Måste ändå ställa frågan, "som svar på Threadripper". Tror du ens på det själv, framförallt med tanke på att AMD själva säger att produkten Threadripper blev klar väldigt sent i processen?
Är inte en rätt mer sannolik förklaring att Intel blev tvungna att skapa en HEDT version av HCC då den nya mesh-designen resulterade i att man inte kunde göra sin vanliga ökning på 2 kärnor i LCC-segmentet?
Absolut sannolikt att 14-18 kärnorsmodellerna inte alls var tänkt att lanseras eller i alla fall lanseras senare. Dessa är ju samma krets som 12 kärnorsmodellen (som redan är lanserad), så man hade så att säga redan 14-18 SKUs mer eller mindre klara (stora jobbet är ju att överhuvudtaget ta HCC till HEDT).
Så ett tidigareläggande av 14-18 SKUs kan absolut vara ett svar på Threadripper, att HCC kom till HEDT måste ha varit del av planen sedan betydligt längre än innan Threadripper ens blev något AMD själva var medveten om skulle lanseras.
Håller absolut med om att Ryzen 5/7 är en lysande spel-CPU. Men varför lägger du in något som är enkelt verifierbart som felaktigt i ett annars helt vettigt uttalande?
Tittar man på spelprestanda hos t.ex. SweClockers eller TechPowerUp som testar 15 spel så ser man att det är främst lägsta FPS där i7-7700K är bättre.
I SweClockers fall ser man att R7 1800X samt i9-7900X har i princip samma delta både för genomsnittlig och lägsta FPS medan i7-7700K drar hyfsat jämnt med i9-7900X i genomsnittlig FPS men ligger något före i lägsta FPS.
Angående möjligheten att kunna få igång alla kretsar på Threadripper. Finns en rätt stort hinder i de redan levererade CPUerna, för att en MCM ska fungera måste man använda rätt typ av och rätt mängd klister
Klistret i AMDs fall består av tre st Inifinity Fabric länkar hos varje krets. I Epyc går varje sådan länk till en annan krets i paketet, i Threadripper går alla tre länkarna till den andra kretsen. Man använder alltså hela klistertuben till att foga ihop två kretsar i Threadtipper, det har helt klart en fördel för vissa typer av uppgifter då Threadripper har tre gånger mer bandbredd (i teorin i alla fall, men rimligen gäller det även i praktiken) mellan kretsarna jämfört med Epyc.
Edit: för att förtydliga, det saknas alltså Infinity Fabric länkar till två av kretsarna, så även om de var fullt funktionella är de inte kopplade någonstans då det är slut på stickkontakter hos de två aktiva kretsarna.
Självklart går det att skapa en variant av Threadripper som är kopplad som Epyc, fast då infinner sig problemet att moderkorten för Threadripper saknar fyra minneskanaler. Rent teoretiskt skulle det gå att köra två kretsar enbart med icke-lokalt RAM, men skulle kosta en den prestanda. Alternativet är att köra med Epyc-moderkort, men den produkten finns ju redan i form av Epyc CPUer.
Skulle AMD koppla en TR som en Epyc skulle det bli en Epyc. Ser inte riktigt vad AMD skulle vinna på att släppa en TR med fyra aktiva kretsar då de skulle kanibalisera för mycket på Epyc, även om man skulle låsa ner minneskanaler och PCI-E-banor. Tror absolut inte det kommer hända, men det skulle säkert gå.
Upplägget just nu med en Zeppelin i Ryzen, två i TR och fyra i Epyc ger en väldig produktbredd och fantastiska stordriftsfördelar. Tror AMD stannar där för att kunna hålla uppe marginalerna och nere priserna. Nästa Zen-arkitektur kanske det förändras däremot.
Skickades från m.sweclockers.com
MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water