Nybygge av 'server' för hemmabruk, åsikter efterlyses!

Permalänk
Medlem

Nybygge av 'server' för hemmabruk, åsikter efterlyses!

Hej!
Jag är i startgropen för att köpa in delar för att ersätta två st befintliga servrar här hemma (jag kallar dom server men det är inte rackmonterade proffsaker, utan vanliga amatörsaker som körs som servers)

Planen är att köra en XenServer i botten och virtualisera upp servrar på den, en filserver och en internet gateway/gameserver, med windows server 2008/2012.

Jag har tänkt mig en Ryzen cpu förmodligen 1500X för att ersätta dom gamla amd apu'n och pentium-d processorerna som sitter i nuvarande.
Moderkortet sneglar jag på ett Asus ROG Strix B350-F Gaming (som var lite rea på just nu!)
https://www.komplett.se/product/921438/datorutrustning/pc-kom...
Vet någon om dess bios fungerar korrekt med vt-d och IOMMU för xenserver?
Funderar på att skaffa ett SAS 9207-8i kontrollerkort och passthough:a hela kortet in till filserver VM'n
http://www.ebay.com/itm/NEW-LSI-SAS-9207-8i-SATA-SAS-6Gb-s-PC...

Hade även tänkt att köra den helt utan grafikkort (efter installationen av Xen är klar naturligtvis) Fungerar det på moderna maskiner eller ställer dom sig bara och piper vid boot som tidigare?

Så vad säger folk, (förutom att det är hobbysaker, pengar är begränsat för projektet:( ) Är det saker som borde fungera med varandra?

Edit:
Kan skriva upp lite varför jag kikat på dom delarna och hur jag tänkt för servern:
Vill ha minst 32 Gb ram då jag tänker ersätta min fysiska gateway/spelserver och mycket ram behövs för den VM
Kontrollerkortet tänkte jag passthougha till en Windowsserver VM som min filserver/dlna och sql körs på.
Minst en usb 3/3.1 passthough:ad till den filservern för att enkelt koppla in backup diskar etc via.
Leker lite med tanken på att sätta upp en Linuxdist som gateway och ev mailserver med.

/Holo

förtydning av användingsområde
Permalänk
Medlem

Jag förespråkar micoserver gen8. (Från Dustin)
Så uppgraderat du cpu till xeon e3-1265l v2 (köp på eBay)
Och ram till 16GB ddr3

Allt som allt ca ca 4500kr

Edit:
Den har iLO så skärm m.m behöver inte utom allt sker över remote console, t.o.m för att komma in i bios använder man iLO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag förespråkar micoserver gen8. (Från Dustin)
Så uppgraderat du cpu till xeon e3-1265l v2 (köp på eBay)
Och ram till 16GB ddr3

Allt som allt ca ca 4500kr

Edit:
Den har iLO så skärm m.m behöver inte utom allt sker över remote console, t.o.m för att komma in i bios använder man iLO.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, men den känns inte aktuell alls för mig, stödjer bara 16Gb ram enl spec på dustin. Samt att det blir över 1000 kr dyrare än ett Ryzen system.

Permalänk
Skrivet av holo:

Hade även tänkt att köra den helt utan grafikkort (efter installationen av Xen är klar naturligtvis) Fungerar det på moderna maskiner eller ställer dom sig bara och piper vid boot som tidigare?

Har dålig koll på amd så väljer nog att avstå att kommentera det, men jag skulle rekommendera att du ändå har ett grafikkort i, när nått strular är det rätt skönt att bara plugga in en monitor för att se vad som händer. Ett enklare fläktlöst kostar inte många kronor och när det behövs är det värt rätt mycket.

Permalänk
Medlem

XenServer stödjer inte Ryzen än, så det skulle väl vara första farthindret... (går säkert att få det att funka, men...)

Jag som har för ovanan att labba med servrar och annat säger att IPMI är ett måste.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Har dålig koll på amd så väljer nog att avstå att kommentera det, men jag skulle rekommendera att du ändå har ett grafikkort i, när nått strular är det rätt skönt att bara plugga in en monitor för att se vad som händer. Ett enklare fläktlöst kostar inte många kronor och när det behövs är det värt rätt mycket.

Får tjoffa in nåt kort ifall det behövs, har en massa gammalt jox liggandes, tänkte mest om det gick att strunta i det, för har inte behövt använda skärmen till dom två servrarna jag har mer än nån gång om året, max.

Skrivet av moron:

XenServer stödjer inte Ryzen än, så det skulle väl vara första farthindret... (går säkert att få det att funka, men...)

Jag som har för ovanan att labba med servrar och annat säger att IPMI är ett måste.

Det tänkte jag inte på, trodde det skulle vara igång nu när Ryzen vart ute såpass länge.
Fast det verkar ändå bara vara servermodellerna som stöds överhuvudtaget ser jag nu på deras lista.
IPMI känns lite som det är aningen överkurs för hemmabruk (?)
Hmm. Nu blev det besvärligt att bestämma sig. Har siktat på en Xenserver med Zen ett bra tag nu för ett pensionerna de gamla häckarna.

Behöver ha in fler åsikter och gärna någon som testat om det funkar med Zen på Xen!

/Holo

Permalänk
Snusfri

Jag skulle även kika på nya Core i3-8100 eller i5-8400 som släpps om ca 2v.
i3'an ligger runt 1200:- och i5'an 1800:-.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Jag tar och avvaktar lite och köper in kontrollerkortet först och inväntar om nån verkligen testat med Xen och Ryzen. i3 och i5 känns som det är lite dåligt med trådar i (eller är det HT på den generationen måntro?)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av holo:

@THB: Jag tar och avvaktar lite och köper in kontrollerkortet först och inväntar om nån verkligen testat med Xen och Ryzen. i3 och i5 känns som det är lite dåligt med trådar i (eller är det HT på den generationen måntro?)

i3'an är 4 cores/4 threads och i5an är 6 cores/6 threads.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro