Permalänk

Val av 27" Gsync

Hej! Har blivit dags att köpa ny skärm nu. Bestämt mig för en 27" gsync med TN panel.

Men är det något märke man ska undvika?

Vad rekommenderar folk? Acer, Asus, BenQ, Dell?

Dom flesta verkar ligga runt samma pris.

Funderade på IPS först men folk verkar missnöjda med att det tydligen förekommer mycket BLB?

Spelar BF1, WoW, Hots, D3 om det har någon betydelse

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Dell S2716DG verkar vettig "trots" TN panel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@beifeldtarn92: Tjenare jag hade en Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS för ett tag sedan var mycket nöjd med den.
Men fick där emot sälja den behövde pengarna mera då hade haft den i 1 år Och för ett tag sedan köpte jag en Asus Swift pg278q här på marknaden för en bra peng och är nöjd med den också en riktig bra skärm men nästan gång jag köper en skärm skall det ej vara en TN panel.

Sedan skall du ej vara rädd om blb tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att du väljer bort IPS? Acer Predator XB271HUA rekommenderar jag starkt. Har en själv. Bra flyt i spel och färgåtergivningen är helt överlägsen en TN panel.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem

Ska du ha en TN-panel är Asus ROG Swift PG278Q svårslagen. Körde själv med den modellen i ett par år men sedan blev suget efter en Asus ROG Swift PG348Q för stort...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Razer-T:

Finns det någon anledning att du väljer bort IPS? Acer Predator XB271HUA rekommenderar jag starkt. Har en själv. Bra flyt i spel och färgåtergivningen är helt överlägsen en TN panel.

Är sugen på IPS, men hör så många klaga på blb och att dom tydligen bara ska vara riktigt bra för arbete foto/videoredigering och dylikt.
Är inte så insatt, men sen hör jag den andra sidan av hur otroligt fint allt flyter och blir på en IPS och det gör mig sugen igen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Är sugen på IPS, men hör så många klaga på blb och att dom tydligen bara ska vara riktigt bra för arbete foto/videoredigering och dylikt.
Är inte så insatt, men sen hör jag den andra sidan av hur otroligt fint allt flyter och blir på en IPS och det gör mig sugen igen.

Var inte så orolig för BLB. De flesta som tar upp det problemet har ljusstyrkan satta för högt. Jag har en Asus PG279Q, och har väldigt nöjd med min skärm. Flyter på utmärkt, ingen BLB (ljusstyrka på 25), och IPS är definitivt värt det i mina ögon. Färgerna blir mycket mycket bättre, och betraktningsvinklarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Finns det någon anledning att du väljer bort IPS? Acer Predator XB271HUA rekommenderar jag starkt. Har en själv. Bra flyt i spel och färgåtergivningen är helt överlägsen en TN panel.

Enligt prisjakt är det en TN-panel?

Permalänk
Medlem

Angående 27 tums IPS verkar nu Acer och AOC vara i det närmaste identiskt prissatta, vilken ska man ta?? De använder sig av identiska paneler?

AOC Agon AG271QG
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247918-...

Acer Predator XB271HU
https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...

Permalänk
Medlem

Alla ips skärmar har BLB frågan är dock hur mycket!

Har själv en AOC Agon AG271QG som har BLB men det är väldigt lite och inget som jag tänker på när jag sitter framför den.
Enda gångerna som jag kan märka det är om man har ett program maximerat och har en i stort sett svart bild eller webläsare med svart bakgrund och rätt lite färg/vitt i övrigt (är det mycket text/annat så försvinner BLB mer o mer).

I spel så har jag märkt av BLB ett fåtal gånger men det är då enbart i långsamma/mörka spel och det behövs nästan att jag behöver tänka på BLB för att jag ska se det då.

Och jag är oerhört uppmärksam/irriterad (eller vad man nu ska kalla det) över små skit saker i bilden dvs råkar jag märka nåt som är irriterande så kan jag ej sluta se det.
Tex en kompis har en billig 1080p 24" TN skärm (under tusen lappen) som har en trasig pixel några mm över klockan nere i högra hörnet och varenda gång jag tittar på den skärmen så är den pixeln det första jag ser och blir irriterad direkt (det var jag som upptäckte den och han tycker inte det gör nåt).
Hade jag haft den skärmen hade den åkt ut efter nån/några få dar då jag inte kan sluta se skiten (den hade åkt ut även med alla pixlar fungerande då färger/osv var skit).

