Intel Core i9-7980XE "Skylake-X" med 18 kärnor prestandatestas

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-7980XE "Skylake-X" med 18 kärnor prestandatestas

Endast dagar innan den skarpa lanseringen prestandatestas Intels monster Core i9-7980XE, vars 18 kärnor och 36 trådar för 20 000 kronor sopar banan med allt annat på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske namnet på sajten påminner om hur man skall kyla denna best.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

~25% bättre prestanda vs 1950X för 100% högre kostnad och 20 färre pci-e banor var ju inte speciellt upphetsande.

Permalänk
Medlem

@hg: verkar tom. som att 25% prestanda endast gäller första testet, det finns flera bilder som visar fördel för TR.

Hoppas Intel skärper till sina priser mer framöver.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem

Undra hur effektförbrukningen ser ut för den. Den var redan katastrof med 7900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

~25% bättre prestanda vs 1950X för 100% högre kostnad och 20 färre pci-e banor var ju inte speciellt upphetsande.

Det finns nog industrier där det prispåslaget är rimligt med tanke på den extra prestandan man får, eftersom tid är pengar. Det här är ju den bästa kombinationen av enkeltråds- och flertrådsprestanda som finns.
Med det inte sagt att priset är skäligt, men för vissa situationer är de extra pengarna en spottstyver.

Skrivet av Jonathanknet:

Undra hur effektförbrukningen ser ut för den. Den var redan katastrof med 7900x.

Ja, finns det mer information om vad som hände där? Man såg ju bilder på folk vars processorer hade bränts sönder?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Ni jämför med X1950. Men för den prislappen skall den ställas mot Epyc 7551P med MSRP på 2100 USD. Om man är ute efter många trådar, har AMD en solklar vinnare.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonathanknet:

Undra hur effektförbrukningen ser ut för den. Den var redan katastrof med 7900x.

Det här ordet ska vi undvika, för det är lika knasigt som "hastighetsförbrukning". Effekt eller energiförbrukning är det du menar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sopar banan? Vilken bana då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Priset gör den till meh.... Kan lika bra köpa 2 threadrippers då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nu kanske vi skall lunga oss med att dra i några större växlar.
Detta är absolut inget test som vi vet någon legitimitet om.
Kan vara sant eller något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fina siffror om det stämmer. Men priset alltså... Det visar väl bara att det här är en PR-processor som det inte är meningen att någon ska köpa?

Edit: stavfell

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

@hg: verkar tom. som att 25% prestanda endast gäller första testet, det finns flera bilder som visar fördel för TR.

Skrivet av ramdm5:

Sopar banan? Vilken bana då?

Missar ni att resultatet för 7980XE står ovanför alla staplar månne?

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ni jämför med X1950. Men för den prislappen skall den ställas mot Epyc 7551P med MSRP på 2100 USD. Om man är ute efter många trådar, har AMD en solklar vinnare.

Fanns ju inte så många moderkort att välja på direkt... är väl mer att Intels variant är mer "konsument" vänlig att köpa om man inte stirrar på priserna
fler moderkort, mer utgångar osv som vanligt folk använder...

men men

Permalänk
Medlem

@sime: stämmer bra det. Jag missade den informationen helt. För mycket grafisk differentiering i designen gjorde mig blind för toppen.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

@sime: stämmer bra det. Jag missade den informationen helt. För mycket grafisk differentiering i designen gjorde mig blind för toppen.

Förstår helt, gjorde samma miss själv först

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Inaktiv

Skaran som har behov av en sådan dyr icke ECC stödande cpu är väl inte stor? Men hade de lagt till Ecc support så hade den sopat mattan med många Xeons och det ville väl inte intel göra.
Källa på att den inte stöder ECC: https://ark.intel.com/products/126699/Intel-Core-i9-7980XE-X-...

Annars grym cpu, jag har dock lite svårt att placera den när den som sagt ej stöder Ecc. Men det är bra att utvecklingen går framåt.

*edit*
Threadripper 1950x stöder Ecc, så om denna processor ej hade varit ny utan vältestad så hade jag föredragit den framför Core i9-7980XE. Visst den senare är lite snabbare, men kan man lita på resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ni jämför med X1950. Men för den prislappen skall den ställas mot Epyc 7551P med MSRP på 2100 USD. Om man är ute efter många trådar, har AMD en solklar vinnare.

Olika segment. Epyc är en serverprocessor och bör jämföras med Intel Xeon.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

AMD fortfarande 80-90% av prestandan för halva priset (med två kärnor mindre)... Well played Intel

Med tanke på hur den 10 kärniga modellen blev rätt varm så blir det intressant att se temps och förbrukning på dessa varianter med 18 kärnor.

Blir snarare bara konfunderad av denna processor. Vem är den byggd för. Vem arbetar med saker där CPU'n med 10-20% extra prestanda är värd 10.000 kr till men att behov av tex ECC inte finns.

Intels nuvarande lineup känns bara "all over the place" där de kanibaliserar på sina egna processorer och försöker vara överallt på samma gång utan att verkligen sätta sig ner och tänka igenom det hela först.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Varför har AMD inte gjort en stapel för i9-7980XE? Skulle AMD se för dåligt ut då när man jämför?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Känns ju som att 18 kärnor är minimum idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ni jämför med X1950. Men för den prislappen skall den ställas mot Epyc 7551P med MSRP på 2100 USD. Om man är ute efter många trådar, har AMD en solklar vinnare.

Va? Det är väl en ännu sämre jämförelse. Epyc har stöd för ECC och går ej av överklocka samt att du inte kan köpa moderkort rakt av för det.

Ska du jämföra är det motsvarande Xeon mot Epyc, där blir det helt andra förutsättningar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Känns ju som att 18 kärnor är minimum idag.

Skickades från m.sweclockers.com

En kärna per fru är regeln, det kan lätt bli gräl mellan dem när de slåss om resurserna annars.

Nej riktigt coolt att mer vanligt folk kan köra tyngre applikationer i hemmet, tidigare var det förutom kunskap extremt dyrt. (det är inte precis gratis nu heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Varför har AMD inte gjort en stapel för i9-7980XE? Skulle AMD se för dåligt ut då när man jämför?

AMD? Det är ju inte de som gjort grafen om jag förstår artikeln rätt utan kinesiska Coolenjoy.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Va? Det är väl en ännu sämre jämförelse. Epyc har stöd för ECC och går ej av överklocka samt att du inte kan köpa moderkort rakt av för det.

Ska du jämföra är det motsvarande Xeon mot Epyc, där blir det helt andra förutsättningar.

Threadripper och hela Ryzen serien har ströd för ECC. Threadripper och Epyc är väldigt snarlika så helt fel jämförelse är det nog inte. Vad jag tror man menar är dock att om man har 20.000 att bränna på en CPU så är allternativet om du köper en AMD just en Epyc för de pengarna. Att jämnföra den med en annan CPU som kostar 10.000 mindre blir skevt.

Gällande överklockning så kommer den nog vara rätt begränsad överlag när vi talar om processorer med 20-30 kärnor oavsett märke.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Rekordmedlem

Oj, Ryzen är oerhört imponerande i jämförelse med Intel sett till prisvärdheten, man får ju avsevärt mycket mer beräkningskraft för samma summa pengar om man väljer Ryzen.
Som vanligt blir man besviken på Intels överprisade lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

AMD? Det är ju inte de som gjort grafen om jag förstår artikeln rätt utan kinesiska Coolenjoy.

Jaha, såg det nu Men tänkte eftersom det stod "AMD" och "Ryzen Threadripper" typ överallt på bilderna

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Threadripper och hela Ryzen serien har ströd för ECC. Threadripper och Epyc är väldigt snarlika så helt fel jämförelse är det nog inte. Vad jag tror man menar är dock att om man har 20.000 att bränna på en CPU så är allternativet om du köper en AMD just en Epyc för de pengarna. Att jämnföra den med en annan CPU som kostar 10.000 mindre blir skevt.

Gällande överklockning så kommer den nog vara rätt begränsad överlag när vi talar om processorer med 20-30 kärnor oavsett märke.

Att säga att Ryzen stödjer ECC är missvisande. Det finns inget officiellt stöd för det samt att det är endast väldigt få moderkort som faktiskt klarar det. Moderkorts-situationen är densamma med Threadripper där så långt jag vet inte finns ett enda moderkort som kan köra det. Det är ju såklart trevligt att det finns, men det är extremt viktigt att berätta alla parametrar.

Är du i situationen att köpa en processor för 20k så är det 7980XE eller 1950X, du väljer varken en Xeon eller Epyc.

Epyc har inte stöd för överklockning ändå, vi har ju ändå sett tester på 7980XE i 4.8Ghz på alla kärnor, jag skulle inte säga att överklockningen i den mån är begränsad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att säga att Ryzen stödjer ECC är missvisande. Det finns inget officiellt stöd för det samt att det är endast väldigt få moderkort som faktiskt klarar det. Moderkorts-situationen är densamma med Threadripper där så långt jag vet inte finns ett enda moderkort som kan köra det. Det är ju såklart trevligt att det finns, men det är extremt viktigt att berätta alla parametrar.

Är du i situationen att köpa en processor för 20k så är det 7980XE eller 1950X, du väljer varken en Xeon eller Epyc.

Epyc har inte stöd för överklockning ändå, vi har ju ändå sett tester på 7980XE i 4.8Ghz på alla kärnor, jag skulle inte säga att överklockningen i den mån är begränsad.

Ryzen stödjer ECC, moderkortstillverkarna: - Not so much.

https://www.komplett.se/product/943770/datorutrustning/pc-komponenter/processor/amd-ryzen-threadripper-1950x-processor#productinfo

Saxat från länken ovan:

  • Aldrig tidigare skådade 64 PCIe® Gen3 banor för att möta stora GPU och NVMe behov.

  • Upp till 40 MB kombinerat cacheminne för snabb tillgång till stora datamängder.

  • Quad-kanal DDR4 med stöd för ECC för pålitlig genomströmning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att säga att Ryzen stödjer ECC är missvisande. Det finns inget officiellt stöd för det samt att det är endast väldigt få moderkort som faktiskt klarar det. Moderkorts-situationen är densamma med Threadripper där så långt jag vet inte finns ett enda moderkort som kan köra det. Det är ju såklart trevligt att det finns, men det är extremt viktigt att berätta alla parametrar.

Är du i situationen att köpa en processor för 20k så är det 7980XE eller 1950X, du väljer varken en Xeon eller Epyc.

Epyc har inte stöd för överklockning ändå, vi har ju ändå sett tester på 7980XE i 4.8Ghz på alla kärnor, jag skulle inte säga att överklockningen i den mån är begränsad.

Att säga att det inte finns något officiellt stöd för det är lite missvisande. Officiellt har AMD gått ut med att processornrna stödjer ECC men att de inte validerar detta på konsumentplattformarna. Men då det är samma kontroller som till de "större" processorerna som har stöd så kan man anta att det fungerar helt ok.

"ECC is not disabled. It works, but not validated for our consumer client platform.

Validated means run it through server/workstation grade testing. For the first Ryzen processors, focused on the prosumer/gaming market, this feature is enabled and working but not validated by AMD. You should not have issues creating a whitebox homelab or NAS with ECC memory enabled."

Dock bör man självklart kontrollera att moderkortet man köper har stöd. Då dessa finns på marknaden så kan man förmodligen lägga tiden på att se till att man väljer ett av dem om man har detta behov. Då "vanligt" folk knappast köper ECC så tror jag man kan anta att folk som vet vad de gör även vet vad de behöver för att göra det.

Jag har dock svårt att lasta Ryzen för att moderkortstillverkare inte stödjer en funktion som CPUn klarar av. Då får man nog klaga hos moderkortstillverkarna om man vill se det i fler kort.

Det läckta testet på en 7980XE i 4.8 GHz finns det ju inte så mycket information kring. Hur länge hade den rullat i 100%, hade vattentempen nått sitt max osv. 7980XE i runt 4.4 GHz för 24/7 verkar vara analytiker tro är mer troligt. Frågan är dock vad förbrukningen hamnar på där. Men vi skall nog börja vänja oss vid att i takt med att kärnorna ökar (och klockfrekvensen per kärna inte sänks) så kommer utrymmet för överklockning att minska och folk kommer behöva köpa biffigare kylning.

I vilket fall som helst så talar vi dock om en processor som kostar mer än du får ge för ett paket med en 1950X, 32GB DDR4 ram, moderkort och vattenkylning. Hade vi snackat dubblerad prestanda så hade jag varit intresserad, men än så länge har inte min tanke på att köpa ett 1950X paket rubbats.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Att säga att det inte finns något officiellt stöd för det är lite missvisande. Officiellt har AMD gått ut med att processornrna stödjer ECC men att de inte validerar detta på konsumentplattformarna. Men då det är samma kontroller som till de "större" processorerna som har stöd så kan man anta att det fungerar helt ok.

"ECC is not disabled. It works, but not validated for our consumer client platform.

Validated means run it through server/workstation grade testing. For the first Ryzen processors, focused on the prosumer/gaming market, this feature is enabled and working but not validated by AMD. You should not have issues creating a whitebox homelab or NAS with ECC memory enabled."

Dock bör man självklart kontrollera att moderkortet man köper har stöd. Då dessa finns på marknaden så kan man förmodligen lägga tiden på att se till att man väljer ett av dem om man har detta behov. Då "vanligt" folk knappast köper ECC så tror jag man kan anta att folk som vet vad de gör även vet vad de behöver för att göra det.

Jag har dock svårt att lasta Ryzen för att moderkortstillverkare inte stödjer en funktion som CPUn klarar av. Då får man nog klaga hos moderkortstillverkarna om man vill se det i fler kort.

Det läckta testet på en 7980XE i 4.8 GHz finns det ju inte så mycket information kring. Hur länge hade den rullat i 100%, hade vattentempen nått sitt max osv. 7980XE i runt 4.4 GHz för 24/7 verkar vara analytiker tro är mer troligt. Frågan är dock vad förbrukningen hamnar på där. Men vi skall nog börja vänja oss vid att i takt med att kärnorna ökar (och klockfrekvensen per kärna inte sänks) så kommer utrymmet för överklockning att minska och folk kommer behöva köpa biffigare kylning.

I vilket fall som helst så talar vi dock om en processor som kostar mer än du får ge för ett paket med en 1950X, 32GB DDR4 ram, moderkort och vattenkylning. Hade vi snackat dubblerad prestanda så hade jag varit intresserad, men än så länge har inte min tanke på att köpa ett 1950X paket rubbats.

Det är det ju absolut inte. Det är mer missvisande att säga det stödjer det, det finns ju uppenbara problem i nuvarande konfigurationen med multi-bit och Rowhammer som det inte fungerar bra med.

Om man säger att produkten officiellt har stöd för det ska den ha funktionerna som tillhör ECC validerat. Det är därför Xeons har pTRR/TRR och konsumentvarianterna inte har det. Moderkorten ska dessutom vara validerade för det också. Så nej, Ryzen har inte officiellt eller för den delen komplett ECC stöd i samband med moderkorten, oavsett vad du än tror.

Sen när har absoluta high-end produkter skalat bra med andra modellers prissättning?

Och om du även har problem med att du kan köpa en 1950X, 32GB RAM, moderkort och vattenkylning är det ens saker du inte kan köpa till Epyc. Det är där jämförelsen helt fallerar. Lycka till att hitta en Socket SP3-bräda du kan sätta i din dator.

Jag fattar inte varför detta ska vara så svårt nu, det har aldrig varit ett problem eller ens jämförelsemål att ha Xeon som alternativ.

Skrivet av krigelkorren:

RyzenThreadripper stödjer ECC, moderkortstillverkarna: - Not so much.

Det skrev jag också... (och jag rättade citatet, det är Threadripper specifikt som stödjer det)

Edit: Verkar ju inte vara fallet efter att ha undersökt mer. Det är bara Epyc som är fullt validerad till att klara ECC.
Det är en anledning till att vi aldrig kommer se Threadripper i Workstation-samband.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB