Hur kan jag tjäna pengar under 18?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag tjäna pengar under 18?

Hej!

Jag är under 18 (Mellan 13 och 16) och vill tjäna lite extra pengar då jag (bara) får 150 kronor i månaden.
Eftersom att det kommer ta evigheter att spara upp till något vettigt vill jag ha ett bra sätt att tjäna pengar på, helst inte saker som...
(Klippa gräset, rasta hundar, barnvakt, sälja jultidningar)
jag skulle vilja kunna göra det på datorn för att göra sysslor ute inte är min grej och jag är ganska data-kunnig.
Sååå, har ni några tips? Dom flest på Swec. har väll jobb så ni tjänade vill inte pengar som barn på en dator ^^. Har hört talas om typ en forskning/test som man gör via internet sen får man typ en viss summa på det? Eller att man gör en blogg och har reklam.

Men ni som har lite tips kan väll skriva det, skulle varit SUPER snällt.

//Rimoo

^^

Permalänk
Medlem

Panta burkar.

Permalänk
Avstängd

En kopp utanför Ica, alla lär tycka synd om dig för du är ung $$$

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rimoo:

Intresserad av någon sport, då kanske du kan vara domare? Brukar vara helt okej betalt om det är cup tex

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

@trollhattan

Hahaha 😂😂!

Lär dig ett programmeringsspråk och börja utveckla appar eller något liknande! That's where The money is!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Du kommer till 99.999999999% troligen ej tjäna några pengar alls genom att sitta framför datorn.
Som du säger, finns det dessa undersökningar man kan göra. Men då får du vadå kanske en undersökning i veckan, som tar kanske 40 minuter och du får kanske 3kr för den.
Har själv kollat på sådant förut.
Det finns inget "enkelt" sätt att pilla på tangentbordet och tjäna pengar. Om du inte har någon specifik kunskap som du kan nyttja. T.ex. programmering eller annan utveckling och skapa egna program/spel/hemsidor eller saker som du kan sälja. Men det är inget man bara 'gör'. Det är verkligen inte enkelt eller snabbt om du inte redan sitter på den kunskapen.

Det absolut lättaste och snabbast är att göra precis det du ej vill. Ut och jobba. Klipp gräs, skotta snö, gå ut med hundar.
Själv fick jag ihop runt 900kr om dagen genom att rasta hundar under förra året. Men du kommer inte hitta något att få pengar ifrån utan att göra något för det.

Med tanke på att du även är under 18 så begränsar det många möjligheter. T.ex. får du ej ha en blogg och massa reklam på som du drar in pengar ifrån. Då det är 18 års gräns för Adsense/adword (och liknande system).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Rimoo: Du är under 18 (mellan 13-16).
Varför hymla med hur gammal du är?

När du fyllt 16 får du göra de flesta jobb med några undantag som att jobba med farliga maskiner eller kemikalier.
Lämpliga jobb kan vara att jobba extra i en mataffär med att fylla varor eller liknande.

Dela ut reklam kan du göra från 13år.
https://www.delareklam.nu/sv

Permalänk
Medlem

Finns inga gratis pengar här i världen grabben, hårt arbete är det som gäller, oavsett om det är lagligt eller olagligt.

Förslagsvis skaffar du extrajobb inom snabbmatsbranschen eller livsmedel, dom är populära och enkla att komma in i, oftast finns det också mängder med jobb för ungdomar på helger, kvällar etc : )

Gå till butiken, fråga efter chefen, ta i hand och säg att du vill tjäna pengar, det visar på att du är framåt, något som är positivt och utmärkande i din ålder.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

En kopp utanför Ica, alla lär tycka synd om dig för du är ung $$$

Skickades från m.sweclockers.com

Nog inga bra stålar på det dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hah, dagens kids "hur får ja pengar utan att göra nåt", om du inte är vass programmerare eller dota proffs äre dags å börja slita grabben.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Du kan om du är 17 sommarjobba för kommunen då man kan få en rimlig peng. Gjorde det i somras och fick ihop c.a 7500 på 90 timmars arbete men detta kan variera från kommun till kommun.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jag dömde en del hockeymatcher när jag var 13-14 bast. Hade en SJUK timlön, vi hade säkert 150 spänn i timmen. En match på 2x20 minuter gav oss 160 spänn tror jag.

Nu är jag 34 år och betalar mina barn 5 kr per par strumpor dom parar, en gång fick jag betala 365 kr. Men det är det värt, det finns fan inget tråkigare på denna jord förutom att vika tvätt.

Erbjud dig att para strumpor för 5 kr per par till föräldrar, grannar, släkt osv.
Annars är ju gräsklippning, snöskottning, hundrastning också alternativ.

Det gäller att kavla upp ärmarna om man vill ha in lite extra deg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När jag var 13 så cyklade jag ut med reklam för SDR på söndagarna. Gjorde detta i 3år lite drygt. Tjänade ihop till en helt ny Aprilia moped genom de När man sen köpt den fina mopeden så jobbade jag på en del olika restauranger och serverade på helgerna samt var en del i köket. Blev rätt mycket pengar av de och man var alltid den som kunde tanka fullt och alltid hade råd med saker.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rimoo:

Hej!

Jag är under 18 (Mellan 13 och 16) och vill tjäna lite extra pengar då jag (bara) får 150 kronor i månaden.
Eftersom att det kommer ta evigheter att spara upp till något vettigt vill jag ha ett bra sätt att tjäna pengar på

Okej, inga problem, du kan lätt skaffa pengar genom att...

Skrivet av Rimoo:

helst inte saker som...
(Klippa gräset, rasta hundar, barnvakt, sälja jultidningar)

...aj då.

Finns inga genvägar till rikedom, framför allt inte i din ålder.
Vill du tjäna pengar får du gå ut och slita. Det kommer ta tid för dig att tjäna ihop några vettiga summor.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Börja skriv en bra blogg om något oviktigt, se på Blondinbella och alla andra som har tjänat miljoner på att skriva något som folk sitter och följer.
Det viktigaste i detta sammanhang är att du på något sätt får följare som löser det du skriver och sen börjar reklamprylarna komma och sen kommer pengar på din reklam på hemsidan. Ju mer följare ju mer pengar kan du sno åt dig. Finns ingen åldersgräns på detta.
Du kan annars köra en Pewdipei eller vad han nu heter, spela och snacka skit och dra in ett par miljoner.

Själv har jag aldrig läst en enda blogg eller kollat på någon som spelar dataspel heller så jag är absolut ingen följare hos dig men det finns ju andra.

Annars är det att göra någon enkel app där folk kan köpa fördelar i med riktiga pengar och sen är du rik på det också.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Läs på om aktiehandel, öppna en portfölj på di.se och sätt in ett rimligt belopp (inte riktiga pengar). Öva och öva ännu mera.. sedan när du fått ett jobb så investerar du överblivna pengar i aktier. Det kommer inte göra dig rik innan du är 20 men om du är skicklig och har tur så kan du nog bli ekonomisk oberoende innan du är 30 :).
Eller som mitt favorit citat: Jag började med dessa 2 HÄNDERNA.... och nu ligger jag 4 miljoner back :).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Inte något för alla, men är du intresserad finns mycket pengar att tjäna (eller förlora) I crypto marknaden. Är själv i din ålder, haft en mining rig stående ett par månader nu samt börjat tradea lite olika valutor. Finns rätt bra pengar att tjäna om man har lite koll. Såklart är det väldigt riskabelt dock.

Har mineat ihop runt 2500kr och lagt in nån tusenlapp av mina egna pengar också som nästintill dubblats nu.

Har inte lagt ner särskilt mycket tid på att läsa på utan kollade marknaden nån månad innan jag investerade.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SUMITOMO:

@Rimoo: Du är under 18 (mellan 13-16).
Varför hymla med hur gammal du är?

När du fyllt 16 får du göra de flesta jobb med några undantag som att jobba med farliga maskiner eller kemikalier.
Lämpliga jobb kan vara att jobba extra i en mataffär med att fylla varor eller liknande.

Dela ut reklam kan du göra från 13år.
https://www.delareklam.nu/sv

Man kanske inte vill i klartext skriva ut hur gammal man är direkt?
T.ex. så beskriver jag mig själv som en person i yngre 20-års åldern - Ser inte någon poäng med att skylta min riktiga ålder inför alla på ett publikt forum, så har full förståelse för att OP som dessutom inte ens är myndig kan vilja göra samma sak

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

*Icke-konstruktiva inlägg raderade (§1.6)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hör med matbutiker, dom gillar att utnyttja studenter så dom blir nog lyriska eftersom de behöver betala ännu mindre för dig som är så ung,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Läs på om aktiehandel, öppna en portfölj på di.se och sätt in ett rimligt belopp (inte riktiga pengar). Öva och öva ännu mera.. sedan när du fått ett jobb så investerar du överblivna pengar i aktier. Det kommer inte göra dig rik innan du är 20 men om du är skicklig och har tur så kan du nog bli ekonomisk oberoende innan du är 30 :).
Eller som mitt favorit citat: Jag började med dessa 2 HÄNDERNA.... och nu ligger jag 4 miljoner back :).

Det första han kommer att hitta när han läser på är åldersgränsen på 18år.

Permalänk
Medlem

Jag tjänade lite pengar när jag var yngre på bland annat att driva spelservrar där folk fick köpa vip, gräva kryptovalutor, köpa och sälja kryptovalutor, Youtube/ad-sense, göra hemsidor åt kunder etc etc. Visst tjänade jag en grov slant allt som allt, men sett till timlönen var det rena slavarbetet. Dock hade jag intresse för det och lärde mig en hel del, annars är det absolut inte värt det sett till all tid man lägger ned. Ägnade mig med detta från 13 års åldern och några år framåt.

Parallellt med mina affärer online köpte jag billiga mopeder och crossar för att renovera upp snabbt och sälja vidare från 15-16 års åldern. Det gav mig däremot en löjligt hög timpenning, hade gått orimligt mycket plus när jag väl la av med allt för att börja jobba som en vanlig Svensson.
Så detta kan jag rekommendera, men det kräver ett relativt högt startkapital, ett öga för affärer, kunskap och framförallt intresse.

Om du nu ska försöka tjäna pengar via datorn, förvänta dig inte att du ska sitta med flera tusen på fickan nästa vecka. Tar lååång tid såvida du inte har en extrem tur eller är professionell inom ett område.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Man kanske inte vill i klartext skriva ut hur gammal man är direkt?
T.ex. så beskriver jag mig själv som en person i yngre 20-års åldern - Ser inte någon poäng med att skylta min riktiga ålder inför alla på ett publikt forum, så har full förståelse för att OP som dessutom inte ens är myndig kan vilja göra samma sak

Det är en viss skillnad om man är 13 eller 16 när man vill ha råd om jobb.
Men visst, tycker man det är hemskt att tala om sin ålder anonymt kan man strunta i det.

Permalänk
Medlem

Du har redan nämnt att du inte är villig att göra de hederliga jobb som andra ungdomar gör så nu återstår nog bara den svenska metoden!

Nä men om man ska försöka vara seriös så kan du ju börja med att höra med dina nära och kära om de behöver någon på sitt jobb eller om de känner någon på ett företag med anställningsbehov. Kanske kan du plocka disk på helgerna för 50 spänn i timmen på en pizzeria eller liknande? Finns det fortfarande svamp i skogen kan du plocka det och sälja. Bara fantasin sätter gränserna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Jag dömde en del hockeymatcher när jag var 13-14 bast. Hade en SJUK timlön, vi hade säkert 150 spänn i timmen. En match på 2x20 minuter gav oss 160 spänn tror jag.

Nu är jag 34 år och betalar mina barn 5 kr per par strumpor dom parar, en gång fick jag betala 365 kr. Men det är det värt, det finns fan inget tråkigare på denna jord förutom att vika tvätt.

Erbjud dig att para strumpor för 5 kr per par till föräldrar, grannar, släkt osv.
Annars är ju gräsklippning, snöskottning, hundrastning också alternativ.

Det gäller att kavla upp ärmarna om man vill ha in lite extra deg.

Bra tips! Jag var också hockeydomare när jag var yngre och det gav bra pengar, fick man dessutom döma cuper var det guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Inte något för alla, men är du intresserad finns mycket pengar att tjäna (eller förlora) I crypto marknaden. Är själv i din ålder, haft en mining rig stående ett par månader nu samt börjat tradea lite olika valutor. Finns rätt bra pengar att tjäna om man har lite koll. Såklart är det väldigt riskabelt dock.

Har mineat ihop runt 2500kr och lagt in nån tusenlapp av mina egna pengar också som nästintill dubblats nu.

Har inte lagt ner särskilt mycket tid på att läsa på utan kollade marknaden nån månad innan jag investerade.

Skulle nog också rekommendera något liknande.
Vad har du för dator idag? Specifikationer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Köp grejer ifrån Wish och sälj på Köp och Sälj sidor på Facebook. Trådlösa hörlurar för 20:- som du kan sälja för 100-150:- osv.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

vad har du för GPU, du kanske kan göra ett par kronor på mining?

Permalänk

Själv jobbar jag på sdr som 14 åring och tjänar 200 varje söndag, tycker att det är rätt värt
Behöver inte sortera reklamen innan så det tar bara ca 2 timmar att göra allt.
Visst är det ett skitjobb att dra runt allt från 30-50 kg reklam i en kärra varje helg men det är bra att ha en liten inkomst och så kan det vara nåt att ha på cv't när man väl ska skriva ett sånt.

Visa signatur

feting dator