Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem

Tänk om jag inte vill ha statstelevisionens propaganda? Nu blir jag påtvingad att betala för en tjänst jag inte vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Tänk om jag inte vill ha statstelevisionens propaganda? Nu blir jag påtvingad att betala för en tjänst jag inte vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

På väg åt rätt håll, va?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Låter som fler här borde göra sig av med deras nuvarande tv-kanaler, svt är ju enda tv-kanalerna som inte erbjuder rent skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och så har förslaget stöd av samtliga 8 partier i riksdagen.

Alltid lika roligt med de ignoranta som väljer att skylla allt på regeringen utan att ha någon som helst koll på vad deras "eget" parti har sagt.

För de som inte är helt politiskt tappade, så blir ju den intressanta frågan: Hur pass orolig bör man vara för politiskt inflytande på skatten? En regering som hotar SVT med sänkningar om de inte gör som regeringen vill, det är skräckscenariot. De åtgärder som ska tas för att förhindra detta, hur pass bra är de egentligen?

Det är absolut noll och ingen skillnad mot dagens system. Det är politikerna som bestämmer storleken på dagens "TV-licens" och politiker som kommer att bestämma storleken på morgondagens "TV-skatt". Alltså är ditt "skräckscenario" redan en möjlighet med dagens system. Den nya skatten ska enligt förslaget fungera som begravningsavgiften, alltså vara obligatorisk för alla med en beskattningsbar inkomst enligt de presenterade nivåerna, samt att denna "skatt" inte ingår i statsbudgeten (som alltså innebär att pengarna öronmärks för PS och därmed inte kan hamna i något annat projekt, utan en ny lagändring det vill säga).

Skrivet av MrMadMax:

Så tv avgiften blir 260kr dyrare per år med andra ord (för mig och alla andra som har sambo)?

Kommer "reglerna" vara samma som innan? Dvs har man ingen tv-utrustning så slipper man betala denna skatt?
De borde ju spara mängder med pengar på att de kan sluta ha sina kontrollanter och därför kunna sänka avgiften för hushållen?

TV-licensen beräknas nå samma nivå som den nya "TV-skatten" vid dess föreslagna ikraftträdande. Så för ett hushåll med 2 beskattningsbara inkomster så kommer den årliga kostnaden att vara densamma.

Hur tänker du här? Ska man kunna avsäga sig innehav av TV-utrustning (alltså exakt samma system som idag), men man samtidigt skulle spara pengar på att inte ha kontrollanter? Hela kritiken mot dagens system är ju att det är helt förpassat. Man kan utan vidare ha en TV utan att vilja nyttja Public Service tjänster. Men man kan lika enkelt dra full nytta av dessa tjänster, utan att ha en TV. Därmed blir det extremt skevt att endast de som äger en faktiskt TV-apparat (TV-mottagare) ska finansiera PS.

Skrivet av astr84:

Det som var mest skrämmande i denna nyhet är ju att 30% av Sveriges arbetsföra befolkning tjänar under 130k före skatt/år

Du får tänka på att ganska många av naturliga och "giltiga" skäl inte har en högre inkomst. Till exempel alla som studerar heltid vid landets universitet och högskolor. Studiestödet räknas inte som en beskattningsbar inkomst, så det är endast det som de arbetar ihop, vid sidan av studierna som räknas in. Jag vågar lova att en överväldigade majoritet av dessa studenter inte når upp till 130k per år.

Men visst finns det även en hel del som inte når upp dit, även fast än de är fullt arbetsföra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Allt bra och sådär va.
Men det kommer inte bli någon direkt skillnad i kostnad för gemene hushåll.

Håller helt med @Orisons att det borde vara billigare när alla betalar!
Där en familj bor och föräldrarna arbetar så kommer varje person nu få betala 1300kr/person = ~2600kr per år, vilket är högre än dagens 2340kr/år.

De som "vinner" på detta är ensamstående och singlar.
Så.. grattis till er

Nej, kostar mig fortfarande 1300kr som jag inte betalade innan.
Lägg ner DDR-SKITEN är min syn på det, kommunistsörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så den blir dyrare med andra ord. Typiskt sosse tänk.

Ska man vara petig så är det "moderat tänk" om man nu ska köra med dom gamla stereotyperna. Sossarna vill hjälpa folket med sätt som inte kostar dom mer pengar, moderaterna vill lösa alla problem genom att dra in mer pengar. Sen hur det ser ut idag i verkligheten är ju en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är varken kommunist eller miljöpartist är jag emot SR/SVT helt och hållet och vill göra det till betalkanaler - tekniken har ju funnits it 25+ år nu, det vore enkelt.

Visst kan jag till viss del förstå varför SD är okay med detta trots dålig behandling från SVT/SR, de där 150 personerna i Kiruna kunde göra något mera produktivt.

Men.. Kan inte förlika mig med tanken att jag ska tvingas betala för propaganda, oavsett sort.

Permalänk
Medlem

Enligt SCB (Statistiska Centralbyrån) så är det ca 8 miljoner vuxna (Över 18 år) i Sverige. Om 70% av dessa kommer betala maxavgiften på 1300 kr så blir det 10,4 miljarder kronor 7,28 miljarder kronor (Ber om ursäkt, jag glömde ta 8*0.7 innan jag tog * 1300) . 2013 så fick Radiotjänst 7,42 miljarder kronor. Därefter har man även 20% som kommer betala en reducerad summa som blir svår att beräkna. Men även utan denna andel så kommer denna skatt innebära minst 3 miljarder mer per år än tidigare, eller en ökning på minst ~40%. Troligen närmare 50%.

Detta är ju helt sjukt... Jag är för att skrota radiotjänst, men att göra en sån pass ökning, när det upplevs som färre personer än någonsin är beroende av SVT och liknande känns väldigt olustigt.

(SCB: Antal invånare 9 995 153 (2016), 17,62% som är 14 år eller yngre och 11,70% som är mellan 15-24 år, så här har jag räknat ett snitt för att få fram att det är ca 8 miljoner vuxna i Sverige)

Edit: Så efter min redigering av matte, så verkar det som att vi kommer betala ungefär lika mycket som vi gör i dagsläget trots allt. Ber om ursäkt, gjorde matten medan jag jobbade.

Dålig matematik.
Permalänk
Medlem

Då blir det att göra avdrag på skatten på detta. Det borde alla som inte tycker detta är ok, i bästa fall får du det godkänt, i värsta fall har du kostat staten pengar då någon måste kolla din deklaration manuellt.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Inaktiv

En klar förbättring att lägga det på skatten. De som inte jobbar kommer ändå inte behöva betala något som det ser ut vilket bör göra det lättare för exempelvis stundenter. Och vi slipper dessutom jagas.

Sedan så måste det återigen påpekas att detta har stöd av alla partier i riksdagen. Förändringar behövdes och detta är en bra början på vägen, något slutmål är det troligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då.
Public service är så mycket mer än bara TVsändningar sänt via TVmasterna. Jag förstår att man kan se det som att det bara handlar om TVsändningar då avgiften enkom plockats ut från de som haft mottagare för just TVsändningar men public service är mycket mer surru!

SVTs hela utvbud finns även på internet. Dessutom har de en nyhetssite på nätet. Och så har vi Sveriges radio som man kan nå via exempelvis radion i ens bil. Men även de finns på internettet. Sist och minst har vi UR som gör en del produktioner som kan ses på SVT men de har även sin egen site på nätet med rätt mycket material.
Så du är inte på något sätt utstängd från att kunna komma åt materialet som produceras för att du har en TV ;). Precis allt kan du komma åt ändå.

Men jag som inte kör bil(Lyssnar man radio hemma?), har ingen TV, inte vart intresserad utav SVT sedan dom slutade sända Mumin på finska? Ska behöva stå för detta?
Att dom VÄLJER att ha alla dessa tjänster, ska man BEHÖVA stå för det som icke användare?
Jag har nog hamnat in på SVT's hemsida mest av misstag och alltid en via en vidareskickad nyhetsartikel, de borde ge valet att lägga dessa pengar på det man själv vill, dvs att omdirigera just denna skattedel till något man personligen föredrar, skola sjukvård whatever, men att få folk att titta på mer TV är ju inget positivt i min mening.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En del blir aldrig nöjda.

Tidigare har diskussionerna gått åt att vi minsann borde lägga avgiften på skatten så att det blir mer rättvist. Nu när förslaget verkar vara på väg att gå igenom så börjar folk jämra sig och vill plötsligt ha kvar det gamla systemet. Däremot kan jag hålla med om att avgiften rimligtvis borde bli samma eller lägre än tidigare då det borde vara en ganska stor besparing för staten när man skippar hela administreringen av licenserna.

Sedan har vi lapparna. Räcker det inte att vi subventionerar hela Norrland så att de envist kan fortsätta att bo där det inte finns några jobb, sjukskriva sig för att samtidigt vara ute och skjuta älg och leka med sina skotrar. Nej, jag har inga fördomar. För fan, flytta dit jobben finns, det får alla andra göra. De 120 personer som blir av med jobben på Radiotjänst får väl öppna ett Radiotjänst-museum så kan de säkert söka något bidrag från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och så har förslaget stöd av samtliga 8 partier i riksdagen.

Alltid lika roligt med de ignoranta som väljer att skylla allt på regeringen utan att ha någon som helst koll på vad deras "eget" parti har sagt.

För de som inte är helt politiskt tappade, så blir ju den intressanta frågan: Hur pass orolig bör man vara för politiskt inflytande på skatten? En regering som hotar SVT med sänkningar om de inte gör som regeringen vill, det är skräckscenariot. De åtgärder som ska tas för att förhindra detta, hur pass bra är de egentligen?

Jag var otydlig; Jag har inga problem med att avgiften ersätts med en skatt, snarare tvärtom. Det minskar administrationen av TV-avgift.
Det jag har problem med är att skatten bli högre än den nuvarande avgiften då den borde blivit lägre.
Där tror jag att vår nuvarande regering har ett finger med i spelet, varför inte samla in några extra miljoner som kan användas till något "bra att ha"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter aningen missriktat Det här är inte något som regeringen själva tycker. Alla riksdagspartier håller med om att det här är en vettig övergång. Det råder bred enighet i frågan och jag tycker också det verkar rimligt.

Du menar att regeringen inte vill det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Och återigen, detta är inte regeringens fel, utan alla partier är överens, alltså även partier på högerkanten som KD och SD tycker det här är bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Ytterligare en skatt som förmodligen aldrig kommer att försvinna. Löneskatten är väl redan över 50%... Rent vansinne med tanke på vad vi (inte) får!

Det är den och det finns ju mycket fler skatter än så. Det märker man om man har eget företag.

Säg att jag t.ex. vill köpa en ny dator for 10.000 kr. Då måste jag sälja saker för 30.000 kr från mitt företag för att 20 tkr tar staten i skatter.

(Dator kostar 10. 2500 tar staten för dataköpet av företaget som säljer den, 30% i källskatt tar staten av mig för min lön, 31,42% i arbetsgivaravgifter, och 25% utgående moms)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Tycker du alltså att Melodifestivalen, brittiska deckare och annan underhållning är detsamma som samhällsfunktioner som polisen, skolan och brandkåren?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Du menar att regeringen inte vill det?

Nej

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som jag tycker är riktigt mysigt är att samtliga partier är överens... Det betyder ju att det inte går att rösta sig ur det här om man röstar på ett riksdagsparti.

Precis som det var med migrationspolitiken innan SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och så har förslaget stöd av samtliga 8 partier i riksdagen.

Alltid lika roligt med de ignoranta som väljer att skylla allt på regeringen utan att ha någon som helst koll på vad deras "eget" parti har sagt.

För de som inte är helt politiskt tappade, så blir ju den intressanta frågan: Hur pass orolig bör man vara för politiskt inflytande på skatten? En regering som hotar SVT med sänkningar om de inte gör som regeringen vill, det är skräckscenariot. De åtgärder som ska tas för att förhindra detta, hur pass bra är de egentligen?

Jag läste att det ska komma en grundlag som ska hindra att regeringen lägger sig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Och återigen, detta är inte regeringens fel, utan alla partier är överens, alltså även partier på högerkanten som KD och SD tycker det här är bra.

Århundrades sämsta jämförelse. Om staten börjar ge bort 50% av all inkomst till statsministern, kommer du komma med samma argument?

Ha lite känsla för jämförelse för guds skull.

Behöver man få ut vitala nyheter gällande landet och folkets säkerhet så använder man sig precis som i USA av meddelande rätt in i telefonen.

Tänk om staten ska finansiera Spotify, netflix och alla andra marknader genom skattepengar, tycker du att det är rättvist?

Konkurrens någon? Jag kommer säga upp netflix nu eftersom mina 100-110 kronor i månaden ska gå till SVT istället.

Hur många fler kommer göra det tror du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niivpzi:

Men jag som inte kör bil(Lyssnar man radio hemma?), har ingen TV,

Ja du har säkert internet så du kommer åt allt ändå surru. Allt finns där också.

Skrivet av Niivpzi:

inte vart intresserad utav SVT sedan dom slutade sända Mumin på finska? Ska behöva stå för detta?
Att dom VÄLJER att ha alla dessa tjänster, ska man BEHÖVA stå för det som icke användare?
Jag har nog hamnat in på SVT's hemsida mest av misstag och alltid en via en vidareskickad nyhetsartikel, de borde ge valet att lägga dessa pengar på det man själv vill, dvs att omdirigera just denna skattedel till något man personligen föredrar, skola sjukvård whatever, men att få folk att titta på mer TV är ju inget positivt i min mening.

Här byter du frågeställning. Det jag har tagit upp har enkom handlat om åtkomst och möjlighet till tillgång av utbudet.
Det du frågar efter här handlar om intresse för nuvarande utbud. Den delen har jag inte berört

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Och återigen, detta är inte regeringens fel, utan alla partier är överens, alltså även partier på högerkanten som KD och SD tycker det här är bra.

Ska jag som inte har/kör bil betala vägskatt/fordonsskatt?

Permalänk
Hedersmedlem

Än om jag inte betalar någon TV-license idag, då jag i Sverige aldrig ägt en TV eller TV-mottagare är jag i stort positiv till förändringen. Det kan naturligtvis diskuteras huruvida det är rimligt att de med lägre inkomst ska betala innan skatt 1% istället för att ta några promille mer av de som tjänar mest.

Som opolitisk bryr jag mig inte om diskussionen om partier. Oberoende av det behövs en stark konkurrent till andra nyhetsbyråer. DN och Aftonbladet dominerar stort, den tidigare med ofta övertydlig agenda och den senare med lite utrymmer för verkligt journalistiskt arbete. De grävande oberoende journalisterna är en utdöende grupp.

SVT/SR är inte ett slutgiltigt svar, men utan den lilla del av bolagen som jobbar med seriösa frågor hade det varit alltför tomt. Det dem som skriker mest i tråden om propaganda inte vet, eftersom de ändå inte har tålamod att lyssna på t ex P1:s djupare reportage eller se vad som visas i DOX på SVT, är att dessa inte sällan ger mer utrymme åt synvinklar som utmanar den allmänna bilden. Det är ytterst få nättjänster som erbjuder något bättre.

Det här beslutet förenklar också köp av skärmar. Om en TV-skärm fyller uppgiften lika väl är pengarna vi talar om snabbt intjänade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Så tv avgiften blir 260kr dyrare per år med andra ord (för mig och alla andra som har sambo)?

Kommer "reglerna" vara samma som innan? Dvs har man ingen tv-utrustning så slipper man betala denna skatt?
De borde ju spara mängder med pengar på att de kan sluta ha sina kontrollanter och därför kunna sänka avgiften för hushållen?

Nej, du kan inte anmäla att du inte har tv-utrustning etc. och därmed slippa betala; Tjänar du pengar som du skattar för så kommer du få betala för det via skatten. Punkt.

Skrivet av Söderbäck:

Nej då.
Public service är så mycket mer än bara TVsändningar sänt via TVmasterna. Jag förstår att man kan se det som att det bara handlar om TVsändningar då avgiften enkom plockats ut från de som haft mottagare för just TVsändningar men public service är mycket mer surru!

SVTs hela utvbud finns även på internet. Dessutom har de en nyhetssite på nätet. Och så har vi Sveriges radio som man kan nå via exempelvis radion i ens bil. Men även de finns på internettet. Sist och minst har vi UR som gör en del produktioner som kan ses på SVT men de har även sin egen site på nätet med rätt mycket material.
Så du är inte på något sätt utstängd från att kunna komma åt materialet som produceras för att du har en TV ;). Precis allt kan du komma åt ändå.

Nej SVTs hela utbud finns inte alls på internet. Var är tidigare säsonger av Uppdrag Granskning? De hade jag personligen velat se. Men icke. Där finns vad, senaste säsongen sisådär, på sin höjd? Förvisso är UG det enda jag ser, men finns garanterat andra personer som ser andra saker från SVT där långt ifrån hela utbudet finns på internet.

Skrivet av CrazyDriver:

En del blir aldrig nöjda.

Tidigare har diskussionerna gått åt att vi minsann borde lägga avgiften på skatten så att det blir mer rättvist. Nu när förslaget verkar vara på väg att gå igenom så börjar folk jämra sig och vill plötsligt ha kvar det gamla systemet. Däremot kan jag hålla med om att avgiften rimligtvis borde bli samma eller lägre än tidigare då det borde vara en ganska stor besparing för staten när man skippar hela administreringen av licenserna.

Sedan har vi lapparna. Räcker det inte att vi subventionerar hela Norrland så att de envist kan fortsätta att bo där det inte finns några jobb, sjukskriva sig för att samtidigt vara ute och skjuta älg och leka med sina skotrar. Nej, jag har inga fördomar. För fan, flytta dit jobben finns, det får alla andra göra. De 120 personer som blir av med jobben på Radiotjänst får väl öppna ett Radiotjänst-museum så kan de säkert söka något bidrag från EU.

Du är medveten om att skog och malm från Norrland drar in mängder med pengar, till företag placerade i Stockholm? Likväl vattenkraft? Hade resurserna som finns i Norrland enbart fått nyttjats av personer i Norrland där det även beskattas hade Norrland varit väldigt mycket rikare (och Sthlm väldigt mycket fattigare). Inb4: Nej, jag bor inte i Norrland och jag har aldrig satt min fot där, men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem

Väldigt vad alla ska vara emot tv-avgiften. Regerigen borde döpa om den till "tv, radio och internetavgift" så blir de tyst på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Och återigen, detta är inte regeringens fel, utan alla partier är överens, alltså även partier på högerkanten som KD och SD tycker det här är bra.

Detta är nog den mest korkade jämförelsen jag varit med om. Doobidoo och allsång på skansen är inte samma samhällsnytta som räddningstjänsten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Så tv avgiften blir 260kr dyrare per år med andra ord (för mig och alla andra som har sambo)?

Kommer "reglerna" vara samma som innan? Dvs har man ingen tv-utrustning så slipper man betala denna skatt?
De borde ju spara mängder med pengar på att de kan sluta ha sina kontrollanter och därför kunna sänka avgiften för hushållen?

ja, utifrån 2017 års avgift och om man är två eller fler i hushållet som ska betala maxavgift så blir det dyrare. Men som sagt, det är att jämföra med 2017 års avgift - TV licensen har ju en tendens att öka i pris från år till år, så även om man ej flyttat kostnaden till skattesedeln så skulle "förmodligen" kostnaden öka med samma hundralappar till 2019.

Vad jag läst hittills om nya upplägget känns det vettigt. Studenter som inte har extrajobb, eller iaf väldigt lite extrajobb, kommer slippa betala, eller betala mindre. Pensionärer likaså, vissa arbetslösa m.fl

Det kommer slå hårt mot hushåll med tre eller fler heltidsarbetande personer eftersom de kommer få betala betydligt mycket mer än dagens avgift per hushåll (det är ju inte direkt ovanligt att barn bor kvar hemma tills de är 20+ idag och jobbar samtidigt). Där kan jag tänka mig att det kommer finnas utrymme för avdrag.

Gällande politiskt inflytande så talas det om att ingen ordförande för SR, SVT, Utbildningsradion får rekryteras från regeringen, riksdagen eller departementen. Det talas också om utökad skydd i yttrandefrihetsgrundlagen gällande public service

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag var otydlig; Jag har inga problem med att avgiften ersätts med en skatt, snarare tvärtom. Det minskar administrationen av TV-avgift.
Det jag har problem med är att skatten bli högre än den nuvarande avgiften då den borde blivit lägre.
Där tror jag att vår nuvarande regering har ett finger med i spelet, varför inte samla in några extra miljoner som kan användas till något "bra att ha"

Läs genom hur förslaget ser ut.

Den blir billigare för de som är ensamstående med hälften, och ca 150 kr dyrare för de som är sambos, med nuvarande prisläge. Ett helt korrekt sätt att tackla skatten på, då jag som ensamstående inte har råd att betala 2400 kr om året.

Återigen, hela riksdagen har sagt ja till detta, så dessa extra miljoner är något som samtliga partier har sagt ja till. Inte ett enda parti har motsatt sig en enda del i förslaget. Så snälla, sluta vara så otroligt färgad och försöka skylla på en regering i ett förslag där samtliga partier håller med om hela förslaget, på alla punkter (vilket i sig är otroligt sällsynt).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Nej SVTs hela utbud finns inte alls på internet. Var är tidigare säsonger av Uppdrag Granskning? De hade jag personligen velat se. Men icke. Där finns vad, senaste säsongen sisådär, på sin höjd? Förvisso är UG det enda jag ser, men finns garanterat andra personer som ser andra saker från SVT där långt ifrån hela utbudet finns på internet.

;). Nej SVT har aldrig haft hela arkivet komplett tillgänglig via vanlig linjeTV heller ;).
Det jag menar är att man inte är begränsad i åtkomst av utbud för att man inte har en TV hemma. Allt du kan se på TV från SVT kommer du även åt från nätet då de strömmar ut sina kanaler på nätet också.
Dessutom kommer du ju åt en del av arkivet som inte är åtkomligt från en vanlig TV.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled