Permalänk
Medlem

Pimax 8K VR-headset

Youtube-kanalen Tested har provat en prototyp av Pimax 8k VR headset.

https://www.youtube.com/watch?v=JuVWs9IZIvk

De har visst en Kickstarter igång nu också:
https://www.kickstarter.com/projects/pimax8kvr/pimax-the-worl...

Det verkar ha högre upplösning (2*3840*2160 jämfört med 2*1080*1200 för Oculus och HTC Vive) samt mycket bredare FOV (200 grader jämfört med 110 grader som Oculus och Vive har). Jag kommer dock inte investera några pengar i Kickstartern. Enligt deras Kickstarter-sida verkar de även ha ett 5k headset också. Så om ni vill gå med på Kickstartern så är det bäst att dubbelkolla att ni väljer rätt 5K eller 8K headset som reward till er pledge så ni inte blir besvikna i efterhand.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men för mig personligen så är pixeltäthet viktigare än större FOV.
Dagens skärmyta fast 2x4K hade varit nice!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

200 grader FoV verkar intressant.
Även 8K om det motverkar screendoor effekten, sedan är väl problemet vad kommer krävas för 8K utan stuttering och illamående... Fast med ETA Maj 2018 så kommer förhoppningsvis nästa generation av grafikkort finnas i handeln.

Permalänk
Medlem

Kalla 2x 4k för 8k. Är inte det falsk marknadsföring?
Men kul att det kommer fler med högre upplösning. Välkomnas givetvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För min del faller det ett på att det är LCD. Det går bara inte hem. Har jag svårt att leva den med paneler 2 meter från ögonen hur svårt ska de inte va leva med dem alldeles tätt intill? Clouding är måhända lättare få kontroll på med så pass små paneler men responstiden lär fortfarande va bra dryg och djupsvärta är ett absolut måste för mig i VR. Det ska va becksvart. kör man ulmb men då sänker man ju upplösningen på rörliga bilder och du har ju fortfarande rätt mycket ljustapp från att separera ljuset per öga.

Nog för att 200 graders fov hade vart trevligt. Mer fartkänsla i racinglir ex men jag är mer ute efter en 4K oled panel eller liknande med möjligen snävare fov än 100 grader för mediakonsumption. 70 grader kan nog räcka rätt långt. Finns ju Cinera men designen är jag bra tveksam till och igen en ärkemiss med LCD paneler.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt HTC Vive pga en enda anledning, ska se om jag kan förklara det i text.
När man hade BigScreen uppe och tittade på en film tex så var det fokus endast där jag tittade med "huvudet" en cirkel, tittade jag åt någon sida utan att röra huvudet så var där fortfarande ofokuserat (antagligen för att den inte klarar av att ge fokus åt hela ytan samtidigt. Detta medförde alltså att ville jag titta åt sidan så var jag tvungen att röra hela headsetet åt var jag ville kolla.

Hoppas ni förstår hur jag menar, nu till frågan. Tror ni detta är något man slipper med detta headset? Tänker lite eftersom dom ser dina ögon och var du kollar? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taKiDa:

Jag sålde mitt HTC Vive pga en enda anledning, ska se om jag kan förklara det i text.
När man hade BigScreen uppe och tittade på en film tex så var det fokus endast där jag tittade med "huvudet" en cirkel, tittade jag åt någon sida utan att röra huvudet så var där fortfarande ofokuserat (antagligen för att den inte klarar av att ge fokus åt hela ytan samtidigt. Detta medförde alltså att ville jag titta åt sidan så var jag tvungen att röra hela headsetet åt var jag ville kolla.

Hoppas ni förstår hur jag menar, nu till frågan. Tror ni detta är något man slipper med detta headset? Tänker lite eftersom dom ser dina ögon och var du kollar? Vad tror ni?

Vet inte om du har testat att använda en mycket tunnare face foam. Rätt stor skillnad jämfört med den originala som ingår. Du får en större "sweet spot" samt att FOV:en blir lite bredare.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Jag är intresserad av 5k Varianten till min vive setup, redan med min htc vive så glömmer min hjärna bort pixlarna och lever in i spelena så man tänker inte på det sålänge man inte måste läsa texter.
Så hoppet från vivens 2.6m pixlar till 7.4 m pixlar kommer bli helt underbart fow är bara en bonus inte allt för störd av glasögenen på viven.

men 8k varianten är jag inte så intresserad av då det är 16.6m pixlar, vad i denna värklighet kommer kunna driva det utan att det blir dipps i frames och sånt, mitt 1080ti kommer ju inte räcka till, så en 5k kommer räcka gott och väl, 4K dataskärm är väl på en 8m pixlar så blir nog perfekt balans mellan bildkvalitet och frames med 5K varianten

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk

Vad menas med screen door effect?
Finns det några andra anledningar varför detta inte är ett bra alternativ till HTC Vive?
Vet någon när den borde släppas?
MVH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Vad menas med screen door effect?
Finns det några andra anledningar varför detta inte är ett bra alternativ till HTC Vive?
Vet någon när den borde släppas?
MVH!

Screen door är mer eller mindre när du ser mellanrummen mellan pixlarna, du är så nära skärmen att du ser det lilla mellanrummet vilket även gör att du delvis kan avgöra vilka delar av pixeln som är tänd eller inte. Detta kan ge en väldigt pixelerad känsla, kornigt, grötigt och även ett skimrande m.m. det varierar lite för alla.
Något man dock bör betänka är att våra hjärnor är effektiva, efter ett tag kommer (för de flesta) känslan att mestadels försvinna då hjärnan inte vill processa onödig info och det är exakt vad det är.

Uppdateringshastigheten på Pimax är lägre har jag för mig vilket riskerar ge en hackigare upplevelse vilket kan ge mer illamående men även här är det väldigt mycket från person till person samt vana.

Detta var fel, de har tydligen pumpat upp till 90Hz på alla modeller :), GPUn som krävs enligt Pimax själva är minst ett 1080ti för native, troligen något starkare (de testar fortfarande).
De flesta utvecklare kommer rikta in sina produkter mot Vive och Oculus, vilket kan ge strul med Pimax men bör inte vara värre än det är att köra Rift spel på Vive eller tvärtom.

Jag skulle dock vänta tills de kommer ut lite reviews så, just nu på papper låter Pimax jätte bra men ja hype har ju förekommit förut När exakt de släpps så enligt deras FAQ satsar de på årsskiftet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

men 8k varianten är jag inte så intresserad av då det är 16.6m pixlar, vad i denna värklighet kommer kunna driva det utan att det blir dipps i frames och sånt, mitt 1080ti kommer ju inte räcka till, så en 5k kommer räcka gott och väl, 4K dataskärm är väl på en 8m pixlar så blir nog perfekt balans mellan bildkvalitet och frames med 5K varianten

Man får använda uppskalning för att driva dem tror jag. Det viktiga är inte upplösningen så länge den inte är för låg, utan det är att screen door minimeras och att aliasing är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag skulle dock vänta tills de kommer ut lite reviews så, just nu på papper låter Pimax jätte bra men ja hype har ju förekommit förut När exakt de släpps så enligt deras FAQ satsar de på årsskiftet.

Pimax har alltså ett 4K headset redan ute, och det finns recensioner på det.

Edit: Kollat på lite info och man ska vara medveten om nackdelar som finns. Men det är i alla fall ett steg framåt i många delar.

Permalänk
Medlem

Undrar om StarVR någonsin blir verklig produkt som inte kostar för mycket. Den kör med 2 st 2560x1440. Den senaste versionen ska tydligen vara rätt bra.
https://www.roadtovr.com/starvr-hands-on-vrla-2017-wide-field...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Pimax har alltså ett 4K headset redan ute, och det finns recensioner på det.

Edit: Kollat på lite info och man ska vara medveten om nackdelar som finns. Men det är i alla fall ett steg framåt i många delar.

Ah ok, ja då kan man ju kolla mer exakt trodde deras release på FAQ gällde båda versionerna

EDIT:
Ah men det är ju gamla versionen som t.ex. bara gör 60Hz verkar det som? nya releasen ska ju göra 90Hz?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kalla 2x 4k för 8k. Är inte det falsk marknadsföring?

Nej. Se här och här. Kortfattat, hade de kallat det för 8K UHD hade det varit falsk marknadsföring, men det är inte falsk marknadsföring om de bara säger 8K.

Rörande headsetet, har varit intresserad sedan det annonserades i princip för en väldans massor månader sedan. De har ju haft sitt 4K headset ute på marknaden ett bra tag. Lär däremot vänta på att det släppts skarpt innan jag överväger att köpa. Lär vara klart enligt de själva 2018 Q1 så får se då, väger mellan detta och HTC Vive Gen 2.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

EDIT:
Ah men det är ju gamla versionen som t.ex. bara gör 60Hz verkar det som? nya releasen ska ju göra 90Hz?

Ja det stämmer, gamla är 60Hz och inte low persistent skärmar. Förutom det är ett av klagomålen på de gamla att headtrackingen måste justeras ofta.

Nya headseten (det finns ett par olika versioner) i Kickstartern verkar mycket bättre än det gamla, men återstår att se kvaliten på slutprodukten. Jag vågar inte investera på Kickstartern då det rör sig om en hel del pengar, men då det redan fått en en massa pengar så kommer de släppas i början av nästa år som jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar om StarVR någonsin blir verklig produkt som inte kostar för mycket. Den kör med 2 st 2560x1440. Den senaste versionen ska tydligen vara rätt bra.
https://www.roadtovr.com/starvr-hands-on-vrla-2017-wide-field...

http://www.bsimracing.com/samsung-launches-hmd-odyssey-high-e...

Förvisso lägre upplösning men uppväger de mer än väl genom att begränsa fov. Och de är inte LCD paneler!

Pimax verkar ha mer screendoor än PSVR. PSVR är ett frustrerande headset. Det enda som fattat vinken med att screendoor är från hell men upplösningen är lite för låg tyvärr. Nu har jag ju bara kunnat testa på PS 4 och inte på PC med en hel del supersampling. Samt att de ännu inte har PC stöd. De senare verkar komma blir intressant hur bra de fungerar med PSVRs revive för lir som inte kräver allt för mycket av tracking då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

http://www.bsimracing.com/samsung-launches-hmd-odyssey-high-e...
Förvisso lägre upplösning men uppväger de mer än väl genom att begränsa fov. Och de är inte LCD paneler!

Verkar riktigt bra. Började kolla en video som diskuterar den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Undrar om StarVR någonsin blir verklig produkt som inte kostar för mycket. Den kör med 2 st 2560x1440. Den senaste versionen ska tydligen vara rätt bra.
https://www.roadtovr.com/starvr-hands-on-vrla-2017-wide-field...

Jo men det är väl rätt långt gånget. Sist jag hade koll på StarVR så skulle de emellertid inte lanseras för konsumentmarknaden utan de skulle enkom vara till deras arkadmaskiner i samarbete med IMAX. Antagligen för att de blev rätt dyra...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Samt att det inte finns några konsumentdatorer som orkar driva dem. Vad vore poängen x 1080 ti räcker inte till på långa vägar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samt att det inte finns några konsumentdatorer som orkar driva dem. Vad vore poängen x 1080 ti räcker inte till på långa vägar

De säger i en intervju att de har ett skalnings-chip i headsetet (8K-versionen). Så det är som jag gissade ovan, att man får skala upp bilden. Rendera i halva upplösningen och sen skalas det upp i headsetet. Visst det är inte 1:1, men man får fortfarande fördelen av betydligt mindre screen door då varje individuell pixel är mindre. Som jag förstod kan man köra native, i alla fall den dyraste modellen och att det då behövs två DP-kablar.

Permalänk
Medlem

Pimax 8k består av 2st 4K paneler, men in-signalen och spel upplösningen via ex. SteamVR kommer va 1440p per panel och headsetet har intern uppskalning till 4K, det klarar ett 1080Ti utan problem. Läs gärna i Pimax forumet så kommer ni förstå hur det fungerar. Det kommer även en 8K X-variant nästa sommar även den med 2st 4K paneler men med native 4K signal utan uppskalning, mao ren 2x4k upplösning från datorn. Ett 1080Ti lär aldrig klara X-varianten i 90fps, jo kanske Job Simulator men knappast något mer avancerade VR spel.

Jag ska förresten till Amsterdam på VR Days nästa vecka där man kan prova Pimax 8K och 5K live den 26-27 oktober. Återkommer med mina synpunkter när jag testat båda

Mvh
SweViver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Pimax 8k består av 2st 4K paneler, men in-signalen och spel upplösningen via ex. SteamVR kommer va 1440p per panel och headsetet har intern uppskalning till 4K, det klarar ett 1080Ti utan problem. Läs gärna i Pimax forumet så kommer ni förstå hur det fungerar. Det kommer även en 8K X-variant nästa sommar även den med 2st 4K paneler men med native 4K signal utan uppskalning, mao ren 2x4k upplösning från datorn. Ett 1080Ti lär aldrig klara X-varianten i 90fps, jo kanske Job Simulator men knappast något mer avancerade VR spel.

Jag ska förresten till Amsterdam på VR Days nästa vecka där man kan prova Pimax 8K och 5K live den 26-27 oktober. Återkommer med mina synpunkter när jag testat båda

Mvh
SweViver

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kul hoppas det blir kul och du får se lite coola upplevelser!
De borde ju ha en monster dator om de visar upp 8k vr.

Så länge det inte är screendoor så är jag nöjd. Men borde inte en stationär alien dator klara biffen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Vad kul hoppas det blir kul och du får se lite coola upplevelser!
De borde ju ha en monster dator om de visar upp 8k vr.

Så länge det inte är screendoor så är jag nöjd. Men borde inte en stationär alien dator klara biffen?

Tack Ja jag hoppas det! Tidigare har de demonstrerat Pimax8k på en laptop med i7 och gtx 1070 samt en annan laptop med gtx 1080. Egentligen kräver inte 1440p upplösning per panel mycket mer än när man exempelvis kör Vive med supersampling 1.4 eller så. Vet inte exakta siffrorna, men iomed att signalen fortfarande bara är 1440p så är det ingen enorm skillnad. Dessutom har Pimax stöd för en egen Brainwarp teknik som ska sänka systemkraven. Men det återstår att se hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk

Detta är lite of topic men hur kollar jag vilka grafikkort ram minne mm i datorn? ska kolla om jag behöver uppgradera någonting för att kunna köra primax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Detta är lite of topic men hur kollar jag vilka grafikkort ram minne mm i datorn? ska kolla om jag behöver uppgradera någonting för att kunna köra primax.

För att kolla det kan du först kolla kontroll-panelen under system, där hittar du CPU och RAM, grafikkort öppnar du sedan device manager och väljer display adapter så står grafikkortet.

Dock iom att Pimax rekommendation är minst ett 1080 så har du inte köpt ett grafikkort senaste säg året för åtminstone ~6000 kr eller köpt en ny dator under samma tid för runt 25 tusen (paket) så kan du nog räkna med att du måste uppgradera iaf GPU

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

För att kolla det kan du först kolla kontroll-panelen under system, där hittar du CPU och RAM, grafikkort öppnar du sedan device manager och väljer display adapter så står grafikkortet.

Dock iom att Pimax rekommendation är minst ett 1080 så har du inte köpt ett grafikkort senaste säg året för åtminstone ~6000 kr eller köpt en ny dator under samma tid för runt 25 tusen (paket) så kan du nog räkna med att du måste uppgradera iaf GPU

Tack så mycket!

Tror det blir lite knepigt med;

BIOS: BIOS Date: 08/15/14 15:17:17 Ver: 21.03
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz (8 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 32768MB RAM
Available OS Memory: 32706MB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Tack så mycket!

Tror det blir lite knepigt med;

BIOS: BIOS Date: 08/15/14 15:17:17 Ver: 21.03
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz (8 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 32768MB RAM
Available OS Memory: 32706MB RAM

Det där ser bra ut men du har inte med vilket grafikkort du har, det är mer avgörande

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det där ser bra ut men du har inte med vilket grafikkort du har, det är mer avgörande

Nvidia geforce GTX 970
Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Nvidia geforce GTX 970
Mvh!

Ah det funkar för vanlig VR men iom den mycket högre upplösningen på nya pimax blir det nog inte så skoj att lira med tyvärr

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood