Plex transcodar allt? processor får jobba

Permalänk

Plex transcodar allt? processor får jobba

Hej!

Jag har en server med plex på, som har processor "Intel Pentium Dual Core G4600 3.6GHz Kaby Lake", med ett passcore på 5405. Enligt plex själva angående passcore så borde detta vara tillräckligt bra.
Ibland kan processorn arbeta på 97% när endast en klient kollar på film på plex.
Är processorn kass?
Och ibland kan 3st transcoda samtidigt och den är uppe i 97-98%..

Har även märkt att plex verkligen transcodar allting när folk kollar.

Den transcodar exempelvis Video H264 -> H264, och Ljud ACC -> ACC..
Varför är det på detta vis?
Kan det vara någon inställning som gör att processorn får arbeta extra?

I mitt huvud så känns det som att istället för att transcoda så borde den bara kunna streama, om det redan är rätt format?

Tack!

Permalänk
Medlem

Om du kör med separata subtitles-filer (dvs inte inbränd subs) så har jag för mig att den alltid transcodar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Fattar personligen inte varför folk älskar Plex så mycket. För mig är det extremt buggigt, kostar pengar och mördar min processor på serversidan.

All konvertering fram och tillbaka bränner ju bara onödig energi.
Allt jag vill ha är en filserver så min Kodiburk kan spela upp det utan besvär. Och om Kodi kan rulla på en Raspberry pi 2 så undrar jag varför Plex vill ha en modern i5.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Kan ha med undertexter att göra. Vad är det för klienter? Plex appen till både mobilen och PC har stöd för att direkt streama det mesta medans webbläsare oftast måste transcoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Fattar personligen inte varför folk älskar Plex så mycket. För mig är det extremt buggigt, kostar pengar och mördar min processor på serversidan.

All konvertering fram och tillbaka bränner ju bara onödig energi.
Allt jag vill ha är en filserver så min Kodiburk kan spela upp det utan besvär. Och om Kodi kan rulla på en Raspberry pi 2 så undrar jag varför Plex vill ha en modern i5.

Jag kör kodi till allt lokalt men är för lat för att konfigurera kodi om man ska iväg till någon polare, då är det lättare att bara casta filmen till deras vad det nu än är. Men lokalt är kodi way-to-go.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hej

Mycket beror på klienten (enheten du använder)
om det tex är i en tv du ska titta på median är det mycket troligt att tv:n inte klarar formatet.
Tex: för hög bitrate eller för högt på referens mm, försök hålla dig under profil 4.1 så borde dom flesta tv:n klarar av att streama formatet. Som ovan skriver kan det även vara subtilitet som ställer till det, Ett alternativ är att du kör på tex Emby istället (drar mindre resurser och är bättre på subtilitet hantering) Eller ändå bättre, skaffa en wetek play 2 så behöver du inte bry dig om formatet, den spelar sjutton allt jag slänger på den och fungerar kanon med Emby,plex och Kodi
Ps: En annan stor fördel med Emby är att du behöver inte använda 3-part för dina användare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Mycket beror på klienten (enheten du använder)
om det tex är i en tv du ska titta på median är det mycket troligt att tv:n inte klarar formatet.
Tex: för hög bitrate eller för högt på referens mm, försök hålla dig under profil 4.1 så borde dom flesta tv:n klarar av att streama formatet. Som ovan skriver kan det även vara subtilitet som ställer till det, Ett alternativ är att du kör på tex Emby istället (drar mindre resurser och är bättre på subtilitet hantering) Eller ändå bättre, skaffa en wetek play 2 så behöver du inte bry dig om formatet, den spelar sjutton allt jag slänger på den och fungerar kanon med Emby,plex och Kodi
Ps: En annan stor fördel med Emby är att du behöver inte använda 3-part för dina användare.

Lagg till att emby aven tillater bruk av gpu assisterad transcoding.
TS kaby lake processor kommer galant skota den biten och som resultat kommer cpu bruket ga ner till laga nivaer.
Kvaliteten pa outputen blir lite samre med lite blockighet da och da ar nog nagot de flesta glatt tradar mot enstaka procents cpu last jamnfort med allt som finns att tillga.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk

Aa okej! Kanske är undertexterna som är "problemet" då! Garranterat 80% av mina filmer har externa subs så!
Ska kika lite på Emby:)
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Fattar personligen inte varför folk älskar Plex så mycket. För mig är det extremt buggigt, kostar pengar och mördar min processor på serversidan.

All konvertering fram och tillbaka bränner ju bara onödig energi.
Allt jag vill ha är en filserver så min Kodiburk kan spela upp det utan besvär. Och om Kodi kan rulla på en Raspberry pi 2 så undrar jag varför Plex vill ha en modern i5.

Inte haft en bugg sedan jag installerade Plex, 4 år sedan.

Det är gratis, vad kostar pengar? Jag har inte betalat något.
Den transcodar ju enbart till enheter om den behöver det, det är ditt eget val. Så det är snarare SBS (Skit Bakom Spakarna) som är felet.
Plex vill ha en modern i5 för de gånger transcoding behövs. Och det är som sagt, ditt eget val. Finns många som kör plex på rpi's utan problem också, om trasncoding är något dom ej behöver. Själva poängen med just plex över t.ex. Kodi är att du kan få tillgång till dina videos oavsätt vart du befinner dig i världen och vilken enhet du är på spelar ingen roll. Ska du glutta på något inom samma nätverk så är det verkligen helt fel program för det även om det så klart fixar det utan bekymmer också.

För mig transcodar plex till 99.9% aldrig inom det lokala nätverket. Då spelas allt upp via direct play, du har garanterat gjort något fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Fattar personligen inte varför folk älskar Plex så mycket. För mig är det extremt buggigt, kostar pengar och mördar min processor på serversidan.

All konvertering fram och tillbaka bränner ju bara onödig energi.
Allt jag vill ha är en filserver så min Kodiburk kan spela upp det utan besvär. Och om Kodi kan rulla på en Raspberry pi 2 så undrar jag varför Plex vill ha en modern i5.

Hur sätter man upp Kodi så att man kan kolla i mobilen på resande fot och liknande?
Finns det en guide?

Jag kör Kodi på min HTPC hemma men Plex på mobil och surfplatta.
Och när jag inte är hemma använder jag plex på min laptop eller på folks smart-tvs osv.

Funkar det med Kodi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Om du kör med separata subtitles-filer (dvs inte inbränd subs) så har jag för mig att den alltid transcodar

Nej, det beror helt på om klienten i fråga kan spela upp undertexter direkt. Ofta är det en inställning man måste göra. I webbklienten heter det typ "Bränn in undertexter" och det ska ändras till Automatisk. Jag streamar från både en Apple TV4 och en Nvidia Shield TV och dom klarar av undertexter utan inbränning.

Permalänk
Medlem

Plex använder alltid 100% eller så nära som möjligt av processorn vid transcoding, det kommer man inte undan. Det handlar bara om hur långt i förväg den transcodar. Processorn som du använder i sig är tillräckligt kraftig för att klara av 2½ 1080p strömmar samtidigt så det är inget konstigt det du upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte haft en bugg sedan jag installerade Plex, 4 år sedan.

Det är gratis, vad kostar pengar? Jag har inte betalat något.
Den transcodar ju enbart till enheter om den behöver det, det är ditt eget val. Så det är snarare SBS (Skit Bakom Spakarna) som är felet.
Plex vill ha en modern i5 för de gånger transcoding behövs. Och det är som sagt, ditt eget val. Finns många som kör plex på rpi's utan problem också, om trasncoding är något dom ej behöver. Själva poängen med just plex över t.ex. Kodi är att du kan få tillgång till dina videos oavsätt vart du befinner dig i världen och vilken enhet du är på spelar ingen roll. Ska du glutta på något inom samma nätverk så är det verkligen helt fel program för det även om det så klart fixar det utan bekymmer också.

För mig transcodar plex till 99.9% aldrig inom det lokala nätverket. Då spelas allt upp via direct play, du har garanterat gjort något fel.

Ursäktar på förhand om detta verkar drygt.
Är det semesterfilmer du streamar till din telefon eller polares tvapparater? Med tanke på att den andra typen av innehåll antagligen är olagligt så vetetusan om jag hade velat någon få åtkomst till det utanför lanet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@theailer: Men man måste ju fortfarande logga in på sitt plex konto. Sedan om man är paraniod så kan man endast tillåta vissa ip addreser i brandväggen om man vill. Visst det kanske kan gå att komm runt sådant men det är ju inte direkt så att alla dina filmer finns öppet tillgängliga för alla.

EDIT: finns även möjligheter att kryptera innehållet så att inga mellanhänder han se det, har dock inte exprimenterat med det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Fattar personligen inte varför folk älskar Plex så mycket. För mig är det extremt buggigt, kostar pengar och mördar min processor på serversidan.

All konvertering fram och tillbaka bränner ju bara onödig energi.
Allt jag vill ha är en filserver så min Kodiburk kan spela upp det utan besvär. Och om Kodi kan rulla på en Raspberry pi 2 så undrar jag varför Plex vill ha en modern i5.

Funkar bra när man sitter remote och inte vill bränna gigs på mobildata för att spela upp nått med på tok för hög bitrate för mobilen ändå. Sitter man och transcodar i ett LAN så gör man nått fel. Det är inte det som är användningsområdet.

Ontopic så är det som sagt klienten som dikterar. Är formatet på servern ingenting som klienten har native-stöd för att spela upp så blir det transcode istället för directplay.

Vill man inte använda plex egna ekosystem så går det utmärkt att köra med VPN + manuellt tillagd server-IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

@theailer: Men man måste ju fortfarande logga in på sitt plex konto. Sedan om man är paraniod så kan man endast tillåta vissa ip addreser i brandväggen om man vill. Visst det kanske kan gå att komm runt sådant men det är ju inte direkt så att alla dina filmer finns öppet tillgängliga för alla.

EDIT: finns även möjligheter att kryptera innehållet så att inga mellanhänder han se det, har dock inte exprimenterat med det själv.

Ah, tackar för infon. Aldrig provat plex själv så hade ingen aning hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com