The Pirate Bay utnyttjar besökarnas processorer för att bryta kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Smart idé. De som "hänger" på TPB kan ju stänga av javascript och donera istället. De som endast går in en kort stund att sno åt sig något gratis bidrar med lite CPU-kraft under tiden? Ser inte problemet alls i just detta sammanhang då användarna och TPB måste samarbeta i symbios.

Det är fel sida att börja dra fram moralkortet och peka finger som användare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag undrar spontant om folk lämnar TPB hemsidan igång hela dagen? Det är ju bara att stänga ned sidan när man fått tag de torrents man letar efter. Om belastningen ökar lite under dessa minuter så överlever nog folk.

Detta är en bättre lösning än reklam kan jag tycka rent generellt. Dock bör man vara transparent med att man gör så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Förutom att MS inte spionerar trots hur ofta påståendet upprepas.

*** raderat *** Att MS kallar det för telemetri, hjälp att förbättra textigenkänning, molnet och annat betyder inte att de inte har tillgång till all din data om du råkar ha default install vilket är vad de flesta har. Visst har man LTSB och vet vad man gör kan man göra win10 till något som liknar win7 men de flesta har inte LTSB och inte heller kunskapen att stänga av all skit som MS lagt in för att sälja sina kunder till andra.

§ 1.2
Permalänk
Medlem

Största problemet måste väl vara att fler sidor kommer att utnyttja denna funktionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindboggle:

Största problemet måste väl vara att fler sidor kommer att utnyttja denna funktionen.

Undra om det går att räkna lite på hur mycket pengar dom dra in?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Undra om det går att räkna lite på hur mycket pengar dom dra in?

Jag gör ett försök, men har jag räknat fel så rätta mig gärna. *trött*

Jag gjorde en snabb test-sida, http://plz.bitballoon.com
Om jag kör 4 Threads och en Throttle på 0.1 (~90% användning) på min i5-6600k så ger det ca 60 H/s

Kan tänka mig att sidor skulle kunna komma undan med en användning på kanske 10 H/s i snitt.
= 600 hashes per minut
= 36000 hashes per timme

Ett helt påhittat scenario med 100000 användare på skulle isf ge 3600000000 hashes per timme.
coin-hive.com ger 0.00015951 XMR per 1M hashes
3600*0.00015951 = 0.574236 XMR per timme
1 XMR verkar vara värd ~$100

Permalänk
Inaktiv

Haha, oj oj! När det gäller mining med GPU är det minsann inlägg om hur "miljöskadligt" det är, men smygplugins på websidor som kör miners är plötsligt en fantastisk idé. Förväntar mig i och för sig inte att den breda massan ens vet vad en miner gör. Lätt att klaga på saker man inte förstår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gremanz:

Haha, oj oj! När det gäller mining med GPU är det minsann inlägg om hur "miljöskadligt" det är, men smygplugins på websidor som kör miners är plötsligt en fantastisk idé. Förväntar mig i och för sig inte att den breda massan ens vet vad en miner gör. Lätt att klaga på saker man inte förstår.

Har nog att göra med vilken "fienden" upplevs vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

*** raderat *** Att MS kallar det för telemetri, hjälp att förbättra textigenkänning, molnet och annat betyder inte att de inte har tillgång till all din data om du råkar ha default install vilket är vad de flesta har. Visst har man LTSB och vet vad man gör kan man göra win10 till något som liknar win7 men de flesta har inte LTSB och inte heller kunskapen att stänga av all skit som MS lagt in för att sälja sina kunder till andra.

MS har inte tillgång till all data och telemetrin är anonymiserad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Jag gör ett försök, men har jag räknat fel så rätta mig gärna. *trött*

Jag gjorde en snabb test-sida, http://plz.bitballoon.com
Om jag kör 4 Threads och en Throttle på 0.1 (~90% användning) på min i5-6600k så ger det ca 60 H/s

Kan tänka mig att sidor skulle kunna komma undan med en användning på kanske 10 H/s i snitt.
= 600 hashes per minut
= 36000 hashes per timme

Ett helt påhittat scenario med 100000 användare på skulle isf ge 3600000000 hashes per timme.
coin-hive.com ger 0.00015951 XMR per 1M hashes
3600*0.00015951 = 0.574236 XMR per timme
1 XMR verkar vara värd ~$100

Jag provar här https://coin-hive.com/ så kom jag upp i 120/S och kör med 8 trådar men har mycket mer kraft kvar i mina CPU.

Så om jag tolka det rätt så tjärnar man inte så mycket pengar på detta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Att besöka sidan lär ju inte vara något brottsligt i sig

Nä men tydligen är det tillräckligt för att den ska blockeras. Kolla på bredbandsbolaget...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag provar här https://coin-hive.com/ så kom jag upp i 120/S och kör med 8 trådar men har mycket mer kraft kvar i mina CPU.

Så om jag tolka det rätt så tjärnar man inte så mycket pengar på detta?

Det går självklart att göra stora pengar om man har mycket aktivitet på sidan.
Om man räknar vidare på mitt exempel så ger det ju:

~0.5 XMR per timme
= ~500kr per timme
= ~12000kr per dygn
= ~360000kr per månad

Självklart finns det oerhört många variablar att räkna in, men rent teoretiskt känns det som ett bra alternativ till reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte än så länge. Vänta bara, snart nog ska du se att det blir olagligt att övh. besöka sidor med torrents.

2004: "Det är inte lagligt att ladda ner, bara att ladda upp"
2008: "Det är inte olagligt att distribuera torrents, endast att ladda ner filerna"
2017: "Det är inte olaligt att sprida undertexter till piratade filmer, bara att sprida piratade filmer" (https://www.idg.se/2.1085/1.658930/domstol-undertexter-pirat)

2018: ?

Du missar ju dock att undertexter.se blev fällda för att de spritt undertexter häromdagen/veckan eller vad det var, så du får updatera din lista lite (Sedan får man hoppas de överklagar och blir friade, men det återstår att se)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vilken ISP man har så kan man ju använda t. ex Bahnhof's DNS som är helt fri från alla typer av filter då de tar väldigt seriöst på att en ISP skall vara en budbärare och inte en moralpolis.

Räcker det verkligen med enbart ett DNS-byte?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Räcker det verkligen med enbart ett DNS-byte?

Ja. Blockeringen görs i bredbansbolagets dåliga DNS-servrar, men Bahnhof's DNS servrar har inga blockeringar inlaggda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Det går självklart att göra stora pengar om man har mycket aktivitet på sidan.
Om man räknar vidare på mitt exempel så ger det ju:

~0.5 XMR per timme
= ~500kr per timme
= ~12000kr per dygn
= ~360000kr per månad

Självklart finns det oerhört många variablar att räkna in, men rent teoretiskt känns det som ett bra alternativ till reklam.

En faktor att räkna in är om en massa sidor på nätet börjar mina så kommer svårighetsgraden (alltså ersättningen i förhållande till hashrate) att minska rejält. Det blir fler som ska dela på samma inkomster. Nu finns det i och för sig redan botnets som installeras via virus som minar på folks datorer och det är ett stort problem. Just CPU-mining är ju "tacksamt" i botnets eftersom alla har CPU men alla har inte grafikkort. Finns även botnets som minar burstcoin på användarnas hårddiskar. Jag minar själv burst med egna diskar och har sett botnets konkurrera med flera Petabyte jämfört med mina få TB. De stjäl alltså mininginkomster från mig eftersom jag behöver mer lagringsutrymme för att få samma inkomst. Nu kommer oärliga hemsidor också att stjäla mina eventuella kommande inkomster från CPU mining...

Jag tycker sådana här metoder är oärliga. Man stjäl från ovetande användare och sabbar för de som minar med egen hårdvara då de får lägre inkomster. Att tjuvlåna andras hårdvara för egen vinnings skull är inte OK. Besökarna får betala elförbrukningen (som i många fall är dyrare än inkomsterna från mining med CPU) och de som har sidan får gratis inkomster på andras bekostnad (el och hårdvara). Reklam däremot kan man ju låta bli att klicka på eller blockera. Nu kommer säkert blockeringar mot tjuvmining också så de lär säkerligen inte tjäna mycket på detta om de inför det igen.

Jag hör alltså inte till dem som hyllar detta. Tycker det är ett ofog! Det kanske inte är att betrakta som stöld med piratkopiering men det är definitivt stöld att mina på ovetande användares datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En faktor att räkna in är om en massa sidor på nätet börjar mina så kommer svårighetsgraden (alltså ersättningen i förhållande till hashrate) att minska rejält. Det blir fler som ska dela på samma inkomster. Nu finns det i och för sig redan botnets som installeras via virus som minar på folks datorer och det är ett stort problem. Just CPU-mining är ju "tacksamt" i botnets eftersom alla har CPU men alla har inte grafikkort. Finns även botnets som minar burstcoin på användarnas hårddiskar. Jag minar själv burst med egna diskar och har sett botnets konkurrera med flera Petabyte jämfört med mina få TB. De stjäl alltså mininginkomster från mig eftersom jag behöver mer lagringsutrymme för att få samma inkomst. Nu kommer oärliga hemsidor också att stjäla mina eventuella kommande inkomster från CPU mining...

Jag tycker sådana här metoder är oärliga. Man stjäl från ovetande användare och sabbar för de som minar med egen hårdvara då de får lägre inkomster. Att tjuvlåna andras hårdvara för egen vinnings skull är inte OK. Besökarna får betala elförbrukningen (som i många fall är dyrare än inkomsterna från mining med CPU) och de som har sidan får gratis inkomster på andras bekostnad (el och hårdvara). Reklam däremot kan man ju låta bli att klicka på eller blockera. Nu kommer säkert blockeringar mot tjuvmining också så de lär säkerligen inte tjäna mycket på detta om de inför det igen.

Jag hör alltså inte till dem som hyllar detta. Tycker det är ett ofog! Det kanske inte är att betrakta som stöld med piratkopiering men det är definitivt stöld att mina på ovetande användares datorer.

Jag kan bara hålla med dig. Jag är absolut inte för att utnyttja ovetande användare.

Men jag tycker att coin-hives use case (https://coin-hive.com/#use-case) på http://pr0gramm.com är briljant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Blockeringen görs i bredbansbolagets dåliga DNS-servrar, men Bahnhof's DNS servrar har inga blockeringar inlaggda.

Är Bahnhofs DNS publik? Vad är det för adresser som gäller? PMa gärna om du inte vill posta här.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Det går självklart att göra stora pengar om man har mycket aktivitet på sidan.
Om man räknar vidare på mitt exempel så ger det ju:

~0.5 XMR per timme
= ~500kr per timme
= ~12000kr per dygn
= ~360000kr per månad

Självklart finns det oerhört många variablar att räkna in, men rent teoretiskt känns det som ett bra alternativ till reklam.

Om man räkna så blir det mycket pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det verkar som denna idé också finns hos skaparna av JSECoin: https://jsecoin.com/
Denna ska alltså endast gå att mina via JavaScript och är avsedd för webmasters som alternativ till reklam. Men det kan också användas för mininghemsidor där användare kan registrera sig för att mina och få själv få intäkter via arbetet som utförs på egna datorn.

Jag ser en framtid där virus startar webbläsare i smyg på ovetande användares datorer för att smygsurfa in på sidor där virusskaparna tjänar pengar. Men också sidor som kan leverera bra innehåll utan massa reklam (OK så länge användarna informeras om detta) samt enkelt sätt för vanliga användare att mina med sin webbläsare för att få egna inkomster. Allt behöver inte vara enbart bra eller enbart dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är Bahnhofs DNS publik? Vad är det för adresser som gäller? PMa gärna om du inte vill posta här.

Primär och sekundär.

213.80.98.2
213.80.101.3

Notera att om du byter lokalt på datorn och inte i routern så behöver du starta om, alternativt köra
ipconfig /flushdns innan de nya inställningarna börjar gälla

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kan inte Swec redaktion göra likadant fast med opt?
Reklam ELLER detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

Definiera större :'D Kollade igenom de jag kunde på rak arm, och de första sidorna på google, så det verkar inte vara allt för stort

30k besökare på hemsidan varje månad, ungefär 150k spelare varje månad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jösses. Snart måste man väl ha en hel serverpark och ett portabelt kärnkraftverk för att kunna mina ihop några skarva korvören. Miljömässigt vansinne. Låta datorer tänka för att lösa cancergåtan? Tja, det kan det vara värt. Låta datorer tugga valutor, inte på min dator tack.

Alltså, det är ju helt idiotiskt. Bättre att införa guldmyntsfot eller tulpanlökar igen...

Sen drar väl Flash och dålig javascript mer än försiktiga miners, menmen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

MS har inte tillgång till all data och telemetrin är anonymiserad.

Onedrive krypterar inte informationen och det gör inte heller office365 så MS har allt i klartext. Anonymiseringen har brutits så många gånger att det är närmast ett skämt att prata om det då din dator är tillräckligt unik att identifiera dig (precis som det visade sig att din browser ger ut tillräckligt mycket data för att identifiera dig även utan cookies och annat). Sedan får man undra hur anonym du är när den skickar allt du skriver eller söker på till MS. Tar inte långt innan de vet mer om dig än du själv.

Anonymisering fungerar bara på extremt små dataset. Födelsedag och postnummer brukar vara nog för att identifiera en person även i storstäder som New York och win10 skickar lång långt mer data till MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte än så länge. Vänta bara, snart nog ska du se att det blir olagligt att övh. besöka sidor med torrents.

2004: "Det är inte lagligt att ladda ner, bara att ladda upp"
2008: "Det är inte olagligt att distribuera torrents, endast att ladda ner filerna"
2017: "Det är inte olaligt att sprida undertexter till piratade filmer, bara att sprida piratade filmer" (https://www.idg.se/2.1085/1.658930/domstol-undertexter-pirat)

2018: ?

Ja man vet väl inte om man skall skratta eller gråta, "tragikomiskt" är mitt sätt att beskriva det.

Måste dock tillägga det uppenbara att torrents inte på något sätt är olagligt i sig, det är ett filöverföringsprotokoll, möjligen kan torrents benämnas olagliga om innehållet/materialet man överför är av sådan karaktär.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Onedrive krypterar inte informationen och det gör inte heller office365 så MS har allt i klartext. Anonymiseringen har brutits så många gånger att det är närmast ett skämt att prata om det då din dator är tillräckligt unik att identifiera dig (precis som det visade sig att din browser ger ut tillräckligt mycket data för att identifiera dig även utan cookies och annat). Sedan får man undra hur anonym du är när den skickar allt du skriver eller söker på till MS. Tar inte långt innan de vet mer om dig än du själv.

Anonymisering fungerar bara på extremt små dataset. Födelsedag och postnummer brukar vara nog för att identifiera en person även i storstäder som New York och win10 skickar lång långt mer data till MS.

OneDrive och Office är inte all data. Visa exempel där Microsofts anonymisering brutits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ja man vet väl inte om man skall skratta eller gråta, "tragikomiskt" är mitt sätt att beskriva det.

Måste dock tillägga det uppenbara att torrents inte på något sätt är olagligt i sig, det är ett filöverföringsprotokoll, möjligen kan torrents benämnas olagliga om innehållet/materialet man överför är av sådan karaktär.

Vänta bara, snart ska du nog se att torrents som filöverföringsprotokoll också blir olagligt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Nä men tydligen är det tillräckligt för att den ska blockeras. Kolla på bredbandsbolaget...

Ja det är något ironiskt att man tvingas ta till kommunistfasoner (läs: censur) för att hjälpa den "fria marknaden" då den inte kan hjälpa sig själv eller dem som de säger sig värna om.
En totalt tandlös dom som fallerar helt i praktiken och inte på något sätt för debatten framåt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

OneDrive och Office är inte all data. Visa exempel där Microsofts anonymisering brutits.

Det är en stor del av data, lägg till sök, cortana, och allt du knappar in på tangentbordet så blir det inte mycket kvar.

För att visa att deras anonymisering är värdelös på sättet du efterfrågar kräver tillgång till all data de samlar in och det vägrar de (i alla fall till vanliga forskare utan NSL eller liknande). Däremot har man visat att det går ofta unikt identifiera användaren bara på grund av all data browsern skickar, saker som upplösning, hårdvara, addons, plugins, fonter och så vidare. Ändå handlar det om ett betydligt mindre mängd unika data punkter än vad MS samlar in på basic nivå. Gud vet vad de samlar in på default installen.