Permalänk

Köpråd köksknivar

Hej, är nu på jakt efter nya köksknivar. Med tanke på att det är en jungel där ute med olika knivar så tänkte jag höra av er vad ni har och ifall ni har något att rekommendera? Hade tänkt lägga ca 4000 kr totalt. jag har kollat lite på global, mac och wusthof någon som vet skillnaden framförallt mellan global och mac?

har för övrigt kollat lite på dessa https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-kn...https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-knivset/global-knivset-med-5-knivar-(med-filekniv)/

Permalänk
Medlem

Tänk på att en dyr kniv är lika dålig som en billig kniv när de är slöa. Hur tänker du vässa dem? Tänker du göra det själv eller via firma (typ knivbrev eller lokal knivslipare)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med föregående.

Det viktiga är inte hur bra eller dyr kniven är från början utan hur noga man är med underhållet av kniveggen.

Själv kör jag med Öbs knivar för typ 99:- då de har bra skärpa från början och underhåller dem innan varje användning och de kan fortfarande raka av håret på armarna utan problem trots att de snart har 3-4år på nacken.

Ända fördelen med de lite dyrare är att de brukar hålla skärpan lite bättre tack vare bättre stål så kan räcka med att räta upp eggen nån gång i veckan istället men man ska inte låta dem gå ounderhållna för länge för då blir de lika slöa som en billig kniv ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk

Spendera inte pengar på dyra knivar, spendera istället på en slipsten och lär dig slipa knivar på det sättet.

Den tydligaste skillnaden mellan dyra och billiga knivar är materialet och hur den är smidd. En tusenkronors kniv håller stort sett livet ut. Medans billiga knivar blir böjda eller spricker efter 3-4 år. En riktig kockkniv kan vara värt att investera då den kommer användas mest. Men brödknivar och småknivar duger de från Lidl utmärkt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Välj en kniv som ligger bra i handen. Global och Mac har anorlunda grepp, och känsla.
Som du sa så är det en djungel.
Jag själv valde Global för många år sedan, och började som då med 3 knivar, idag har jag ganska många av deras knivar, men använder oftast bara 4 stycken, Flexibla 20" Mellan filékniven, Fasta 27" kockniven G17, och smala G21" filekniven och Globals mest fantastiska brödkniv.
laxkniven åker självklart fram den med

Nu har jag visserligen kökschef/kock som mitt yrke i över 30 år, och att ha bra verktyg med vad du än gör är A och O, sedan blir det med tiden att har man använt en design på kniv växer man ju ihop och det blir en van känsla med just det märket du använt länge, och sedan är det svårt att bryta.

Provar jag idag andra märken så känns de helt fel i mina händr, eller är för tunga eller, ja du vet, det känns inte rätt..

Ta bara väl hand om dem vilket märke du än köper och mest av allt se till att den känns rätt och ligger bra i just din hand, sedan finns det flera märken att välja mellan som är minst lika bra som Global, men i butiker kan du åka förbi och klämma och känna innan du bestämmer dig.

Kan däremot säga att jag har fortfarande idag kvar mina första 3, och de är fortfarande lätta att vässa up, och de används dagligen. (de inhandlades altså slutet av 80talet, och hade precis börjat bli kända))
1 enda gång har jag tagit sönder en av mina knivar på alla dessa år, och det var udden i golvet på den, men de har åkt i golvet flera gånger, under åren men bara den enda gång som den tog skada, så de är ganska tåliga.

Här kan man ofta hitta bra priser från tyskland på global knivar
https://www.knivesandtools.de/de/searchresults.htm?query=glob...

Liten Review som förklarar Global
https://cookloveeat.com/global-kitchen-knives-set-review/

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att prova lite olika knivar i butik om du har möjlighet. Det är lite värt att ha en dyr kniv som du inte tycker är skön att arbeta med, point in case: vi hyrde en fjällstuga för något år sedan och ägarna hade en modell av Satace med runda trädhandtag. Ruskigt vassa knivar men gud vad osköna att hålla i, tycker jag men kanske inte du. Själv har jag en blandning av Åhlens, Fiskars och nåt random märke jag fick när jag fyllde år, jag slipar alla med hyffsat jämna mellanrum och det känns som det viktigaste.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

På tal om knivar. Söker efter vanliga (trodde jag iaf) "all/universal" -knivar. Var nog i alla fall vanliga på 80-90 talet.

Vet inte hur jag ska beskriva på ett bra sätt. Men blandning mellan en kockkniv och en brödkniv kanske.
En kniv som går att skiva bröd med och även använda till "fasta" grönsaker som gurka, paprika. Eller att helt enkelt bara skiva falukorv med.

Edit: Någon som kommer ihåg TV-shop knivarna. En kniv som hade små tänder men som ändå skivade tomater som bara den och tålde att såga i metall. Var det någon kvalitet på dom i slutändan?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Globalknivarna är nice och så, men stålet är för mjukt för gemene man.

Är man professionell kock kanske det känns rimligt att på rutin ideligen ståla upp knivarna under arbetspassets gång, och skicka iväg knivarna på omslipning ett par gånger om året, men det kommer den glade amatören aldrig orka hålla på med i längden. I slutändan kommer han ha en bunte förvisso dyra och snygga, men också slöa och dåliga knivar.

Skulle rekommendera något av lite hårdare stål, som förvisso kanske kräver aningens mer ansträngning för att få sådär rakbladsvasst, men som i gengäld håller skärpan, och klarar lite mer misshandel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Global är en lågbudgetkniv med lyckad marknadsföring. Köper du Globals kockkniv i japan så kostar dom runt 400kr och återfinns på ställen likt rusta där man kan köpa många olika produkter under samma tak. Knivar du hittar i affärer likt Cervera är ofta helt överprissatta.

Mitt tips är att spana in cleancut.se och börja titta där. Köp inte ett sätt utan lägg mer pengar på kockkniven och mindre på dom andra knivarna. Kolla efter en sharp maker att slipa knivarna med.

Dyra knivar har i regel bättre stål och kan ta en snävare egg vilket gör att dom skär bättre. Dom håller också eggen bättre.

Permalänk
Medlem

Det spelar mindre roll om kniven är vass om man inte trivs med den som verktyg. Och detsamma gäller åt andra hållet.

Så prova, prova, prova

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag frågade knivbrev vilka knivar de tycker är bäst. Tänkte att en knivsliparbolag borde ha någorlunda koll.
Det här är vad de svarade mig:
"Hej Filip, kul att höra. Nej tvärtom, dvs. vi säger alltid vad vi tycker 🙂. Globalknivar är t.ex. inte någon favoritkniv bland våra slipare även om det är den vanligaste vi slipar. Victorinox är faktiskt de knivar de flesta av våra slipare gillar bäst. Personligen har jag Tojiro Flash, de är dyra men värda varenda krona. Tänk däremot på att vi slipar knivar och inte är proffs i köket. Dvs. de bästa att fråga är egentligen kockar. Nackdelen med kockarna är att sälla testat olika modeller utan blivit kära i 1 och därefter alltid kör på den."

Med tanke på prissättningne på victorinox finns där inte stor anledning att inte börja med dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Global är en lågbudgetkniv med lyckad marknadsföring. Köper du Globals kockkniv i japan så kostar dom runt 400kr och återfinns på ställen likt rusta där man kan köpa många olika produkter under samma tak. Knivar du hittar i affärer likt Cervera är ofta helt överprissatta.

Mitt tips är att spana in cleancut.se och börja titta där. Köp inte ett sätt utan lägg mer pengar på kockkniven och mindre på dom andra knivarna. Kolla efter en sharp maker att slipa knivarna med.

Dyra knivar har i regel bättre stål och kan ta en snävare egg vilket gör att dom skär bättre. Dom håller också eggen bättre.

Instämmer. Urvalet i de färdiga seten är ofta ganska redundant, Svenne Kokosnöt behöver liksom inte tre olika grönsaksknivar med något olika utformning. Fattar inte riktigt hur de tänker.

Fullängds kockkniv, allroundkniv som påminner om en lite mindre kockkniv, filékniv, och nån lite nättare legym/skalkniv kommer man långt på. Kan kompletteras med brödsåg, santoku och/eller tranchérgaffel om man vill.

Sharpmaker är bra skit. Alla fördelar med att bryna på frihand, och man slipper den uppenbara nackdelen, att det är hysteriskt svårt att få samma vinkel vid varje tillfälle när man inte gör det dagligen. Det enda är väl att det tar lite längre tid, men det kan man ju leva med när man inte gör det jämt och ständigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om en bra sida som sammanfattar lite kort om djungeln av knivstål:
http://zknives.com/knives/kitchen/misc/articles/kkchoser/kkst...

Med det sagt är det mycket bra "Bang for the buck" med två VG-10 knivar för 1600:-

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/yaxell-zen-2-d...

Permalänk
Medlem

Kolla AliExpress efter knivar med vg-10 stål.

Permalänk
Medlem

Om du har disciplin så handla 1-2 japanska knivar. En Petty på kring 150mm och en Gyuto på 210mm kommer man långt med i vardagen. En Santoku är också fin och smida med istället för att bruka en vanlig kockkniv.

Äger den här själv https://cuttingedgeknives.co.uk/brands/masakage/shimo/gyuto-2...
Fantastiskt lätt och balanserad. Hade jag handlat igen så hade jag nog tagit en 210mm då 240mm var som ett svärd, få grönsaker växer sig stor här uppe. Nah men nån gång då och då kommer längden till bruk...faktiskt! Kniven får sig ett härligt och naturligt stänk utav patina med tiden.

Skärpan behöver jag nog inte ens nämna. Sylvass är i underkant. Den sätter helt enkelt skräcken i en. Samtidigt så behöver man inte använda våld för och göra tärningar av löken t ex. Mitt svärd där som jag köpt t ex --- som ny så kände jag bara lätt hur kniven gick igenom de olika skikten på en lök. Udda känsla.

Dom här bladen är annars riktigt tunna i profil samt så är dom väldigt styva.

Så har du som sagt disciplinen att använda en separat diskborste och inte misshandlar dina knivar genom och använda den till fel saker och kastar den sedan in i kökslådan, så gör du dig en livsinvestering genom att handla en-två-fyra japanskt blad.

Pettyn är f.ö. riktigt fin till sådana där piller jobb.

https://cuttingedgeknives.co.uk/helpful-information/buying-a-...

https://cuttingedgeknives.co.uk/
http://www.japaneseknifedirect.com/ --- är polare med
https://japanesechefsknife.com/ <--

Har handlat från ovanstående utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har tre olika köksknivar. En billig duka-kniv som jag fick när jag tog studenten, en no-name tysk presentkniv och en global.

Använder studentkniven 9/10 och när jag behöver något riktigt vasst min no-name. Greppet känns som det absolut viktigaste för mig och global passar inte mig alls.

Köp till ett par slipstenar och ta hand om eggen. Min skräpkniv är vassare än alla mina vänners fina knivar som de inte tar hand om...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I mina kretsar har det varit ganska mycket hets på att köpa fina och dyra knivar.
Felet med det är att jag inte är typen som hackar kilovis med grönsaker varje dag, så jag behöver ingen proffskniv.
Mitt tips är att skaffa något som inte är bäst, utan tillräckligt bra.
Själv har jag ett set globalknivar jag är nöjd med, men hade jag köpt knivar idag hade jag valt IKEAs knivar ur 365+ serien.
Enligt folket på knivbrev.se ska de vara gjorda av riktigt bra stål och vara ganska lätta att få upp skärpan på igen när de blir slöa.
Som många påpekat så är det viktigt att ta hand om knivarna. Skaffa ett vettigt knivblock och någon form av verktyg för att hålla efter skärpan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

I mina kretsar har det varit ganska mycket hets på att köpa fina och dyra knivar.
Felet med det är att jag inte är typen som hackar kilovis med grönsaker varje dag, så jag behöver ingen proffskniv.
Mitt tips är att skaffa något som inte är bäst, utan tillräckligt bra.
Själv har jag ett set globalknivar jag är nöjd med, men hade jag köpt knivar idag hade jag valt IKEAs knivar ur 365+ serien.
Enligt folket på knivbrev.se ska de vara gjorda av riktigt bra stål och vara ganska lätta att få upp skärpan på igen när de blir slöa.
Som många påpekat så är det viktigt att ta hand om knivarna. Skaffa ett vettigt knivblock och någon form av verktyg för att hålla efter skärpan med.

Min favoritkniv är en zwilling, utöver det har jag victorinox och en japansk grönsakskniv.
Provade köpa en ikea 365 och skickade in den till just knivbrev.
Den kunde inte mäta sig med de andra knivarna ens direkt efter slipning.
Visst är den vass, men inte i närheten av skärpan du kan uppnå med andra knivar.

Min Zwilling kockkniv var på slipning för två år sedan. Skärper den med bynstål vid behov. Den är fortfarande mycket vassare än ikea-kniven som är i princip helt nyslipad.

Finns betydligt bättre budgetalternativ. Exempelvis victorinox

Permalänk
Medlem

Kör med tre olika kockknivar. En från en presentbox och två från Ikea. Känner knappt skillnad på dem förutom att jag gillar formen på eggen. Viktigast är att du köper knivar du använder och underhåller. Personligen har jag aldrig varit ett fan av de avlånga smala knivarna, utan det är kockknivsutformningen som fångat mig. Gordon Ramsey föreslog kockkniv, skalkniv, och brödkniv. Dom behöver inte vara dyra bara man vässer dom då och då.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett par knivar från "IKEA Slitbar" för en herrans massa år sedan. Dom levererar i mitt tyckte fortfarande och jag är hur nöjd som helst med mitt köp. Kommer ihåg att den stora kniven kostade 500kr och det är nog den bäst spenderade femhundralappen jag någonsin spenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

I mina kretsar har det varit ganska mycket hets på att köpa fina och dyra knivar.
Felet med det är att jag inte är typen som hackar kilovis med grönsaker varje dag, så jag behöver ingen proffskniv.
Mitt tips är att skaffa något som inte är bäst, utan tillräckligt bra.
Själv har jag ett set globalknivar jag är nöjd med, men hade jag köpt knivar idag hade jag valt IKEAs knivar ur 365+ serien.
Enligt folket på knivbrev.se ska de vara gjorda av riktigt bra stål och vara ganska lätta att få upp skärpan på igen när de blir slöa.
Som många påpekat så är det viktigt att ta hand om knivarna. Skaffa ett vettigt knivblock och någon form av verktyg för att hålla efter skärpan med.

Det är ju klart att Knivbrev.se gillar IKEAs blöta blad. Efter fyra skärda ogräs så måste den in igen för att underhållas. (Ja, jag överdriver kraftigt) Hur som helst så är Knivbrev ute efter och så klart tjäna pengar.

Köper man en bra och finare kniv, så värdesätter man den och tar hand om den på ett helt annat sätt. Mat eller middag ska vara roligt att göra och där ger en finare kniv ett moraliskt tillskott.

Bra och dyrare verktyg är en god investering. Det går och ta sig fram med billigt skit, men med tiden så jobbar du hårt, ödslar mycket tid för och hålla den där skiten i bruksskick.

