Byta från android till ios

Permalänk
Medlem

Byta från android till ios

Hej!

Jag funderar på att byta I höst/vinter till ios från android och funderar på vad jag kan tänkas sakna från android som inte fungerar på ios.
Finns det någon bra samtalsinspelare till ios? Kör ACR till Android nu och tycker det fungerar kanon med automatisk lagring till molnet på inspelade samtal.

Känns som att jag missar en hel del då jag inte riktigt vet vad ios har för begränsningar.

PS. Jag har inte rootat min android och har inte för avsikt att jailbreaka ios.

Permalänk
Medlem

ACR eller liknande finns inte för iPhone nej. Detta då Apple blockerat inspelning eftersom det är olagligt på vissa ställen.

Permalänk
Medlem

@tonii du kommer gråta av att inte kunna köra swiftkey. Swiftkey på iOS kommer inte i närheten av hur bra det är på android.

Att kunna justera din hemskärm kan du ju glömma. Att ha ett ruskigt snyggt tema och stilrent upplagda ikoner och widgets kan du ju glömma, det kommer du få byta mot en massa ikoner i olika färg o storlek som ligger i låst ordning där du måste fylla från topp till botten..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Swiftkey finns för iOS också. Jag misstänker att Android-versionen stödjer lite fler funktioner men i stort borde de ju fungera likadant.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

@tonii du kommer gråta av att inte kunna köra swiftkey. Finns inget som ens kommer nära det i iOS, det är så frukansvärt mycket segare att skriva effektivt på iphonen.

Att kunna justera din hemskärm kan du ju glömma. Att ha ett ruskigt snyggt tema och stilrent upplagda ikoner och widgets kan du ju glömma, det kommer du få byta mot en massa ikoner i olika färg o storlek som ligger i låst ordning där du måste fylla från topp till botten..

SwiftKey finns till iOS.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det jag saknade mest, den korta tiden jag körde iOS, var möjligheten att dela saker fritt mellan olika appar. Delningsbiten i Android är oerhört mycket trevligare. Också möjligheten att kunna byta ut standardapp för öppnande av olika filtyper var något som saknades.
Kanske har hänt något sedan dess, men iOS var inte kompatibelt med hur jag hanterar saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

@WoG: Swiftkey finns för iOS också. Jag misstänker att Android-versionen stödjer lite fler funktioner men i stort borde de ju fungera likadant.

Sitter på båda telefonerna, det är en skymf att kalla det swiftkey det som existerar på iphone
Du kan inte ändra någonting överhuvudtaget, går inte att hålla in en knapp för att skriva t.ex tecken eller siffror, och det är en obegriplig layout. Varför i hela världen inte en fast kommaknapp? Skriver nog nästan dubbelt så fort på min android, å då har jag ändå använt båda telefonerna lika flitigt.

Autokorrekten på android är också låångt över den på iphone, på grund av att den kan använda så mycket mer av telefonens resurser (för att iOS är så nedlåst helt enkelt). Dessutom kan man inte använda två språk samtidigt på iOS med samma tangentbordslayout, vilket går utmärkt på android

Swiftkey är även mycket segare på min iPhone 7 jämfört med min Oneplus 3. Dessutom är det standardtangentbord varje gång man skriver lösenord, vilket kan vara ett problem för vissa.

@cooling23 Ändrade min tidigare post

Edit: Tyvärr ska sägas, jag önskar det vore lika på iOS! Hade gjort det så mycket trevligare att använda iPhonen då!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

ACR eller liknande finns inte för iPhone nej. Detta då Apple blockerat inspelning eftersom det är olagligt på vissa ställen.

Det var ju jäkligt synd!

Skrivet av WoG:

@tonii du kommer gråta av att inte kunna köra swiftkey. Swiftkey på iOS kommer inte i närheten av hur bra det är på android.

Att kunna justera din hemskärm kan du ju glömma. Att ha ett ruskigt snyggt tema och stilrent upplagda ikoner och widgets kan du ju glömma, det kommer du få byta mot en massa ikoner i olika färg o storlek som ligger i låst ordning där du måste fylla från topp till botten..

Hur fungerar stock keyboard på ios mot swiftkey på android? En av fördelarna med swiftkey är ju som någon annan skrev att man kan köra med två (eller fler) ordlistor samtidigt. Då jag växlar mycket mellan engelska och svenska så är det värt en hel del
Ska vara ärlig och säga att jag kör nova launcher på grund av att jag kört det sen det släpptes, just på grund av möjligheterna till att ändra utseende, men har knappt orkat pilla något med det sen jag bytte till min nuvarande S6, så allt ligger i mappar på hemskärmen ändå

Skrivet av keyser:

Det jag saknade mest, den korta tiden jag körde iOS, var möjligheten att dela saker fritt mellan olika appar. Delningsbiten i Android är oerhört mycket trevligare. Också möjligheten att kunna byta ut standardapp för öppnande av olika filtyper var något som saknades.
Kanske har hänt något sedan dess, men iOS var inte kompatibelt med hur jag hanterar saker.

Dela vad? Vet inte om jag delar något mellan appar idag i android. I alla fall så som jag tänker mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Dela vad? Vet inte om jag delar något mellan appar idag i android. I alla fall så som jag tänker mig

På den tiden jag körde iOS var man väldigt begränsad till vilka appar man kunde dela bilder, länkar etc., och man kunde inte öppna länkar med någon annan webbläsare än Safari, inte mailadresser med något annat än inbyggda mailappen. Men vad jag kan se så verkar det finnas någon ny extension för det efter iOS 8. Så det kanske fungerar bättre idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hur fungerar stock keyboard på ios mot swiftkey på android? En av fördelarna med swiftkey är ju som någon annan skrev att man kan köra med två (eller fler) ordlistor samtidigt. Då jag växlar mycket mellan engelska och svenska så är det värt en hel del
Ska vara ärlig och säga att jag kör nova launcher på grund av att jag kört det sen det släpptes, just på grund av möjligheterna till att ändra utseende, men har knappt orkat pilla något med det sen jag bytte till min nuvarande S6, så allt ligger i mappar på hemskärmen ändå

Stock keyboard är en katastrof, då är iaf Swiftkey-appen bättre än inget. Stock så autocorrectar den skvatt galet, något man ganska enkelt kan förstå från sidor som http://www.damnyouautocorrect.com/ t.ex.. xD

Vet ej hur bra default-tangentbordet hanterar flera språk, tror inte den heller klarar att köra engelskt språk med svensk layout, men jag kan ha fel.
Har alltid kört nova launcher jag med, men typ enbart för att få swipe-ned-funktionen för att dra fram notifications oavsett var på skärmen du swipear, då skärmen är för stor för en hand annars

Bortsett från allt knök o bök så är iOS väldigt bra på vissa grejer, bättre optimerade spel o drar sjukt mycket mindre batteri än min android tyvärr.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

På den tiden jag körde iOS var man väldigt begränsad till vilka appar man kunde dela bilder, länkar etc., och man kunde inte öppna länkar med någon annan webbläsare än Safari, inte mailadresser med något annat än inbyggda mailappen. Men vad jag kan se så verkar det finnas någon ny extension för det efter iOS 8. Så det kanske fungerar bättre idag?

Aha ja det är något jag kommer ta i beaktning innan jag tar beslutet att gå över till ios. Får kolla upp om det går att byta default app som öppnas. Jag är medveten att man blir en aning nedlåst med ios jämfört med Android dock så är apple väldigt duktigt på att pusha uppdateringar till äldre hårdvara än vad t.ex. Samsung är.

Skickades från m.sweclockers.com