger dig mer möjlighet för expansion i framtiden.

Det slutar på den här kundvagnen hos Inet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10702188/

Om man *måste* spara in resterande 73 kr så finns alternativa nätdelar med endast 7 års garanti och 80+ Gold-certifiering, men jag vet inte tillräckligt mycket om dem för att rekommendera. Känns mer prisvärt att ha ett agg med 10 års garanti isåfall! Det går även att spara 100 kr genom att byta till Phanteks P400 istället för P400S. Det som skiljer är att P400S är ljuddämpat. Utseendet är såvitt jag kan se exakt likadant. Jag har svårt att tro att bygget ovan kommer vara särskilt högljutt ändå, så att spara 100 kr på ljuddämpning kan ju vara en möjlig åtgärd. Till slut kan det även vara möjligt att spara lite mer pengar genom att Prisjakta, men det får du göra själv.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Han kan ju spara 100 kronor genom att ta "vanliga" p400 Tempered glass, dvs den som inte är ljuddämpat. Om det är viktigt att den är tyst så ska man ändå ta ett chassi helt utan fönster, för allt ljud kommer "läcka" ut där.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack så jätte mycket! Att gå ner till en Ryzen 3 funderade jag på också men visste inte om det skulle innebära en märkbar skillnad, negativt. Såklart det blir lite sämre (antar jag) men då hur mycket.
Moderkortet hade jag faktiskt ingen aning om att det inte var ett vanligt ATX, så det du säger där verkar jätte bra! Kan absolut byta till vanliga P400, det var mest utseendet jag var ute efter.
Nätet kan jag absolut uppgradera när vi nu har lite mer pengar att använd, tack för infon där.
Det ram minnet jag hade valt var faktiskt 2 st 4 gb, så det hade jag faktiskt lite koll på
Det du säger angående lagringen låter ju ganska bra Anledningen till att jag inte tog en 500 gb ssd var pga priset, kanske inte stor skillnad, men samma sak som med grafikkortet hade jag inte mer. Men om det är en bättre ssd så är väll det ett bra alternativ!
Meningen med att ta 1050 ti WindForce var faktiskt bara för att den såg lite coolare ut, men om det inte är någon skillnad inuti är det såklart ett bättre alternativ för pengarna. Men tack för alla bra tips!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NissePro:

@pv2b: Tack så jätte mycket! Att gå ner till en Ryzen 3 funderade jag på också men visste inte om det skulle innebära en märkbar skillnad, negativt. Såklart det blir lite sämre (antar jag) men då hur mycket.
Moderkortet hade jag faktiskt ingen aning om att det inte var ett vanligt ATX, så det du säger där verkar jätte bra! Kan absolut byta till vanliga P400, det var mest utseendet jag var ute efter.
Nätet kan jag absolut uppgradera när vi nu har lite mer pengar att använd, tack för infon där.
Det ram minnet jag hade valt var faktiskt 2 st 4 gb, så det hade jag faktiskt lite koll på
Det du säger angående lagringen låter ju ganska bra Anledningen till att jag inte tog en 500 gb ssd var pga priset, kanske inte stor skillnad, men samma sak som med grafikkortet hade jag inte mer. Men om det är en bättre ssd så är väll det ett bra alternativ!
Meningen med att ta 1050 ti WindForce var faktiskt bara för att den såg lite coolare ut, men om det inte är någon skillnad inuti är det såklart ett bättre alternativ för pengarna. Men tack för alla bra tips!

Det är lite skillnad på det 1050 Ti du valt mot det jag valt, så helt likadant är det inte.

Det jag valt är inte fabriksöverklockat så det är en aning (några procent) långsammare. Prestandavinsten motiverar inte prisskillnaden enligt mitt tycke. Det kan också skilja på ljudnivåer etc, jag har faktiskt inte kollat på detta. Målet här var ju att få ut så mycket som möjligt för 8000 kr.