Hej! Ang nyköp av dator för world of Warcraft / OW / Diablo

Permalänk

Hej! Ang nyköp av dator för world of Warcraft / OW / Diablo

Hej!
Är på jakt efter tips ang nyköp av dator.
Har alltid varit lite ointresserad av datorer och bara köpt det första jag fått tag på.
Tänkte att jag idag skulle be om lite tips för vad man ska söka efter vid köp av ny dator
Spelar mycket wow / overwatch och diablo så behöver en dator jag kan spela det på med bra grafik.

Har en budget på 10-14.000kr
Har varit inne lite på en komplett bygd dator från ett märke vid namn Sharkgaming brutality ( https://sharkgaming.se/shark-brutality)
Några tankar om den?

Ge gärna tips på komplett bygda datorer, då jag ej vill bygga.

Är det processormodulen och grafikkort jag ska se till är bra eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedersman:

Hej!
Är på jakt efter tips ang nyköp av dator.
Har alltid varit lite ointresserad av datorer och bara köpt det första jag fått tag på.
Tänkte att jag idag skulle be om lite tips för vad man ska söka efter vid köp av ny dator
Spelar mycket wow / overwatch och diablo så behöver en dator jag kan spela det på med bra grafik.

Har en budget på 10-14.000kr
Har varit inne lite på en komplett bygd dator från ett märke vid namn Sharkgaming brutality ( https://sharkgaming.se/shark-brutality)
Några tankar om den?

Ge gärna tips på komplett bygda datorer, då jag ej vill bygga.

Är det processormodulen och grafikkort jag ska se till är bra eller hur funkar det?

Kan väl lite kort säga att du bör inte köpa från dem. Väldigt dyra för det man får, samt att man inte vet så mycket om företaget.
Får återkomma med en korg då jag inte har tid just nu.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: hej!
Okej tack för tips, ja gör gärna det ! Väntar tålmodigt

Permalänk
Medlem

Din länk gav 404 men hittade samma via sök.
Du har flera problem med dessa specs. Det första är att du kommer inte kunna överklocka i framtiden då processorn inte är en K modell. Sedan så har den bara en 240GB SSD och ingen andra disk så det kan vara svårt med lagring av spel. Är det bara jag eller är 8GB ram lite för lite nuförtiden då min dator hade bara 8GB och spel klagade över det.

Skulle rekommendera dessa råd.
1. Skaffa en överklockningsbar processor där namnet slutar med ett K.
2. Skaffa en sekundär mekanisk hårddisk för att kunna rymma flera spel.
3. Skulle rekommendera om du kan få tag på 16GB ram då 8GB kan vara lite för lite för 2017.
4. Känns som för mycket pengar för bara ett GTX 1060.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

@Hedersman:

Detta hade jag nog kört på om jag va dig

Visst chassit är inte så roligt att titta på men det är inte vad som räknas ^^

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@Tazadar:
Har ett flertal personer i min närhet som kan bygga, är dock bekväm, och vill kunna luta mig tillbaka på en garanti ifall att.

Ge hittat denna också
https://www.greattech.se/product.html/infinity-st-8?category_...

Vet att många rekommenderar att ej köpa färdigbyggda
Men måste finnas några färdigbyggda som man ej blir blåst på?
Uppskattar alla tips på kompletta datorer

Permalänk

@Tazadar:
Finns det ingen chans att inet bygger åt en?
Så som webhallen gör har jag läst.

Permalänk
Medlem

@Hedersman:

Om du söker här på forumet på Greattech så får du upp en del trådar om dom.
Jag kan inte säga om dom är bra eller inte, men ta en titt innan du beställer

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Hedersman:

Jodå kolla listan igen som jag länkade, står längst ner

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Sen när de monterar får du väl ett år garanti om ja inte har fel

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10709208/

Ett bygge med intel istället.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Hedersman: Kör på @Tazadar 's varukorg. Hade tänkt göra en i princip likadan. Inet monterar allt åt dig, men kan vara värt att köpa Windows via Kinguin eller liknande för 200kr. Men installera Windows kan du väl förhoppningsvis (?).

Skulle dock eventuellt köpa ett lite bättre nätaggregat, då det troligtvis kommer hänga med ett tag och ge ström åt din dator. T.ex https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk

Tog med montering, annars kan du räkna bort det. SSD räcker för OS och standardprogram utan problem, så lägger du alla spel på den mekaniska hårddisken. För övrigt har Inferno Online samtliga datorer från Shark Gaming, verkligen ett uppsving. Fönstersidor, sluten vattenkylning, bra kabeldragning osv.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10710083/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

@SE_Larsson:
Hej!

Det här känns som en god ide.

tackar för tips. vet att inet har en fysisk butik får gå dit och snacka lite

Permalänk
Medlem

@Hedersman: Skippa den mekaniska disken nu, och lägg hellre pengarna på en 250Gb SSD, just för WoW är en SSD gudalikt med laddtider, skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en mekanisk disk för WoW/spel nu. Köp isåfall hellre till en mekanisk disk senare på någon rea

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: Marginalen bör finnas för OS, program + WoW på SSDen tycker jag om det behövs läggas där. Där hamnar bara frågan hur mycket som behövs placersa på SSDen. Annars skulle jag rekommendera att invänta att handla SSDen och invänta rea, lär ju inte spara många 20 lappar att handla en mekanisk hårddisk på rea.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: I princip skall ett spel läggas på SSDn om det har laddtider, då det är de som påverkas mest av SSD eller inte, och 120Gb räcker inte långt med storleken på dagens spel. 250Gb är absolut minimum som jag skulle rekommendera någon att skaffa, och då hellre vänta och köpa till en mekanisk disk senare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Skylake/kabylake springer circlar runt ryzen när det kommer till wow. Mitt 1700x system ligger ganska ofta under 60 fps I raids/städer medans min andra dator med en överklockad 6700k bara i extremfall dippar under 60.

Och innan nån nämner att Ryzen skalar bra med ram eller liknande så sitter jag med ett G.skill 2x16GB DR kit som körs i 3200@CL12.

Och ja som vissa andra sagt tidigare, till wow ska man ha en SSD. Laddtiderna från mekanisk disk är som en flashback till 90-talet.

Permalänk

Jag har absolut ingen aning om vad ni pratar om, bara så ni vet
Ryzen?
SSd
måste läsa lite tror jag.

Permalänk
Medlem

Ryzen är en ny processor familj från AMD.
Den presterar inte dålig på något sett i wow men halkar lite efter intel i och med att wow tjänar betydligt mer från snabba kärnor än flera.
SSD är en ny typ av hårddisk som är betydligt snabbare än den gamla mekaniska och Wow flyter på betydligt bättre med den.
Dock skulle jag rekommendera en SSD på åtminstone 256GB. Kanske är så att mitt wow är uråldrigt men det tar mellan 40-50gb av hårddisken ^^
Min andra rekommendation skulle också vara att titta på benchmarks som borde kommer inom några veckor för den nya Intel generationens processorer. Och att fokusera mer på den single thread prestandan som dessa nya processorer ger.

Själv avskyr jag den svenska wikin men den finns ju förstås på engelska då dessa är betydligt bättre skrivna
SSD
Ryzen

Benchmark
Enda som finns på youtube så vitt jag vet där personen jämför.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedersman:

Jag har absolut ingen aning om vad ni pratar om, bara så ni vet
Ryzen?
SSd
måste läsa lite tror jag.

för att göra det enkelt. SSD är mycket snabbare då det inte har några mekaniska delar
Det finns även hybrider där ute som kombinerar en mindre SSD med mekanisk disk.
Men jag länkar en video där du får se skillanden.
https://www.youtube.com/watch?v=6iBhf8rpobo

Ryzen är en ny processor från AMD där man satsat på fler kärnor och med lite lägre klockfrekvenser som följd.
Vilket gör att processor är riktigt bra under rätt förutsättningar (att den får möjlighet att använda alla kärnorna)
Så den blir bara bättre med tiden när man nu börjat anpassa programvaran för detta.

Permalänk

Tror ni jag kan komma ner i pris?
eller är detta något som känns som en bra grund för en sådan dator jag söker?

Permalänk

Eller är denna varukorg fortfarande bra? eller hade ni ändrat något?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10732972/

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en tillräckligt stor ssd för att ha både OS och WOW på. Gör rätt stor skillnad på laddningstiderna i det spelet som tidigare har påtalat.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd

Om du kan installera Windows 10 själv med en usb-sticka kan du komma undan mycket billgare; https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona...

Då har du råd till en riktig SSD på 250-500gb, så att alla spel du har laddas snabbt.

Annars ser datorn du länkade ganska bra ut @Hedersman

Lycka till!

Btw, GTX 1070ti kommer snart, så om du inte ska brådska med datorn kommer det förmodligen bli en prissänkning på gtx 1080 samtidigt.

Sen kan man alltid diskutera om det är "lönt" att köpa ett gtx 1080, antar att din skärm har 1920x1080 upplösning så du lär inte ha någon nytta utav kraften i t ex WoW, OW eller Diablo.

Jag har personligen ett 1060 som jag tycker funkar bra i wow, kanske hade ett 1070 gett några fps mer men tvekar att ett 1080 är värt prisskillnaden.

Permalänk

@cider123: vad skulle du rekommendera för skärm till denna dator? Gärna minst 28 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Skylake/kabylake springer circlar runt ryzen när det kommer till wow. Mitt 1700x system ligger ganska ofta under 60 fps I raids/städer medans min andra dator med en överklockad 6700k bara i extremfall dippar under 60.

Och innan nån nämner att Ryzen skalar bra med ram eller liknande så sitter jag med ett G.skill 2x16GB DR kit som körs i 3200@CL12.

Och ja som vissa andra sagt tidigare, till wow ska man ha en SSD. Laddtiderna från mekanisk disk är som en flashback till 90-talet.

Tänkte precis skriva och fråga om det fanns moderna tester, Blizzards spel och WoW i synnerhet har presterat bättre med intel/nvidia än AMD historiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Dator för över 22k och du får bara en i5-7500 haha.
Och den för 55k får du en 6800K, riktig skojarsida

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Den här setupen kan vara värd att kika på: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/273199-...

Tror att du får svårt att hitta samma hårdvara med OS, monterat och klart för det priset.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB