Köpa ny SSD...behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Köpa ny SSD...behöver hjälp

Halloj!

Jag går o funderar på om ja ska investera i en ny SSD för att det börjar bli lite trångt för mina spel på den jag har.

Som ni kan se i signaturen har jag idag två SSD, 250gb där ja har windows, och där jag bara vill ha OS på, och sen en 500gb med spel och program. Jag funderar på att köpa en till på 500gb för att sätta över alla Steamspel, och ha den dedikterad för det, men det jag är osäker på är om mitt moderkort har tillräckligt med "snabba" anslutningar för o stoppa en en tredje SSD och ha den igång på full hastighet.

Jag har visserligen en mekanisk HD instoppad, o den skulle ja ta ut då den ändå är tom, men man måste väl ha speciella Sata för att en SSD ska gå fullt...lr?

Mitt moderkort syns oxå i signaturen..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du har ju bara en M2 port iallafall så troligen så sitter bara en av dina ssd'er idag på M2 men sata3 räcker bra för ssder (din 500gb sitter troligen redan i en sån port) och det borde du ha en ledig, men öppna o kolla för att va säker.

Permalänk
Medlem

@bobani: Du kan ha 4st SATA 6GB/s, så det ska inte vara något problem. Dessutom har du M.2-plats och SATA-Express om du skulle vilja ha fler sen.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

ok. kan man kolla på ngt sätt hur dom är ikopplade, alltså utan att öppna upp burken?

Edit: Hittade, stod i samsung magician att bägge mina SSD är via Sata 6GB..

då borde jag alltså ha 2 till sa du..

hmm om man vill uppgradera och köra OS på nya typen av SSD, vet inte vad den heter, mer ser ut som en RAM minnessticka typ...har jag möjlighet till det, eller är mitt MB för gammalt för det?... verkar ju gå nästan 3 gånger snabbare på sån SSD

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Köp en till 250 å kör raid 0.

Permalänk
Medlem

fast ja behöver mer än 250 för spelen..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@bobani: Du kan ha 4st SATA 6GB/s, så det ska inte vara något problem. Dessutom har du M.2-plats och SATA-Express om du skulle vilja ha fler sen.

Den M.2 platsen är dock bara 10Gbit och rätt meningslös. Finns en del trådar om det på sweclockers forum och du får ut ca 800-900MB/s, vilket är rätt nära SATA 3.

Skrivet av bobani:

fast ja behöver mer än 250 för spelen..

Skippa RAID, bara köp en stor nog SSD så du är nöjd.
Du har 4 SATA platser som fungera oavsett vilken typ av SATA enhet du använder (DVD, HDD, SSD). Alla 4 är full 6Gbit prestanda portar mot Intels styrkrets.

Och det finns riktigt stora SSDer om du så vill: (de kostar en del dock)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3663131

Jag personligen köper inget mindre än 1TB idag, då jag vet att man annars sitter i exakt samma situation som du gör nu, väldigt snabbt. Men nu har du redan 750GB plats vilket många klarar sig på normalt, så det är väl upp till dig om du vill satsa stort igen. Spelen blir bara större och större

Tittar man på kr/GB så är 1TB också den mest prisvärda idag med 3:09kr/GB av 850 EVO diskarna. Sen finns det lite reor mm på andra diskar ibland, som kanske är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balaz:

Köp en till 250 å kör raid 0.

Poänglöst om man inte har absurda prestandakrav, vilket en hemmaanvändare knappast har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Poänglöst om man inte har absurda prestandakrav, vilket en hemmaanvändare knappast har.

Ironiska är att en 500GB 850 EVO har lika snabb skrivprestanda som båda de 250GB har.

Permalänk
Medlem

fråga

tänkte höra lite är dom här något bra Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD? jag sitter själv med Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD
den just nu och funderar på om jag ska kasta i 960 evo eller vet någon något bättre jag har mest till spel och sånt och till operativsystemet

Permalänk
Skrivet av bobani:

ok. kan man kolla på ngt sätt hur dom är ikopplade, alltså utan att öppna upp burken?

Edit: Hittade, stod i samsung magician att bägge mina SSD är via Sata 6GB..

då borde jag alltså ha 2 till sa du..

hmm om man vill uppgradera och köra OS på nya typen av SSD, vet inte vad den heter, mer ser ut som en RAM minnessticka typ...har jag möjlighet till det, eller är mitt MB för gammalt för det?... verkar ju gå nästan 3 gånger snabbare på sån SSD

snabbarer filöverföring ja.

Svarstid ungefär den samma.

dvs laddtider osv kommer inte ändras något nämnvärt men visst sitter du och flyttar filer hela dagarna kan du ju kanske tjäna lite på det.

stirra dig inte blind på överföringshastigheter SSDernas starka sida är svarstid där den leder med hästlängder mot vanliga mekaniska diskar men mellan SSD och SSD är skillnaden oftast så liten att den inte märks.

men iom att du har plats för en M.2 enhet köp en sån om du vill priset blir ju ungefär det samma

tänk på att ta en med m.2 pci-e protokollet och inte m.2 sata protokollet för då snor platsen en sata port har jag för mig.
våra moderkort har stöd för bägge protokollen via m.2 porten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@bobani: Enligt manualen så har du 6 st. platser på ditt moderkort som alla är Serial ATA 6.0 Gb/s. Kolla 1-27 (sida 37, punkt 2) i manualen. Så plats för ssd's bör inte vara något problem. Vill du ha mycket plats så köp 1 TB. Kan rekommendera 850 EVO. Kostar mycket men plats får du.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Det är fixat, och mkt riktigt köpte jag en 1TB 850 EVO

Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Det är fixat, och mkt riktigt köpte jag en 1TB 850 EVO

Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

1,75TB SSD... nice. Du börjar leka i stora ligan nu