Jag köpte AOC skärmen färmst på grund av att jag ej hade sett nåt om BLB/trasiga pixlar/etc om just denna skärm visserligen var den rätt ny då men har inte sett så mycket efteråt heller.
Visst ett par ex har haft problem men lååååååååångt ifrån lika många som har haft problem med asus/acers gsync/ips skärmar.
Då kommer ju frågan syns asus/acer mer för att dom säljer betydligt fler gsync/ips skärmar än aoc?
Svaret är: troligen men hur många fler handlar det om?.
Har ingen anning.

Jag gissar att AOC har lite bättre kvalitets kontroller än asus/acer (kan dock ha fel!).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Är jäkligt nöjd med min asus Pg278qr.
Upplever att den har mycket bättre färger,än min förra asus Vg248QE.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tror nog att du blir nöjd oavsett om du väljer Acer eller AOC. BLB eller IPS glow behöver man inte vara så orolig över enligt mig, och då är jag ändå väldigt kräsen med bildskärmar och TVs. Det som ÄR problematiskt är om man har gul/orange BLB, det kan störa i mörka spel som Doom 3, Deus Ex eller Metro 2033. Jag har en skärm nu som inte är helt perfekt, det finns IPS glow och lite backlight bleed, men jag tycker inte det stör tillräckligt för att det inte ska vara värt det. IPS har underbar färgåtergivning vilket väger väldigt tungt tycker jag, och det är sällan man egentligen sitter i ett helt kolmörkt rum där IPS glow/blb kan vara ett problem. Ofta har man lite ljus och det räcker för att man inte ska störas av det. Med detta sagt rekommenderar jag dig ändå att köpa från ett ställe med bra returpolicy, så du får prova ordentligt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Är sugen på IPS, men hör så många klaga på blb och att dom tydligen bara ska vara riktigt bra för arbete foto/videoredigering och dylikt.
Är inte så insatt, men sen hör jag den andra sidan av hur otroligt fint allt flyter och blir på en IPS och det gör mig sugen igen.

Flytet har ingenting med IPS att göra. Jag stod nyss i samma val som dig men valde TN just på grund av IPS-glow som IPS-skärmarna lider av. Fantastiskt nöjd med min skärm som mestadels används för gaming och surf.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag slog till med AOC Agon AG271QG, sprängde min budget men orkade inte vela längre. Ville helt enkelt ha en ips skärm som också är bra för tex spel, en allround skärm. Hoppas jag nöjer mig med denna relativt länge.

Kör 144Hz men ska tydligen gå att få upp den i 165Hz också, får läsa på om det.

Är väl nöjd hittills men en fråga:

Något har blivit känsligt med mitt system nu vilket förvillar mig något.

Om jag flyttar på datorn eller rör på den för mycket så påverkas ofta skärmen/bildåtergivningen i form av störningar.

Kan det vara att display porten och dess sladden är oerhört känslig när man rör på den, är detta ett vanligt symptom när man kör via dp? Eller någon av kontakterna, sannolikt i så fall grafikkortets.

Tryckt i alla sladdar och kort i datorn nu och hoppas det blir bättre. Eller är den här typen av känslighet vanlig när man kör via dp? Kan man behöva investera i ny kabel? Kör nu med den dp kabel som följde med skärmen.

För att göra det något mer rörigt så bytte jag grafikkort samtidigt till ett MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC.

Permalänk
Avstängd

@makatech:
Har du senaste nvidia drivrutinen?
Min är inte känslig vid rörelser eller liknande.
Och är kabeln helt ny,så bör den ju vara felfri.
Prova att köra en windows update med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är jättenöjd med min skärm, finns absolut inget att klaga på. Har dock inte testat någon av de andra skärmarna så är så klart biased.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@makatech:
Har du senaste nvidia drivrutinen?
Min är inte känslig vid rörelser eller liknande.
Och är kabeln helt ny,så bör den ju vara felfri.
Prova att köra en windows update med.

Hoppas det hjälpte att jag tryckte ner grafikkort etc i datorn.samt kablar/anslutningar annars måste jag undersöka närmare, var precis som en form av glapp eller överdriven känslighet om jag stötte mot datorn tidigare (vilket påverkade skärmen/grafiken).

Nu hittade jag 165Hz inställning via osd vilket fungerar.

Jag har AOC skärmen, inte Acers men de har mig veterligen exakt samma panel.

Annars kan jag roa mig med att byta plats på grafikkortet i datorn om det var något som glappade, finns ju två pcie anslutningar som passar för gpu'n vad jag vet, gillar ändå inte att grafikkortet nu ligger så himla nära min nvme drive (kan bli onödigt varmt).

Permalänk
Medlem

Hmm, läser om lite kalibreringstips på Tom's hardware
http://www.tomshardware.com/reviews/aoc-ag271qg-agon-27-inch-...

Måste vara blind nu men var i osd'n ställer man in följande?
Brightness 200cd/m2
Brightness 120cd/m2
Brightness 100cd/m2
Brightness 80cd/m2
Brightness 50cd/m2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av makatech:

Måste vara blind nu men var i osd'n ställer man in följande?
Brightness 200cd/m2
Brightness 120cd/m2
Brightness 100cd/m2
Brightness 80cd/m2
Brightness 50cd/m2

I brightness-reglaget så klart. Du ställer det på de värden som listas i deras tabell eller i min tabell:

http://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premiu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I brightness-reglaget så klart. Du ställer det på de värden som listas i deras tabell eller i min tabell:

http://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premiu...

Toppen ska läsa och prova

Permalänk
Medlem

Dell S2716DG

Har 24"-versionen av skärmen själv, och kan säga att detta är lätt en av de bästa TN-paneler på en skärm som jag har sett.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I brightness-reglaget så klart. Du ställer det på de värden som listas i deras tabell eller i min tabell:

http://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premiu...

Brightness känner jag så klart till, hehe Nu förstår jag vad som menas, att man kan behöva justera ljusstyrkan beroende på ljusstyrkan i rummet (om man är jäkligt petig), därav flera olika förslag på värden för brightness?

Artiklen var bra och förtydligande, intressant att den är ställd alldeles för ljus från fabrik (åtminstone för de allra flesta av oss).

Har tidigare varit jäkligt lat med att tweaka inställningar på skärmar men nu när jag efter enorm tveksamhet köpte en för dyr skärm får jag väl skärpa till mig.

Tror du att ett geforce 1070 kort räcker till att driva aoc agon ag271qg skärmen eller bör jag tex undvika 165Hz läget?

Hittills har jag dock inte sett några konstigheter för vanligt användande men jag spelar otroligt lite, det var en del för dotterns skull som jag köpte en bra allround skärm. Men jag var enormt velig och förvillad om detta med TN vs IPS, fördelar och nackdelar, usch, till slut orkade jag inte analysera mer utan gick upp i budget och slog till.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av makatech:

Brightness känner jag så klart till, hehe Nu förstår jag vad som menas, att man kan behöva justera ljusstyrkan beroende på ljusstyrkan i rummet (om man är jäkligt petig), därav flera olika förslag på värden för brightness?

Precis. Och det handlar inte om att vara petig utan om grundläggande ögonkomfort och att använda skärmen som det är tänkt. Jag har gått igenom det här: http://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljusstyr...

Du kan köra med 165 Hz utan problem även med klena grafikkort (och ett 1070 är knappast klent). Däremot är det upp till spelen du spelar hur högt i antal fps du når. 165 fps är långt ifrån självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis. Och det handlar inte om att vara petig utan om grundläggande ögonkomfort och att använda skärmen som det är tänkt. Jag har gått igenom det här: http://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljusstyr...

Du kan köra med 165 Hz utan problem även med klena grafikkort (och ett 1070 är knappast klent). Däremot är det upp till spelen du spelar hur högt i antal fps du når. 165 fps är långt ifrån självklart.

https://www.youtube.com/watch?v=gvha24oO_7A
Mycket bra tydliga guider och filmer du producerar, lägg ut dem på engelska via youtube etc också?