Oneplus 5, Mate 9 Pro eller P10 plus?

Permalänk
Medlem

Oneplus 5, Mate 9 Pro eller P10 plus?

Jag går här och sliter håret för jag har beslutsångest nåt så fruktansvärt. Ska införskaffa ny telefon och det står mellan dessa tre (just nu iallafall). Hade beställt en Op5 via webhallen men avbeställde då den inte kom in i lager som planerat. Och nu sitter jag här och vet inte ut eller in.

Bakgrundsinfo. Har i dagsläget halebop rubbet mellan (6gb surf) och en Nexus 6P som jag betalar totalt 349kr i månaden för. (Abb 269, telefon 80). Bindningstid till i januari, kan tidigast förlängas 8 oktober. Halebop har fram till sista september erbjudande med sänkt pris på båda Huawei-lurarna. För att ta del av dessa måste jag ta ut slutfaktura på nuvarande (1300kr) och teckna nytt.

Situationen ser som såhär. Om jag köper Oneplus 5 så köper jag den från oneplus eller webhallen. Kostnad 5000/5500 beroende på vilken variant. Inte bestämt mig helt än. Får då i januari lägre månadskostnad på mobilräkningen och/eller fri att byta till helt annat abb.

Om jag köper Huawei P10 plus så köps den med nytt Halebop-abb. Byter isåfall till rubbet stor (12gb surf) och hamnar på 369kr i månaden för abbonemanget. Telefonen får jag då köpa loss kontant för 3120kr. Sen tillkommer slutfakturan på gamla abonnemanget på 1300kr. Man kan säga att engångskostnaden hamnar på 4420kr för P10 plus och månadskostnaden tickar på näst intin oförändrad men med ökad surfmängd.

Samma historia med Mate 9 Pro. Engångskostnad där 3700kr (Telefon 2400, slutfaktura 1300).

Både mer datamängd och lägre engångskostnad lockar, men att slippa binda upp sig två år till när chansen finns är också något som skulle kännas befriande. Det är såklart inte bara kostnaden som styr, utan jag har försökt läsa tester och kolla på jämförelser för att få en vettig bild men det gör mig inte klokare.

Oneplus har lägre upplösning på skärmen, men AMOLED vilket jag föredrar. P10 plus har 1440p likt min nuvarande Nexus, men LCD. Mate 9 Pro har både AMOLED och 1440p

Oneplus är väl kort sagt den snabbaste av dem, och snapdragon 835 kommer även med Bluetooth 5.0

Oneplus verkar ha en OK batterinivå även om det är spridda åsikter, medans P10 plus fick minus på detta i exempelvis Swedroids test. Mate 9 Pro står sig bra tack vare sitt 4000mah-batteri och tillsynes OK optimerad mjukvara.

Oneplus saknar optisk bildstabilisering, vilket båda Huawei-lurarna har. Är mjukvaran likvärdig eller rent av bättre? P10 plus och Mate 9 Pro verkar ha samma kamerahårdvara men P10 lite nya mjukvarufunktioner. Jag får känslan att Oneplus har en sämre kamera överlag. I slutändan kommer jag kanske ändå inte märka skillnad oavsett val.

Oneplus har närmast stock android, något jag gillar. Även om mycket går att göra med annan launcher, men där har vi problemet med gummieffekt vid scroll som vissa upplever. Hårdvarurelaterat så får man det så har man det. Har ingen direkt erfarenhet från EMUI.

Samtliga telefoner har USB-C och stöd för dubbla sim, vilket är två krav.

Ber om ursäkt för ett långt och eventuellt rörigt inlägg, och då är jag inte ens säker på om jag fått med alla tankar än. Input uppskattas.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har ingen direkt erfarenhet från EMUI.

EMUI är inte så gräsligt som många säger. Visst det är annorlunda och tar tid att vänja sig vid.
Jag gick från en Windows lur till en P7:a för ~3 år sedan, och måste säga att för mig är det stock Android som är gräsligt och jag gillar det definitivt inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Huaweis skin är rätt trevligt. Dock är Oxygen på Oneplus en av de bästa androd skinen som finns. Som vanilla men bättre.

Permalänk
Medlem

Har inget att klaga på direkt vad gäller min Mate 9 Pro. Är nöjd med allt, speciellt batteritiden.

Kameran var helt klart över förväntan (är ingen foto-expert men jag tycker att den tar riktigt bra bilder).

Visa signatur

Grubblare