Lenovo råkade läcka bild på en retro Thinkpad

Permalänk
Snusfri

Lenovo råkade läcka bild på en retro Thinkpad

Verkar som att den klassiska Thinkpaden kommer tillbaka.

Källa: https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/700vt1/thinkpad_re...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ställer mig i kö...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@THB: Detta har det ryktats om I typ ett par år. Frågan är vad specifikationerna är närmst till av deras ordinarie serier.
Är dock personligen inte övertygad om knapparna på tangentbordet. Har dock ingen personlig affektion till de äldre IBM thinkpadsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla ser i Thinkpad serien? Designen är ju skitful.

Permalänk
Avstängd

Jo det har ryktats ett tag om denna, men det verkar ju som den faktiskt är på gång. Specarna verkar vara samma som för T470 så rätt bra överlag men inget superspeciellt. Skillnaden ligger väl främst i utseende och tangentbordet förstås. Frågan är om den kommer att ha utbytbart batteri och kanske fysiskt lås för att öppna skärmen. Batteriet är ju inte fel men låset är bara störande IMHO.

Tangentbordet ser väldigt mycket ut som det till min X220 och det är ju det bästa jag har använt på en laptop så det är ju bra. Hade jag behövt en laptop så hade jag nog köpt denna men min X220 funkar ju utmärkt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förstår inte vad alla ser i Thinkpad serien? Designen är ju skitful.

Trackpoint.
Bästa tangentborden.
Ingen annan har samma byggkvalitet som thinkpads.
Hårdvaran brukar inte vara några problem att få att spela väl tillsammans med Linux.
Designen är mer tidlös och inte så trendkänslig som alla andra laptops.

Permalänk
Medlem

Hoppas den har bra skärm, har faktiskt aldrig använt en Thinkpad med bra skärm utan alla verkar ha någon 1366x768 tn panel, men det var några år sedan jag gick i skolan.

Skrivet av Baxtex:

Förstår inte vad alla ser i Thinkpad serien? Designen är ju skitful.

Det är ju pga nostalgi. Sedan spelar det väl ingen roll om den är ful, köper man en laptop för att den ska vara snygg köper man en ultrabook eller något. Dessutom minskar risken att någon snor den om de misstar den för något med win 98 och pentium 3.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av acura:

Trackpoint.
Bästa tangentborden.
Ingen annan har samma byggkvalitet som thinkpads.
Hårdvaran brukar inte vara några problem att få att spela väl tillsammans med Linux.
Designen är mer tidlös och inte så trendkänslig som alla andra laptops.

Näst bästa tangentborden. Gamla Dell Latitude (osäker på vilken serie - D kanske) är ännu bättre.

Annars är komponenter och drivrutiner för det mesta bra på gamla Thinkpad T,W,R,X

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

7-radigt tangentbord non chicklet, underbart!
Skärmen ser väl tyvärr inte ut som 16:10, eller? Svårt att se. Nån som vill räkna pixlar på bilden?

Jag hoppas innerligt att de släpper en X-modell, men jag gissar att det enbart blir en T.

Väldigt kul om det blir något i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen skillnad mot min T570 förutom tangentbordet.

Är det allt som skiljer eller missar jag något?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chif:

Jag ser ingen skillnad mot min T570 förutom tangentbordet.

Är det allt som skiljer eller missar jag något?

Färggrann logga.

Kanske borttagbart batteri också. Får se om de också sätter dit en Thinklight.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Färggrann logga.

Kanske borttagbart batteri också. Får se om de också sätter dit en Thinklight.

Kan inte tänka mig att de bygger in batteriet. De gör de ju inte ens på moderna modeller (undantaget X1 Carbon).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ah, ser väldigt snarlik ut min Thinkpad jag hade i gymnasiet '99-00

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Äsch ingen "råkar" läcka bilder längre. Det görs bara för att bygga hype.

Kul för de som är intresserade av produkten dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förstår inte vad alla ser i Thinkpad serien? Designen är ju skitful.

Det är en dator, ingen prydnad. Jag skiter fullständigt i hur datorn ser ut så länge designen är funktionell och ergonomisk. Har aldrig använt en mer bekväm laptop än de gamla Thinkpaddorna (fram t.o.m cirka 2011).

Visst skadar inte snygg design så länge den inte kommer i vägen för funktion, men det gör den tyvärr på de flesta moderna laptops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte tänka mig att de bygger in batteriet. De gör de ju inte ens på moderna modeller (undantaget X1 Carbon).

Nja, nej jag tror inte de kommer att göra det på denna modellen men de har ju gjort det på en del Thinkpads hittills. Inte bara X1 Carbon utan flera X1-modeller vad jag förstår, inte på T470 som denna bygger på men däremot på T470S bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

7-radigt tangentbord non chicklet, underbart!
Skärmen ser väl tyvärr inte ut som 16:10, eller? Svårt att se. Nån som vill räkna pixlar på bilden?

Jag hoppas innerligt att de släpper en X-modell, men jag gissar att det enbart blir en T.

Väldigt kul om det blir något i alla fall!

Tycker det ser ut som en 16:9 1080p skärm, om man antar att storleken på laptopen är i stil med T-serien.

Lite besviken själv om de släpper enbart denna modell, hade gärna sett en "Thinkpad Retro Classic X" med en 12.5" 1080p skärm och detta tangentbord! Kanske blir en uppgradering då, om priset är rätt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det är en dator, ingen prydnad. Jag skiter fullständigt i hur datorn ser ut så länge designen är funktionell och ergonomisk. Har aldrig använt en mer bekväm laptop än de gamla Thinkpaddorna (fram t.o.m cirka 2011).

Visst skadar inte snygg design så länge den inte kommer i vägen för funktion, men det gör den tyvärr på de flesta moderna laptops.

Jag bryr mig inte heller, men den på bilden ser ut som vilken 3000krs skräp från Elgiganten som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte tänka mig att de bygger in batteriet. De gör de ju inte ens på moderna modeller (undantaget X1 Carbon).

T570 har inbyggt + avtagbart.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chif:

T570 har inbyggt + avtagbart.

Min X260 har inbyggt + avtagbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag bryr mig inte heller, men den på bilden ser ut som vilken 3000krs skräp från Elgiganten som helst.

Gör det? Tycker det ser ut som en gammal hederlig Thinkpad, med fyrkantig "lunchbox"-design som den alltid haft, röda/ljusblå detaljer, ett riktigt tangentbord (inget island keyboard crap) och riktiga fysiska knappar till Trackpointen. Det enda som skiljer sig markant är väl den enorma touchpaden och dess dedikerade knappar, den brukade vara liten på de gamla modellerna för att man inte skulle komma åt den av misstag när man skrev på tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas den har bra skärm, har faktiskt aldrig använt en Thinkpad med bra skärm utan alla verkar ha någon 1366x768 tn panel, men det var några år sedan jag gick i skolan.

Har haft en Thinkpad med FHD IPS på mitt gamla jobb som inte var hemsk så det går ju att klämma in om de vill. Har för mig de har många olika leverantörer dock så man får hålla tummarna att man får från den som är bra eller köpa rätt reservpanel på eBay och pula in den själv..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas den har bra skärm, har faktiskt aldrig använt en Thinkpad med bra skärm utan alla verkar ha någon 1366x768 tn panel, men det var några år sedan jag gick i skolan.

De senaste årens modeller har 1920 × 1080 IPS eller 2560 × 1440 IPS. Den förstnämnda upplösningen är kanske inte så upphetsande, men har åtminstone fördelen att batteritiden blir bättre (med en för mig okänd faktor).

Är väldigt nöjd med min X1 Carbon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers