Dator för musicproduktion. Pris runt 12K

Permalänk

Dator för musicproduktion. Pris runt 12K

Hej!

Har tänkt bygga dator för framförallt musikproduktion då jag var tvungen att skicka den tidigare datorn till de sälla jaktmarkerna. Är även lite av en gamer så vill gärna att datorn ska klara av spel och hålla en relativ hög standard för grafik.
Ska kunna köra Fl studio och logic pro utan problem vilket i princip betyder att jag behöver en i7:a (har kanske fel om det här) och behöver nog inte säga att ljudkortet är viktigt.
Budgeten ligger på runt 12K men om det går att sätta ihop en betydligt bättre dator för 13 gör jag såklart det.
Är väldigt oerfaren när det kommer till att bygga datorer men har lyckats övertyga en polare att hjälpa mig bygga ihop den, behöver alltså inte lägga extra pengar på att någon annan ska bygga den åt mig.

Tack så mycket på förhand!
Mvh
Jacob

Permalänk

Gällande ljudkort är det i princip skall krav på ett externt. Focusrite Scarlett är ett populärt alternativ, det är bra och billigt men inte bäst. Jag har hört mycket positivt om RME Fireface. Du ska nog hålla ett öga på blocket och vara öppen för att köpa något begagnat. Priset avgörs till stor del hur många ingångar och utgångar du behöver. Sen är det trevligt med en gammal hederlig 5 pins DIN för hårdvaru midi.

Det beror ju rätt mycket på hur du jobbar men om du kör mycket med bouncade spår blir det viktigt med en SSD disk som har höga läshastigheter. Speciellt om du tänker spala upp wav i höga bitdjup och samplerates.

En i7 är ett bra val, du gör dig en enorm otjänst om du snålar på processor och ram minne, i alla fall om du nyttjar mycket VSTi pluggar. Kör du t ex stora samplebibliotek så kommer du vilja ha 32 gig ram.

Permalänk
Skrivet av Glasnokrazt:

Gällande ljudkort är det i princip skall krav på ett externt. Focusrite Scarlett är ett populärt alternativ, det är bra och billigt men inte bäst. Jag har hört mycket positivt om RME Fireface. Du ska nog hålla ett öga på blocket och vara öppen för att köpa något begagnat. Priset avgörs till stor del hur många ingångar och utgångar du behöver. Sen är det trevligt med en gammal hederlig 5 pins DIN för hårdvaru midi.

Det beror ju rätt mycket på hur du jobbar men om du kör mycket med bouncade spår blir det viktigt med en SSD disk som har höga läshastigheter. Speciellt om du tänker spala upp wav i höga bitdjup och samplerates.

En i7 är ett bra val, du gör dig en enorm otjänst om du snålar på processor och ram minne, i alla fall om du nyttjar mycket VSTi pluggar. Kör du t ex stora samplebibliotek så kommer du vilja ha 32 gig ram.

Tack så mycket för din hjälp! Hur stor skillnad är det mellan att ha 16/32 gig ram då det är en rejäl skillnad i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgob199:

Tack så mycket för din hjälp! Hur stor skillnad är det mellan att ha 16/32 gig ram då det är en rejäl skillnad i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju dubbelt så mycket RAM. Det beror ju helt på vad du gör om det räcker eller inte. Ju mer RAM ju mer högupplösta ljud kan du ladda in i RAM. Dock räcker säkert 16 GB länge och vem vet du kanske aldrig behöver mer men generellt tror jag musikproduktion mycket väl kan fylla upp ännu mer RAM beroende på vad du gör.

RAM är det enklaste att uppgradera så du kan ju börja med att skaffa ett moderkort med 4x RAM platser och endast 2x8 GB RAM så kan du köpa till ytterligare likadana 2x8 RAM vid behov. Det går enkelt att se i operativsystemen hur mycket RAM som används vid ett givet tillfälle.

Jag har en kompis med ett Focusrite Scarlett, kan intyga att det är ett väldigt bra externt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag på en dator som jag tror kan bli väldigt bra för dina ändamål, om än något över budget. Det landar på cirka 13,500 kr med frakt.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3460070&view=b

Måste du ha ner priset hade jag kanske kollat på lite på ett billigare ATX chassi framförallt.

Du kan dela upp köpet såhär för att få det billigt:

+ ljudkortet Focusrite Scarlett 2i2 2nd Genfrån emusic.se för 1395:- fraktfritt.

https://www.emusic.se/product/40337/Focusrite-Scarlett-2i2-2n...

Detta ljudkortet har 2 ingångar (till exempel för att koppla både höger och vänster kanal från ett keyboard eller för att koppla in två mikrofoner).

Om du inte behöver mer än en ljudingång (kanske du gör det mesta digitalt) så kan du nöja dig med "Focusrite - Scarlett Solo 2nd Gen" som är lite billigare:

https://www.emusic.se/product/40342/Focusrite-Scarlett-Solo-2...

Men skillnaden i pris är inte så stor så kan vara säkrare att köra på 2i2 ifall du köper till något instrument i framtiden.

Permalänk

@Flexon: Oj tack så mycket! Förväntade mig inte den här sortens hjälp, är verkligen tacksam! Har ett par snabba frågor som du gärna får besvara om du har tid till det.

1. När det kommer till det externa ljudkortet installeras det i PSI x1 där det tar upp en plats av fyra platser totalt eller har jag fel?
2. När du valde moderkort är det så att du kollade att det fanns nog med platser på det eller tog du ett som verkade bra. Om det är så att du tog ett som verkade bra utan att se om det fungerade med resten av delarna kritiserar jag dig verkligen inte men skulle vara bra att veta om jag ska byta ut några av delarna.
3. Är det någon del av datorn du inte tagit med i din lista? Är verkligen inte insatt så har svårt att se om det är något som fattas även fast jag försöker lära mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgob199:

@Flexon: Oj tack så mycket! Förväntade mig inte den här sortens hjälp, är verkligen tacksam! Har ett par snabba frågor som du gärna får besvara om du har tid till det.

1. När det kommer till det externa ljudkortet installeras det i PSI x1 där det tar upp en plats av fyra platser totalt eller har jag fel?
2. När du valde moderkort är det så att du kollade att det fanns nog med platser på det eller tog du ett som verkade bra. Om det är så att du tog ett som verkade bra utan att se om det fungerade med resten av delarna kritiserar jag dig verkligen inte men skulle vara bra att veta om jag ska byta ut några av delarna.
3. Är det någon del av datorn du inte tagit med i din lista? Är verkligen inte insatt så har svårt att se om det är något som fattas även fast jag försöker lära mig.

1. Nej, ljudkortet kopplar du bara in via USB och det installerar sig självt om jag inte minns fel. Sen är det bara att gå in i inställningarna på operativsystemet och se till att datorn använder det ljudkortet istället för det interna. Det faktumet att det är ett USB ljudkort är väldigt smidigt, har man en laptop också till exempel är det ju enkelt att flytta över ljudkortet till den också när man vill det.

2. Moderkortet stöder processorn (z270 chipset) och stöder överklockning. Jag tittade på moderkort som hade z270 chipset samt 4x RAM-platser och tog det mest prisvärda av de jag kunde hitta. RAM-minnena passar också till moderkortet så allt är kompatibelt. Vad gäller kortplatser och utgångar så har det 2 PCI express x16 platser och alla övriga utgångar man kan vänta sig. En av PCI-express platserna använder du för grafikkortet, men det är allt du behöver egentligen. Kort sagt moderkortet har allt du behöver och kommer fungera bra med övriga komponenter.

3. Allt finns med som behövs för att bygga datorn. Dock finns inget operativsystem med. Det går att köpa en Windows 10 licens billigt från kinguin.net (hört många som gjort det och det har gått bra).

Förutom operativsystem behöver du bara lägga till eventuell kringutrustning (skärm, tangentbord, mus, hörlurar).

Kan motivera komponenterna jag valt lite:

- Hyfsat rymlig SSD på 500 GB gör att du kan lagra lite mer än bara operativsystemet. Allt som ligger på SSD:n laddas ju in snabbt så det är självklart bra när man jobbar med stora ljudbibliotek. 850 EVO är en populär och bra SSD.

- Utöver SSD:n en mekanisk hårddisk på 2 TB med rotationshastighet 7200 RPM. Ljudfiler i råformat kan bli väldigt stora så det extra lagringsutrymmet behövs säkert förr eller senare (spel tar också stor plats). Tänk också på att SSD:n mår bäst av att bara fyllas till ungefär 70% eller så.

- 16 GB RAM minne räcker oftast. Märker du i framtiden att det inte räcker till med 16 GB så köper du bara till ett likadant paket med ramminnen och stoppar in i de två lediga minnesplatserna.

- Senaste i7 processorn för bra prestanda i allt (nåväl, senaste ännu, släpps en ny modell med två extra kärnor i oktober någon gång). Detta är den överklockningsbara modellen som kommer utan kylare. Även om du inte tänkt överklocka så har den också lite högre klockfrekvens än den icke-överklockningsbara modellen och prisskillnaden är mycket liten. Samt att andrahandsvärdet går upp om det en dag händer sig att du vill sälja datorn.

- CPU kylaren Cooler Master hyper 212 EVO kyler bra mycket bättre än stock-kylare (som man får på den icke överklockningsbara modellen av processorn) och ger utrymme för överklockning om man vill det. Om inte annat ger den låga temperaturer och låga ljudnivåer.

- EVGA SuperNOVA G2 är ett riktigt bra nätaggregat när det kommer till kvalité. Det har dessutom 7 års garanti. 650W klarar det vilket är betydligt mer än vad systemet kommer dra men man vill ha bra kvalité på nätaggregat eftersom ett dåligt nätaggregat riskerar skada övriga komponenter om det börjar krångla.

- Fractal Design Define R5 är ett populärt ATX chassi som säkert blir bra och är lätt och bygga i. Två fläktar följer med. Det är dock lite dyrt på 1000 kr så vill man går det ju att ta ett chassi som är några hundralappar billigare. Vilket ATX chassi som helst fungerar ju egentligen men kylning, ljudnivå och kvalité kan ju vara därefter.

- Som grafikkort valde jag Gigabyte GeForce GTX 1060 eftersom det var bland de billigare 1060 modellerna, för drygt 2000 kr är det väldigt prisvärt, även om det bara är 3 GB modellen. Vissa spel fungerar lite bättre med 6 GB VRAM om man köra med höga texturupplösningar men då går du ju långt över budget på en tusenlapp extra så det är inte värt det. Ville dock inte gå ner till ett 1050 Ti till exempel eftersom 1060 är hyfsat mycket bättre och ger riktigt bra prestanda för pris. Många nyare spel går att maxa helt med ett 1060 GTX om man spelar i 1080p 60 FPS.

- Kompatibelt moderkort från Asus, som jag redan nämnt ovan.

- Focusrite USB ljudkort som jag vet ger bra ljudkvalité på både inspelning och uppspelning. 2 mikrofoningångar i modellen jag valde som sagt.

Permalänk

@Flexon: Finns det något tangentbord och skärm du rekommenderar? Mus och hörlurar har jag redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgob199:

@Flexon: Finns det något tangentbord och skärm du rekommenderar? Mus och hörlurar har jag redan!

Tangentbord och skärm beror ju lite mer på vad man själv tycker är bra.

Vad gäller tangentbord så förespråkar ju många mekaniska brytare (har själv inget mekaniskt än). De är ju oftast ganska mycket dyrare än enkla membrantangentbord. Du kan lätt få lägga över tusenlappen för ett mekaniskt tangentbord medan ett enkelt vanligt tangentbord kan gå för 300 kr.

Men ett billigt mekaniskt tangentbord (även om brytarna inte är av det populära Cherry märket) finns att köpa på Clas Ohlson. Jag skulle tro att det är ett väldigt prisvärt tangentbord:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4325900

Logitech G810 och G910 har fått väldigt bra kritik om man vill ha bästa möjliga, men sen är de tre gånger dyrare också:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3539763
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3780624

Nöjer du dig med ett membrantangentbord så är det nog bara att köpa ett som ser bra ut, de kostar ju inte mycket.

Vad gäller skärmar så finns det mycket man kan ta ställning till, men jag antar att du inte vill ha en som kostar många tusenlappar. Så det du framförallt kan fundera på är:

- IPS- eller TN-panel. IPS-bildskärmar har bäst färgåtergivning och betraktningsvinklar men går sällan mycket över 60 Hz i bilduppdateringsfrekvens medan TN-bildskärmar kan vara snabbare (120 eller 144 hz ofta) men har sämre betraktningsvinklar och färgåtergivning.

- Storleken, 23-24" eller 27" är det väl framförallt man kan fundera mellan.

- Upplösningen. Men en bildskärm med mer än 1080p är ganska mycket dyrare så jag tror att du kan nöja dig med 1080p (grafikkortet kommer vara bäst lämpat för att spela i 1080p i vilket fall).

Själv föredrar jag IPS-bildskärmar för mer korrekt färgåtergivning och bättre betraktningsvinklar. De passar sig också bäst om man håller på med bilder i Photoshop till exempel just på grund av att färgerna är mer korrekta. Om man spelar mycket förstapersonsskjutare online kan man ju dock fundera på om man inte ska ha en TN-panel som ger över 120 hz för att spelet ska flyta på så bra som möjligt och för att minimera "input lag".

Här är en IPS-bildskärm på 76 Hz och 23" från Asus som verkar väldigt prisvärd om du köper från Proshop för 1631 kr. Asus brukar göra bra skärmar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3248648

Här är en TN-bildskärm på 144hz och 24" som är populär och prisvärd:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710

Båda bildskärmarna har upplösningen 1080p.

Permalänk
Skrivet av jorgob199:

Har tänkt bygga dator för framförallt musikproduktion då jag var tvungen att skicka den tidigare datorn till de sälla jaktmarkerna.

Är skärm, t-bord och mus i de sälla jaktmarkerna också, eller är budgeten utan dessa delar? (Det var visst redan förklarat...) Ska någon annan musikgrej än ljudinterfejset ingå? Klaviatur, mikrofon?

Skrivet av jorgob199:

Är även lite av en gamer så vill gärna att datorn ska klara av spel och hålla en relativ hög standard för grafik.

OK. Det här kan andra bättre än mig, så jag lämnar den delen därhän.

Skrivet av jorgob199:

Ska kunna köra Fl studio och logic pro utan problem vilket i princip betyder att jag behöver en i7:a (har kanske fel om det här) och behöver nog inte säga att ljudkortet är viktigt.

Min fetning. Så, en Appledator med i7-propp för under trettontusen? Det finns inte så många att välja på, och det blir inte så mycket pengar över till ljudinterface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Min fetning. Så, en Appledator med i7-propp för under trettontusen? Det finns inte så många att välja på, och det blir inte så mycket pengar över till ljudinterface.

Ja bra observation. Ska man köra macOS så kan man ju inte bygga en dator själv utan måste köpa en färdig Mac byggd av Apple. Alternativet är väl att bygga en "hackintosh" men det är inget som egentligen stöds och har väldigt specifika krav på vilka delar man väljer för att den ska fungera överhuvudtaget.

Men eftersom du säger att du är en gamer @jorgob199 och bestämt sig för att bygga datorn själv så kanske du tänkt köra Windows men missat at Logic Pro är till Mac? Eller hur är det?

Permalänk
Skrivet av Flexon:

Ja bra observation. Ska man köra macOS så kan man ju inte bygga en dator själv utan måste köpa en färdig Mac byggd av Apple. Alternativet är väl att bygga en "hackintosh" men det är inget som egentligen stöds och har väldigt specifika krav på vilka delar man väljer för att den ska fungera överhuvudtaget.

Men eftersom du säger att du är en gamer @jorgob199 och bestämt sig för att bygga datorn själv så kanske du tänkt köra Windows men missat at Logic Pro är till Mac? Eller hur är det?

Det är sant att logic pro är till mac men är inte svårt att få det att fungera på en vanlig PC. Dessutom har jag en Mac sen tidigare men nu när projekten jag jobbar med blir så pass stora behövde jag en riktigt PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Är skärm, t-bord och mus i de sälla jaktmarkerna också, eller är budgeten utan dessa delar? (Det var visst redan förklarat...) Ska någon annan musikgrej än ljudinterfejset ingå? Klaviatur, mikrofon?
OK. Det här kan andra bättre än mig, så jag lämnar den delen därhän.
Min fetning. Så, en Appledator med i7-propp för under trettontusen? Det finns inte så många att välja på, och det blir inte så mycket pengar över till ljudinterface.

Använder mest FL studio och går nu att få logic att funka på PC även om det är omständigt. Annan utrustning behövs inte då jag aldrig sjunger utan låter de som kan göra det. Har en okej mikrofon för att skicka ut demos så behöver inte köpa något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på vad du behöver mest, och jag kan börja med att säga att jag är ingen expert på musikproduktion men jag har kollar på CPU- och GPU-benchmarks för skojs skull för att se i vilken riktning prestanda och optimeringar går.

För det första: behöver du fler kärnor? Såg en video när ryzen släpptes att det testades av den här snubben som sa att han skulle föredra 8-kärnor över 7700k alla dagar i veckan. Vet inte vem han är , men det verkar vara den officiella kanalen för FL-studio? Jag vet inte hur logic fungerar det heller, men en snabb googling säger "Logic Pro and Logic Express 8 or later can use all cores on 2, 4, and 8 core Macs"

För det andra: En kedja är inte starkare än den svagaste länken! Okej, men vad betyder det här för datorer? När en del som processorn är mycket starkare än GPU:n så kommer GPU:n diktera hur många FPS du får i spel. För att illustrera konceptet så kan du t.ex se här och kolla hur de olika GPU:erna skiljer sig med t.ex ett GTX 1060 (bara för att påpeka så är det 6GB versionen som är aningen snabbare än 3GB versionen i @Flexon förslag)
Skulle man ha den absolut starkaste GPU:n just nu, ett 1080ti, så skulle en 1600 fortfarande bara vara ~9% långsammare än en 7700k i 1080p.

Ett 1700 och B350 skulle inte skilja sig i priset från förslaget (då en fläkt ingår) , en 1600 och B350 skulle vara drygt 1000kr billigare men då får man 6 kärnor och förhoppningsvis kan du satsa de pengarna på att få extra av något annat, typ högre frekvenser på RAM-minnena (som kan vara viktigt) eller lägga de extra pengarna på GPU:n (förmodligen inte värt det med nuvarande mining rush).

Sedan finns ju ett alternativ att vänta till Coffee lake och ser vad som blir av den, men om du ska ha en 6-kärnig i7 får du räkna med att betala åtminstone ett par hundralappar mer än det nuvarande alternativet, förmodligen en hel del mer då det kräver en helt ny uppsättning moderkort. Sedan ska de ju ha i5:or på 6 kärnor med så frågan är var de hamnar prismässigt/prestandamässigt. Det här alternativet spelar ingen roll om du behöver en dator på en gång.

Om du skulle skaffa en adaptiv synkskärm i framtiden så skulle det vara i princip omöjligt att se någon skillnad mellan 7700k och 1600 eller 1700.

Det var bara mina tankar kring det hela. Hoppas du hittar det du letar efter.

Permalänk

Jag kunde inte tro att det finns så mycket och sådan användbar information i en enda tråd. tack killar för allting. Jag skulle fråga dig, skulle du svara på mina frågor om jag kommer att få frågor senare?

Permalänk

@Radolov: När det kommer till vad man behöver är det lite överdrivet, jag använder nu min macbook air för music och även om den inte klarar av det absolut största projekten fungerar det okej. Det som är viktigt är mycket att installera plugins och VSTs är sjukt mycket svårare att göra på mac och har länge varit i behov av en stationär dator. Kändes onödigt att köpa en halvbra dator för 8k så kunde lika gärna lägga på lite extra pengar. Beställde igår exakt de delar jag blivit rekommenderad efter att ha kollat upp dom men det känns väldigt bra. Sen får man ju alltid lite ångest över att om man gjorde det bästa beslutet men blir nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgob199:

@Radolov: När det kommer till vad man behöver är det lite överdrivet, jag använder nu min macbook air för music och även om den inte klarar av det absolut största projekten fungerar det okej. Det som är viktigt är mycket att installera plugins och VSTs är sjukt mycket svårare att göra på mac och har länge varit i behov av en stationär dator. Kändes onödigt att köpa en halvbra dator för 8k så kunde lika gärna lägga på lite extra pengar. Beställde igår exakt de delar jag blivit rekommenderad efter att ha kollat upp dom men det känns väldigt bra. Sen får man ju alltid lite ångest över att om man gjorde det bästa beslutet men blir nog bra.

Det kommer bli en bra dator. Finns många moment då enkeltrådig prestanda fortfarandes är viktigare än flertrådig prestanda så det är ingen självklarhet att det hade blivit bättre med en Ryzen som har fler kärnor (vilket Radolov föreslog som ett alternativ).

Är säker på att du kommer bli nöjd. Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agrad1991:

Jag kunde inte tro att det finns så mycket och sådan användbar information i en enda tråd. tack killar för allting. Jag skulle fråga dig, skulle du svara på mina frågor om jag kommer att få frågor senare?

Hej, välkommen till forumet!

Skapa gärna en ny tråd om du vill fråga något.

Permalänk

@Flexon: Tack så mycket! Har bett en polare som kan bygga datorer om hjälp så det går nog bra! Men du har varit otroligt hjälpsam!

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en anekdot här, men min erfarenhet av Scarlett-korten är inte helt 100. Det kanske är fixat i de nya modellerna, men jag har haft problem både med mitt privata 2i2 (som jag bytte ut mot annat märke) och ett 6i6.
På mitt 2i2 var det ett rätt bisarrt problem där det blev något slags samplerate-fel, som gjorde att saker spelades upp i fel pitch och i slow motion ibland. Dra ur/sätta i ljudkortet löste det för stunden.
Tror det var detta problemet. Det fanns dock ingen lösning när jag hade det, så jag är osäker på om lösningen i tråden är nyare än när jag hade det, eller om den inte fungerade för mig.

På 6i6-kortet/datorn (kan inte säkert säga vad) är det problem med någon slags ground loop-aktigt oväsen, som dock inte är en faktisk ground loop. Det blir ett högfrekvent tjut i högtalarna, som stör på annat än väldigt låga volymer. På volymer över 50% är det riktigt jobbigt.
Utöver det så är det ibland diverse småstrul som att behöva starta om ljudprogrammet någon gång ibland, då kortet bara slutar fungera.

Privat bytte jag till ett Roland Quad Capture, som jag är mycket nöjd med. Snäppet lägre latency än Scarlett (jag kör med 4.7 ms input / 2.8 ms output på min laptop i sig utan problem) och inget strul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Bara en anekdot här, men min erfarenhet av Scarlett-korten är inte helt 100. Det kanske är fixat i de nya modellerna, men jag har haft problem både med mitt privata 2i2 (som jag bytte ut mot annat märke) och ett 6i6.
På mitt 2i2 var det ett rätt bisarrt problem där det blev något slags samplerate-fel, som gjorde att saker spelades upp i fel pitch och i slow motion ibland. Dra ur/sätta i ljudkortet löste det för stunden.
Tror det var detta problemet. Det fanns dock ingen lösning när jag hade det, så jag är osäker på om lösningen i tråden är nyare än när jag hade det, eller om den inte fungerade för mig.

På 6i6-kortet/datorn (kan inte säkert säga vad) är det problem med någon slags ground loop-aktigt oväsen, som dock inte är en faktisk ground loop. Det blir ett högfrekvent tjut i högtalarna, som stör på annat än väldigt låga volymer. På volymer över 50% är det riktigt jobbigt.
Utöver det så är det ibland diverse småstrul som att behöva starta om ljudprogrammet någon gång ibland, då kortet bara slutar fungera.

Privat bytte jag till ett Roland Quad Capture, som jag är mycket nöjd med. Snäppet lägre latency än Scarlett (jag kör med 4.7 ms input / 2.8 ms output på min laptop i sig utan problem) och inget strul.

Tråkigt att du hade problem. Men jag kan bara anta att du haft väldigt otur. Alla recensioner jag sett av Scarlett Focusrite har varit väldigt positiva. På Amazon finns få negativa omdömen om den. Är ju även troligt att den nya modellen har åtgärdat en del problem också.

Permalänk
Medlem

Ville bara föreslå det jag hört var bäst för det ändamålet, att den kunde ha ~2x så många instanser, ~2x så snabb i handbrake som var tydligen väldigt tidskrävande och vanligt för han som arbetade med musikproduktion i videon jag länkade. I vart fall så tror jag att du blir nöjd med din dator ändå och att de scenarier han drar fram kanske är rätt så ovanliga (jag vet som sagt inte, håller inte på med musikproduktion).

Har för mig att jag läst någonstans att exakt allting i FL inte gick att få flertrådat, eller om det var någon särskild inställning man behövde ställa in? Inte så värdefull info för mig, men kanske något du bör ta en titt på (om du inte vet det redan såklart).

För att uppgradera din gamingupplevelse härifrån är det ett nytt grafikkort som gör skillnad. Mitt förslag är att vänta tills antingen Nvidia eller AMD släpper något på en ny nod (7nm ~andra halvan 2018) då det kommer göra en väldigt stor skillnad och förhoppningsvis bli billigare att tillverka.

Adaptiv-synk skärm är också att föredra (helst med lågt minimum på sync intervallet). Det kan dock vara riskabelt att låsa in sig på ett visst brand. (freesync för amd, g-sync för nvidia). Även om något av företagen skulle leverera ett kort som är exakt lika bra fast 1000kr billigare så skulle man ju då gå på kortet som man har adaptiv synk till för det skulle ge en överlag bättre upplevelse.

Nu har jag tömt mig på information om ditt nuvarande köp och hur du kan tänkas gå vidare i framtiden. Njut nu av din nya rigg.

Permalänk

Något som jag märkt är att mer kärnor är gott för att producera musik. hållit på med det i snart tio år.

när jag började så använde jagen kärna, kunde knappt mixa något utan var tvungen att göra allt på mastern och extremt sparsamt

till exempel min 6 kärniga 12 trådars i7/Xeon klockad till 4.8Ghz var nog det snabbaste jag har renderat på. och jag renderar alltid i högsta möjliga inställningar för att sedan köra t.ex Audacity och variabel bitrate.

en Ryzen 1600 had t.ex varit bra snabbare än en 7700K på renderings biten.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Något som jag märkt är att mer kärnor är gott för att producera musik. hållit på med det i snart tio år.

när jag började så använde jagen kärna, kunde knappt mixa något utan var tvungen att göra allt på mastern och extremt sparsamt

till exempel min 6 kärniga 12 trådars i7/Xeon klockad till 4.8Ghz var nog det snabbaste jag har renderat på. och jag renderar alltid i högsta möjliga inställningar för att sedan köra t.ex Audacity och variabel bitrate.

en Ryzen 1600 had t.ex varit bra snabbare än en 7700K på renderings biten.

Hmm ska tänkta på det. Är audacity bra att mixa i? Har mest använt det till att spela in demos för sångarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jorgob199: vet inte om det är bra att mixa i då jag inte använder det till det. jag använder det för att gå från lossless till lossy med VBR

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av jorgob199:

Hmm ska tänkta på det. Är audacity bra att mixa i? Har mest använt det till att spela in demos för sångarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget jag skulle rekommendera. Det är bättre att satsa på ett program som Cubase, Ableton, Logic eller Pro Tools. Själv kör jag med urgamla Cubase 5 som jag använt till att mixat några skivor.

Permalänk
Medlem

Hur väl står sig egentligen Reaper i konkurrensen med dyra program som tex Cubase, Ableton, Logic och Pro Tools? Audacity visste jag inte ens att proffs använde, kul om det fortfarande är användbart.

Men som sagt, behöver man något bättre än Reaper egentligen och hur vet man gränsdragningen?

Rent logiskt borde ju musikproduktion gynnas av datorer med många kärnor kan jag tycka, dvs Ryzen borde vara högintressant? Fast den stora frågan är om musikprogrammen i dag verkkligen drar nytta av många cores eller om hög klockfrekvens är betydligt viktigare, annars är det ju egentligen meningslöst med massor cores för musikproduktion, ett tag till varje fall. Får googla lite.

Nja, jag har läst en del nu och det verkar som en överväldigande majoritet trots allt rekommenderar Intel för musikproduktion.

Permalänk
Skrivet av sebbeolsson:

Inget jag skulle rekommendera. Det är bättre att satsa på ett program som Cubase, Ableton, Logic eller Pro Tools. Själv kör jag med urgamla Cubase 5 som jag använt till att mixat några skivor.

Kommer nog fortsätta använda logic isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jorgob199:

Kommer nog fortsätta använda logic isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra idé

Permalänk
Medlem

Eloge till @Flexon för ypperligt informativa poster, tumme upp!

Har två grejer att tillägga.

1. Sitter själv med ett focusrite 6i6 2nd gen, och hur än bra kortet är hårdvarumässigt så har de lite issues med sina drivare, som ibland innebär att man måste starta om ljudenheten eller switcha ljudenhet lite snabbt i windows. Kan bli ganska retligt. Vet ej om det beror på någon kompabilitetsgrej med usb3 (då 2nd gen stödjer både usb2 och 3). Tänkte mest bara nämna det så ett informativt köp kan göras. Såg tips om RME Fireface tidigare i tråden, det är ett ypperligt ljudinterface. Allt RME gör är guld, men också oerhört dyrt.

2. Kör du mestadels logic så är det OS X som gäller, en burk med windows kommer tyvärr inte funka. Alternativet är isf. en hackintosh, men då ska man börja leta rätt på hårdvara som stöds, med drivrutiner som finns tillgängliga. Det kan blir rätt mer invecklat än vad man tror. Köra OS X i virtuell miljö är i mitt tycke inte ens ett alternativ.

Edit: 3. I stället för att fixa 7700K/z270 idag, så vänta in coffee lake-plattformen som släpps om drygt en månad. Fler kärnor = Bättre prestanda.