AMD prissänker Ryzen 7 1800X hos Komplett, Webhallen och Inet i 14 dagar

Permalänk
Avstängd

@yrfhar:
Brukar ju vara så,när man vill vara först med det senaste.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Varför är denna nyhet högst upp på framsidan igen? Reklam kan gärna hålla sig vid sidan om (jag blockerar inte ads på SweC)

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Hihi, måste nog göra dig besviken, tror jag jobbade på att uppdatera signaturen och blev avbruten. Glömde sedan bort det i sisådär 1-2 år. Kör ett 980 i min gamingdator och ett 970 i min studiodator. De gånger jag behöver mer arbetskraft kan jag då rendera/exportera med båda datorerna. Ska se till att signaturen står på min "to-do" lista... ^^

Haha, men ja, har alltid gillat idén av ett PhysX kort. Särskilt att få de att fungera i ett AMD system.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Funderar på om man skulle märka någon större skillnad. 2014 köpte jag min 5820K - Sex sexiga Haswell-E-kärnor som rullat på i 4.4Ghz sedan dess..

Skrivet av PeanutPowerz:

Varför är denna nyhet högst upp på framsidan igen? Reklam kan gärna hålla sig vid sidan om (jag blockerar inte ads på SweC)

Tänkte samma men reklam kan alltid vara intressant om det är så riktat till hårdvaruentusiaster som det är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Är det bara jag som tänker att en Ryzen är ett betydligt bättre val bara sett till plattformen som kommer fungera med framtida Ryzen 2 och Ryzen 3 processorer på 7nm?

Prisförhållandet mellan CPU och moderkort gör att man knappast bara byter CPU när man är sugen på en update. En av mina datorer har en i3-cpu men dagens cpu-priser för att uppdatera den gör det knappt värt besväret. Skulle troligen även köpa nytt moderkort då det är en liten kostnad i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Prisförhållandet mellan CPU och moderkort gör att man knappast bara byter CPU när man är sugen på en update.

Helt enig med dig. Jag byggde min första dator runt 1990 och har sedan dess byggt ett otal datorer. Hittills har jag aldrig bytt CPU i någon dator. Det normala för mig är att byta ut moderkort/cpu/evt RAM med cirka 3 års mellanrum. PSU, SSD, GPU, chassi etc byter jag mer oregelbundet.

Vi är dock alla olika och jag tycker AMDs filosofi med att behålla socketen över fler processorgenerationer är en sund tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tänkte samma men reklam kan alltid vara intressant om det är så riktat till hårdvaruentusiaster som det är här.

Fast 14% lägre pris är väl inte mycket, då får de ju skriva artiklar på löpande band om olika produkter...
Skillnad om det varit 40-50%.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tänkte samma men reklam kan alltid vara intressant om det är så riktat till hårdvaruentusiaster som det är här.

Skrivet av DaBone:

Fast 14% lägre pris är väl inte mycket, då får de ju skriva artiklar på löpande band om olika produkter...
Skillnad om det varit 40-50%.

2 gånger dessutom, om det var så om varje produkt "riktad till hårdvaruentusiaster" då skulle vi inte se annat i nyhetsflödet

Permalänk
Inaktiv

Nu kan man alltså köpa 2 uppgraderingar Ryzen 1700, moderkort och minne till ett pris som är ca. EDIT: 5000:- lägre än om man ska välja en liknande uppgradering av en dator med Threadripper 1950X. Jag hade siktat på uppgradering av en dator till Threadripper 1950X men nu blir det svårt att övertyga sig själv att inte välja att uppgradera 2 datorer istället med Ryzen 1700. Angenäma problem detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Om kretsen inte tål Tjunction (som är 100°C för hela Kaby Lake serien) är kretsen defekt för det är en temperatur som Intel garanterar.

En anledning att kretstillverkarna (inte bara Intel) försöker skapa kretsar som tål att högre temperaturer är en direkt konsekvens av att man hårdsatsar på mobila enheter. Ju större delta man kan ha mellan kretsytan och omgivningen, desto mindre kylfläns, lägre luftflöde etc kan man ha för att kyla bort en specifik mängd utvecklad värme. Det är ren termodynamik, inte någon form av bias.

Förkortar hög spänning och hög temperatur livslängden? Det gör den absolut.
Men normala livslängden på en CPU är i normalfallet något man får mäta i decennier, minskar den till hälften är det fortfarande längre än vad som har någon praktiskt relevans. Jämför med allt gnäll kring Samsungs fix av 840 EVO. Ja fixen minskade livslängden, men den var långt över tio år med rätt hård användning så att den minskade vara i praktiken totalt irrelevant.

Så länge man bara kör med en V-core som är lika med eller marginellt över det max tillåtna enligt spec's kan man väl förvänta sig att det inte påverkar livslängden så att det har någon nämnvärd betydelse, det kommer att ta så lång tid att man har uppgraderat långt innan problemen inträffar. Men börjar man köra med ännu högre spänningar är det ett rent lotteri OM det öht. kommer att fungera och hur länge. Det finns väl normalt en säkerhetsfunktion i CPU'n som stänger av den om den blir för varm men något liknande skydd för V-core finns väl inte?

Jag minns den här gamla godingen från HardForum där man diskuterade 'Max vCore for Q6600 on Water ?'....

"
Heat does not kill Core 2;s or Quads or the MCH/northbridge These chips have a programed Catastrophic Temp Trip point calibrated/set at the factory and the chip will just shut down to preserve itself. If it gets too hot it will just turn itself off.

Transistor junctions are basically two conductive layers separated by an partialy insulating layer. If you put too high of a voltage across the conductive layers it will short through the insulating layer damaging the transistor junction permanently. Voltage stress causes the transitor junction to no longer work.

The Intel data sheet specifies the Absolute Maximum Vcore as 1.55V. In the engineering world Absolute Maximum means just what it says. If you are building widgets you make damn sure under any conditions encountered you stay well under that. It is not heat that kills, its voltage, your temps have nothing to do with it.

But where did this Absolute Maximum Voltage come from ? Typically it is a function of the technology used in making the chip. The layers of semiconductor material used in making the chip, as well as the interconnects and other physical parts of the chip are controlled with unbelievably accurate manufacturing methods and their characteristics (thickness, what they are made of, impurities, etc.) are precisely known. It is then easy to calculate the voltage at which it is likely something will fail. Some destructive part testing is done as well but in general because of the long term expertise in making semiconductors this kind of calculation is not difficult to do and is very accurate when you are considering making 200 million widgets and you do not want any of them to fail. Also it is likely that some "worst case" or "marginal" values are tossed into the calculation as engineers tend to be conservative people and get annoyed when marketing types start screaming about widgets failing in the field and they also know there are customers like you out there that just have to push the widget as hard as they can. It is true that keeping the chip cool helps with the physical properties that tend to reduce junction failure due to voltage stress. But just a little and under your conditions, very little. However it does explain why if you dumped liquid nitrogen on the chip it could handle much higher voltages that otherwise would kill it quickly.

My point is, there are CPUs out there that can take more than 1.55V but its like running through a minefield blindfolded and with snowshoes on, twice. Sooner or later, and probably sooner, boom!. You are already pushing it.

This does not address the long term effects of running close to the absolute max, lifetime could be shortened but we typically don't keep these CPUs for too awful long. I have noted a few people indicating their chip, that was heavily overvolted when the c2ds first came out last year, will no longer overclock well but its not hard proof of anything.

This does not address the overshoot of the voltage requlator circuitry due to a rapid change in load current creating spikes that will, if you are already close to a limit take you over or under it.

My opinion (since you kinda asked for it, well maybe not but here it is anyway )

So a lot of the decision hinges on your situation, you are closer to max voltage than I would run my chips at. If you can afford and do not mind having to replace the chip who cares. otherwise you are already too close to trouble for my taste. A 50mV transient will take you at or over the spec and that is within the amount of ripple your power supply can put out under normal conditions. The accuracy of your voltage readings is also an issue, without a calibrated Oscope you really have no way of knowing exactly what voltage your CPU is seeing. Normally this is not a problem but when you get to the edge things that do not normally matter, matter.
"
https://hardforum.com/threads/max-vcore-for-q6600-on-water.12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ibland undrar man om de satt majonnäs som kylpasta eftersom deras lösning är så ofantligt mycket sämre än X märke på marknaden. Såg ett test för ett tag sedan där folk köpt kylpasta på burk för typ en dollar på Ebay och bytt ut skiten som sitter under IHSen på 7700K. Och vet ni vad? Temperaturen sjönk med närmare 10 c. Alltså är skiten under skölden sämre än lösningar som kostar en dollar per liter.

Tydligen lite ojämn kylförmåga på processorerna eller problem med vissa tillverknings serier, använder 7 år gammal luft kylare med original fläkt snurrades på ~700varv, håller cirka 27 grader på typ surf och 10 grader mer vid spelande på vanlig stock speed som räcker för mina behov just nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hoho, det är strid på kniven nu, får hoppas det tillståndet blir permanent

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Haha, men ja, har alltid gillat idén av ett PhysX kort. Särskilt att få de att fungera i ett AMD system.

Vad tjänar man på det då? Bättre fps i spel med hairworks & rök? Drar ju upp strömkostnaden en hel del..

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PeanutPowerz:

Varför är denna nyhet högst upp på framsidan igen? Reklam kan gärna hålla sig vid sidan om (jag blockerar inte ads på SweC)

Det är ingen "reklam" eller på något sätt sponsrad artikel Jag anser att det är ett bra erbjudande som de som inte följer oss slaviskt dagligen troligtvis missat och valde därför att lyfta nyheten på nytt över helgen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

jag väntar och spar till en AMD TR4 plattform kostar lite mer men med en cpu med stöd för
64 PCI-e - lanes kan man koppla in massa saker

Håller med att det är frestande med en AM4 plattform nu fint pris på cpu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Vad tjänar man på det då? Bättre fps i spel med hairworks & rök? Drar ju upp strömkostnaden en hel del..

Man får rejäl bump i spel som använder PhysX, kika på LinusTechTips video med t.ex. Arkham Knight, de spelet tror jag fick högre FPS med 1080 + 1060 som physX än två 1080 i SLI t.ex.

Självklart drar det mer ström, men inte nödvändigtvis jättemycket. Att inte ha 3 datorer och 3 skärmar hade också dragit mindre ström

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Är det bara jag som tänker att en Ryzen är ett betydligt bättre val bara sett till plattformen som kommer fungera med framtida Ryzen 2 och Ryzen 3 processorer på 7nm? Minnesbandbredden kommer räcka till gott, infinity fabric är på sin plats och PCI-E 3.0 kommer knappast att flaska några av dom absoluta dunderkort för ett par år framöver vilket man också kan konstatera historiskt sett.

Coffe Lake 8700K är för bövelen pin-kompatibel och identiskt mot socket mot tidigare Kaby-Lake och ändå ska det till nytt moderkort vilket är bekräftat från bl.a ASRock. Det här med chipset/socket från Intel's sida börjar bli någon form av sjukt beteende. Om inte annat så borde jag få med mig många miljöaktivister här även om jag inte är direkt vän med några sådana...

https://www.forbes.com/sites/antonyleather/2017/08/02/intels-...

AMD har genom alla år bevisat gång på gång att man kan använda samma socket för flera generationer. Givetvis finns inga direkta hinder för det heller prestandamässigt så länge VRM, I/O-bussar samt minnestyp inte skulle vara en begränsande faktor vilket knappast har varit Intel's anledning till detta. Låt mig kalla det milt sagt hysteri att tvinga folk att byta socket/moderkort (mjölka pengar).

7nm är väl zen 2, inte Ryzen 2. Då de deras dessutom finns ryzen 3, 5, och 7

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeanutPowerz:

2 gånger dessutom, om det var så om varje produkt "riktad till hårdvaruentusiaster" då skulle vi inte se annat i nyhetsflödet

Att en nyhet är intressant för bla. hårdvaruentusiaster och därför publiceras betyder ju inte att SC publicerar eller MÅSTE publicera alla sådana nyheter eller hur? Nyheten är även högst relevant även för de som knappt hade råd att skaffa prylar av den här kalibern innan, nu kanske de har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Till de som får ångest för att de inte har pengar att köpa just nu: lugna ner er, priset kommer ändå leta sig ner till denna nivå ganska snabbt efter coffee lake släpps.

Konkurrens är bra.

Precis! Priser kommer krypa neråt när det blir lite konkurrens igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är ingen "reklam" eller på något sätt sponsrad artikel Jag anser att det är ett bra erbjudande som de som inte följer oss slaviskt dagligen troligtvis missat och valde därför att lyfta nyheten på nytt över helgen.

Det har definitivt nyhetsvärde också, kriget mellan Intel och AMD och allt som rör det är väl hetaste stoffet i IT-svängen just nu, typ. Det är väl en ganska bra försmak på vad som förhoppningsvis komma skall i CPU-businessen, och som sådan en intressant nyhet.

Tycker absolut inte ni ska låta bli att rapportera om den här sortens utveckling för att en och annan paranoid typ kan uppfatta det som någon slags otillbörlig annonsering i alla fall, i vad mån nu någon utanför redaktionen har att göra med vad ni publicerar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känns både smart och desperat kanske? Ifall AMD kan motivera så många som möjligt att köpa deras produkter innan vi får reda på hur Coffee Lake presterar så kommer få gå över till Intel även ifall Coffee Lake skräller med en rejäl prestandahöjning. Jag undra ju lite hur ovetande AMD är angående Coffee Lakes prestanda. Är det bara smart marknadsföring inför ett konkurrerande släpp, eller kan det vara så att dem anar något som inte är officiellt än?
Jag vill fortfarande tro att Coffee Lake kommer prestera bättre än enbart 6 kärnor. Jag kan inte föreställa mig att Intel kommer försöka få folk att köpa en ny processor OCH ett nytt moderkort för endast 2 extra kärnor. Ville man bara ha mer beräkningskraft så är ju AMD den klara vinnaren här, tveklöst. Det som gör att folk fortfarande är intresserade av Intel för stunden är ju att de fortfarande toppar singeltrådsprestandan

Så, ifall AMD misstänker att Coffee Lake kommer leverera en prestandahöjning även i singeltrådssegmentet också så kan jag förstå att de vill motivera så många som möjligt att köpa deras CPU:er innan prestandatesterna blir officiella. Spännande

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

1800x är nog rn av de mest onödiga processorerna på marknaden. 1700 är det enda valet 8c/16t.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

1800x är nog rn av de mest onödiga processorerna på marknaden. 1700 är det enda valet 8c/16t.

För att det i grund och botten är samma kisel?

Det enda som är annorlunda är väl högre frekvenser och att XFR hoppar i steg om 100Mhz istället för 50Mhz?

Eller är jag helt ute och cyklar, jag resonerar likadant men har inte gått riktigt på djupet med det. För min del hade det ändå blivit en 1700 av Ryzen 7:orna, då det är den enda som är specificerad med 65w TDP.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt tidpunkt för denna kampanj. Vore det inte bättre att vänta på tillförlitliga tester är ute för att se om den behöver prissänkas över huvud taget?
För tanken är väl att dom vill få folk att köpa denna över intel 8xxx. Men såhär veckor säljs det verkligen processorer? I detta segment är det väl oftast personer som har koll på att nya processorer är på ingång och vet vad dom vill ha/behöver.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nu har de tydligen 9 st inne.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

För att det i grund och botten är samma kisel?

Det enda som är annorlunda är väl högre frekvenser och att XFR hoppar i steg om 100Mhz istället för 50Mhz?

Eller är jag helt ute och cyklar, jag resonerar likadant men har inte gått riktigt på djupet med det. För min del hade det ändå blivit en 1700 av Ryzen 7:orna, då det är den enda som är specificerad med 65w TDP.

Precis... nu minns jag inte riktigt men är osäker på om du ens får en cpu-kylare med en 1800x? Skillnaderma är ju främst klockfrekvenserna. Men oavsett hur 1700 klockar så är inte prisskillnaden motiverbar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Tydligen lite ojämn kylförmåga på processorerna eller problem med vissa tillverknings serier, använder 7 år gammal luft kylare med original fläkt snurrades på ~700varv, håller cirka 27 grader på typ surf och 10 grader mer vid spelande på vanlig stock speed som räcker för mina behov just nu.

Problemet är att så fort man överklockar den så skjuter temperaturen iväg. Även vid turboboost så skjuter temperaturerna iväg i många fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är väl dock typ ingen skillnad mellan Cpuerna från 1700 till 1800X i praktiken, då alla klockar ungefär lika.

Nästan alla 1800X klarar 4,0 på alla cores med 1.45V eller lägre och vissa 4,1 samt några enstaka guld ex 4,2. 1700/1700x däremot kan ta stopp redan vid 3,8 om du har riktig otur medans dom flesta verkar hamna nånstans runt 3,85 - 3,9 om man vill hålla sig under 1,425V som är max rekommenderade från AMDs sida.

1700 och 1700x däremot verkar i stort vara samma bin med skillnaden att den ena är konfigurerad för 65W medans den andra 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är ingen "reklam" eller på något sätt sponsrad artikel Jag anser att det är ett bra erbjudande som de som inte följer oss slaviskt dagligen troligtvis missat och valde därför att lyfta nyheten på nytt över helgen.

Störde mig på att den dök upp två gånger, så var tvungen att fråga