ESXi server i garderoben - låter för högt, vad göra?

Permalänk
Medlem

ESXi server i garderoben - låter för högt, vad göra?

Har en Esxi sever som kör ett par virtuella maskiner, DSM, Plex, Windows och ngn linuxserver
Har 4 st 3 tb diskar och kör en Intel Xeon E3-1231V3 med en vanlig CPU-fläkt.

Jag flyttade precis och nu står servern i en garderob som inte är så ljudisolerad som den tidigare. Några tips på hur man kan få ner ljudnivån?

Permalänk

Är garderoben ventilerad? Isolerar du garderoben kommer ju värmen stiga och ljudnivån högre med den.

Köp en tyst cpu fläkt och se till att temperaturen är låg så ska du se att den blir tyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@frols:
Ett begagnat serverskåp?
Byta ut fläktar?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

När du skriver vanlig CPU fläkt, original? Om ja, bytt ut den direkt. Vad har du för chassi, finns det möjlighet att sätt in fläktar i det? Finns det möjlighet att placera servern på någon annan plats?

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Avstängd

@frols:

Hur mycket låter den? Jag har själv ett par serverdator dom låter men inte jättemycket så att man stör sig på dom däremot så låter mina granne mera än mina serverdator.

Annans är det väl bara köpa sånt här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... och sen göra ett hål så att all varme åker ut.

Edit: Hårddiskar mår inte bra om det är för varmt det kan förkorta deras livslängd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Beror ljudet på att servern är varm eller inte ?
Är garderoben ett slutet eller välventilerat utrymme ?
Kan du bygga om garderoben ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för server? Är det en rack eller tower-server?

Har du kollat så att den inte låter mer än den borde göra pga. av att den inte står i ett ventilerat utrymme?

Permalänk
Medlem

Den är en tower-server, men chassit är inte ljuddämpare märkte jag i helgen när var o rev i det. Det blir till att köpa ett ljuddämpare chassi och kanske en fläktstyrning.

Att bygga om garderoben blir nog svårt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frols:

Den är en tower-server, men chassit är inte ljuddämpare märkte jag i helgen när var o rev i det. Det blir till att köpa ett ljuddämpare chassi och kanske en fläktstyrning.

Att bygga om garderoben blir nog svårt

Ställ det på dämpfötter och lägg tygrunt men se till att luften inte stryps så slipper du byta låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ljuddämpningsmaterial är det sista steget i att tysta ner en dator eftersom det har väldigt liten effekt. Din dator är bara så tyst som den mest högljudda komponenten.