Permalänk
Medlem

Har ett set med Wusthofknivar och kan verkligen rekommendera dom. Knivar som inte är gjorda för att vara snygga, utan mer handlar om funktion. Ikon-serien ligger ruskigt bra i handen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Hej, är nu på jakt efter nya köksknivar. Med tanke på att det är en jungel där ute med olika knivar så tänkte jag höra av er vad ni har och ifall ni har något att rekommendera? Hade tänkt lägga ca 4000 kr totalt. jag har kollat lite på global, mac och wusthof någon som vet skillnaden framförallt mellan global och mac?

har för övrigt kollat lite på dessa https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-kn...https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-knivset/global-knivset-med-5-knivar-(med-filekniv)/

Jag kör enbart damaskus knivar och gärna i vg10 stål, äger själv 2st miyabi en rejäl kockkniv och en mindre grönsaks kniv. resten beställde jag från aliexpress (5st) vg10 stål. alltså jag hade egentligen inga förväntningar på dessa knivar men dom håller nästan skärpan lika bra som miyabi gör - det är dock en skillnad och jag får ibland slipa om eggen relativt hårt då det blir mer hack i stålet. Men för 1200:- och 5 knivar har jag svårt att klaga.
Rekommenderar att du kollar in www.cleancut.se (butik i Stockholm & Danmark)
*Dessa knivar kräver lite omsorg i den meningen att ett vanligt bryne inte duger.
*Damaskus innebär att man smider stålet varvat hårt/mjukt stål i flera lager - precis som ett samurajsvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Kör med tre olika kockknivar. En från en presentbox och två från Ikea. Känner knappt skillnad på dem förutom att jag gillar formen på eggen. Viktigast är att du köper knivar du använder och underhåller. Personligen har jag aldrig varit ett fan av de avlånga smala knivarna, utan det är kockknivsutformningen som fångat mig. Gordon Ramsey föreslog kockkniv, skalkniv, och brödkniv. Dom behöver inte vara dyra bara man vässer dom då och då.

När man har knivar man enkelt strimlar papper med har jag svårt att se användandet av en brödkniv (begravt min långt ner i en låda sedan några år tillbaka)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

När man har knivar man enkelt strimlar papper med har jag svårt att se användandet av en brödkniv (begravt min långt ner i en låda sedan några år tillbaka)

Du förstör eggen om du skär hårt bröd med vassa knivar.

Permalänk
Medlem

Om du funderar på MAC, känn på dem innan, jag kom över ett par riktigt billigt och skärpan är jättefin men gillar inte handtagen (så ska byta till rundare så småningom).

I övrigt bra tips från folk, viktigast är att de passar dig och att underhålla dem.

Och var inte rädd för att blanda märken, visst kan det se fint ut med enhetligt sett, men bara för att ena kniven passar dig är det inte säkert att de andra gör det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har ;
https://www.cervera.se/varumarken/morakniv/

Och jag är ruskigt nöjd!

Det är väldigt viktigt att de ligger bra, och känns bra i handen. Så åk runt och prova lite.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@GooGeL:
Saxat från knivbrevs facebook:
IKEAs knivar tillverkas t.ex. av exakt samma stål som en del Porche och Sabatierknivar och av samma fabrik.

Allt hänger ju på vad man har för egna preferenser och krav. Jag upplever att många vill ha det bästa, när de egentligen klarar sig på något enklare.
Jag säger inte att IKEA-knivarna är lika bra som dyra kockknivar, men att de med all säkerhet duger till medelsvensson.
Var och en väljer fritt vad dom vill lägga pengarna på

Permalänk
Medlem

Jag har någon Ikea kökskniv jag köpte för 349:- eller något runt det för ett bra tag sedan (flera år)
Tycker den fungerar alldeles utmärkt, slipat en gång. Men skulle nog behöva en omgång till nu.

Verkar dock inte finnas kvar något liknande nu längre i deras sortiment.