AMD Radeon RX Vega från partnertillverkare kan dröja till november

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega från partnertillverkare kan dröja till november

Radeon RX Vega med kylare från tredje part väntas nu dröja till mitten av oktober som tidigast, något som tros bero på dålig tillgång på Vega 10-kretsar från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm ja vad skall man säga...
Kanske skulle AMD skaffa ett nytt GPU team eller låna lite folk från CPU gänget...

Permalänk
Medlem

Det var precis det man ville höra ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Hmm ja vad skall man säga...
Kanske skulle AMD skaffa ett nytt GPU team eller låna lite folk från CPU gänget...

Nytt team? En som får också möta samma tillverkningsproblem och utmaning med HBM2 minnen samt monteringen utav dessa minnen och gpuer på samma interposer? Vad skulle det bli för skillnad som du har tänkt dig?

Sweclockers överflöd av missriktade oneliners....

AMD tog en risk med HBM(1) och HBM2, tyvärr halkar AMD efter i sina planer p.g.a. tillverkningsproblem av HBM2.
Vad AMD har kämpat för men fortfarande behöver kämpa lite till på är mjukvaran för Vega, HBM biten löses av 3:e part med tiden när minnestillverkningen mognar till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av happy_per:

Hmm ja vad skall man säga...
Kanske skulle AMD skaffa ett nytt GPU team eller låna lite folk från CPU gänget...

Ska inte hon VD'n Lisa eller vad hon heter ta över från han indiska mannen? Läste att nån skulle ta en timeout efter lanseringen av Vega.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Nytt team? En som får också möta samma tillverkningsproblem och utmaning med HBM2 minnen samt monteringen utav dessa minnen och gpuer på samma interposer? Vad skulle det bli för skillnad som du har tänkt dig?

Sweclockers överflöd av missriktade oneliners....

AMD tog en risk med HBM(1) och HBM2, tyvärr halkar AMD efter i sina planer p.g.a. tillverkningsproblem av HBM2.
Vad AMD har kämpat för men fortfarande behöver kämpa lite till på är mjukvaran för Vega, HBM biten löses av 3:e part med tiden när minnestillverkningen mognar till.

Ett team som inser att HBM2 ännu inte är redo för mainstream skulle nog inte skada

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Skrivet av happy_per:

Hmm ja vad skall man säga...
Kanske skulle AMD skaffa ett nytt GPU team eller låna lite folk från CPU gänget...

Alltså. Det krävs nog lite mer att skapa helt nya arkitekturer än att bara kasta några ingenjörer på ett problem och kräva en lösning. Och det är knappast så att AMD är de som flaskhalsar den här utvecklingen, de satsade på HBM2 och Nvidia var strategiska på så sätt att de skippade HBM2 helt och hållet för Pascal och tjänar massor av pengar, medans de väntar med Volta och deras egna HBM2. AMD satsade, och Nvidia såg till att deras bet skulle få så liten avkastning om möjligt. Smart av Nvidia, och riktigt modigt men även dumt av AMD. Vega är inte alls spännande, måste erkänna att jag gillar ryktena om Vega64x2 kortet från ASUS, men helt ärligt så räcker det inte. Polaris ser bättre ut i dagsläget, Vega är helt enkelt inte tillräckligt bra för vad de är.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av FlygarStenen:

Ett team som inser att HBM2 ännu inte är redo för mainstream skulle nog inte skada

Skickades från m.sweclockers.com

De är ju inte riktigt så simpelt dock. Vega har extremt många problem, valet av HBM2 är inte ett av dom, snarare att Nvidia lyckades hålla tillbaka efterfrågan tillräckligt för att AMD inte skulle få tag på billigt HBM

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Nytt team? En som får också möta samma tillverkningsproblem och utmaning med HBM2 minnen samt monteringen utav dessa minnen och gpuer på samma interposer? Vad skulle det bli för skillnad som du har tänkt dig?

Sweclockers överflöd av missriktade oneliners....

AMD tog en risk med HBM(1) och HBM2, tyvärr halkar AMD efter i sina planer p.g.a. tillverkningsproblem av HBM2.
Vad AMD har kämpat för men fortfarande behöver kämpa lite till på är mjukvaran för Vega, HBM biten löses av 3:e part med tiden när minnestillverkningen mognar till.

Man kan ju undra hur de tänkte efter de problem som fanns med Fury...

Skrivet av Bloodstainer:

Alltså. Det krävs nog lite mer att skapa helt nya arkitekturer än att bara kasta några ingenjörer på ett problem och kräva en lösning. Och det är knappast så att AMD är de som flaskhalsar den här utvecklingen, de satsade på HBM2 och Nvidia var strategiska på så sätt att de skippade HBM2 helt och hållet för Pascal och tjänar massor av pengar, medans de väntar med Volta och deras egna HBM2. AMD satsade, och Nvidia såg till att deras bet skulle få så liten avkastning om möjligt. Smart av Nvidia, och riktigt modigt men även dumt av AMD. Vega är inte alls spännande, måste erkänna att jag gillar ryktena om Vega64x2 kortet från ASUS, men helt ärligt så räcker det inte. Polaris ser bättre ut i dagsläget, Vega är helt enkelt inte tillräckligt bra för vad de är.

Det är väl upp till AMD att se till att det de utvecklar går att tillverka för rimliga pengar och i rimliga volymer...

Skrivet av Bloodstainer:

De är ju inte riktigt så simpelt dock. Vega har extremt många problem, valet av HBM2 är inte ett av dom, snarare att Nvidia lyckades hålla tillbaka efterfrågan tillräckligt för att AMD inte skulle få tag på billigt HBM

Håller med AMD VEGA har många problem och nog är väl HBM ett av dem...

Permalänk
Medlem

Det här var det sista man ville höra.
Behöver ju uppgradera känner jag och nu blir det nog Nvidia trots att man sitter inne på en fin Freesync skärm

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter. Men blir man förvånad? Nu ligger nvidia på stranden men en drink i handen och skrattar. Inga orosmoln på himlen ett tag framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

De är ju inte riktigt så simpelt dock. Vega har extremt många problem, valet av HBM2 är inte ett av dom, snarare att Nvidia lyckades hålla tillbaka efterfrågan tillräckligt för att AMD inte skulle få tag på billigt HBM

Så det är Nvidias fel att AMD har problem med att införskaffa HBM från sina partnertillverkare (däribland SK Hynix som AMD ska ha förtur)?

Nvidia köper nog så många minnen dom bara av Samsung kan för att använda i V100.

HBM är ett problem, jag har även skrivit innan varför HBM2 fortfarande är ett tveksamt val för konsumenter.
#16913851

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Ett team som inser att HBM2 ännu inte är redo för mainstream skulle nog inte skada

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det skulle skada branschen, som behöver mer bandbredd än vad GDDR kan erbjuda.

AMD valde HBM(1) redan med Fury, så beslutet att gå över från (G)DDR till HBM är ett riktigt gammalt beslut. Det innebär att det var en kalkylerad risk som bara banbrytare, pionjärer skulle kämpa för, en teknik som verkligen behövdes. AMD har vid flera gånger visat att de tar steget för ny teknik.

Åren innan Fury så hade Jensen en Keynote på GTC där han sa med många slides att problemet med grafikkort ligger främst och med stor marginal på minnesdelen än över allt annat, "the great memory wall" tror jag att han kallade det för.
Men ändå så gjorde nvidia inget banbrytande på minnesfronten utan fortsatte med GDDR och låter AMD ta riskerna, lågrisk ur ett business beslut men samtidigt väldigt fegt att låta konkurrenten ta risken för något de själva behöver och efterlyser från marknaden; vilket leder till att det dröjer extra lång tid för oss konsumenter och mjölkning blir möjligt.

Jag hade gärna velat se både nvidia och amd gå mot HBM och satsa på den teknik som båda företagen själva efterlyser. Nu är det så att AMD "paves the road" även för andra aktörer men de har inga problem med det, AMD har gått ut med att de vill se konkurrens & öppenhet för branschens och konsumentens bästa;

Medan Nvidia låser in med:
Cuda, physx, mental ray/iray, gameworks, gsync e.t.c.

så har AMD motsvarande:
OpenCL, openGPU (bl.a. tressfx, particles, vr, gpuprofilers m.m.), RadeonProrender, freesync e.t.c.

TL;DR:
Så ser man på mjukvarudelen så har AMD verkligen gjort stora framsteg med nuvarande team och öppnat upp emot låsta tekniker, raka motsatsen samt konkurrerande till vad nvidia har gjort.
På hårdvarusidan är det enbart AMD som driver HBM tekniken, nvidia åker på snålskjuts och implementerar HBM2 enbart på tesla (dyr icke konsument kort) som är lägre klockade än Vegas HBM2 minnen. Jag hade varit glad om t.ex. 1080Ti (1080 också) hade HBM2, då hade nvidia hjälpt till med att ta fram HBM2.

Permalänk
Medlem

Att det var produktionssvårigheter med HBM2 stod ju klart innan Pascal ens var färdig. NVidia var snarare smarta som inte satsade på något som inte kunde möta deras efterfrågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Jag hade gärna velat se både nvidia och amd gå mot HBM och satsa på den teknik som båda företagen själva efterlyser. Nu är det så att AMD "paves the road" även för andra aktörer men de har inga problem med det, AMD har gått ut med att de vill se konkurrens & öppenhet för branschens och konsumentens bästa;

TL;DR:
Så ser man på mjukvarudelen så har AMD verkligen gjort stora framsteg med nuvarande team och öppnat upp emot låsta tekniker, raka motsatsen samt konkurrerande till vad nvidia har gjort.
På hårdvarusidan är det enbart AMD som driver HBM tekniken, nvidia åker på snålskjuts och implementerar HBM2 enbart på tesla (dyr icke konsument kort) som är lägre klockade än Vegas HBM2 minnen. Jag hade varit glad om t.ex. 1080Ti (1080 också) hade HBM2, då hade nvidia hjälpt till med att ta fram HBM2.

Med tanke på att Nvidia säger att dom klämmer över 1TB/s över GDDR5X med deras komprimering är inte bandbredd ett jätteproblem. Klart HBM hjälper men HBM2 är fortfarande inte den versionen som är optimal för konsumenter. Följande skrev jag i en annan tråd som jag länkade ovanför.

Citat:

"Det är väl snarare så att HBM fortfarande inte riktigt är redo för den allmänna massan. Det låter mer som nästa generation av HBM (HBM3) blir mer aktuell för det (Slipper stödet för ECC, bufferkretrsar och användningen av TSV. Det kommer vara mycket billigare att tillverka).

Just nu är priset för HBM2 mycket högre än nyttan man får ut av det i spelmarknaden.

GDDR5/GDDR5X är mycket billigare och håller fortfarande hastigheten så vinsten av HBM är väl inte riktigt glasklar i nuläget. Det är ju inte så att jag inte vill ha HBM på mitt grafikkort, tvärtom. Men jag försöker åtminstone resonera kring problematiken."

Sen att AMDs GDDR5-kontroller är dålig underlättar ju inte deras situation.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så det är Nvidias fel att AMD har problem med att införskaffa HBM från sina partnertillverkare (däribland SK Hynix som AMD ska ha förtur)?

Nvidia köper nog så många minnen dom bara av Samsung kan för att använda i V100.

HBM är ett problem, jag har även skrivit innan varför HBM2 fortfarande är ett tveksamt val för konsumenter.
#16913851

nvidia använder hbm2 idag till tesla pascal, dock vet jag inte om det är någon större mängd som går till tesla kortet och hur mycket amd får tillgång till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

nvidia använder hbm2 idag till tesla pascal, dock vet jag inte om det är någon större mängd som går till tesla kortet och hur mycket amd får tillgång till.

Två varianter av Tesla V100, två varianter av Tesla P100 och Quadro GP100 blir en hel del kort.

Allt är Samsung vad jag vet. AMD kan plocka från SK Hynix också.

Det är ju framförallt SK Hynix som klantat till sig ordentligt med deras HBM-minnen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det gör inget då det finns gott om Nvidia kort att köpa!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Med tanke på att Nvidia säger att dom klämmer över 1TB/s över GDDR5X med deras komprimering är inte bandbredd ett jätteproblem. Klart HBM hjälper men HBM2 är fortfarande inte den versionen som är optimal för konsumenter. Följande skrev jag i en annan tråd som jag länkade ovanför.

Sen att AMDs GDDR5-kontroller är dålig underlättar ju inte deras situation.

Bandbredden är 484GB/s, att de kan optimera "effektiv-datamängd" i vissa fall är bra men absolut inte en "garanti" på att kortet kan prestera 1TB/s. Om en motor redan är optimerad minnesvis så kan inte kortet komprimera mycket mer.

Det behövs fortfarande snabbare minnen anser jag, tester visar ju att Vegas bästa överklock är att öka minnesbandbredden, inte GPU:n. Hade Vega64 haft 4096bitars minne som FuryX så hade Vega troligtvis varit ett fantastiskt kort prestandamässigt trots brist på snabba HBM2 minnen. Sen hade det kostat lite mer, svår balans

Permalänk
Medlem

Jaha jag som funderade på att skaffa vega men då vetefan allså. Har ett R9 380. Vad ska man då skaffa. Vill ha ett bättre kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Bandbredden är 484GB/s, att de kan optimera "effektiv-datamängd" i vissa fall är bra men absolut inte en "garanti" på att kortet kan prestera 1TB/s. Om en motor redan är optimerad minnesvis så kan inte kortet komprimera mycket mer.

Det behövs fortfarande snabbare minnen anser jag, tester visar ju att Vegas bästa överklock är att öka minnesbandbredden, inte GPU:n. Hade Vega64 haft 4096bitars minne som FuryX så hade Vega troligtvis varit ett fantastiskt kort prestandamässigt trots brist på snabba HBM2 minnen. Sen hade det kostat lite mer, svår balans

Nej, och det har jag inte skrivit heller. Men att någonting i bilden inte skulla kunna komprimeras är extremt osannolikt. Tester på Vega visar ju snarare att överlag så har bandbredden minskat jämfört med Fiji. Lägger man till Titan X (Pascal) - med sina 480GB/s så har den högre bandbredd i alla lägen.

https://i.imgur.com/I8LTKuF.png
https://i.imgur.com/dWKrKBY.png
http://www.pcgameshardware.de/Radeon-RX-Vega-64-Grafikkarte-2...

Problematiken är ju att HBM2 tillverkas på ett dyrt sätt på grund av specifikationen i grunden som jag förklarade ovan. Så att HBM2 skulle bli billigt även om Nvidia hoppar på är jag extremt tveksam till. Det är därför HBM3 är ett betydligt vettigare val och där vi faktiskt lär se många fler kretsar med detta på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Jo det skulle skada branschen, som behöver mer bandbredd än vad GDDR kan erbjuda.

AMD valde HBM(1) redan med Fury, så beslutet att gå över från (G)DDR till HBM är ett riktigt gammalt beslut. Det innebär att det var en kalkylerad risk som bara banbrytare, pionjärer skulle kämpa för, en teknik som verkligen behövdes. AMD har vid flera gånger visat att de tar steget för ny teknik.

Åren innan Fury så hade Jensen en Keynote på GTC där han sa med många slides att problemet med grafikkort ligger främst och med stor marginal på minnesdelen än över allt annat, "the great memory wall" tror jag att han kallade det för.
Men ändå så gjorde nvidia inget banbrytande på minnesfronten utan fortsatte med GDDR och låter AMD ta riskerna, lågrisk ur ett business beslut men samtidigt väldigt fegt att låta konkurrenten ta risken för något de själva behöver och efterlyser från marknaden; vilket leder till att det dröjer extra lång tid för oss konsumenter och mjölkning blir möjligt.

Jag hade gärna velat se både nvidia och amd gå mot HBM och satsa på den teknik som båda företagen själva efterlyser. Nu är det så att AMD "paves the road" även för andra aktörer men de har inga problem med det, AMD har gått ut med att de vill se konkurrens & öppenhet för branschens och konsumentens bästa;

Medan Nvidia låser in med:
Cuda, physx, mental ray/iray, gameworks, gsync e.t.c.

så har AMD motsvarande:
OpenCL, openGPU (bl.a. tressfx, particles, vr, gpuprofilers m.m.), RadeonProrender, freesync e.t.c.

TL;DR:
Så ser man på mjukvarudelen så har AMD verkligen gjort stora framsteg med nuvarande team och öppnat upp emot låsta tekniker, raka motsatsen samt konkurrerande till vad nvidia har gjort.
På hårdvarusidan är det enbart AMD som driver HBM tekniken, nvidia åker på snålskjuts och implementerar HBM2 enbart på tesla (dyr icke konsument kort) som är lägre klockade än Vegas HBM2 minnen. Jag hade varit glad om t.ex. 1080Ti (1080 också) hade HBM2, då hade nvidia hjälpt till med att ta fram HBM2.

Vill man vara banbrytande gäller det att leverera också. Att vara först med en ny teknik räcker inte långt om inte den tekniken faktiskt bidrar till ett leverera något av värde. AMD har istället ett strömslukande monster som kommit för sent till marknaden, med tveksamheter kring prissättningen och problem att möta efterfrågan.
Det är alldeles uppenbart strategiskt dåliga beslut som inte tillfört något av värde. I motsats till det har nVidia en mycket bättre optimerad arkitektur som uppenbart fungerar bra i deras produktions-pipeline. Istället för dyrt minne som är svårt att producera har de minnen som fungerar för massproduktion.
Affärsstrategiskt dåliga beslut gör inte AMD till banbrytande och inte heller till de "good guys" de utmålas som. Det gör dem bara till nummer två.

Det där med öppenhet är också så trött och uttjatat. Anledningen till att kunderna till största del väljer proprietära standarder är liksom inte för att onda företag är onda och företagiga. Det är för att det tenderar att bli skit och dynga med öppna standarder.
Kan det månne vara så att CUDA, PhysX, Gsync och Gameworks fungerar jäkligt bra? ProRender ser inte heller särskilt imponerande ut i jämförelse med Iray, och då är ändå Mentalray och Iray ganska dött idag - folk har tröttnat och rört sig vidare till andra (du vet, sådär som man inte kan göra om man faktiskt är inlåst ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjZaxon:

Jaha jag som funderade på att skaffa vega men då vetefan allså. Har ett R9 380. Vad ska man då skaffa. Vill ha ett bättre kort.

Vega 56 bra pris/prestanda även i Sverige.

https://www.komplett.se/product/950005/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n:
Titan X har vad jag ser från dina länkar väldigt bra kompression i bäst case scenario, ser fortfarande ut som att Vega lider av mjukvaran... eller att jag hoppas på att de är mjukvaran framför hårdvaran :/

HBM2 var tänkt till minst 512GB/s på 2048bit, d.v.s minst 1GHz men så blev inte fallet, vilket hade varit i samma klass som FuryX (minst) dock med bättre minneskompression & HBCC.

Tesla Pascal har HBM2 på runt omkring 720MHz dock 4096bitar därav 720GB/s.

Hade Vega haft 4096bitars buss så hade bandbredden legat på 967,7GB/s. Nästa kort från AMD måste enligt mig vara 4096bitar

Om inte Vega kan mjukvarumässigt fixa en hel del (aktivera HBCC?) så kan man bara önska amd mer lycka till nästa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man vara banbrytande gäller det att leverera också. Att vara först med en ny teknik räcker inte långt om inte den tekniken faktiskt bidrar till ett leverera något av värde. AMD har istället ett strömslukande monster som kommit för sent till marknaden, med tveksamheter kring prissättningen och problem att möta efterfrågan.
Det är alldeles uppenbart strategiskt dåliga beslut som inte tillfört något av värde. I motsats till det har nVidia en mycket bättre optimerad arkitektur som uppenbart fungerar bra i deras produktions-pipeline. Istället för dyrt minne som är svårt att producera har de minnen som fungerar för massproduktion.
Affärsstrategiskt dåliga beslut gör inte AMD till banbrytande och inte heller till de "good guys" de utmålas som. Det gör dem bara till nummer två.

Det där med öppenhet är också så trött och uttjatat. Anledningen till att kunderna till största del väljer proprietära standarder är liksom inte för att onda företag är onda och företagiga. Det är för att det tenderar att bli skit och dynga med öppna standarder.
Kan det månne vara så att CUDA, PhysX, Gsync och Gameworks fungerar jäkligt bra? ProRender ser inte heller särskilt imponerande ut i jämförelse med Iray, och då är ändå Mentalray och Iray ganska dött idag - folk har tröttnat och rört sig vidare till andra (du vet, sådär som man inte kan göra om man faktiskt är inlåst ).

Tummen upp, huvudet på spiken, hatten av - bra sammanfattning.
Jo även jag önskar att AMD hade lyckats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, och det har jag inte skrivit heller. Men att någonting i bilden inte skulla kunna komprimeras är extremt osannolikt. Tester på Vega visar ju snarare att överlag så har bandbredden minskat jämfört med Fiji. Lägger man till Titan X (Pascal) - med sina 480GB/s så har den högre bandbredd i alla lägen.

Skojar du nu eller? De enda värdena där som faktiskt är intressanta är de som har "Random texture". De andra, singelfärgade texturerna, hade man kunnat komprimera till några fåtal bytes med t.ex runlength encoding, samma som skitformatet BMP använder sig av. Det finns inga gradienter här av test-texturer som faktiskt är mer kopplade till verkligheten. Random är väl det bästa sättet att simulera ett verkligt scenario.

Jag säger inte att Nvidia har sämre komprimering, jag säger att en textur med bara en färg är extremt sällsynt och att det testresultatet endast är intressant ur en teoretisk synvinkel. Att hitta ett scenario, i verkligheten, där detta fall uppkommer, är mycket mycket svårt.

Om man bortser från det, så ligger fury mycket bättre till och det höjer sannolikheten hos de teorier som säger att vega skulle fungera bättre med högre minnesbandbredd. Då kanske det faktiskt presterat bättre än ett "överklockat fury".

Tänk på det jag sa och titta nu endast på den oranga och lila staplen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Skojar du nu eller? De enda värdena där som faktiskt är intressanta är de som har "Random texture". De andra, singelfärgade texturerna, hade man kunnat komprimera till några fåtal bytes med t.ex runlength encoding, samma som skitformatet BMP använder sig av. Det finns inga gradienter här av test-texturer som faktiskt är mer kopplade till verkligheten. Random är väl det bästa sättet att simulera ett verkligt scenario.

Jag säger inte att Nvidia har sämre komprimering, jag säger att en textur med bara en färg är extremt sällsynt och att det testresultatet endast är intressant ur en teoretisk synvinkel. Att hitta ett scenario, i verkligheten, där detta fall uppkommer, är mycket mycket svårt.

Om man bortser från det, så ligger fury mycket bättre till och det höjer sannolikheten hos de teorier som säger att vega skulle fungera bättre med högre minnesbandbredd. Då kanske det faktiskt presterat bättre än ett "överklockat fury".

Jag skojar inte, du misstolkar mig helt och hållet. Jag menar på att det fortfarande är bättre trots GDDR5X mot HBM2. (480GB/s GDDR5X mot Vega 64 484GB/s)

Oavsett hur du vänder och vrider på siffrorna.

https://i.imgur.com/IfGTuVx.png
https://international.download.nvidia.com/geforce-com/interna...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Äsch. Släpp drivisar till dom så kanske jag kan överväga att köpa en blower till min ITX-låda.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skojar du nu eller? De enda värdena där som faktiskt är intressanta är de som har "Random texture". De andra, singelfärgade texturerna, hade man kunnat komprimera till några fåtal bytes med t.ex runlength encoding, samma som skitformatet BMP använder sig av. Det finns inga gradienter här av test-texturer som faktiskt är mer kopplade till verkligheten. Random är väl det bästa sättet att simulera ett verkligt scenario

I teorin är kompressioner bra i dessa fall (inkl. normal maps etc), såvida nvidia kan handskas med dessa normal typer.

Permalänk
Avstängd

@HappyPie: Nvidia har egna exempel om man vill kika på dom i Whitepapern ovan.
#17017919

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB