Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011

Delad nätverkskabel

Hej

Jag vill dela en nätverkskabel. Jag köpte 4st kontakter sådana:Keystone-jack Cat. 6a UTP verktygsfri Blå
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Delade sladden och 4 trådar fungerar men inte resten av dom.

Är det något special sätt att koppla dom?

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB/2X500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

@njanja: Du kan inte bara dela en nätverkskabel. Hur har du kopplat? Och varför ska du dela den? Ska den fortfarande användas för nätverk, eller nåt annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

En kabel till varje datauttag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

https://www.kjell.com/se/78184
https://www.kjell.com/se/38830

måste dock använda två, y koppling i båda ändar.
två i routern o två enheter på andra sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av niclasc:

@njanja: Du kan inte bara dela en nätverkskabel. Hur har du kopplat? Och varför ska du dela den? Ska den fortfarande användas för nätverk, eller nåt annat?

Hej

Jag har bara en sladd mellan rum1 och rum2. Rum1 är internet, rum2 är router. Obs jag vill inte köra Wifi. Den sladden är monterat in i väggen och jag har inte möjlighet att ersätta den eller dra en till. Min tanke var att jag ska dela den så att jag kan använda samma sladd får både skicka och ta emot data.
På dessa 4 kontakter som jag köpte 2 fungerar och jag kopplade så här:
Vit/orange
orange
vit/grön
grön

När jag kopplar den andra 4, då fungerar inte.
vit/blå
blå
vit/brun
brun

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB/2X500GB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det snygga sättet är att använda switch för då förlorar du ingen eller mycket lite prestanda men om du verkligen vill vara snål och inte använda switch så kan du göra 2st 100 Mbitlänkar av en 4 pars kabel eftersom 100Mbit bara kräver 2 av paren.
Du ska då bara koppla in paren i mitten av kontakten, stift 3-6 i respektive kontakt

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Eh? Em vanlig ethernetkabel både skickar och tar mot data i samma kabel. Vad vill du uppnå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av njanja:

vit/blå
blå
vit/brun
brun

Du använder samma stift i alla kontakter?

Den ena delningen kommer använda vit/orange + orange. Och vit/grön + grön. I Båda ändar.

Om du vill använda det blå och bruna paret som en egen kabel, så måste du lägga blå på samma stift som det orange paret i första kontakten. Och brun lägger du på samma stift som gröna paret ligger i första "kabeln".

Teknikkonsult inom elteknik, nätverk, antennteknik, KNX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

du har alltså
Internet och en dator i rum 1

Router och dator i rum 2

Köp två st: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

så slipper du göra nått eget. Eller så sätter du router i rum 1 med internet, och använder kabeln du har till en switch i rum 2. Då får du gigabitt istället för dålig 100mbps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
en ort i sverige
Registrerad
Jul 2016

jag förstår inte varför du inte bara köper en switch

feting dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av njanja:

Hej

Jag har bara en sladd mellan rum1 och rum2. Rum1 är internet, rum2 är router. Obs jag vill inte köra Wifi. Den sladden är monterat in i väggen och jag har inte möjlighet att ersätta den eller dra en till. Min tanke var att jag ska dela den så att jag kan använda samma sladd får både skicka och ta emot data.
På dessa 4 kontakter som jag köpte 2 fungerar och jag kopplade så här:
Vit/orange
orange
vit/grön
grön

vit/blå
blå
vit/brun
brun

Kan du förklara noggrannare vad det är du vill åstadkomma och hur din miljö ser ut så kan vi nog hjälpa dig bättre. Det känns som att du tänkt fel någonstans. Ethernet kan både skicka och ta emot data på samma kabel.

Skrivet av boibo:

du har alltså
Internet och en dator i rum 1

Router och dator i rum 2

Köp två st: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

så slipper du göra nått eget. Eller så sätter du router i rum 1 med internet, och använder kabeln du har till en switch i rum 2. Då får du gigabitt istället för dålig 100mbps.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Dels får han maximalt ut 200Mbit/s med en kabeldelare då varje kabel maximalt kan föra över 100Mbit/s. Dels förstår jag inte vad han ska med en switch till i rum 2 om han bara har en dator där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

@Binky: medveten om att man bara får 100mbps med delare.

Jag förstår inte hur hans miljö ser ut, om internet är i rum 1 och du har dator i både 1 och 2 varför då inte bara sätta router i rum 1 och sen använda kabeln han har till rum2 och då behövs inga fler kablar och han får 1gbps om så önskar.

Om han promt måste ha router i rum 2 och fortfarande vill ha internet till en dator i rum 1 så måste han dra en kabel till eller splitta den han har med ovan adapter.

Sätta switch i rum 1 och sen router i rum 2 funkar bara om han har färre enheter än vad ISP ger han i adresser.