Permalänk
Medlem

"Ghettomodda" eget 3-skärm-väggfäste

Jag har tänkt snygga till min datorhörna en del efter mycket om och men å har tänkt skaffa två till skärmar för att i kombination med min befintliga gamingskärm ha tre skärmar. Men jag vill inte ha tre fötter, eller ens någon fot, utan hade tänkt fästa de med en arm på väggen.
Problemet är att det verkar ju inte finnas några vettiga att köpa (2st under 6000kr på prisjakt i dagsläget, som inte är på arm, går att tilta eller vrida).

Så vad jag hade tänkt göra är att först köpa ett väggfäste (som klarar upp till 50kg; borde räcka med 30kg men safety-first) med en arm, på vilket jag tänkt montera två metallskenor/bitar (Ingen aning om vad rätt namn för det är, help?) som jag skruvar fast i fästet och på de två skenorna fäster jag tre vanliga små väggfästen som är tilt/vridbara i vilket jag fäster mina tre skärmar.

Jag har tänkt att använda Deltaco ARM-460 för att fästa i väggen (Klarar 50kg, har ~50cm arm.)

Sedan har jag försökt googla på något lämplig bit metall (Som måste vara minst 150cm lång), t.ex. Denna på bauhaus eller denna på bygghemma

Allra helst hade jag väl bara haft någon platt metallbit på 5mm tjocklek, 2.5-3cm hög och 150cm lång men hittar ej någon sådan.

Och på de två metallskenorna tänker jag fästa tre Deltaco ARM-510, fast utan någon armfunktionalitet (som jag får googla upp senare, borde inte vara så svårt att hitta alternativt får jag räkna på hur mycket viktg det blir för väggfästet om alla armar skulle vara max utfällda)

Så mina två frågor är:

  • Vad kan en sådan metallbit som jag tänkt fästa i väggfästet som skruvas fast i väggen heta/var går sådana att köpa (i vilket de tre fästena som skärmarna skruvas fast på sitter)?

  • Hur mycket vikt klarar metallbiten efter den yttersta skruven att bära, dvs kommer den kunna klara av att bära upp skärmen (+väggfästet) på sisådär 5kg cirka 35cm ut? Jag antar att det inte borde vara några som helst problem?

Tacksam för svar, likväl om någon har någon synpunkt eller råd/förslag på något jag bör tänka på etc.

Edit: Äh. Jag minns inte riktigt varför jag bestämt ville ha ett väggfäste i vilket jag satte tre väggfästen för att därefter ha tre skärmar på de fästena. Gissar på att jag inte ville göra för många hål i skärmen men screw that. Tre mindre väggfästen it is så slipper jag böka. Så jobbigt är det inte att spakla, måla och slipa två extra hål.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Jag har tänkt snygga till min datorhörna en del efter mycket om och men å har tänkt skaffa två till skärmar för att i kombination med min befintliga gamingskärm ha tre skärmar. Men jag vill inte ha tre fötter, eller ens någon fot, utan hade tänkt fästa de med en arm på väggen.
Problemet är att det verkar ju inte finnas några vettiga att köpa (2st under 6000kr på prisjakt i dagsläget, som inte är på arm, går att tilta eller vrida).

Så vad jag hade tänkt göra är att först köpa ett väggfäste (som klarar upp till 50kg; borde räcka med 30kg men safety-first) med en arm, på vilket jag tänkt montera två metallskenor/bitar (Ingen aning om vad rätt namn för det är, help?) som jag skruvar fast i fästet och på de två skenorna fäster jag tre vanliga små väggfästen som är tilt/vridbara i vilket jag fäster mina tre skärmar.

Jag har tänkt att använda Deltaco ARM-460 för att fästa i väggen (Klarar 50kg, har ~50cm arm.)
https://cdn.pji.nu/product/standard/800/3447072.jpg

Sedan har jag försökt googla på något lämplig bit metall (Som måste vara minst 150cm lång), t.ex. Denna på bauhaus eller denna på bygghemma

Allra helst hade jag väl bara haft någon platt metallbit på 5mm tjocklek, 2.5-3cm hög och 150cm lång men hittar ej någon sådan.

Och på de två metallskenorna tänker jag fästa tre Deltaco ARM-510, fast utan någon armfunktionalitet (som jag får googla upp senare, borde inte vara så svårt att hitta alternativt får jag räkna på hur mycket viktg det blir för väggfästet om alla armar skulle vara max utfällda)
https://cdn.pji.nu/product/standard/800/1034207.jpg

Så mina två frågor är:

  • Vad kan en sådan metallbit som jag tänkt fästa i väggfästet som skruvas fast i väggen heta/var går sådana att köpa (i vilket de tre fästena som skärmarna skruvas fast på sitter)?

  • Hur mycket vikt klarar metallbiten efter den yttersta skruven att bära, dvs kommer den kunna klara av att bära upp skärmen (+väggfästet) på sisådär 5kg cirka 35cm ut? Jag antar att det inte borde vara några som helst problem?

Tacksam för svar, likväl om någon har någon synpunkt eller råd/förslag på något jag bör tänka på etc.

varför försöker du förklara en bild ? du har ju redan dom två bilder som du behöver och paint har du väl i datorn?
så något såhär ? det blå är bärlisten som du sen sätter dom små fästena på? kan väl tycka du borde ha två skenor,
hur mycket dom klarar av beror på vilket material det är, hur stora hål du tänkt borra,

varför letar du inte upp var närmaste mekaniska verkstad ligger och ber att få kolla i skräphögen.
sen kan det vara en ide använda nån form av bockad plåt ex: U-balk eller fyrkants hålprofil

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skall du bara ha en längre / stor metallbit behöver du hitta en riktig leverantör utav detta.
Typ "Nisses Plåt å Sax" eller dylikt i orten.

Kolla lokala firmor och plåtslagare så bör du hitta något lämpligt.
Sedan vet jag dock inte om priserna som dessa mindre firmor säkert kan krydda en hel del.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

varför försöker du förklara en bild ? du har ju redan dom två bilder som du behöver och paint har du väl i datorn?
så något såhär ? det blå är bärlisten som du sen sätter dom små fästena på? kan väl tycka du borde ha två skenor,
hur mycket dom klarar av beror på vilket material det är, hur stora hål du tänkt borra,
https://i.imgur.com/5nsy1Wn.jpg

varför letar du inte upp var närmaste mekaniska verkstad ligger och ber att få kolla i skräphögen.
sen kan det vara en ide använda nån form av bockad plåt ex: U-balk eller fyrkants hålprofil

Använde inte pbrush då jag tänkte text räckte för att förklara ungefär vad jag menade. Men pbrush skillsen fick dammas av så här är ungefär hur jag tänkte mig

Jag har tänkt samma storlek på hålen som de tre väggfästena har, de är specade för 25kg och jag ska bara lasta de med 5-10kg vardera så bara de sitter fast så. De två upphängningsskenorna från den ursprungliga bilden ser jag inget syfte att ha då de bara lägger till vikt och lite mer djup på hela annordningen så fäster nog de två metallskenor jag vill köpa rätt i hela den större platta plåten.
Alternativt skulle varit en högre metallskena i vilket både det undre och övre hålet går att fästa, men känns som att det blir en hel del dyrare, och tyngre med.
Hade en hålprofil varit att föredra jämfört med en helt platt metallskena? Oavsett tackar jag för ordet, nu har jag lite mer att söka på.

Skrivet av andreas_dock:

Skall du bara ha en längre / stor metallbit behöver du hitta en riktig leverantör utav detta.
Typ "Nisses Plåt å Sax" eller dylikt i orten.

Kolla lokala firmor och plåtslagare så bör du hitta något lämpligt.
Sedan vet jag dock inte om priserna som dessa mindre firmor säkert kan krydda en hel del.

Mjo har också tänkt att nisses plåt å sax säkerligen har något liggandes eller kan fixa ihop något. Men hade hoppats på en färdig produkt av något slag likt de jag länkade då de som du skrev säkerligen är billigare. Men kan jag få två metallskenor under en 300kr nånting är jag nöjd och nu har jag ju lite fler termer att söka på

Permalänk
Medlem

Jag bara förutsätter att du har tänkt ut det här eftersom att det är en ganska specifik lösning - men du är med på att det kan vara problematiskt med tre skärmar om du, på en rak metallplatta sådär, inte kan justera dem i endast djupled för att tillgodose vinkeln och lägga dem "kant i kant" inåt?

Sätt de två yttre på längre armar, eller den mittersta utan någon arm alls direkt i plåten. Åtminstone om du vill kunna ha det så. Se bildexempel!

Edit: Jag fattar skillnaden på 2500kr och <300kr så det här är knappast samma sak, men du kan väl som nödlösning annars kika på treskärmsstativ för bord fast med relativt platt arm och eventuellt borra igenom den och fästa den direkt i väggen? Typ den här, om du borrar hål i de platta utrymmena till vänster respektive höger om mitten, och bultar igenom in i väggen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JBerger:

Mjo har också tänkt att nisses plåt å sax säkerligen har något liggandes eller kan fixa ihop något. Men hade hoppats på en färdig produkt av något slag likt de jag länkade då de som du skrev säkerligen är billigare. Men kan jag få två metallskenor under en 300kr nånting är jag nöjd och nu har jag ju lite fler termer att söka på

Som jag förstår det är du ute efter ett använda ett TV-vägg väste och sätta 3st monitorer på detta ?

Jag hade bara tagit 2st 150cm 20x20mm kvadratiska "rör" och skruvat rakt igenom på tv-fäset.
Vill du sedan ha justerbara leder så kan du ju använda de mindre fästena du visar, eller skruva skärmarna direkt i rören (men du tappar funktionen att vinkla panelerna då.

Fyrkantsrör kostar typ ingenting... 20x20x1,5 mm ligger på 148kr/st.
Dessutom blir hela konstruktionen både stabilare och lättare.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/ror-s...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Kul med hemmabyggen! Dock brukar det alltid springa iväg lite med kostnader, så var beredd på det. Speciellt om man vill få det att se bra ut. Fästelement, färg, material, bågfil, slip, borr etc etc. Bygger man själv ska nog nöjet vara bland största motiverande faktorn, och såklart om det måste vara helt skräddarsytt. Är det själva byggandet eller kostnaden du är ute efter?

Om man endast kör med en platta som du tänkt kommer alla skärmar peka åt alla håll, dvs ingen "runt-om" känsla, TFT skärmar märks ju då extra eftersom man inte tittar rakt på. Om du ändå vill bygga och ha "runt-om" känslan så får du hitta någon lösning där man vinklar plattan för sidoskärmarna, bästa förslaget blir då svetsning så att inget börjar ge sig under belastning så skärmarna hamnar i olika höjd.

Jag är allt för att bygga eget, men 3 stycken av fästena nedan är nog billigare, enklare och snyggare, men det beror såklart på kunskapen och utrustning! Med dessa finns även lite flexibilitet att separera på skärmarna i förhållande till varandra:
https://www.inet.se/produkt/2202220/deltaco-vaggfaste-for-ska...

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LekandeSanden:

Jag är allt för att bygga eget, men 3 stycken av fästena nedan är nog billigare, enklare och snyggare, men det beror såklart på kunskapen och utrustning! Med dessa finns även lite flexibilitet att separera på skärmarna i förhållande till varandra:
https://www.inet.se/produkt/2202220/deltaco-vaggfaste-for-ska...

Dessa tre fästen på en träskiva som du sedan monterar på väggen så blir det som en "tavla", och dessutom kan fästa i de lodrätta reglarna på CC60 -måtten vanliga innerväggar brukar ha, så kommer de inte lossna ens om ett tredje världskrig bryter ut...

Blir både stabilt och relativt billigt, och lämnar inte några jättestora spår efter sig.
För att få det lite snyggare kan man ju tex måla träskivan i samma färg som väggen/rummet eller ha djupdämpande material på för att få en tystare miljö där man sitter.... Många bra ideér nu känner jag!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Dessa tre fästen på en träskiva som du sedan monterar på väggen så blir det som en "tavla", och dessutom kan fästa i de lodrätta reglarna på CC60 -måtten vanliga innerväggar brukar ha, så kommer de inte lossna ens om ett tredje världskrig bryter ut...

Blir både stabilt och relativt billigt, och lämnar inte några jättestora spår efter sig.
För att få det lite snyggare kan man ju tex måla träskivan i samma färg som väggen/rummet eller ha djupdämpande material på för att få en tystare miljö där man sitter.... Många bra ideér nu känner jag!

Exakt! Hade tagit plywood, kapat den avlång (finns kapservice på ex bauhaus) och målat efter behov. Feg som man är så hade den nog blivit svart Blir stabilare och förmodligen en jämnare höjdnivå mellan skärmarna eftersom du kan rikta in fästena när skivan ligger plant mot golvet och från en gemensam kant istället för att rikta in fästena direkt mot väggen och använda golvet som referens (finns ingen garanti att golvet inte lutar).

Vill du sen någon gång flytta fästet är det bara ta loss skivan från väggen och sätta upp på nästa ställe, utan att behöva passa in fästena igen.

Förtydligande
Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LekandeSanden:

Exakt! Hade tagit plywood, kapat den avlång (finns kapservice på ex bauhaus) och målat efter behov. Feg som man är så hade den nog blivit svart Blir stabilare och förmodligen en jämnare höjdnivå mellan skärmarna eftersom du kan rikta in fästena när skivan ligger plant mot golvet och från en gemensam kant istället för att rikta in fästena direkt mot väggen och använda golvet som referens (finns ingen garanti att golvet inte lutar).

Vill du sen någon gång flytta fästet är det bara ta loss skivan från väggen och sätta upp på nästa ställe, utan att behöva passa in fästena igen.

Great minds think alike!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Som jag förstår det är du ute efter ett använda ett TV-vägg väste och sätta 3st monitorer på detta ?

Jag hade bara tagit 2st 150cm 20x20mm kvadratiska "rör" och skruvat rakt igenom på tv-fäset.
Vill du sedan ha justerbara leder så kan du ju använda de mindre fästena du visar, eller skruva skärmarna direkt i rören (men du tappar funktionen att vinkla panelerna då.

Fyrkantsrör kostar typ ingenting... 20x20x1,5 mm ligger på 148kr/st.
Dessutom blir hela konstruktionen både stabilare och lättare.
https://www.slojd-detaljer.se/content/pim/productimages/2475_01.jpg?width=515&height=515&pad=true
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/ror-s...

Ändrade min förstapost. Vet inte riktigt varför jag bestämt ville ha "ett fäste"<->"tre fästen"<->"tre skärmar" variant av det hela. Tror jag ville ha mindre borrhål i väggen likväl lite smidigare (men det hade det nog inte blivit) sätt att flytta alla tre skärmarna likadant. Så jobbigt kommer det inte bli att justera alla tre skärmarna individuellt och blir nog ändå färre hål i betongen med

Lite offtopic men nyfiken, om du vet: Borde inte en plattstång vara mer bärkraftig än ett fyrkantsrör? Om man tänker attt plattstången är dubbelt så tjock, då man lixom "klämmer ihop" röret (i tanken, så producerar man de ju garanterat inte)? Eller gör över/underbiten av röret något automagiskt som är mer bärkraftigt än den minimala hävarmseffekten som uppstår pga röret sticker ut och man borrar igenom de båda sidorna?