Permalänk
Medlem

Ny skärm för programmering

Jag letar efter en extra skärm för att förenkla mitt arbete som i stort sätt kommer användas för programmering och bygga hemsidor.
Skärmstorleken tänkte jag kunde vara runt 24" och priset på max 4000kr.

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på en Eizo EV2451 ett tag.

Har ungefär samma behov som du har. Gillar Eizo för att ergonomin och byggkvaliteten känns bra, men de är ju lite dyrare också. Använt äldre Eizo-skärmar på jobbet som jag gillar och är sugen på att skaffa en privat.

Ett tips för programmering är att vrida skärmen så den står på högkant, speciellt om man har två skärmar. Sen jag börjat med det kan jag inte gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fargoth:

Jag har varit sugen på en Eizo EV2451 ett tag.

Har ungefär samma behov som du har. Gillar Eizo för att ergonomin och byggkvaliteten känns bra, men de är ju lite dyrare också. Använt äldre Eizo-skärmar på jobbet som jag gillar och är sugen på att skaffa en privat.

Ett tips för programmering är att vrida skärmen så den står på högkant, speciellt om man har två skärmar. Sen jag börjat med det kan jag inte gå tillbaka.

Eller så köper man en vuxenskärm som är typ lika hög ändå

Flera kollegor som skrattat åt min(a) 40" monitorer till dom själva fått låna dom eller skaffat egna, nu kan dom aldrig gå tillbaka. Har samma yrke för övrigt, eller ja, det är iaf en delmängd av det jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eller så köper man en vuxenskärm som är typ lika hög ändå

Flera kollegor som skrattat åt min(a) 40" monitorer till dom själva fått låna dom eller skaffat egna, nu kan dom aldrig gå tillbaka. Har samma yrke för övrigt, eller ja, det är iaf en delmängd av det jag gör.

Haha, ja kan tänka mig att det är ännu svårare att växla ned efter det! Men har man inte de pengarna får man nöja sig med standardstorlek på högkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fargoth:

Haha, ja kan tänka mig att det är ännu svårare att växla ned efter det! Men har man inte de pengarna får man nöja sig med standardstorlek på högkant.

En hyfsad 40" ligger kring 8000 kr om jag minns rätt så det är så klart en del mer än 4000 kr helt klart.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ni har redan gett mig fler saker att tänka på. Vrida på skärmen har jag inte haft tanken på men kan tänka mig hur effektivt det kan vara. Även en mycket större skärm hade varit något som jag inte har funderat på innan, kanske det är värt att öka budgeten för att köpa en stor skärm istället.

Permalänk
Medlem

Det lutar åt en större skärm och dubbla min budget.
Frågan är om man våga satsa på en väldigt stor exempelvis denna https://www.inet.se/produkt/2210780/acer-43-et430k-uhd-4k-hdr... Det känns för stort men det kanske man bara tycker tills man har köpt en själv.

Eller köpa en lite mindre och gå ner i pris, typ en https://www.inet.se/produkt/2205801/philips-32-bdm3270qp2#mer...

Köpa skärm är verkligen en djungel

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eller så köper man en vuxenskärm som är typ lika hög ändå

Flera kollegor som skrattat åt min(a) 40" monitorer till dom själva fått låna dom eller skaffat egna, nu kan dom aldrig gå tillbaka. Har samma yrke för övrigt, eller ja, det är iaf en delmängd av det jag gör.

Hmm har funderat på det men är det verkligen ergonomiskt? Idag har jag 2st 32" skärmar, men det blir ju att övre skärmkanten hamnar ganska långt ovanför ögonen, brukar ju heta att man ska kolla "ner". 40" borde vara ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm har funderat på det men är det verkligen ergonomiskt? Idag har jag 2st 32" skärmar, men det blir ju att övre skärmkanten hamnar ganska långt ovanför ögonen, brukar ju heta att man ska kolla "ner". 40" borde vara ännu värre.

En skärm borde vara mer ergonomiskt. Skärmytan blir centrerad med en skärm. Med två skärmar så får man sitta och vrida sig på något sätt. Antingen så har man del ingen i mitten och vrider sig lite för att titta på en eller andra skärmen. Eller en i mitten och vrider sig för att kolla på den sekundära. Möjligtvis om man placerar dom staplade att det blir bra.

Så det man vill ha borde vara ett udda antal skärmar.
Eller en stor skärm med en liten rakt framför sig. Som man får med laptop + stor skärm och man använder laptopen som tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av acura:

En skärm borde vara mer ergonomiskt. Skärmytan blir centrerad med en skärm. Med två skärmar så får man sitta och vrida sig på något sätt. Antingen så har man del ingen i mitten och vrider sig lite för att titta på en eller andra skärmen. Eller en i mitten och vrider sig för att kolla på den sekundära. Möjligtvis om man placerar dom staplade att det blir bra.

Jag kör med en skärm rakt framför mig och en skärm på sidan, vilket jag tycker fungerar väldigt bra när jag programmerar. Skärmen rakt fram är då dedikerad till kod medan den andra skärmen har allt annat som jag inte behöver titta lika mycket på. Så visst, man får vrida lite på huvudet, men allt jag behöver titta på under någon längre tid drar jag bara över till den primära skärmen så det är inget problem.

Sen tycker jag det är mer användbart att ha skärmarna i landsskapsläge och visa flera kolumner av kod bredvid varandra istället för att ha dem på högkant, men det är förstås upp till var och en vad man föredrar.

@royalswe: Du kanske redan har koll på det, men Sweclockers har recenserat båda skärmarna du kollat på om du är intresserad. Se Acer ET430K och Philips BDM3270QP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@royalswe: Du kanske redan har koll på det, men Sweclockers har recenserat båda skärmarna du kollat på om du är intresserad. Se Acer ET430K och Philips BDM3270QP.

Tack för länkarna perost.
Det var lite p.g.a dessa recensioner jag tittade lite extra på dessa skärmar.
Det lutar mer åt 32" då över 40" verkar för stort samt att priset skiljer en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm har funderat på det men är det verkligen ergonomiskt? Idag har jag 2st 32" skärmar, men det blir ju att övre skärmkanten hamnar ganska långt ovanför ögonen, brukar ju heta att man ska kolla "ner". 40" borde vara ännu värre.

Håller med, tycker att min 40" ibland är lite väl hög men du främst att det är lite väl långt ner till botten vilket gör att jag av och till funderar på typ en sån här:

https://www.komplett.se/product/943797/gaming/skarmar-tillbeh...

Som i praktiken är 2 st 27" i bredd. Dock bara 1080 pixlar på höjden (och ingen GSync för den som vill ha en optimal spelskärm för NVidia kort).

Min 40" är i ögonhöjd på ett normalhögt skrivbord, att en 32" skulle vara över ögonhöjd borde betyda att den är rätt högt monterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Håller med, tycker att min 40" ibland är lite väl hög men du främst att det är lite väl långt ner till botten vilket gör att jag av och till funderar på typ en sån här:

https://www.komplett.se/product/943797/gaming/skarmar-tillbeh...

Som i praktiken är 2 st 27" i bredd. Dock bara 1080 pixlar på höjden (och ingen GSync för den som vill ha en optimal spelskärm för NVidia kort).

Min 40" är i ögonhöjd på ett normalhögt skrivbord, att en 32" skulle vara över ögonhöjd borde betyda att den är rätt högt monterad?

Nope det är en ganska låg fot. Mitt skrivbord är höj och sänkbart. I det lägsta läget, som passar mig bäst, är det 69.5cm från golv till ovansidan av skivan. Skärmens överkant är precis i höjd med mina ögon men jag kan tänka mig att en större skärm inte borde vara det. Jag drömmer om att införskaffa ett justerbart skärmställ så man får loss ytan under skärmen och kan positionera den var som helst, men sådana ställ är så förbannat dyra om man ska ha något vettigt.

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är 73 m högt och då är överkanten på min 40" Philips på ca 135 cm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem